Ihan hyvä julkistus ja melko nätin näköinenkin! Teknisestikin varmaan päteviä laitteita. Kuulemma näiden etsinkuvaan olisi satsattu erityisen paljon kilpailijoihin nähden, mielenkiintoista nähdä sitten joskus livenä. Muuten tässä nyt ei ole mitään sellaista jota esim. Sony ei jo tarjoaisi. Paitsi enemmän karismaa! Sonnin A7-kelkkaan en hypännyt mutta sopivissa olosuhteissa Nikonin leiri voisi houkuttaakin.
Nikon-lähettiläs kehuu ihmeesti. Akkukin kestää. Nikon Z7 Review | Destination Wedding Photographer Sielltä löytyy myös tuo järjenvastainen bokeh juttu, josta aiemmin jo kuulimme muuntuneen version. Jos bokeh on hyvä, on kuitenkin hyvin outoa sanoa 1,8:n vastaavan 1,4:ää.
Jos "bokeh" tarkoittaa sitä epäterävän alueen laatua, niin kuin kai yleisesti tarkoittaa, ei tuossa mitään varsinaisesti järjenvastaista ole. Siihen bokeh-ilmiöön vaikuttaa aika paljon objektiivin optinen rakenne, ja se voi olla erilaisilla rakenteilla erilainen. (Terävyysalue tietysti on lähinnä matemaattinen käsite.) Äärimmäisiä esimerkkejä ovat Nikonin DC-objektiivit säädettävine epäterävyysalueineen.
Ajattelin sen niin ettei aukko määrää epäterävän laatua vaan epäterävän määrää, jolloin olisi virhe olettaa aina 1,4 paremmaksi bokehiks kuin 1,8. Miten siis kehtaa sanoa että tämä 1,8 vastaa 1,4:ää... mihin sitä silloin tässä ajatuksessa todella verrataan.
Juu, toi kouratuntuma on yksi tärkeä juttu. Okei, keveämpi ja pienempi olisi kiva raahata mukana, mutta kun se kamera sitten hukkuu tuohon lapioon. Tottumus, etenkin siihen etsinkuvaan, on asia, jota ei hetkessä pyyhitä pois, 40 vuotta jättää vaan jälkensä. Joku kääntyvä (huom, helposti ja joka suuntaan!) hiplausnäyttö olisi hyvä. Itsevalittavat nappulat: Fujin näytölle valittavat oli hyvä kun niistä näki mitä ne oli. Mutta noi puolentusinaa FN-JOTAIN ei ole mun juttu, ei vaan jaksa muistaa suoraan mitä mikäkin tekee muuta kuin parista. Tai sitten ne pitää olla niin erillään, että menee lihasmuistiin.
Juuri niin. Näin jo EVF:ään pettyneenä sanon että oleellista on kuinka siitä näkee muuttuvissa valaistuksissa valoista ja varjoista eikä asian toteamiseen auta kuin oma kokeilu koska kriteeritkin on jokaisella omia.
Olen kyllä samaa mieltä, turha hötkyily ei kannata. Ei ole kyllä loppujen lopuksi paljon DF:ää pienempi Compact Camera Meter
Vähän sama elämäntilanne kyllä... Ei voi kiistää etteikö tilaa nappi olisi ollut jo lähellä, mutta tullut ostettua viimeaikoina hyvää slr-optiikkaa suht halvalla, epäilyttää vähän toimiiko nuo tuossa peilittömässä ja miten ne siihen istuu noin koon puolesta...
