Tuli toinen vähän yksinkertaisempi GFX runko. 50mm pannari myös luvassa. Fujifilm GFX 50R First Impressions Review
Vanhan ketjun linkit hajalla. Siirrän postin aihetta tähän. Fujilta MF 19.9.? Hasselia Fujiin. Saattaa olla huippuja muutamat V-sarjalaisetkin. Vaan miltähän tuntuisi käyttää GFX:ssä. hasselblad to G-Mount - Google-haku Entä sitten Nikkor? Ainakin tilt ja shift malleissa riittää piirtoympyrää, mutta kai joissain muissakin. Jos ei riitä ympyrä, saa ainakin pysty ja vaakakuvan yhdellä otoksella. Tai jäähän kinosta kolme mm pois toiseen suuntaan. diglloyd blog: Fujifilm GFX Sensor Cover Glass Thickness? Mutta mitä kummaa. Paksu lasi pilaamassa vai? (En tiedä onko tuolla sivustolla luotettavuutta. Kirjoittaja tuntuu sekoilevan pahasti, että Nikonin G objektiivit vaatisivat sähköisen ohjauksen aukolle: I’d prefer an all-manual adapter myself, since that’s all I need for Zeiss ZF.2 lenses with aperture rings. But those with Canon or Zeiss ZE or Nikon G of course must have an electronic control. diglloyd blog: Adapting Lenses to the Fujifilm GFX Samoin vaikuttaa kuin tuossa ei tajuttaisi lainkaan miten Nikon G adapteri toimii. Mekaanisestihan se, joten tuon Zeissinkin kanssa adapterin säätö pitää äärilaidassa ja käyttää objektiivin omaa aukkorengasta. Ja G-lasitkin säätyy mekaanisesti tuollaisen kanssa (ja aina muutenkin mekaanisesti) ja se on kyllä totta ettei adapterin mahdollistama aukonsäätö siinä ole kovin kiva tuntumaltaan. Olen kokeillut vastaavaa.) Mutta katsotaanpa tuloksia. Native Glass vs Adapted Glass https://www.jvincentphoto.com/single-post/2017/09/06/My-GFX-Adventure "Canon FD 55mm f/1.2 SSC. Amazing lens and very sharp on the GFX." Pentax67 105mm f/2.4 ja useita muita.
Itsekin symppaan ajatusta digikeskarista. Ja aivan erityisesti sellaisesta digikeskarista johon minulla olisi varaa ja joka ei olisi liian kallis, eikä liian painava kuljettaa mukana. Mutta mutta. Kun katsoo videota Fujin tarkennuksesta, niin tulee äkkiä mieleen Olympus E-P1 10 vuoden takaa. Ehtaa mk1 fiilistä tuossa. Ja tietysti myös se, mitä keskarilla tekee jos kinokameran resoluutio on melkein sama ja objektiivit selvästi valovoimaisempia. Kaitpa keskari siltikin periaatteessa tekee laadukkaampaa ja syvyysulottuvuudeltaan jotenkinvahvempaa kuvaa, mutta kuten tällä foorumilla usein toistettu sanonta kuuluu: ei taida vaikuttaa minun kuviini. Eli melko helppo on seurata tätä kiinnostuneena sivusta. Mutta toki hankin Fuji GFX kameran sitten kun olen rikastunut, saanut burn outin ja päätäni selvittääkseni lähden kuvaamaan loppukesän lämmössä lekottelevia Firenzeä ympäröivän maaseudun kukkuloita. Johonkin tuollaiseen Fuji GFX olisi mielestäni omiaan. Ellei sitten pitäisi olla Hasselblad X1D!? Onhan Hasseli toki pykälää hohdokkaampi, vaikkakaan ei yhtään parempi.
Kuka ei kaipaa viimeisintä huutoa AF-tarkennukseen voi jopa ajatella tällaista. Ei niitä keskareita ennenkään urheiluun ja luontoeläimiin ekana valittu. Täytyy tietysti ymmärtää ja nähdä koon vaikutus monipuolisesti ja henkilökohtaisesti, jotta pääsee siitä harrastelijoita vaivaavasta vertailusta jossa jokin pienempi olisi sama tai jokin koko muka yleisesti optimaalinen.
