Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikon D850

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Mirrored, 20 Elokuu 2017.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    (Ei kyse ole keksimisestä vaan tarpeesta itse kullekin. )

    Vaan miksi tuossa kuvasi tilanteessa olisi jotain peilitön - peilillinen vastakkainasettelun aihetta? Ja miksi sellainen asettelu tuodaan tällaiseen D850 ketjuun? Jos Nikon on olento, ei sillä ole tarvetta pienempiään ja nuorempiaan polkea.
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Ei me epäillä D850 kenttäkelpoisuutta. Mutta mitä kuvituskuvaasi tulee, niin sehän on juuri sellainen joissa m43 peilittömät peilittömät loistavat. Valotusaika jonnekin 1/4-1/2 sek tietämille jne. Olympuksen käyttäjänä tiedät hyvin :)
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Tietenkin jalustalle asetetun D850 tuottamat tiedostot on aivan eri maata kuin m43 prutkujen. Tragedia Nikonin kannalta on se, että asiaa ei oikein näe nettikuvasta. Toisaalta kyllähän meistä jokainen mielummin tuo paikalle täyskärin silloin kun kuvanlaadun on oltava mahdollisimman hyvän. Asiasta ei ole mitään epäselvyyttä.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Palaan vielä tähän vakaajan sekoamiseen tärähdyksestä, koska löysin vanhan artikkelin siitä. D850 runkoon asia liittyy sillä lailla, että artikkelissa toivottu parannus on tehty siihen. Nikon voisi hoitaa sen softapäivityksellä D810:n myös. Silloin siihenkin saisi sähköinen etuverhon toimintaan myös muutenkin muin vain MUP moodilla. Viivästetty laukaisuhan siinä jo onkin, jotta eipä ole paljosta puute.

    Lopuksi alhaalla taitaa olla selostettu lyhyesti tärkein eli miten tämä vaikuttaa käsivaralta. Vaan vaikuttaahan tuo jalustallakin, joten vakaaja kannattaa muistaa ottaa pois päältä. https://www.dpreview.com/reviews/nikon-d810/17

    Itse tuota olen joutunut testailemaan kun olen bongannut kummaa epämääräisyyttä terävyyden suhteen ja oli hyvä löytää vahvistus asialle tällä lailla. Ettei turhaan syytä Tamronin vakaajaa siitä. Tietyt ajat ovat ongelmallisia, niin että onnistumisprosentti laskee huonoksi. Sähköisellä etuverholla viivästetyllä laukaisulla ominaisuuden saa kierrettyä. Säätäisi vaan mahdollisimman lyhyeksi viiveen että juuri ehtii vakaajalinssi asettua.

    Edellisellä sivulla näitä puitiin.
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Nämä vakaajat ja värähdykset on aikamoista salatiedettä joihin voi löytää myös yllättäviä ratkaisuja.

    Olympus E-P5:ssä oli alkujaan kennovakaajan ja sulkimen yhteistoimintaan liittyvää tiettyjen suljinaikojen tärähdysongelmaa. Ratkaisivat asian Olympuksella niin, että julkaisivat firmwaren jossa oli mahdollista valita minimaalinen viive kuvan ottamiseen. Tämä oli tosiaan vain joitain sadasosia. Siis niin pieni, että sitä ei mitenkään huomannut kuvatessa. Uuden firmwaren jälkeen pidin viivästystä aina päällä ja se toimi hienosti.

    Olympuksen idea ei tainnut liittyä klassisesti ajateltuun viivästettyyn kuvaamiseen vaan siihen, että joidenkin värähdysten harmonioista päästiin eroon. Kyse oli tosiaan vain sekunnin sadasosista. Tiedä sitten voisiko Nikoniin soveltaa tälläistä? Valinnan voisi upottaa sinne viivästysmenuun kuten Olympuskin oli muistaakseni tehnyt.

    Olisi myös kiva saada lisätietoa aiheesta 300mm PF. Minun PF oli aikanaan kovin allerginen 1/100-1/200 sek tietämissä olleille ajoille. Tekivät JAS:lla softapäivityksen jonka jälkeen se on toiminut hienosti sekä Df:n että D810 kanssa. Kun vein objektiivia huoltoon he kysyivät käyttämiäni kameroita koska 300mm PF:n vakaajan toiminta oli kuulemma hyvin erilaista eri rungoilla. Objektiivi piti aina testata käytetyillä kameroilla ja joidenkin kanssa siihen piti myös vaihtaa osia, pelkkä uusi softa ei riittänyt.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    DCnettiä on välillä hyvä lurkkia kun haluaa pysyä kärryillä kehityksestä. http://www.digicamera.net/keskus/viewtopic.php?f=22&t=12748439&start=1020#p1290567

    -------------------------------------------------------------------------------

    Focus stack kameran omana toimintona on ilmeisen mukava lisä. Ja valaistut napit pimeällä ettei tarvii fikkaria. Evoluutio on selkeä, mutta eihän nämä itse kävelemään ala.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Hei voiko tällä kuvata lintujakin! http://www.fredmiranda.com/forum/topic/1518586 On se kone, yleiskone.
     
