Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

AGC Kamera

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Rippe73, 5 Lokakuu 2018.

  1. Rippe73

    Rippe73 Member

    97
    10
    8
    [
    Hieno peli.
    Kyllä minullakin on sivuttais säätö, linssin alla pyöreä mutteri, kun sen löysää voi siirtää kelkkaa sivuttain.
    Luulin että tuo AGC on kameran merkki, mutta se onkin opjektiivin valmistaja. Minulla ei ole kuin yksi suljinaika,
    mikä se sitten lieneekin ? Onko tuo myös 9x12 cm filmille ? En tiedä sitten onko näissä erinlaisia kasetteja joka merkille , vaiko jonkunlainen standardi? Kuvaus tapahtuu varmaan tässä samalla tavalla kuinka kirjoitit, Tekisi kyllä saada tämä kuvauskuntoon,, :) Aloittelin tuollaisen 5x7" puukameran valmistamisen, heh,, saa nähdä nyt mitä siitä tulee, ei ole oikein kunnollisia puutyö vehkeitä.Ja muutenkin mallia pitää otta kuvista mitä tuolla netissä löytyy..
     
  2. Heiskis

    Heiskis Active Member

    515
    62
    28
    Ohessa kuvat kun joku oli kiinnostunut;
    20181008_180305.jpg
    - Bergheil 9x12 kamera
    -- periaatteessa objektiivi nopeasti vaihdettavissa (voighlander "mount") mutta en ole löytänyt sovitteita etsimisestä huolimatta
    - Rada 6x9 rullafilmiperä
    - Kiinalainen 4x5 adapteri (osittain kiinni kamerassa)
    Näiden ansiosta tämä on käyttökelpoinen "ison koon" matkakamera

    Eli pienen koon takia hyvillä 9x12 kameroilla on yllättävän kova jälleenmyyntiarvo...
     
  3. Rippe73

    Rippe73 Member

    97
    10
    8
    onko nämä sinulla ? minua kiinnostaa tuo vähän isompi koko .. 4x5 tai 9x12
    olen tuossa pähkäillyt että jos ei löydy kameraan omia filmikasetteja, on suht helppo valmistaa 4x5 perä kameraan,
    tosin sillä ei todennäköisesti saa kun 9x12 kokoa. ja luulisin että filmikokoa 9x12 ei ehkä ole saatavissa, pitäisi leikata 4x5 filmistä. minulla vähän tietoa näistä vempaimista, mutta sitä haetaan,, en viitsisi pistää isoja summia rahaa näihin harrastuksiin.
    (pieni eläke rajoittaa ) :(
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    9x12 filmiä on saatavilla kuten jo kerrottu. Ja niitä peltikasetteja kyllä liikkuu edelleen ihan kohtuuhintaan.

    Heiskis, en ihan hahmota, mitä noilla lisäosilla haetaan jollei nimenomaan rullafilmiperän käyttöä ja peltikaseteista luopumista? Toiseksi en näe, miten noissa tarkennus toimii eli miten tähyslasi on siinä filmin tilalla tarkalleen noine uusine lisäosineen?
     
  5. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Nuo peltikasetit eivät tuohon runkoon sovi suoraan, ovat liian pieniä. Testattu on. Olin jo keväällä sopinut tutun venepuusepän kanssa filmiperän tekemisestä, mutta liki 80v äijä sairastui Alzheimeriin eikä eikä puutyöt enää suju. Tässä kuvat mun tähyslasin koosta
    certo1.jpg
    certo2.jpg
    certo3.jpg

    filmikasetin väsäämisessä on saatava filmi tähyslasin kanssa samaan kohtaan. Muuten ei onnistu. Vaikka kyllähän tuossa tarkennusta pystyy siirtämään tolkuttomasti, mutta kohdalleen osuminen olisi arpapeliä
     
  6. Rippe73

    Rippe73 Member

    97
    10
    8
    löysin vain kymmeniä vutta vanhoja filmejä 9x12
    ja uudempia jotka käyvät 4x5 ja 9x12 kameroille, kuulin tuolta sivusta että nämä moderit kasetit ovat , sekä 9x12 ja 4x5
    saman kokoisia ulkomitoiltaan mutta se pykälä/lista on eri paikassa, Kai niitä vanhoja peltikasetteja vielä myynnissä liikkuu, mutta saisinko jonkun vinkin mistä niihin saa filmiä, itse en kyllä löytänyt
     
  7. Rippe73

    Rippe73 Member

    97
    10
    8
    Onko tuo puuta ??
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Oletin että peltikasetit ovat jonkinlaista aiempaa standardia ennen nykyisiä kasetteja ja tiettyjä muita standardeja jotka tunnen ihan hyvin. Miten tiedät puhua tuosta Rippen kamerasta noin tarkasti? (ed. ehkä tarkoitit vain omaasi?)

    Nimenomaan tätä tarkoitin ja siksi kysin Heiskiksen hämmentävistä ehdotuksista. Hän ei tosin vastannut aiempaan oleelliseen kysymykseeni mahdollisesta standardista joten ihmekös se että jäin hämmentyneeksi.
     