Ajattelin sitä, että kaikki on suhteellista ja ajassa kiinni. Ja toisaalta nämä kalliit kamerat ovat pitkän aikavälin sijoituksia. Vaikka kuinka kovalla käytöllä olisi, niin viiden vuoden päästä 5000e kameran pitää tuntua vielä ehdottoman hyvältä. Minun väite on, että kunhan seuraavat GFX versiot ovat parin vuoden päästä myynnissä, niin tämän mk1 toiminta (ehkäpä erityisesti tarkennus) alkaa tuntumaan perin epävarmalta ja kuvaamista haittaavalta. Näin etenkin kun parhaiden peilittömien tarkennus on jo sillä tasolla, että peilikamerat ovat hätää kärsimässä. Eikä kyse ole Fujin osamaisesta. Jossain näin eilen testiä jossa väitettiin, että Fujin uusi kroppidigi olisi markkinoiden parhaiten tarkentava pienikennoinen digi - siis mukaanluettuna esim Nikon D500 tai D7500. BTW Jotenkin luotan enemmän ystäviin kuin nettilähteisiin. Kaverilla oli joku aika sitten mahdollisuus kuvata Hassebladin vastaavalla mallilla. Kuvanlaatu oli upeaa, mutta paradoksaalisesti objektiivien suht vaatimaton valovoima merkitsi sitä, ettei kuviin saanut vastaavaa syväterävyysvaikutelmaa kuin saa kinolla. (Ja sitten tietysti toiminnan hitaus, jossa suhteessa Fuji lienee kyllä paljon parempi.) Hasselblad X1D - Valovuoto
Tää on tätä, että digikamerat kehittyy tulevaisuuteen noin ikuisuuteen asti mutta esim toimintanopeuden kehittäminen on luonnollisesti linkissä myös kokoon ja resoluutioon. Kuitenkin koon vaikutus ja ominaisuuksien sopivuus on nähtävissä henkilökohtaisesti eikä ole pakko ulkoistaa itselleen parhaan valintaa edes kaverilleen. Jos tärkeää on esim f/1,4 kannattaa käyttää sellaista (valitsemassaan rungossa GFX:n ollessa yksi vaihtoehto siihenkin) niin terävyysaluekin saadaan halutuksi. ed. selvensin suluissa olevaa
Jokaisella pitää olla luotettuja kontakteja joiden kautta jäsentää asioita Siinä missä kinojärjestelmät ovat nykyisin kehittyneet jokapikan höyliksi, ovat nämä keskarit hiukan rajoittuneempia Toisalta myönnän, että Fujin keskarin muotoilu hivelee silmää ja ruokkii mielikuvitusta. Varmaan muillakin täällä? Eka viestiin linkkaamassasi dpreviewn jutussa muotokielellä olikin oikein kunnolla mässäilty. Ja mikäs siinä, muotoilu on ihan tärkeä seikka kameroissa, ja Fuji osaa yhdistellä kameroihinsa hienosti modernia ja retroa muotokieltä.
