Mieti nyt huolella... Jos ajattelee kuvaamisen hinta/laatu -suhdetta, eikä ole tarvetta actioniin tai ylettömän korkeisiin herkkyyksiin, niin D810 on aikalailla kurko nykyään. Tämä käsitys siitäkin huolimatta, että itse hiukan petyin D810 kanssa. Mukana saattoi tosin olla hiukan turhautumista silloin omistamaani Nikonin optiikkavalikoimaan. Mm. 16-35mm/4 ja 50mm/1.4 olivat minulle tärkeitä objektiiveja, mutta optisesti aika tuhnuja ja lisäksi tarkensivat (ainakin minun kamerayksilön kanssa) hankalasti korjattavalla tavalla pieleen (tarkennusvirhe riippui voimakkaasti tarkennusetäisyydestä). Vieläkään en ymmärrä miten menin myymän Nikonin 14-24 millisen!! Joka tapauksessa D810 on hyvin tasapainoinen kamera, mitä ei ehkä Z-malleista voi sanoa. Onnellinen on hän jolla on hyvin toimiva D810 ja siihen sellainen objektiivivalikoima josta tykkää. Ja sama tietysti myös D7500 kanssa vaikka olisi kuinka harmaavarpunen. Mutta nyt on paljon houkutuksia, eikä kameramarkkinoilla pärjätä enää oikein sillä, että laite toimii hyvin. Pitää olla wow- ja bling-aspektia. Tämän syksyn uutuuksien myötä jopa aikaisemmin ultramoderninan pidetystä Sonysta on tullut ihan tavallinen ja hiukan vanhanainaikainen. Uutuuksien hinnat on myös saaneet Sonyn vaikuttamaan melkein edulliselta. Lisäksi Sonyn aikaisemmin puutteelliseksi moitittu objektiivivalikoima on kuitenkin 10x laajempi kuin kilpailijoilla. Ajatuksena GFX:n iso kenno on kyllä houkutteleva, mutta ei siitä ehkä ole yleiskameraksi vaikka olisikin hieno laite käkkäräkatajan kuvaamiseen Jurmossa. Ja vielä enemmän uusi Hasselblad. "Seikkailuni kameramaailmassa" ovat kuitenkin opettaneet minulle, että muutun kärttyisäksi jos kamera ei ole toiminnoiltaan nopea sekä varmasti ja nopeasti tarkentava. Kuva on siis saatava sillä hetkellä kun sellaisen haluaa ottaa. Kameran pitää auttaa kuvaamista, ei estää sitä. Siksi ehkä Sony jos peilitön pitää olla. Vaikka tiedän kyllä, että nuuka järkimies etsii keinon millä olla tyytyväinen Nikonin D800-810 kameroihin.
Tähän on älyttömän helppo yhtyä. Mulla on D810 ja 35/1.4, 58/1.4, 85/1.4 ja 105/1.4. Mielestäni maailman paras jonkun merkin neljän objektiivin yhdistelmä. Tuossa vielä apuna D4. Mä en käsitä mitä voisin digipuolella tarvita.
D850 ominaisuuslista on kuitenkin aika pitkä verraten edeltäjäänsä. Siinä vaan nousee kysymys tuleeko niitä käytettyä. Vaikkapa nyt focus stacking toiminto. Tai kaipaako kehitystä tarkennukseen. Myös pieniä hienouksia tullut lisää josta esimerkkinä valotuksen * viivetila* ja valaistut napit, jotka voivat vähentää tarvetta lankalaukaisimelle ja taskulampulle. Ja entäpä luurilla ohjaus... no katsokaa itse, videon kehitys ja kaikki. Melkoinen monitoimikone. D850 - YouTube (* * Mikä ero tossa nyt olikaan, menin sekaisin. Elektroninen etuverho+MUP+viivetila yhdistelmässäkö se piilee. Eikun että viivetila ei ole silleen säädettävissä kuin Nikon D850 Sivun loppupuolella alkaa) Mitä tulee Zeiskaan, satuin katselemaan Matt Granderin esittelyä islanninmatkaltaan. En sitä katsellut kuin "toisella silmällä" unilääkkeeksi, mutta bongasin hämmästyttävän lisävian muistikorttiin liittyen. Tai eihän yksi korttipaikka vika ole, mutta sen kanssa alkaa ollakin jos sen kansi todella aukeaa niin helpolla ja vahingossa kuin kerrottiin! Pahimmalla onnella XQD sitten on jossain pöpelikössä... ei muuten enää paljoa lohduta että on laatukortti!