  8. ALe

    ALe Active Member

    175
    99
    43
    Nyt kun pöly on laskeutunut ja pahin kiihko laantunut niin mitä kokemuksia on kertynyt D850:sta? Aika monta D850:sta on ollut myynnissä viimeaikoina. Joku on ilmeisesti palannut D810:een ja toinen vaihtanut A7R3:een. Olisi mukava kuulla mihin on vaihdettu ja miksi? Mikä D850:ssa ei vastannut odotuksia?
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Ei kai siinä verraten D810 ole mitään huononnuksia, mutta pitkä lista lisäominaisuuksia ja parannuksia ja jos niitä ei tarvitse on vanhassa ja halvemmassa järkevämpi olla..

    Uskoisin että jos on vaihdettu kokonaan toisentyyppiseen, on syynä halu vaihtaa peilikamerasta pois.
     
  10. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 409
    1 061
    113
    Mitä ne odotukset sitten on ? Onko ne tyyliin....kun se tulee postissa olen rutkasti parempi kuvaaja vai ehkä saan vähempikohinaisia kuvia vai mitä ne on? Usein alkuhuuman jälkeen uusi kamera on vaan pikkusen parempi tai ei yhtään parempi :)
     
  11. ALe

    ALe Active Member

    175
    99
    43
    Itse vaihdoin syksyllä Canon 5Dmk3 Fujin X-T2:een ja olen siihen todella tyytyväinen. Kuvanlaatu riittävä ja käytettävyys loistava. Nyt kulkee runko ja 4 optiikkaa (16 /23 /56 /90) pienessä olkalaukussa. Varmaan 80%:sesti tulee käytettyä tätä settiä.

    Nyt kuitenkin kaipaan kinokennoista isommalla resoluutiolla ja hyvällä dynamiikalla mm. maisemakuvaukseen ja ISO64 ei olisi pahitteeksi. Kuten ei myöskään isommilla herkkyyksillä mahdollisimman vähäkohinainen kenno. Epäterävyysalueen hallinta on myös yksi asia eli välillä kaipaa kinokennoisen 85/1.4:n ominaisuuksia. Lintujen kuvaaminen on yksi tarve ja Fujilla on telepäähän tarjolla käytännössä vain 100-400/4.5-5.6. Nyt tuskaa tuottaa lähteäkö investoimaan siihen 1700 € vai lähteäkö suosiolla Nikonin leiriin.

    Mutta pikkaisen suolaiselta tuntuu tuo D850 hinta 3800 € ja siihen päälle kaikki kermankuorintahinnoitellut lisätarvikkeet. D810 saa tasan puoleen hintaan. Resoluutiolla D850 vs D810 ei ole itselle merkitystä. Kohinan suhteen molemmat taitavat olla DXO:n mukaan samalla viivalla, mutta dynamiikassa on jonkin verran eroa D850 eduksi. Tarkennus on ilmeisesti merkittävästi parempi D850:ssa. Langaton ohjaus, kääntyvä näyttö, kosketusnäyttö ovat mukavia olla olemassa, mutta pelkästään niistä ei viitsi maksaa tuplahintaa. Focus stacking oli ilmeisesti vajavaisesti toteutettu.

    Tuleeko mieleen jotain muuta miksi D850:sta kannattaisi maksaa tuplahinta?
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu 2019
  13. ALe

    ALe Active Member

    175
    99
    43
    Jostain keskustelusta olin lukevinani, että olisi ollut jotenkin puoliautomaattinen prosessi, mutta tätä tutoriaalia kun katsoo niin kyllä tuo aika automaattisesti hoituu
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Täällähän on menossa avautumisjakso: "tunnustuksia downgreidaajilta" :)
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 168
    502
    113
    Näitä lukiessa tulee mieleen, että ottakaapa nyt hetki iisisti ja jättäkää joku päivityskierros väliin. Ei niissä kameroissa niin paljoa eroa ole, että pitäisi aina olla se viimeisin malli.
     