Tuon jälkeen haluat GFX100:n. FUJIFILM GFX 100 - 4K, 10bit Medium Format Camera Concept Explained | cinema5D
Mitä tarkoitat syväterävyysvaikutelmalla, miten sitä ei saa aikaan kuin kinolla? Tarkennuksesta puheenollen, jotkut kuvaavat Alpalla ja digiperällä, toiset Silvestrillä esimerkiksi. Saavat teräviä kuvia aikaan, ja ovat tyytyväisiä, luulisin. Mitä muuten tarkoittaa mk1-toiminta? kapa
Tietenkin usein uuteen kameraan vaihtajien ryhmä ylläpitää kehitystä niin kuin kysyntä luo tarjontaa. Samalla käytettyjen markkinat on pullollaan muutaman vuoden ikäistä tavaraa. Tosin luulen että tällaisistä äveriäistä maista sitä roudataan aika paljon pois jälkimarkkinoille. Käytetyn ostajalle jo EU:nkin markkinat ovat aivan erilainen aarreaitta kuin kotimaa. EU:ssakin on melkoista jakolinjaa köyhempin ja rikkaampiin maihin. Meinasin minäkin tuohon kommentoida, mutta nyt vasta sitten. Ehkä unohtuu, kuinka Fujilla on kokemusta vastaavista ratkaisuista monesta pienemmästä digikamerastaan vuosien varrelta ja lisäksi GFX50R on jo toinen G-mountin runko jossa vieläpä on sama kenno. MK1 -toiminta lie paljolti vedenpitämätön oletus välttämättömistä lastentaudeista jokaiselle uudelle sarjalle. Jos muuta tarkoitetaan eli (oletan) nopeaa kehitystä jossa huippunopea tarkennus ja datanluku ja global shutter tulee seuraavaan malliin, ei kyllä kannattaisi ostaa yhtään minkään kokoista uutta kameraa varmaankaan moneen vuoteen tällä hetkellä tarkastellen. Eiköhän pienkamerat ja vähän isommat edelleenkin tule olemaan eri tarpeisiin eivätkä korvaa läheskään kaikessa toisiaan. Niin muuten, tää 50S täytti kaksi vuotta. Kenno sinänsä taitaa olla vähän vanhempi. Pentaxissakin sama?
Valovoimaa. Mitakon Speedmaster 65mm 85mm - Google-haku Superlaajakulmaa. Laowa 17mm f/4 GFX Zero-D - Google-haku Sovituksia. Fuji GFX 50S third party lenses Best adapted lenses for the GFX system? On se vaan kevyt! 775g. Vertaa Nikon D750 750g. FUJIFILM GFX 50R View Camera Adapter Others | Fujifilm Global Fujifilm GFX - YouTube
Itseasiassa en tiedä Olenhan tässä keskustelussa edustanut käsitystä jonka mukaan tämä pieni koko on kuitenkin niin lähellä kinoa, että jälkimmäiseen saatavilla olevat huomattavasti valovoimaisemmat objektiivit enemmän kuin tasoittavat eron. Sen verran olen kuitenkin kuvannut 6x6 ja 6x7 formaatissa filmille, että jotain itseisarvoista näen suuremmissa formaateissa. Näissä pienissä digikeskareissa ollaan kuitenkin aika kaukana siitä, mitä filmikuvaamisessa pidetään keskikokona. En ole vielä kuullut GFX:n vertaamista Alpaan, mutta moni vouhkaa, että sillä voisi lähteä kuvaamaan vaikkapa kadulle niin kuin saatamme tehdä m43 tai kinokameralla. tai kuvata vaikka häitä. Silloin tulee esille se mitä mk1 on: tarkentaa nopeissa tilanteissa hitaasti, laukaisuviiveen voi havaita jne. Mk1 toiminta? Katsoin paristakin videosta kuinka GFX tarkentaa kohteeseen - ja tekee loppuun sen edes-takas pumppauksen kunnes lopulta osuu oikeaan. Vuoden 2002 Ixukseni teki tuota, samoin teki kaverilta lainattu Oly E-P1 10 vuotta sitten, kuten myös Fuji X100 eka versio. Nämä on juuri niitä syitä miksi tälläkin foorumilla peilittömiä on aina mollattu ja peilikameroita ylistetty, enkä ymmärrä miksi Fuji GFX:n kanssa pitäisi katsoa näitä ilmeisiä ongelmia läpi sormien.
Joko pian saamme foorumilla kokemuksia? Kiinnostusta osoitettiin.. Itse ikkunashoppailen vaikka tuon uuden ärrän ja siihen 32-64 zoomin. Tai ässän käytettynä. Rajala Pro Shop fujifilm gfx | eBay Sitten myös kokeilua kaiken maailman objektiiveilla sovitteiden kanssa. Fotodiox Pro Lens Mount Adapter Fujifilm Fuji GFX Digital Camera Back 4x5" | eBay 12mm SHIFT PCS ADAPTER Pentacon Six -> FUJIFILM FUJI GFX 50S 50R | eBay Fotodiox Objektivadapter Pro M39/L39 Linse für Fujifilm GFX 50S Kamera | eBay Hasselblad V CF Objektiv für Fujifilm GFX G Mount Kamera Adapter Fuji GFX50S Pro | eBay