En tiedä millainen systeemi noissa on, mutta omasta vempeleestä kortti ei tule ulos kuin painamalla se ensin pohjaan, tippumaan se ei pääse vaikkei olisi kantta olenkaan, toki luukku saisi mielellään pysyä kiinni, tuollaisia ongelmia mulla ei ole ollut minkään runkoni kanssa.
No mutta just tämä. Jos ei varsinaisesti kaipaa mitään, on aika turha lähteä ihmettelemään että löytyisikö jostain joku "tarve", johon saisi laitettua ne rahat joita ei varsinaisesti ole.
Olen melko samaa mieltä. Lisäominaisuuksilla on yleensä eniten merkitystä kameraa ostettaessa, arkisessa käytössä ne tuppaavat sitten unohtumaan. Minulla on lisäominaisuuksien jumalkamera, eli Oly E-M1 mk2. Siinä on mitä ihmeellisimpiä kuvanottotapoja ja -tiloja. Olyn ihmeellisyyksistä olen normaalien A ja M-moodien lisäksi käyttänyt vain pro capturea. Siinä kamera ottaa kuvia sarjana puskuriin ja alkaa kirjoittaa niitä vasa kun painaa sulkimen pohjaan (samalla tulee valittu määrä "menneisyyden" kuvia). Tuo on kiva ominaisuus vaikkapa luontokappaleita kuvatessa ja joskus myös katukuvauksessa. Urheilukuvaajat löytävät sille varmasti myös käyttöä. Peilittömissä on sitten tietysti myös elektronista suljinta käytävä äänetön kuvaus. Se kuuluu hyödyllisten lisäominaisuuksien luokkaan. Äänetön kuvaus on erittäin hyödyllinen ominaisuus jos kuvaa tapahtumia/tilaisuuksia. Rolling Shuter rajoittaa tosin useimmissa kameroissa äänettömän kuvauksen käyttöä. Esim nämä Nikon Z mallit näyttävät olevan sen suhteen heikommasta päästä. Edeltäjiinsä verraten D850:ssä on varmaan parasta tarkennus. Vastaavasti D810 on mielestäni yllättävän huono tarkennuksen suhteen vrt. teoriassa huonommat Df ja D610. Ainakin minulle pieleen mennyt tarkennus on yleisin syy sille, että kuva epäonnistuu teknisesti. Olen päättänyt että en enää koskaan osta kameraa jonka tarkennuksen toimivuudesta en ole 100-varma!!!
No niin, Z julkistettu ja puhe siirtyy muihin. Luonnollista toki. Julkaistu 19.5.2018 After 8 MONTHS & 17,000 photos, we tell you everything we've learned about
Minusta tässä R-1 suunnitelmassa oli tyydyttävästi peilejä otettu mukaan ja pätevä runko. Mutta mihin menikään kehitys.
Uudelle Zetalle löytyy käyttäjäkunta ikääntyneistä jos sanoman oikein näin. ( ) Saatoin ymmärtää hauskasti.
Jos olet Pirkanmaalla, viikonloppuna on suurin koskaan järjestetty kattinäyttely maassamme, Pirkkahalli on niitä parhaita paikkoja, siellä selvinnee ISO6400, ehkä jopa 3200 Muutenkin tietysti näitä kauniita olentoja kannattaa tulla katsomaan
Tuohan on melkein offtopic tässä. Nikonissa ei taida olla edes ihmisen kasvojen tunnistusta, Sony lupasi Photokinassa että seuraavissa päivityksissä tulee eläinten silmäntunnistus. Voi sitä kattikuvaamisen ihanuutta ;-) PS Käytän kyllä herkkyyksiä surutta sillä vanhetessaan sen ymmärtää: elämä on lyhyt.
Olen kuvannut muutamankymmentätuhatta naamakuvaa, enkä ole koskaan kokenut tarvitsevani kasvojentunnistusta. Mistähän olen jäänyt paitsi?
