Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut On tämä varmaan ollut täällä ennenkin, mutta ei kai lisä pahaa tee: Kuluttajaviraston kanta kuluttajaviraston sivuilta, perustuen voimassaolevaan lainsäädäntöön: "Takuu on tuotekohtainen Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa ensimmäiseen omistajaan, vaan takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi yksityiskäytöstä ammattikäyttöön. Takuunantaja voi myös edellyttää, että omistajanvaihdoksesta ilmoitetaan tälle kirjallisesti." "Takuu on voimassa niin laajasti kuin takuuehdoissa määritellään." "Takuulla ei voi rajoittaa ostajalle lain mukaan kuuluvia oikeuksia."
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut No tuohan kuulemani mukaan siihen myös liittyi, että Tamronin rekisteröinti laitettiin ajan tasalle puolin ja toisin omistajan vaihtuessa. (Ja tämähän on ristiriidassa tuon kanssa: https://5years.tamron.eu/fi/warranty/Registerlens/action/showterms.html Tuotteen omistaja on ensimmäinen ostaja (takuuta ei voi siirtää toiselle henkilölle).)
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Ilmeisesti Tamronin toinen käsi ei tiedä mitä toinen kirjoittaa toiselle sivulle. Näissä en nimittäin löydä kyseistä rajoitusta: http://www.tamron.eu/fi/huolto/5-vuoden-takuu/ http://www.tamron.eu/fileadmin/user_upload/Service/5yw%20terms/Tamron-5years-Terms-FI.PDF
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Joo, noi viralliset takuuehdot näyttäisivät olevan ihan säädösten mukaiset, ja ne toki kertovat sen, että Tamronkin noudattaa viranomaisnäkemystä aiheesta. Nuo muut nettisivujen tekstit on sitten mitä on, saattavat olla käännetyt amerikkalaisista sivuistakin, mitään sen kummempaa takuuta rajoittavaa merkitystä niillä ei voi olla yli asiaa koskevien säädösten tai heidän omien virallisten takuuehtojensa.
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Takuuhan ei ole mitenkään pakollinen ilmiö, joten mun veikkaus on, että vaihtelee niin maasta kuin paikastakin toiseen. Tehdas yleensä kyllä antaa ns. alueellisen takuun, joka on sidottu sekä aikaan että markkina-alueeseen, kuten Eurooppa (tai EU). Maapallonlaajuisia takuita ei ole ollut aikoihin, ellei joku yritys käytä sitä myynninedistämiseen.
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Nuo on niitä "niin pienellä kirjoitettuja" joita ei mistään saa lukea mustaa valkoisella. Jos soitat "edustajalle" ja uskot kuulemaasi, edustat tyhmyyttä.
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Eikös myyjän dokumentoimat ehdot ole luettavissa?
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Myyjiä on monia. Viittasin ihan vaan siihen, mitä tässä ketjussa on tuotu jo julki. Yhdessä paikassa lukee yhtä, eräs sanoo omaansa ja kolmantena on yleiset säännökset ja lopuksi käytäntö mitä on todella tapahtunut ja sen ristiriidat edellisten välillä.
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Jaa, jaa. Vaatimuksia on varmaan paljon. Paljon enemmän kuin todellisia, takuunalaisia syntymävikoja/puutteita. Olein itsekin joutunut / saanut ottaa vastaa kymmenittäin kameroita ja objektiiveja, joita vaadittiin takuukorjaukseen (yleensä näin loppuikesästä). Osasta näki jo päällekin päin, että kyytiä on annettu ja toisista huolto sitten kaiveli erilaisia makeita ja tahmeita juomia pois. Juu. Mutta nykyisin näin Internetin kulta-aikana kaikista "epäreiluuksista" voi nostaa ison älämölön Facessa tms. ja 10 000 seuraajaa kannattaa oitis Seikka, mikä on aivan syvältä. Ehkäpä myös siksi, että melkoinen osa tavarasta on sen kaltaista elektroniikkaa, jota ei voi, eikä kannata huoltaa. Siksi valmistaja antaa mukisematta uuden. Nopeampaa, helpompaa ja auttaa asiakasuskollisuuden säilyttämisessä. Tähän sisältyy sellainen, aika inhimillinen, piirre, ettei kukaan koskaan saa tietää, joska käyttäjä kämmäsi tai ei, koska sitä ei tarvitse todentaa missään huollossa. Varsinkin puhelimien osalta olen hyvin skeptinen ns. oikean käytön suhteen. Sen verran hulvaton sähläämistä osuu silmiin hyvin usein. Koskee kaikkia ikäluokkia. ,
