No, tässä toinen. Ei näy lankkuaitaa. Voi olla tosiaan valovuoto. Onkohan purkissa vai löytyisikö tälläinen vika kamerasta. Roskia ainakin löytyy.
• Näyttää olevan kehityspurkin aliliikuttelua. Raidat ovat peräisin 35-millisen, eli kinofilmin perforaatioreikien erilaisesta poikittaisesta valumajäljestä. Ne häviävät yleensä lähes kokonaan kun lisää liikuttelua tavalla tai toisella.
Josko filmin paininlevy takannessa on toisesta reunasta löysällä ja valo pääsee perforoinnin reikien kohdalta filmille. Tai sitten filmikasetin pää vuotaa. Näin voi käydä ainakin, jos kasetille on ladattu filmi itse. Ja silloin myös päivänvalolaturi saattaa falskata. Vaikea sanoa, kun ei tiedä käyttämääsi proseduuria.
Valumajälkiin uskoisin jos kehitettä olisi niin vähän että filmi olisi ilmassa kehittyessään. Ja jos ekassakin ruudussa valuisi suoraan alas. Miten tuo muuttuu ja sijoittuu koko filmille, on tärkeä johtolanka. Myös miten se menee ihan reunaan asti kuvapostin ulkopuolella.
No eipä ollut lankkuaita, mutta tuo Ben Kailan antama vastaus ongelmaasi on ilmeinen. Vertaa kinofilmin rei'itystä, lukumäärää, kuviesi raitoihin.
Valovuodostakin tulee rei'ityksen jälkeä helposti samoin yli kuva-alan. Onpahan tuota nähty jopa skannerissa syntyneeksi. Joten vaihtoehtoja missä rei'itys kuvastuu kuva-alalle on todellakin useita. Mitä on Sepolla muuttunut kehityksessä tai jossain jos tää juttu nyt uusimpaan on vasta ilmestynyt? Vastaavia on ennenkin täällä esitetty, mutta onko sulla ollut? Kerrothan kehityksestä kaiken. Kehitteen laimennokset purkit litkun määrät ja muut. Miten tuo muuttuu ja sijoittuu koko filmille, on tärkein johtolanka. Myös miten se menee ihan reunaan asti kuvaportin ulkopuolella. Ja onko siellä reunoilla valottumia minkälaisia. Ja miten pitkälle toiseen reunaan asti tuota rytmiä näkyy poikki filmin. Pystytko kuvaamaan koko negatiivin valopöydällä niin katsotaan. Koko filkan. Onko se kuuden ruudun liuskoissa?
Jos on yksi spiraali purkissa, se voi liikkua ylöspäin keskiputkessa jos paukutat purkkia liiaksi ja yhden spiraalin normimäärä kehitettä ei siksi yllä filmiä peittämään. Valovuotoon jossain vaiheessa lyön kuitenkin roposeni. Millä lailla liikuttelet? Kääntelet ja pyörittelet purkkia?
Kiitos hyvistä neuvoista. Olin koiran kanssa lenkillä ja räpsin pienen pätkän filmiä samalla. Filmeissä on ollut itse kasettiin lataamiani ja myöskin tehtaan tekemiä. Kehitin niitä sekä päivänvalopöntössä , että pimeää vaativassa pöntössä. Kehitteenä D-76 ja Hc 110. Varjoja on ollut filmin joka ruudussa. Nyt jäin miettimään Ben Kailan ohjetta purkin liikuttamisesta. Olen ehkä liikutellut purkkia liian varovasti. Taisin jopa vähentää liikuttelua ensimmäisten raitojen tullessa esiin. No, on joku sanontakin siitä mistä koko kroppa kärsii. Joo, kehitän koiralenkkifilmin tänään ja palaan sen myötä asiaan.
Ben on mielestäni oikeassa. Monipuolista liikuttelua (on siis käsky/kehoitus, ei toteamus). Pyöritys ja sellainen kahdeksikon muotoinen vääntely ylös-alas. Valovuodot ovat harvemmin tummia (jos oikein tulkitsen, niin nuo kuvat eivät ole negatiiveja), ellei sitten ole kyseessä musta valo. Kapa
Juuri näin. Ei silti tuollaista tule mistään bromidivalumista kerrotuilla kehitteillä jos ylipäätään on liikuteltu edes hiukan normaalin ohjeen suuntaan. Seuraavassa on myös tuota liikuttelun tekniikkaa ja myös ekalla sivulla mielenkiintoisesti perforoinnin mukaista laikkua: Valovuotoa Ja sanopa sitten ekasta kuvasta että miksei vaaleammat kohdat olisi niitä valovuotoja? ed. Tai tokasta!
• Esimerkki tyypillisestä filmin aliliikuttelusta: Ylemmän kuvan takaseinässä "valumat" häämöttävät . Alemmassa, tummenetussa kuvassa ne näkyvät jo selvemmin.
Ei ne ongelmat täysin hävinneet purkin innokkaalla pyörittämisellä. Nämä kuvat on Fomapan 200 ja Foman kotelossa. Jostain pääsi valoa alareunaankin. Jotta asia olisi vielä kummallisempi, niin tämä kuva on samalta filmiltä kuin aloituksen ensimmäiset kuvat. Raitoja ei juuri näy. Merkillistä tämä filmille kuvaaminen on.
Mirroredin linkittämässä Valovuodossa puhuttiin myös skannerista. Tämä Canon on muutaman kerran lopettanut hommat kesken. Täytyy huomenna varmaankin tutkailla sen asetuksia . Aika merkillinen homma tämä tuntuu olevan, mutta ehkä tässä on useampi tekijä ollut vaikuttamassa. En tiedä.
Kuvaa nega digikameralla ja vertaa skannerin versioihin. Tai katso negaa lupilla, kyllä tuon pitäisi silläkin näkyä.
- Kuvaa rullallinen päivänvalossa siten, että että etutulppa on päällä, ja kehitä rulla. Näet vuotaako kamera.Jos ei, niin rulla on kirkas kauttaaltaan, paitsi perforoinnin ulkopuolella olevat tiedot. - Kuvaa jokin pinnaltaan selkeä kohde, ja kehitä rulla kahdella eri liikuttelumetodilla. Jos näkyy erilaisia raitoja, niin syy on liikuttelussa. Jos ei, niin sitten syy ei ole siinä. kapa
Kasimiriltä tosi hyvä neuvo, teen niin. Tutkin ne filmit suurennuslasilla ja raidat on filmillä. Mutta pari kuvaa oli välillä ilman raitioja. Viittaisi ehkä sinne kameran valovuotoon. Panin filmin pätkän kameraan ja kokeilin objektiivin aukon kautta sitä painikelevyä. Filmi hiukan liikkui, mutta samalla tavalla se liikkui järjestelmäkamerassani. Tämä ko. yksilö on Leica M6, jonka äskettäin hankin. Käyttämätön se on, mutta ikäähän sille on kertynyt. Muutaman filmin se alkuun valotti ilman raitoja. Tosin valotusmittari näyttää puutaheinää, mutta erillisellä valotusmittarilla kai näitä käytetään, luulen. Mutta nyt kokeilemaan Kasimirin ohjetta.
Jep, perforointi on valottunut filmill Liian vähäisestä agitoinnista johtuvat bromidilaimut ovat yleensä epätasaisempia. Tuossa on lähemmin näkemättä pari ennakkosuosikkia selitykseksi. Oletko muuten kulkenut läpivalaisulaitteiden ohi filmikasetit repussa?