    Viimeksi muokattu: 9 Lokakuu 2018
  9. Heiskis

    Heiskis Active Member

    515
    62
    28
    1) peltikasetteja on lasisille ja filmille - pitää olla tarkka että hommaa filmille sopivan - direct positiv filmiä itse käytän ainoastaan
    2) ei ole tietoa standardeista - monta vääränlaisya peltikasettia on tullut ostettua (vaikka mitat olleet tiedossa) - ostaessa kannattaisi olla kamera mukana ja kokeilla sopiiko
    3) tarkennus;
    A) lasilevyltä kuten normaalissa isonkoon kamerassa (4x5 tietysti tarvii tarkennuslevyn kuten huomautettiin)
    B) itse tehdyllä asteikolla objektiivia siirtämällä + erillisellä etäisyysmittarilla + kiinteällä kohdistus objektiivilla (kameran sivussa)...maisemakuvissa äärettömään ok ja nopea, muotokuvissa huono systeemi
    C) löytyy mýös vastaavia (harvinaisempia) 10x15 cm kameroita joihin hyvin helppo vaihtaa 4x5 perä
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 335
    3 000
    113
    No ei se oikeastaan vaikeata ole. Minulla oli joskus 4x5-kamerassa rullaperä, joka oli 8 mm paksumpi kuin laakakasetti. Tarkennuksen jälkeen perää piti siirtää 8 mm. K.o. kamerassa oli mm-asteikko putkessa, mutta aika helposti tekee sopivan paksuisen mittapalikankin siirtoa varten.
     
  11. Rippe73

    Rippe73 Member

    97
    10
    8
    Nyt minun on taas pakko paljastaa tyhmyyteni, mutta mitähän tämä direct positiv filmi on ????
     
  12. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Tuossa kamerassa ei ole siirrettävää perää. Toki sen voi tehdä, mutta samalla sitten tekee suoraan kiinteän oikeaan paikkaan.
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Tarkoittikohan Direct positive paper. Youtube videoista vois ehkä selvitä vaikka englantia yleensä höpöttävätkin. Peilikuvia syntyy.



    Aiempaa kyselyäsi kameran rakentamisesta ja objektiiveista muistaen panin tuonne uuden postin: Ison koon lasien piirtoympyröitä


    Ihan normaalia filmitarjontaa 9x12cm koossa voit tutkia alkuun noista kolmesta kaupasta haun ekalla sivulla: 9x12cm sheet - Google-haku

    macodirect.de
    fotoimpex.com
    ag-photographic.co.uk

    Tai kotimaasta
    Ilford – Telefoto
    Filmit - Kameratori.fi (valitse laakafilmi siihen laatikkoon niin jo näkyy)
     
    Viimeksi muokattu: 9 Lokakuu 2018
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Tuliko tolkkua kameraasi sopiviin kasetteihin? Harmillista ettet saanut yhtäkään kameran mukana.
     
  15. Rippe73

    Rippe73 Member

    97
    10
    8
    :D Kiitos,, Kyllähän tämä nyt alkaa selviämään,,, Odottelen toista kameraa jossa pitäisi olla peltikasetteja mukana, saa sitten nähdä käykö tähän kameraan, tuolla saksassa on 9x12cm aika edullisia, en tiedä sitten laatua, halvempi kuitenkin harjoitella
     
    Mirrored tykkää tästä.
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Mulle tosiaan melkoisia mysteereita, koska en ole harrastanut isoa kokoa kuin ns. nykyvälineillä. Ostetaan -puolella joku joskus kyseli filmipidikkeitä peltikasetin sisään, bongasin just haulla. Liekö sitten ilman niitä lasilevyille sopivia. Joskus olen tutkinut vielä vanhempia puukameran puisia kasetteja ja niissä oli jos jonkinlaista lisäosaa kasetin sisälle eri kokoisille levyille ja myös filmille. https://foorumi.kameralaukku.com/search/219632/?q=pelti*+9x12&o=date&c[node]=62+9+10


    Tuossa näkyy jotain kuvia jostain ( tieto ois valttia ) OSTETTU - 9x12 /10x15 peltikasetti
     
    Viimeksi muokattu: 9 Lokakuu 2018
  17. Rippe73

    Rippe73 Member

    97
    10
    8
    aika sekalaista tuntuu olevan, muutama kuva tähystin"kasetista" filmikasetit pitäisi olla käsittääkseni samalla kiinnityksellä.
    jos tuosta saa nyt mitään selvää, tähystyslasi "oisko celluloidia) on vaihtokelpoinen, :D toivottavasti kuvan laatu ei satu silmään :)
     

    Liitetyt tiedostot:

  18. Rippe73

    Rippe73 Member

    97
    10
    8
    loysin pari kasettimallia netistä, tuo peltikasetti tuntuisi sopivalta minulle jos vain mitat passaisivat,
    tuo paksu kasetti ehkä Voigtlander kamerasta
     

    Liitetyt tiedostot:

  19. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Tässä on vertailun vuoksi Zeiss 666/7 metallikasetti ja Certon puinen tähyslasikasetti päällekkäin. Ja peltikasetti kameran takaosan päällä.
    Certo puuversio on sentin leveämpi ja karvan verran pitempi.
    Tuo kasetin hahlo ja kynnyskin ovat peltikasettia paksummat.
    IMG_0875.JPG
    IMG_0874.JPG
    IMG_0873.JPG
    IMG_0876.jpg

    Jos löydät sopivia, niin kerro.
     
  20. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    AGC on sulkimen valmistaja. Alfred Gauthier, Calmbach.