Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Trip ja Trix

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jesalonen, 22 Huhtikuu 2010.

Kun sitä Leicaa ei sitten tullut ja jotain piti saada, ostin Juhanalta vanhan Olympus Tripin jota piti käydä kaupungilla fiilistelemässä. Filminä oli edelleen tuota Trixiä, jota olen pari kuukautta opiskellut, tällä kertaa vaan D76 1:1 kehitteenä (kun Tmax dev vihdoinkin loppui!). Tällaiset testikuvat sopii vissiin tänne paremmin kuin Kuvat ja galleriat -osioon?

1. AmK76

AmK76

197
    0
    0
    Vs: Trip ja Trix

Tuottaakohan skannaus noita terävöintiartefakteja (valkoisia pisteitä)? sharpness nolliin, porvarilliset terävöinnit myöhemmin? tutun näköinen hippi kuvassa, mutten mene takuuseen =)

Anders

2. Vs: Trip ja Trix

Voi olla, muistaakseni sen kyllä piti olla nollissa. Voi olla pölyäkin, oli taas niin pirun roskaista negaa - pitäisi siihenkin joku systeemi keksiä. Jonkinlainen kuivauskaappi?

3. AmK76

AmK76

197
    0
    0

Wataselta rollein "pesuainetta" akkuveteen, loppupesun jälkeen 30sek huuhtelu, paras tuote tähän mennessä pölyä vastaan. Jos kuivaa himassa wc:ssä, voi laittaa suihkun laskemaan kuumaa vettä, jolloin höyry tarttuu pölyyn. Joskus suihkinu weskiä sumutepullolla ennen roikottamista.

Anders

4. Vs: Trip ja Trix

Vatasen tavaraa olen joskus himoinnut, onnistumatta, mutta Ilfotolissa olen vaihtelevia aikoja liottanut pesun lopuksi. Muistelin vaan, että olen joskus jossain (Kenin konttorissa?) nähnyt tuollaisen kaapin, en tiedä onko siinä lämpöä vai joku imuri vai millä systeemillä se toimii. Suihkua en ole tullut ajatelleeksi, pitää kokeilla.

5. Vs: Trip ja Trix

Kuivauskaappi helpottaa kyllä elämää eikä ole hirveän vaikea rakentaa jos vähän nikkarointihenkeä riittää. Itse tein suodatinosan mikrokuitupölypussista. Sen kautta imetään ilma ja puhalletaan lämpövastusten läpi. Ilma tulee kaapin yläosasta ulos.

Veden suihkuttelu on hyvä vinkki, koska liian kuivassa pölyongelmat kulminoituvat. Optimaalinen filminkuivausilmankosteus olisi jossain 40% tienoilla mutta tämäkin olettaen että pöly on suodatettu hyvin pois.

Olikos siinä Watasen Rolleiaineessa jotain antistaattisuuslisäainetta erona muihin?

6. AmK76

AmK76

197
    0
    0

En ole varma rolleista, mutta olettaisin että sillä on antistatisia ominaisuuksia, nimittäin Herra W. demosi mulle tätä pyörittelemällä trixinegaa kellarinsa lattialla ja siitä valopöydälle =)

Anders

7. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Varmaan muistat mun kuivauskaapin, joka on Eirin valmistama. Kyseinen kaappi on matalampi versio, keskikoon filkoille tarkoitettu. Kellaripimiööni ei mahdu täyskorkea kaappi, siksi tämä. Poistin kaapista alhaalla olevan puhaltimen, jolloin myös täyspitkät kinofilkat mahtuvat roikkumaan. Ei mulla niin kiire negojen kanssa ole, saavat yleensä roikkua  kuivumassa yön yli. Eirin negakuivauskaappi ei ole kallis hankinta, muutamalla kympillä yleensä lähtevät. Mutta alkavat olla aika harvinaisia, kuten muutkin kunnon pimiövehkeet...

Rollei RWA loppuhuuhteluainetta akkuvedessä käytän minäkin, hyvin toimii.

8. Vs: Trip ja Trix

laita Jesalonen katupostiosoitteesi yksärillä, saat "ilmaisen näytteen" litran akkuvesisatsia varten pikku pullossa.
    nykyään uudessa mestassa tehtiksellä huuhdon negat kelalla syvässä printtialtaassa, kun on aikansa lillunut, otan kelalta pois ja nipsut päihin, sitten ( käsin negaa koskematta) tempaisen tuossa huuhtelualtaassa muutaman kerran vauhdilla läpi jotta irtopartikkelit irtoavat negan pinnasta. sitten vaan RWA /Tislattu vesi kylpyyn ja pari rauhallista vetoa edes takaisin, sitten ylös reuna edellä ja  ihan roikkumaan (ilman lämpöä tai muuta) eilen taas vetäsin setin. ei roskan roskaa...