Katselin Tamron SP35 vs Nikkor Z35 alkaen 6:35, mutta en vaan meinaa saada Matt Granderin lauseista selvää. Näyttää tulevan kuitenkin jotensakin häikäistyneeksi Tamronista. Tuttu lasi enkä ihmettele.
Bulkkituotannossa se Canon 6D:n kuuluisia keskipiste on varmaan aivan paras. Yleisemmin tulee mieleen, että viestisi sävy on hieman sama kuin koulukaverini isäpapan narina automaattiryypyn turhuudesta Opelissa. Vuosi oli tuolloin noin 1978.
Toi matti saattaa olla ihan symppis niinkuin ihmisenä mutta valokuvaajana melko tohelo. Välillä sen väkellyksissä yli puolet perseelleen tarkennettuja, ihan omituisia /harkitsemattomia valaisusöhellyksiä, videot pumppaa jne. En sen argumenteista juurikaan perusta. Kömpelö höntti. Noita selfmade gurujahan sinätuupissa löytyy: On poroporvarilliset ja *itun tylsät tonyt ja chelseat, narsisti-fro thinks he knows everything jnejne... Edit: Nikon zetasta kehittyy eittämättä ihan jep. Itse en sitä toistaiseksi tarvitse mihinkään. Vanhanaikaiset ja kolhot peilirojut piisaa ihan hyvin vielä kauan. Ehkä tämän elämän.
Ihan totta. Tähän asti olen kuvitellut, että riittää, kun minä tunnistan kasvot kuva-alalta. Miten väärässä olenkaan ollut. Olethan huomannut, että kameran voi myös laittaa automaattisesti laukomaan kuvan esimerkiksi 2 sekunnin välein. Se on ihan must yhdessä tuon kasvojen tunnistuksen kanssa. Sitähän varten automatiikka on, että sitä käytetään. Joko olet muuten hommannut automaattitarkenteisia objektiiveja siihen Sonyysi vai vieläkö kuvailet niillä käsitarkenteisilla? Kantsuu kokeilla automaattitarkenteisia myös. Niiden kanssa saa kuulemma enemmän irti siitä kasvojentunnistusautomatiikastakin.
Kun nyt kuvataide ja valokuvaus ovat usein erittelemättömästi yhdentyneet ilmaisumuotona. Jos seuraat maalaustaidetta, videon laajakuvaa, niin tekijät harvemmin ovat korostaneet silmiä. Toki niillä on tunne ja yhteys todellisuuteen. Kuitenkin värit, ääriviivat, symboolit, tai maisemissa valo ovat katselijaa kuljettavia ominaisuuksia. Tietenkin, jos on ihastunut leikkimielisesti päihin, kasvoihin, niin onko silloin vasen tai oikea parempi, vai suun muoto. Pitäisikö olla kamera, joka ottaa 14 kuvaa sekunnissa tarkennuksen rullatessa em. kohteissa? +5 salakuvaa ennakkoon. Samanaikaisesti pitää kai erotella mallikuvaus, lapsikuvaus, tunnetyö, selfiet, ryhmät ja yhteisöt, luontokuvaus ... Meneekö teknisten ominaisuuksien vaade pipertämiseksi. Vai haluatko tosiaan kullekin kuvauslajille profiloidun erikoiskameran. Sehän on valmistajien märkä uni. Ymmärrän, että kampausta ja sukkahousuja voi vaihdella, leikkimielisyyttä. Kaksi kameraa + kännykkä matkassa ja toinen mokoma kaapissa. Ekologinen katastrofi, elinkaari = takuuaika.. vastuutonta. Ostovoimainen digiuskovaisten porukka lanaa muiden tarpeet, ehkä luovuuskaan ei pidä alati päivittyvistä softista. Ainakin mun kameroissa on 80-90 % ominaisuuksia, joita en edes tunne tarvetta osata, edes tiedostaakaan. t. manual
Varmaan noista uusista automatiikoista voi hyötyä olla, niille kenelle on ja tykkää niitä käyttää. Olis kai se nyt kuitenkin aika erikoinen ajatus, että studiolla (tai toki miljöössäkin) kun on saanut kameraan manuaaliasetukset laitettua ja valot mittarilla asetettua laittais kameraan kasvontunnistuksen päälle ja alkaisi kuvaamaan???