Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Suosikkikakkulas tällä hetkellä ja miks!

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana PKivireki, 17 Marraskuu 2016.

  1. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Niin, jos työnäsi on esimerkiksi kuvata paljon nopeasti muuttuvia tilanteita läheltä, on tuo erinomainen objektiivi. Joku kuvaa työkseen jalkapalloa, eikä tee tuolla oikein mitään. Jollain kolmannella ammattilaisella taas on aikaa valita sopiva kiinteä, kun tilanteet ovat vakioita eikä kohde karkaa mihinkään, jolloin moni varmaan mielellään tekee niin, maksimoidakseen tuloksen. Saattaa jopa haluta lyhyempää syväterävyysaluetta kuin tuolla saa aikaiseksi. Jonkun työssä taas lyhyet telepolttovälit 85-105 ovat ensisijaisia, niitähän tuossa ei ole. Niin kuin sanoin, ammattilaisia on niin monenlaisia...
     
    Kimo tykkää tästä.
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Ei kai tässä ole piiloviritystä, että objektiivin "ammattilaisuus" rinnastuisi sen hyvyyteen?

    Olen itsekin normaalipolttovälien fani, enkä ikinä kääntäisi selkää 24-70mm/2.8 objektiiville (tai vastaavalle). Kinokameroiden f/2.8 normizoomit ovat vain jatkuvasti käyneet yhä suuremmiksi ja painavemmiksi, mikä selvästi lyö korville ajatusta kätevyydestä. Nikonin ja Sonyn välineistä on kokemusta. Sen vuoksi asetan nykyisin 24-105mm/4 etusijalle 24-70mm/2.8 verrattuna. Sopii minulle paremmin ja näyttää sopivan myös ainakin jollekin ammattilaisille - jos se mikään mitta siis on. Ja enimmäkseen tulee kuitenkin himmennettyä f/4 tai enemmän.

    PS Pakko sohaista muurahaispesää terävyysalueesta. Kuvaajaa itseään (ja ehkä hänen kameroista innostunutta kaveriaan) uuden ja kalliin objektiivin tarjoama mahdollisuus ohuen ohueeseen terävyysalueeseen saattaa houkuttaa, mutta jos kuvan haluaa myydä, niin parempi kuvata siten, että taustakin saa jotain selvää. Kohde erotetaan sitten taustasta sommittelemalla, valolla tms. Näin ainakin journalistisessa ja kertovassa valokuvaamisessa. Taidefiilistelyistä en tiedä. Ja omat harrastekuvat itse kukin ottaa tietenkin niin kuin tykkää.
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113
    Ei tuo trendi kovin merkittävä ole ollut sitten 35-70 AF Zoom-Nikkorin myöhempien aikojen. https://kenrockwell.com/nikon/3570.htm Jo 28-70 painoi 900g, mutta totta on että 600g olisi paljon kivempi.
     
    Viimeksi muokattu: 20 Marraskuu 2018
  4. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Niin ...valovoimaa ihaillaan mutta kuitenkin on himmennettävä ,:) tulee ajalta kun ajateltiin että parempi paska kuva kun ei kuvaa ollenkaan. Nyt piisaa herkkyyttä ,ainakin digipuolella ...kuhan horisen
     
  5. ookke66

    ookke66 Active Member

    208
    86
    28
    Tuli mieleen, että paljonko vois ajatella olevan kinonegassa pikseleitä ?
    Esim. ISO200 värifilmi, vai voiko niitä verrata ?
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 779
    748
    113

    Kai niitä voi verrata - tai jotenkin epämääräisempänä summauksena ja arviona - tai jonain haarukkana. Aihetta hipoen:
    6x7 optiikka Pentax K-bajonettiin...

    Digital versus film photography - Wikipedia


    Image resolution - Wikipedia


    ed. Tuossa Pentax-otsikossa 2012 näköjään heitän että tarkimmat kennot ovat ohittaneet jo hitaimmatkin filmit erottelukyvyssä.

    Käytännön syyt tulevat esteeksi optiikan kehittämisessä kanssa. Jo valmistustoleranssitkin ovat sellaisia. Ei siinä hirveesti ole uutta auringon alla eli on myös ikivanhoja objektiiveja jotka ovat täysin suvereenin huippuja aina vain. Toisinpäin tarkasteltuna rajansa on pieneltä kennolta suurentamisen kanssa aina, järkevyyden rajansa. Tullaan paitsi optiikan rajoitteisiin myös kennotiheyteen jota ei kannata rajattomasti lisätä.