Olin viikon verran ulkomailla työmatkalla. Reissun loppuun sitten ajoittui tämä Z-julkistus. AKun hotellin aamiaishuoneessa luin uutisia, niin aivan eka ajatukseni oli, että perhana ja apua - miten saan Sonyn rojut myytyä!!! Mitä olenkaan tehnyt kun hyppäsin Sonyn kelkkaan! Nikonin uuden peilittömät vaikuttavat ulkoisesti - siis ergonomia ja napit - hyvin lähelle siltä miten Sonya korjaisin jos olisi valta ja mieli. Tietenkin myös uusi valtavan kokoinen bajonetti vakuuttaa, vaikka sen koossa onkin ehkä enemmän kyse vaikutelmasta kuin siitä, ettei esimerkiksi Sonyn FE bajonetti toimisi. Nyt sitten kun olen hiukan analyyttisemmin ehtinyt perehtyä, niin Nikonin uutuudet eivät enää niin hirveästi houkuta. Hiukan haparoiva automaattomattitarkennus, ei toimivaa silmätarkennusta, huono akun kesto, vain yksi korttipaikka jne. Nuo ovat pitkälti niitä ongelmia joita Sonylla oli mk1-2 sukupolvessa. Voisiko sanoa, että teknisesti Z7 on Sony A7r2 vastine? Ja jos loistavat firmware -päivitykset tulevat, niin sitten se lienee A7r2,5 vastine. Tietenkin myös se viilentää tunteita, että Z-banottiin ei aluksi ole tarjolla kuin aivan perusperus-optiikat. Ei kai kukaan osta nyt kameraa sen takia, että siihen saa 2020 jotain muutakin optiikkaa? Adapteriin en myöskän hirveästi usko. Adapteri pehmentään F-Z siirtymää ja toimii ilmeisesti aika samalla tavalla kuin Canon adapterit Sony FE mountissa. Siis ihan kohtuullisesti. Mutta adapteri on kuitenkin adapteri ja jos esim Z Nikonien tarkennus on alkuunsa heikompi kuin peilikameroissa, niin lopputulos ei voine olla sitä, mitä Nikoneilta yleensä on totuttu odottamaan. Mutta hyvä Nikon! Konaisuutena Z on juuri sitä mitä Nikonin pitikin tehdä. Realistisesti ajateltuna se saatiin mitä kohtuudella oli saatavissa. Ajan kanssa Z:sta tulee oikein hieno järjestelmä joka jatkaa kunnialla Nikon F:n perinteitä. Nämä ekat Z-mallit ovat puutteistaan huolimatta varmaan myös aivan hyviä hankintoja heille jotka haluvat pysyä kiinni Nikonin ekosysteemissä ja kuvata rinnan esim DF:llä tai D850:llä. Sonyssa Nikonin optiikat eivät parhaankaan adapterin kanssa oikein toimi, joten siinämielessä Z:lle ei ole vaihtoehtoa. Haluan myös sanoa, että monilta tahoilta tulevista kritiikeistä huolimatta tykkään todella paljon siitä, miltä nämä Z-kamerat näyttävät. Tuo on tärkeä asia monen ihmisen ostopäätöksen kannalta. Vaikka nyt alkuvaiheessa näiden kameroiden myynti, etenkin Z7:n myynti, tulee olemaan Nikonin mittakaavassa melko vähäistä, niin herättävät kuitenkin toivoa, että Nikonissa kannattaa pysyä. Nikonin suunta on nyt selvillä, minkä seurauksena kaltaisteni Nikonista Sonyyn loikkareiden määrä tulee vähenemään.
Olen kuvannut aika monella peilittömällä ja jotenkin kyynistynyt evf:n spekseistä rummuttamiseen. Pelkän etsimen koon ja resoluution lisäksi on niin monta muutakin tekijää jotka vaikuttavat evf:llä kuvaamisen kokemukseen. Aivan tärkein asia on se, miten kamera renderoi etsinkuvaa - joka siis käytännössä on jonkinmoista videota. Kaikissa kokeilemissani peilittömissä kameroissa evf:n etsinkuva on heikompilaatuinen kuin se kuva mikä näkyy kun selataan jo otettuja kuvia. Tämä lienee melkeinpä luonnonlaki näissä. Eroja on myös siinä, miten evf käyttäytyy sarjakuvauksessa, että tuleeko kuvien välillä blackouteja, ja miten sen kuva päivittyy kun kuvataan oikein nopeaa toimintaa. Tässä suhteessa Sony A9 on ylivoimainen ykkönen mitä on saavissa. Erityisesti sarjakuvauksessa välkkymätön etsin mielestäni hieno asia. Jostain syystä Olympus on taas saanut parhaiten välitettyä etsimeen valotuksen. E-M1 mk2 etsimestä näen ilman mitään