Vs: Valovuotoa Lisähuuhtelu ja kiinnitys ei kyllä auttanut yhtään, eli pystyraidat voisi tuon piikkiin laittaa. Hölskyttelin Patersonia, en pyöritellyt kuten oikeaoppisesti pitäisi.
Vs: Valovuotoa samanlaisia pystyraitoja löytyi aikoinaan omistakin filmeistä: yhtenä syynä oli filmin pullistuminen kehitysspiraalin urasta- filmipinnat kosketti toisiaan. Toinen tapaus oli liian vähäinen liikuttelu kehityksen aikana- pystyrantuja muodostui reunareijityksen kohdille. Hankalampi jäljitettävä oli vaakaraidat Horizontin panoraamanegoissa- todennäköisesti auringon heijastumia rungon sisällä- valotusrumpu oli kromattu peilikirkkaaksi.
Vs: Valovuotoa Enpä tiedä oikeaoppisesta näissä. On aika paljon muuttujia kuitenkin. Koulussa opettivat että vähän niinkuin jokasuuntaan yhtäaikaa eli sekä pyörii että kääntyilee purkki käsissä. Patersonissa kannattaa huomata, että nesteen liikkuminen on täysin erilaista jos nesteen määrä vaihtuu. Oma neuvoni on Patersonin kanssa ettei täytetä yli siitä tasosta että spiraalit on huppeluksissa, siis pinta vain vähän yli. Näin siis kun purkki on täynnä spiraaleja. Patersonin yläosassa on varsin paljon tilaa, johon kehite valuu kun purkki on ylösalaisin. Se ottaa hetken. Kun kääntää oikeinpäin, taas kuluu hetki että neste valuu. Se menee keskiputken kautta alas ja pinta nousee ylös. Tällainen liikuttelu on yksistään tietyissä tapauksissa vähän liian monotonista, mutta kuitenkin Patersonin perusominaisuus, joka on mielestäni hyvä käyttää hyödyksi. Jos purkki on liian täynnä, ei kääntely liikuttele samoin.,
Vs: Valovuotoa "oikeaoppisesti" sitä ei pyöritellä vaan käännellään! Jos hölskyttelit, en herran nimeen tiedä mistä sen sait päähäsi.. Jotenkin tuntuu että varsin turha topikki kun näytät varsin hyvin tietävän mistä virhe johtui. Tosin oloin saanut sen käsityksen kirjoituksistasi että olet vanhaparta ja tiedät näistä mv filkka jutuista "kaiken (paljon)
Vs: Valovuotoa Jaa. Mulla päinvastoin on mielikuva tullut jostain, että hän on aloittelija analogisen kanssa ja ei taida olla vielä ehtinyt miehen ikäänkään. 8) Jälkimmäisestä en kyllä löisi vetoa senttiäkään... voipi ollakin 50 mittarissa. Mutta hauska mielikuva tulee hölskytyksestä. Se voisi mennä jenkan tahtiin. Hölskytä hölskytä hölskyytä, jenkan tahti soi Vesivehmaalla.
Vs: Valovuotoa No jaa enpä vielä tiedä mistään, maisterin hattua ei saa +100rll vuodessa filkkaa, no jok.tap. se +100rll vuodessa on on omaa henkilökohtaista kokemusta, toisin kuin sinun kirjoitukset googlen kopioinnista antaa ymmärtää mutta jatka toki viittoittamallasi tiellä, kyllä sen autuuden löydät sadoistata KVG TIEDOISTA
Vs: Valovuotoa Piti oikein lukea mitä olen filmijutuista tänne kirjoittanut, ja kyllä olen ihan aloittelijan jutuissa pysynyt.. Joku kymmenkunta rullaa kehittänyt... Ja vaikka kirjoitustyylistäni minua voisi teiniksi luulla niin kyllä, on viisikymppiä mittarissa
Vs: Valovuotoa Kyllä tämä kehityksestä johtuu, koska saan samantyyppistä raitaa eri kameroilla. Eli liikaa/ liian vähän liikuttelua? Nyt kääntelin Patersonia kohtuullisen rauhallisesti, en pyöritellyt purkissa. Kehitettä 0,5l yhdellä filmillä. Filmi rullalla, voiko siis olla liian kireällä/ löysällä?
Vs: Valovuotoa Filmi liian kireällä tai löysällä - kysymystä en ymmärtänyt. Vaan miten nuo kehitysasetelmat ovatkaan? Kinofilmi tri-x D-76 stock. Näissä ei ole mielestäni mitään erityisen altista kehityspyörteilyille. Itse liikuttelen lähinnä käännellen kaksi tai yksi kertaa minuutissa stockilla. 5-10 sek kerrallaan. Jos enemmän ja siis liikaa liikuttelee käännellen, tyypillinen ensioire on enemmän kehittyneet läiskät reikien ympärillä, muttei sentään noin poikki koko filmin. Ei näitä ole kirkossa kuulutettu, mutta näin olen itse havainnut Microphen ja D-76 stockilla. Enkä oikein edes osaa niin monotonisesti liikutella, että kunkin liikuttelutavan pyörteilyt kovinkaan helposti näkyviin kehittyisivät. (lähinnä käännellen = että lisäksi myös pyörittelen sitä vaakatasossa vähän) Paterson purkki ja spiraali, monenko kinofilmin purkki ja montako filmiä kerralla? Sehän ottaa 290ml kinofilmiä kohden. Ei kannata täyttää purkin suppilo-osaa, kuten edellä selostin! Jonkinlaisena hakuammuntana kysyn vielä minkälainen on skanneri? Mulla oli kerran viallinen skanneri, joka muistutti tätä siinä mielessä että näkyy värittynyttä läiskää MV-kuvissa. Värillisenä varmaan sinäkin skannit otit.
Kyllä se taisi Reflectan skanneri olla. Kyllä laikikkuutta vieläkin joskus esiintyy, mutta näillä mennään. Oikeasti hyvä skanneri kun maksaa maltaita...