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Nähdäkseni siirryit ihan toiseen aiheeseen, joka on rinnastettavissa vakuutushuijauksiin. En tunne tätä aihetta niin paljoa ja en myöskään facen älämölojä, joitten yhteydestä valokuvausharrastajien objektiivien aiheettomiin takuuvaatimuksiin minun on ilmaistava epäuskoni. Tamronista sanoisin kuitenkin kokemukseni, että sen takuu toimi erinomaisesti. Tarkennusetäisyysikkuna kävi kalibroitavana ja laite jopa noudettiin kotoa matkalle Ruotsiin. Olen minä siitä raportoinutkin: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,74541.msg725488.html#msg725488 ed. 5.7.2018 linkki ei toimi joten uusiksi Tamron SP 24-70 F/2.8
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Veikkauksesi ei pidä paikkaansa. Jokaisen tuotteen pitää kestää ne speksit, joka on määritelty sille suunnitellussa ympäristössä koko sen elinkaaren ajan. Vertaus. Auto. Auton takuu ei kata sille myönnettyä 100 000 km takuuta, jos autoa ei ole huollettu kertaakaan tuossa ajassa (öljyt jne.) Omistajanvaihdos tuotteessa (kuin tuotteessa). Yksityishenkilöiden välisessä kaupankäynnissä on voimassa ns. perävalotakuu. Valmistaja ei voi ottaa vastuuta kolmannen henkilön toiminnasta (eli yksityisestä myyjästä). Tämä on sekä kuluttajan että valmistajan etu. Pääsääntöisesti näin. Myyjästä voi toki aina tehdä ilmoituksen poliisille, jos tuntee tulleensa petoksen kohteeksi. Jos myyjä taas on vaikkapa joku kameraliike, joka myy esim. käytetyn objektiivin ns. "huollettuna ja/tai tarkastettuna", voi kuluttaja kokeilla takuun siirtymistä. Mutta tällöinkin takuu rajoittuu myyjään. Pääsääntö on siis niin, että myyjä(yritys) vastaa myymästään tuotteesta. Periaate on voimassa myös uusien tuotteiden osalla (ei siis että 6 kk on takuu, vaan että myyjä vastaa myymistään tuotteista). Huoltojen/korjausten osalta Suomessa on kaiketi vakiintunut takuuksi 6 kk. Ei nämä jutut niin kiveen hakattuja ole. Vastuullinen valmistaja/maahantuoja tulee vastaan, jos aihetta on. Itse olen saanut eräältä maahantuojalta "kylkiäisiä", kun kävin hakemassa maahantuojalta nippelin, joka myyntipaketista puuttui, eikä myyjää kiinnostanut.
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Tuossa oletkin mahdottoman edessä jos voit perustella. Oikeasti valmistaja vastaa tuotteensa laadusta eikä ikinä milloinkaan käyttäjän tai myyjän teoista. Miten voi edes kuvitella muuta. Toiseksi tuo mainitsemasi molempien etu. Puppua. ed. Kirjoitin valmistaja ja tarkoitin paitsi sitä myös vaihtoehtoisesti sen edustus/myyntiorganisaatiota.
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Saattaa olla, mutta kuluttajansuojalaki koskee korjauksia ihan samoin kuin uusiakin tuotteita. Jos esimerkiksi kameraan tehdään kallis suljinremontti, on ihan päivänselvää, että sen voi olettaa kestävän yhtä kauan kuin uudenkin kameran sulkimen ja niinpä lakiääteinen virhevastuu kattaa vähintää pari vuotta. ...Pitäisi vähitellen päästä eroon siitä ajatuksesta, että laittomilla takuilla on jotain merkitystä... Ihan eri asia tässä on vanhan tavaran myynti ja se, miten kauppias huoltaa sen myyntikuntoon. Vanhan roinan ei voi odottaa kestävän ikuisuuksia, mutta alle kuusi kuukautta olisi ostajalle kohtuutonta ja kauppiaalla on paremmat eväät kantaa hajoamisen riski.
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Mitä perusteluja kaipaat? Miksi ihmeessä valmistajan pitäisi alkaa väittämään vastaan, jos tuotteen omistaja väittää, että myyjä (yksityinen) sanoi, että tuote on ollut alusta alkaen vitriinissä odottelemassa sopivaa ostajaa? Miksi kummassa valmistajan pitäisi ryhtyä riitelemään ko. käytetyn tuotteen omistajan rinnalla myyjää kohtaan? Kyllä kai joku vastuu ostajallakin on. Vai? Ja toisekseen. Jos valmistaja vastaisi kaikesta maallisesta täällä (maa)pallon päällä, niin kyllähän se niin olisi, että Korvatunturi olisi totisesti Suomessa...? Mietipä itse. Valmistaja myy vähittäismyyjälle jotain jollain spekseillä, vähittäismyyjä myy eteenpäin valmistajan lupaamilla spekseillä... Kyllä täällä (maan päällä) nälkää nähtäisiin, jos nuo vastuut jotenkin muuten olisi...
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Voipi olla näin, mutta sanoinkin että taitaa olla vakiintunut käytäntö 6 kk:sta. Korvausvelvollisuus ei häviä koskaan. Takuu(korjauksen) virheen toteennäyttäminen onkin sitten hankalampi juttu. Aina sitä tappelemaan voi lähteä, mutta jokainen toki itse puntaroi riskit. Mutta kuten sanoin. Vastuullinen valmistaja/maahantuoja tulee vastaan. Myyjät on myyjiä, niin kuin tässäkin ketjussa on tullut esiin.
