Vs: 6x7 optiikka Pentax K-bajonettiin... "Onko siis tosiaan niin, että kinokoko on se koko johon on helpointa tehdä piirtokyvyltään parhaat objektiivit." Ei. Piirtokyvyltään korkealaatuisia objektiiveja voidaan tehdä helpommin ja halvemmalla pienempiin kuvakokoihin. Muistaakseni jo Kodakin kiekkokameroissaan käyttämä nelilinssinen asfäärisen elementin sisältänyt objektiivi piirsi jotain 200lp/mm. Tässä kamerassa ei ollut tietenkään peilikoneistoa suunnittelua hankaloittamassa, tämähän on jonkinasteinen ongelma peilikameroiden laajakulmaobjektiivien tapauksessa. Lisäksi pienen kuvakoon kamerassa voidaan käyttää suuria aukkosuhteita, jotka ovat välttämättömiä suureen erotuskykyyn pyrittäessä. Niilläkin saadaan riittävä terävyysalue katettua. "Jotenkin olen silti taipuvainen arvostamaan ison koon objektiiveja enemmä'n kuin pienien kokojen objektiiveja. Syytä on vaikea perustella, jos ollenkaan, mutta selvää tietysti on, että ison koon objektiivi on melkoisen ylivoimainen jos sen avulla tehdään kuvia hyödyntäen koko kuva-alaa." Perustelit kuitenkin aivan oikein. Ison koon objektiivi kuvaa kohteen suurempana, isommassa mittakaavassa. Vaikka piirtokyky ison koon objektiivilla olisikin vähän pienempi, iso kuvakoko on tätä suurempi etu. Jos siis kuusseiskan objektiivi piirtää 60lp/mm, 70mm kuvaleveyteen toistuu 4200 lp. Kinokoossa 80lp/mm toistava objektiivi piirtää 2880 lp, eli vajaat 70% ison kameran toistokyvystä. Ison koon objektiivi kinokoossa piirtää 2160 lp, eli 3/4 kinokoolle suunnitellun objektiivin piirtokyvystä.
Vs: 6x7 optiikka Pentax K-bajonettiin... Tulin maininneeksi filmin resoluutiosta jotakin edellisellä sivulla. Löysin kirjasta MTF kurveja filmeille. (Lisäksi oli filmin ja objektiivin yhteiskäyrä. Mainitaan että käyrään voidaan laskea mukaan myös suurennusobjektiivin ja -paperi.) Aivan perusjuttu tekstissä on, menemättä tarkempaan: A low resolution film can demolish the effective practical performance of an expensive lens, just as a poor lens nullifies a high resolution film. Ja sitten filmien suurimmasta resoluutiosta, MTF käyrältä 10% modulaation kohdalta katsoen: Typical limits are about 200lp/mm for slow black and white film and 100lp/mm for a medium speed colour negative material. Erillinen taulukkokin on, resolving power lp/mm Very slow pan (ISO 32/16°) 200 High contrast process film 160 Slow pan (ISO 125/22°) 125 Fast pan (ISO 400/27°) 100 B & W infra-red 80 Ultra-fast pan (1250/32°) 63 Kirja on Michael Langford, Advanced Photography, sixth edition (1998, reprinted 2001, 2003, 2004, 2005)