apujakin melko hyvin oikean (oikeahkon) valotuksen. Sonyssa tämä ei pelaa yhtä hyvin. Resolution merkitys korostuu kun tarkennetaan käsin. A9 ja A7r3 etsimestä näkee melko hyvin oikean tarkennuksen jopa ilman suurennusta. Olympuksen reso ei oikein riitä, mutta Nikon Z:n etsin on taas tässä varmasti todella hyvä - resoluutiosta tämän päättelen. Yksi juttu on se, miten evf reagoi sivusta tulevaan hajavaloon. Minulla on silmälasit joten tämä on ongelma etekin E-M1 mk2 kanssa, ja vielä suurempi ongelma se oli edelisen Olympuksen kanssa. Sony on parempi, mutta hirveän tässä asiassa hyväksi en kehuisi sitäkään. Ajan kanssa saanemme kuulla miten Nikon tästä suoriutuu. Sitten vielä se, että peilittömien kameroiden automaattitarkennuksen toimintalogiikoissa on eroja. Olympus tarkentaa täydellä aukolla, mikä päästää enemmän valoa kennolle. Tämä llieneekin välttämätöntä Kun Olyn tarkennus on muutenkin aika heikko. Sony taas tarkentaa käyttöaukolla. Tästä on taas se etu, että ns. focus shift ei ole enää ongelma. Toisaalta Sonyn AF-C tarkennuksessa on rajoituksia kun himmenetään yli f/8. Videon mukaan Nikon Z näyttäisi olevan näiden välimuoto. Se himmenee tarkennettaessa aukkoon f/5.6, mutta ei enempää. Olisiko tuo paras kompromissi em. lähestymistavoista. Sopii toivoa niin.
En ole edes luonnossa nähnyt, tai ainakaan pitänyt kädessä. Mutta eikös AH-1:ssä ole semmoinen 300 kuvan akku? Olympusta moititaan vaikka siinä on ainakin 800 kuvaa kestävä akku ja koidenkin mielestä Sonyn 1000+ kuvaa on vielä huonompi Its kyllä tykkään täyskärin kuvanlaadusta. Siinä on tiettyä vaivattomattomuutta kun laatua on Rolls Royce -termein ilmaistuna "riittävästi". Toisaalta m43 on kiva etenkin jos kuvaa läpiterävää kuvaa.
Riippuu ihan siitä mitä kuvaa, jos tarvittavat ISOt liikkuvat 6400 - 12800, eikä nekään aina riitä. Pelkästään kattinäyttelyissä on sen verran hämärää, kadulla kuvaaminen illalla vaatii isoja herkkyyksiä ja onhan näitä, hieman helpommissa olosuhteissa mikä tahansa nykykamera riittää.
On muuten melko kova hinnanero Z6 ja Z7 mallien välillä! Hinnoittelu tulee tietenkin Sony A7III ja A7rIII hinnoista. Noissa on kuitenkin se, että Sonylla halvempi A7III tuli vasta myöhemmin markkinoille. Saa nähdä miten Nikonin hintalinja pitää. Sonylla ainakin korkean resoluution A7rIII on kalliin maineessa, enkä usko sen myyvän enää likimainkaan niin hyvin kuin 24 mpx malli myy. Luin myös Thom Hoganin pohdintoja Z-aiheesta The Post Z Discussion Begins | Sans Mirror | Thom Hogan Viides kohta Thomin listassa on näiden yleisten pohdintojen kannalta kiinnostavin - aikooko Nikon avata Z-mounti objektiivin kuten Sony teki E/FE mounttien kanssa. Sonyn tapauksessa yhteistyö Zeissin kanssa tuotti nopeasti laadukkaan linjaston objektiiveja. Ja nyt on mukana Tamronia, Sigmaa, Laowaa ja ties mitä, ja kaikki objektiivit toimivat yhtä ongelmattomasti kuin Sonyn omat. Thomin veikkaus on, että Nikon ei ota partnereita objektiivien valmistamiseen, mikä on kyllä huono juttu ajatellen järjestelmän kehittämistä. Saa nähdä... Lisäksi Nikon on ottanut käyttöön ominaisuuden joka kulkee nimellä Adaptive Sharpening. Saa nähdä mitä tuo on, ja onko Nikon astunut tässä askeleen Sonyn suuntaan koskien kamerassa tapahtuvaa tiedostojen käpälöintiä. Hyvä vai paha? Ja jos on hyvä, niin kelle hyvä. Kukaan meistä suuren yleisön edustajista ei oikein vielä mikä tuo ominaisuus on.
Varmaan juuri noin tällä hetkellä. Sitten kun Z-objektiivivalikoima vuosien varrella päivittyy ja tarjolle tulee jopa parempaa optiikkaa (ainakin uudempaa) kuin mitä F-mounttiin saa, voi tilanne olla tietysti toinen.