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Motris, jälleen emme ymmärrä lainkaan toisiamme. Kirjoitinhan juuri että valmistaja (tai sen edustaja/myyntiorganisaatio) ei tietenkään vastaa käyttäjän toimista. Eikä kauppiaan toimista. (Jokainen vastaa omista toimistaan, ihan todella luonnollisesti niinkuin elämässä!) Pointti oli siinä ettet voi perustella sitä miksi luvattu takuu ei siirtyisi käytetyn laitteenkin mukana. Tai ettei laissa määritelty virhevastuu siirtyisi. Sekä toiseksi, että miten sen siirtymättömyys olisi kaikkien etu. (Emmä tajuu että pitää selviä lauseita toistaa. Sorry. Tai että kuvitellaan sellaisia ilmaistun mitä ei ole kirjoitettukaan.)
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Ei kai tästä voi päätellä kuin että monilla on aivan kieroutunut näkemys takuista. Tapiola siihen myös selkeästi sanansa asetti. ed. Virhevastuu tietenkin kuuluu siirtyä toisellekin käyttäjälle. Siinä kuten tavanomaisessa takuussakin on kyse yksinkertaisesti joko a) valmistusvirheestä tai b) niin huonosta laadusta tai suunnittelusta, ettei tuote kestä normaalia käyttöä ns. "normaalia aikaa". Siis näistä pitää valmistajan vastata, aivan samoin kuin minä vastaan siitä, mihin minä paskon tai huiputan tai teen ylipäätään mitään.
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Ei. Ei virhevastuu siirrykään. Tietenkään. Mutta jos mulle esim. joku kakkula kelpaa oikein hyvin ja se on tarkentanut 5 vuotta sinne, mihin olen halunnut TOSI kieroilla silmilläni. Joku ostaa kakkulan minulta, ja onkin sitä mieltä että tarkennus on persiillään. Niin minunhan se vastuu (sinun näkökulmastasi) on, eikä valmistajan. Olenko minä siis puusilmä, sinä hajoitanut kakkulan vai miten menee. En minä ainakaan kehtaa käytetyn tavaran (kameravehkeistä puhutaan edelleen) myyjältä kysellä silmälääkärilausuntoja. Tämän jälkeen pitäisi vielä lähteä käräjille, huh. Mutta. En tiedä. Voi olla että siirtyy. Tuo ja muut, tai ei mikään. Ajattelin vaan.
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Olet aivan oikeassa. "Normaali aika" on helppo mitata. Valmistajilla löytyy näihin speksit. Pääsääntöisesti aina, mitä itse olen katsonut ja vertaillut. Esimerkiksi kamerarungoista harva taitaa olla toimintakykyinen pakkasella. Kysymys olikin(?) kai siinä, kuinka takuu siirtyy maasta tai omistajalta toiseen..? Ei valmistaja voi vai yksinkertaisesti lähteä kelkkaan, jossa arvuutellaan, missä mikäkin ja kukakin on ollut milloinkin, tehnyt mitä jne. Miksi valmistaja luistaisi vastuuta, jos tapaus on selvä? Mutta ihan samoin, miksi siis pitäisikään lähteä selvittämään, jos tapaus on epäselvä. Jokainen yksittäistapaus nostaisi jokaisen tuotteen hintaa... Se joka esittää syytökset laiminlyönneistä, hankkikoot itse näytön syyttämiään osapuolia vastaan. Mietipä vielä kerran. Jos vaikkapa minä olisin myynyt sinulle jotain paskaa, niin odottaisitko ihan oikeasti, että auttaisin sinua hankkimaan todisteita itseäni vastaan? Niin kuin sanoin. Vastuulliset toimivat vastuullisesti. Ei isoilla ja monikansallisilla firmoilla ole intressejä viedä itseään lokaan, varsinkaan ns. some-aikakautena.
Vs: Takuun siirtyminen maasta tai omistajalta toiseen? Tamron ja muut Minä en todellakaan tiedä, missä svääreissä liikut. Suomelta tuo kirjoitus näyttää, mutta kuka sun kanssa oikein keskustelee? Ehkä minä olen ulkoa tullut ja siksi mulla on vaikeaa nähdä. Siis "syyttömiä osapuolia". Kysymyshän pitäisi olla ihan ytksinkertaisesta asiasta, että vastaako kukin toimija - oli se vaikka suuri globaali toimija tai yksityishenkilö - omista tekemisistään vain ei. Jos minä myyn sulle uudenkarhean veneen, josta löytyy huonosti laminoitu köli (kuivaa lasikuitua siellä ja se paljastuu eli rikkoontuu sun käytössä veneen omasta painosta rannalle / trailerille nostaessa), kyllä se on veneen tekijä joka on vastuussa.