Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Zuiko 200mm f5 purku ja puhdistus - kokemuksia tai neuvoja?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Ozmos, 13 Huhtikuu 2012.

  1. Ozmos

    Ozmos

    16
    0
    1
    Terveeks,

    Hankin tuossa pilkkahintaan ostikon mukaisen linssin - jossa siis sienirihmastoa. Ajattelin nimittäin, että olisi hyvä opetalla linsseistä hieman muutakin kuin käyttö. Zuiko pitäisi siis purkaa, puhdistaa ja vieläpä kasatakin noiden vaiheiden jälkeen. Onko kellään kokemusta kyseisestä tai vastaavasta linssistä? Minulla on kyllä kuva linssin osista (dementix - sivustolta), muttei se vielä kerro kovinkaan paljoa.

    Päällimmäisenä olisivat kysymykset: mitä tarvikkeita tarvin? miten sieni olisi paras tuhota ja linssit puhdistaa? kuinka paljon aikaa pitäisi varata (tunteja-päiviä-viikkoja)? rasvaus?

    Suuret kiitokset kaikista vinkeistä!
     
  2. Drinkkeri

    Drinkkeri Member

    466
    24
    18
    Vs: Zuiko 200mm f5 purku ja puhdistus - kokemuksia tai neuvoja?

    Purkuun en osaa auttaa, mutta sieni kuolee uv-valolla ja joskus jopa katoaa kokonaan.
     
  3. Vs: Zuiko 200mm f5 purku ja puhdistus - kokemuksia tai neuvoja?

    Jos kuvattuun kuvaan ei vaikutusta, niin älä pura, vaan käytä..
     
  4. Vs: Zuiko 200mm f5 purku ja puhdistus - kokemuksia tai neuvoja?

    Kun näihin itse suoritettaviin huoltoihin on loputon into (valitettavasti), niin suostuisikohan towerimme "Himmennin" ottamaan Killinkosken museon kurssiohjelmaan johdatuksen niihin töihin mitkä on suoritettavissa maallikkotaidoin mallikon työkaluin. Jäisiköhän kurssiohjelma lyhyenpuoleiseksi? No, haastatellaan mekaanikkoamme kun tavataan.

    T. Kerkko.
     
  5. Ozmos

    Ozmos

    16
    0
    1
    Vs: Zuiko 200mm f5 purku ja puhdistus - kokemuksia tai neuvoja?

    Kiitokset neuvoista. Kyllä se vähän vaikuttaa kuvaan.. ainakin sellainen olo on. Eikös auringosta tule uuveeta.. jos sen pistäisi arskaan päiväksi.. ^^

    Pitänee vielä miettiä, että mitä tehdä. Nyt ei joka tapauksessa ole kovin edes aikaa näpertelylle..

    Oikein paljon hyvää kesää kaikille!
     
  6. jappe

    jappe

    325
    0
    0
    Vs: Zuiko 200mm f5 purku ja puhdistus - kokemuksia tai neuvoja?

    Ei tuo noiden vanhojen objektiivien purkaminen, puhdistaminen ja kasaaminen niin valtavaa mystiikkaa ole. Työkalut on pienehkö ongelma mutta improvisoinnilla pärjää.

    Yleensä uloimman linssin edessä olevan renkaan saa pois kiertämällä sitä jollakin pyöreällä esineellä joka menee sitä vasten, kitkan lisäämiseksi väliin kannattaa laittaa ohut kumihanska. Jos löydät kovahkosta kumista tehdyn esineen, jonka saa uloimmaista rengasta vasten niin sekin toimii.

    Linssit on yleensä kiinni renkailla jotka aukeavat litteä- tai pyöreäpäisillä työkaluilla. Itse litteää työkalua vaativille renkaille olen teroittanut pari pientä ruuvimeisseliä pyöreää työkalua vaativiin renkaisiin olen käyttänyt kahta piirtopiikkiä. Ruuvareita tai piirtopiikkejä olen vääntänyt isolla ruuvimeisselillä, kiintoavaimella tai lattaraudalla. Vähän tuo vaatii "säätämistä", mutta onnistuu. Ebaysta saisi työkaluja kohtuuhintaa mutta en ole vielä viitsinyt tilata. Tuossa malliksi:

    http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=lens+tool&_sacat=0

    Tässä linkissä näkyy pyöreä rengas joka on tehty objektiivin etummaisen metallirenkaan poistoon(eri kokoja suodatinkierteen mukaan):

    http://www.ebay.com/itm/77mm-77-Silicone-Rubber-Lens-Repair-Tool-Filter-Wrench-Scratch-Free-NEW-/360423825993?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item53eaef2249

    Tietysti hyvä sarja pieniä ruuvimeisseleitä, pinsetit ja pienet kärkipihdit on tarpeen objektiiveja huollettaessa.