  16. ALe

    ALe Active Member

    175
    99
    43
    Vanha suola (kinokenno) janottaa... mutta Canonin lemppaaminen ei kaduta hetkeäkään...
     
  17. ALe

    ALe Active Member

    175
    99
    43
    No eipä sinällään viimeistä mallia tarvitsekaan, Fuji X-T2 toimii loistavasti yleiskamerana ja muotokuvissa ja 80% tulee varmaan kuvattua tällä setillä. Mutta ostaako lintujen kuvaamiseen tuo Fujin 100-400 jolla on kuitenkin aika suolainen hintalappu... ja sitten murehtia jos ei kuvanlaatu tai runko + linssi yhdistelmänä tyydytä...

    Kinokennoinen varmaan tulee jollain aikavälillä hankittua toiseksi rungoksi. Onko se sitten Nikon D850 vai D810 joihin saa varmuudella riittävän laadukasta ja suhteellisen edullista pidempää lasia ja homma toimii lentäviä lintuja kuvatessa? Jos peilittömissä Sonyn kelkkaan lähtisi niin sekä A7R3 tai A9 ja 100-400:ssa vasta suolainen hintalappu onkin...
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Nykyään dowgreidataan ja upgreidataan tuosta vaan, ja melkein kaikilla innokkaimmista kuvaajista on vähintään kaksi järjestelmää käytössä. Siihen väliin sitten pokkarit ja objektiiviostokset. Kameroita myydään paljon vähemmän kuin aikaisemmin, mutta me "kuluttajien ydinjoukko" yritämme epätoivoisesti pitää kuihtuvia valmistajia pystyssä.

    Olen viime vuodet tuuminut mitä oikeasti haluan. Vähän yli vuosi sitten tapahtunutta Nikoneista luopumista en ole ensimmäisten kuukausien jälkeen juuri katunut. En ole vuoteen ostanut uutta kameraa, eikä varsinkaan Nikon ole käynyt mielessä :) Sony ei ole kaikessa parempi kuin Nikon, mutta kunhan siihen tottuu, on kokonaisuus riittävän paljon fiksumpi. Mutta entä m43? Onko tällä erilaisilla kameraleluilla leikkimisessä mitään erityistä kuvauksellista tarkoitusta, vaan onko se vaan ihan sitä itseään - eli leikkimistä.

    Mannerlaattojen järkkyessä, eli DSLR:n menettäessä asemaansa, on itse kunkin mietittävä mihin leiriin kuuluu. Tämä aiheuttaa ymmärrettävää liikettä. On silti hyvä muistaa, että D850 on yhäkin toimiva ja hyvä kamera, mutta kyllä Fuji ja Sonykin ovat sellaisia. Ehkäpä jopa m43. Eli ei tässä ole mitään sellaista faktaa, minkä vuoksi ihmisen pitäisi omistaa rinnakkaisia järjestelmiä tai vaihtaa merkkiä alvariinsa. Voi pysyä vanhassa tai sitoutua pitkällä tähtäimellä johonkin uuteen.
     
    mlphotic tykkää tästä.
  19. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Kyllä minä ainakin aion, nyt kun m43:een ryhdyin, sitä ammattimaisessa käytössä käyttää ja sillä tuloja ansaita. Enkä toistaiseksi näe sille erityisiä esteitä.
    Edit: eihän mulla toisaalta ole vaihtoehtoakaan, kun en muuta järjestelmää enää omista (paitsi filmikeskareita). :)
     
    Viimeksi muokattu: 18 Helmikuu 2019
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Laitoin tuommoisen sanamuodon kun Olympuksesta täällä on siitä niin vaihtelevia kokemuksia. Joku on jopa lopettanut sen käytön.

    Itsekin olen hiukan turhautunut E-M1 mk2 kanssa. Monimutkainen kamera käyttää ja sen suorituskyky vaihtelevissa valossa ja etenkin liikkuviin kohteisiin jättää aikuisten oikeasti toivomisen varaa. Paljon olen kuvaustilanteita tuon kanssa mokannut, eniten juuri monimutkaisuudesta johtuvien käyttäjävirheiden vuoksi. Se harmittaa :( Toisaalta Olympus on sympaattinen ja tuntuu hyvältä kädessä. Ja olen Olympuksella monet (mielestäni) hyvät kuvat ottanut, joten ei tämä ole ollut pelkkää vastoinkäymistä. Ja nyt kahden (vai kolmen?) vuoden räpeltämisen tuloksena myös asetukset alkavat hyvällä mallilla. En oikein tiedä mitä pitäisi tehdä.