    @ookke66 Näitä aiheita on ollut niin kauan ettei taas ole kukaan muistanut asiaa kysyäkään pariin vuoteen. :)
    On filmillä vielä hurja etumatka...
    Mihin optiikka loppujen lopuksi pystyy
     
    Viimeksi muokattu: 20 Marraskuu 2018
  7. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Ei suinkaan siinä mitään piiloviritystä ole, jos toteaa, että "ammattilaiset" käyttää monenlaisia objektiiveja, koska tekevät monenlaisia töitä ja omaavat monenlaisia intohimoja? (Minä ainakaan en kuvaa journalistista valokuvausta, enkä maisemaa, enkä luontoa, enkä urheilua, mutta tiedän, että noihin tarvitaan erilaisia vehkeitä...)
     
  8. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    minä esimerkiksi kuvaan paljonkin aukoilla 1.4-2.2, lyhyessä telessä noilla aukoilla on melko lyhyt terävyysalue, eikä noita aukkoja normaalizoomeista löydy, mikä ei suinkaan tarkoita, eikä voi tarkoittaa, etteikö ne jollekin toiselle olisi nappivalintoja objektiiviksi.
     
    Kimo tykkää tästä.
  9. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
     
  10. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Ei Olli nuo tyttökuvasi ole kuvattu aukolla 1,4 -2,2 tai sitten en ymmärrä valokuvauksesta .. tai kaukaa ja cropattu ..
     
  11. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    :) Joka setissä, jonka teen on paljon, boudoir-seteissä sellaisia sänkykuvia, joissa vain kasvot on terävyysalueella ja studioseteissä kasvokuvaa, etenkin vähän viistosta. Muotokuvissa käytän myös, ja lapsikuviin pieni aukko on usein omiaan...Noin 60% kuvista arviolta (yritin löytää Lightroomista tiedon koko vuodelta käytetyistä aukoista, mutta ei löytynyt kuin käytetyt optiikat) on aukolla 4 tai pienemmällä, iso osa niistä alle 2.2, max 40 prosenttia sit siellä 5,6-11...
     
    Kimo tykkää tästä.
  12. ookke66

    ookke66 Active Member

    208
    86
    28
    Nikkor parhaasta päästä eli 70-210 F4-5,6 AF D Vanha pumppuzoomi ... tässä ei oo mitään moittimista ... paitsi, että tarkennusnopeus hakkaa 6-0 kaikki
    nykyrimpulat . Varmaan yks terävimmistä nikon zoomeista. Tarkennus ei toimi ilman runkotarkennusta. Eikä ole VR:ää, painaa hiukka yli puoli kiloa. Metallia.
    Minttikuntoisia saa (vielä) satasella kotiin. Löytyy myös kiinteällä aukolla...tämä menee nelosella 70-135 mm. Eka kuvalle ei oo tehty mitään. Toka kropattu. NIKKOR70-210.jpg NIKKOR70-210.jpg NIKKOR70-210 2.jpg
     
  13. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Tuostahan on olemassa myös varsin vähän tunnettu edeltäjä, kiinteällä f/4 valovoimalla. Hintaansa nähden loistava. Sellaisen kun löytää jostain, kannattaa hankkia, jos zoomeilla tykkaa kuvata.
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 346
    1 237
    113
    Onko tuo polttoväli 70-210 vai -200?
    Mulla oli aikanaan Deetön 70-200.
     
  15. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Veikkaisin että muistat väärin. Nuo 80-luvun edullisemmat telezoomit oli kyllä molemmat 70-210. Tuollaista 70-200 en ainakaan minä tuolta ajalta tunne, ja aika hyvin muistan Nikonin tuotteet. Voin toki olla väärässäkin, aina joskus sattuu, mutta nuo molemmat 70-210 muistan hyvin. Ne perustuvat optisesti aiempaan E-sarjan E 70-210/4-objektiiviin.
     
  16. ookke66

    ookke66 Active Member

    208
    86
    28
    Hakusessa on vielä samaa sarjaa 35-70 F2,8 D...
     
  17. RB

    RB Well-Known Member

    9 346
    1 237
    113
    Saattaa olla että muistan väärin..
     
  18. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 386
    6 224
    113
    2003 tuli Nikkorin ensimmäinen 70-200millinen, sitä edeltävät olivat joko 70-210 tai 2,8 valovoimaiset 80-200milliset.
     
  19. Est

    Est Well-Known Member

    17 432
    1 903
    113
    .
     
    Viimeksi muokattu: 8 Helmikuu 2021
    Jukka H, jounitapani, sahe69 and 2 others like this.
  20. Est

    Est Well-Known Member

    17 432
    1 903
    113
    .
     
    Viimeksi muokattu: 8 Helmikuu 2021