Jos kuvaa sisällä enemmän, niin Z6 ja ulkokuviin Z7, ainakin herkkyyden ja kohinan puolesta. Isosta tiedostosta ei hirveästi ole etua, jopa päinvastoin, jollei sitä syystä tai toisesta pysty hyödyntämään työssään.
Varmaan pian korjaavat hinnan koska sovitteen kytkyalennus sataseen puuttuu. (No niin, selvähän se.) Rajala Pro Shop Vaan mikähän mahtaa olla alkuvaiheen toimitusten järjestys eli onko tietyt liikkeet etusijalla?
Parissa juutuub-pätkässä mitä olen katsonut on sanottu, että Z7 tarkennus oli huonompi kuin Z6. Ja heikossa valossa kummatkin olivat aika heikkoja. Näin jopa AF-S päällä. Esimerkiksi Northrupit antoivat ymmärtä, että yli puolet tarkennuksista oli pielessä. (Melko reilua myös heiltä, etteivät nimenneet tuoreita kommentteja testiksi, kuten monet ovat tehneet. Uskottavammin asiasta voinee keskustella vasta silloin kun kamerat ovat käytössä tuotantomallin firmwarella.) Hinnanero huomioiden Z6 vaikuttaisi kuitenkin paremmalta ostokselta tässä vaiheessa. Olen samaa mieltä myös tiedostokoosta. PS Hiukan omituista että Nikon vei julkistustilaisuuden tuommoiseen pimeään luolaan. Kunnon päivänvalossa kamerat olisivat taatusti olleet enemmän edukseen.
Näähän on asiallisia otsikointia myöten. (pre-production) ja revikka odottaa. Kiire on tullut, mutta kaipa se siitä kun ohjelmoivat lisää. ....................................... Villielämän kuvaajan näkemyksiä. En katsonut kokonaan mutta kylläpä tulee pointtia toisen perään mikä kiikastaa. Katselin vähän lisää, varsinkin loppupuolta. Kukapa sitä huonompaan vaihtaisi. Uudesta pitäisi saada hyötyjä. Long live DSLR hihkuu joku kommenteissa. ;-).
Nikonin julkaisemasta objektiivien tiekartastakin näkyy, että Z-mountin ei missään tapauksessa pidä korvata F-mounttia. Ei ainakaan vielä. Tiekartassa teleobjektiiveilla ei ole oikein mitään painotusta sillä jopa ne aivan tavalliset 70-200/4 sekä 70-300mm/4-5.6 puuttuvat. Puhumattakaan että olisi 80-400mm tai 400mm/2.8 kiinteä olisi luvassa. Muutenkin aika ohutta tuo on. Itse arvostaisin esimerkiksi 24-105/120mm tyylistä jokapaikan höylää sekä muutamaa makroa. Z saataisi olla relevantti hääkuvaajille ja vastaaville kun 50mm/1.2 sekä 24mm/1.8 tulevat 2020-2021. Silloinkin tosin mm. 85mm/1.4 on vielä adapterileikkiä. Ja toki tarkennus ja silmätarkennus pitää saada kunnolliseksi, samoin kuin etsin suhteellisen välkkymättömäksi. Mutta eiköhän tuo tekniikkajuttu hoidu ajan kanssa ja viimeistään mk2 sukupovessa. Z6 & Z7 nyt havaitut ongelmat johtunevat siitä, että Nikonilla tuli hiukan kiire julkistuksen kanssa. Kaikkein kiinnostavinta tässä on kameramarkkinoiden tulevaisuus. Tällä hetkellä Z6 & Z7 eivät haasta Sonyn tarjoomuksia sillä Sonylla on tarjolla toimiva peilitön järjestelmä jo nyt. Mutta aivan varmasti ne patoavat Nikonista Sonyyn siirtymistä. Ainakaan itse en olisi tehnyt viime vuoden lopulla liikettäni jos olisi nämä olleet silloin tarjolla. Z-mountin merkitys ei rajoitu pelkästään Z6 & 7 myyntiin, vaan ne kertovat siitä, Nikon valmistautuu peilikameroiden jälkeiseen tulevaisuuteen. Nyt Nikoniin olen helpompi luottaa. Mutta mitä tekee Canon?