Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Lähilinsseistä sekä kaukolaukaisimista

Discussion in 'Muut kameravarusteet' started by idac, Mar 12, 2008.

1. idac

idac

1
    0
    0
    Onko kenelläkään kokemuksia hyvistä lähilinsseistä tai kaukolaukaisimista? Itselläni on Canonin EOS 400D ja olen hankkimassa siihen kyseiset välineet.

Olen harkinnut Close Up (lähilinssi) - Digitarvike.fi sivulla olevaa Sonia +10 lähilinssiä(17.00 €). Lähilinssin hankkisin makrokuvausta varten, kun ei ole oikein varaa makro-objektiiviin. Olisiko tämä paras vaihtoehto sivuilla olevista halvoista lähilinsseistä? Kokemuksia kyseisestä lähilinssistä?
    Vai mitä mieltä olette Loittorengassarja manual (Canon EOS):stä(39.50 €)? Olisiko se hieman hankala aloittelijalle? Automaattiseen ei oikein olisi varaa.

Sitten http://www.digitarvike.fi/product_catalog.php?c=73&s=3 sivulta olen katsellut kaukolaukaisimia. Kumpi olisi parempi langallinen vai langaton? Langallisista olen miettinyt C3 kaukolaukaisin Canon EOS 300D, 350D, 400D ja 450D:ssää (13.90 €) ja langattomista IR-RC4 kaukolaukaisin Canon kameroihin (16.90 €) tai IR-RC3 yleismallinen IR kaukolaukaisin (10m)(19.50 €). Yksi vaihtoehto olisi vielä Twin1 R3-UT 25m / 50m IR-kaukolaukaisin (39.50€), joka toimii sekä langattomasti että langallisesti.
    Olisiko viisainta ostaa tämä sekä langallisesti että langattomasti toimiva. Kokemuksia tästä?

2. Vs: Lähilinsseistä sekä kaukolaukaisimista

Jos mahdollista niin osta mieluummin loittorenkaat kuin lähilinssi. Vaikka olisi kuinka hyvä lähilinssi niin se rajoittaa kuvausetäisyyden ja sopii vain tiettyyn kierrekokoon. Loitot käy minkä objektiivin kanssa hyvänsä.  Tietysti jotkut sopii siihen hommaan paremmin kuin toiset. Pitäisi olla valovoimainen prime niin näkisi paremmin tarkentaa, mutta sujuihan se tuollakin.
    Tämä kuva on otettu yli käsivarren mitan päässä ja mallit on noin 40 mm korkeita. Kuten kuvasta näkyy ne ei ole kaikki samalla etäisyydellä kamerasta. Tuon oman lähilinssin kanssa (Nikonin 6T) terävyysalue olisi niin kapea, että takimmainen olisi pelkkää suttua.  Tuo oli noista malleista sitten ensimmäinen ja viimeinen kuva :p  Käsivaralta ja salaman avittamana. Piti vaan testata miten 18-200VR suoriutuu makroilusta :) 

3. mvuori

mvuori Well-Known Member

10,669
    132
    63
    Vs: Lähilinsseistä sekä kaukolaukaisimista

Ei aavistustakaan Soniasta, mutta ainakin heidän myymänsä Hoya on ihan ok. Voi olla, että +4 on monikäyttöisempi ja tuottanee kamerasi kittiobjektiivin kanssa riittävän suurennoksen. Voit tietysti olla hillitön ja ostaa parikin erivahvuista linssiä.

Lähilinssi on monille ihmisille, moniin tarkoituksiin, erinomainen väline, loittorengassarjaa helpompi ja mukavammin taskussa kulkeva ratkaisu, eikä mitenkään erityisesti rajoita kuvausetäisyyttä; sen enempää kuin vaikkapa varsinainen makro-objektiivikaan. Sopivilla vahvuuksilla pienintä kuvausetäisyyttä voidaan lyhentää ja kun mennään sen pidemmälle puolelle, linssi irtoaa käden käänteessä.

4. Vs: Lähilinsseistä sekä kaukolaukaisimista

Olen hyvin tyytyväinen Nikonin 4T-lähilinssiin (+2,9 d, polttoväli n. 344 mm). Monikalvopäällystys toimii hyvin, en ole huomannut minkäänlaisia haamukuvia tms. Eniten hyötyä olen saanut siitä 50-millisen ja 105-millisen kanssa. Minusta lähilinssi ja loittorenkaat eivät ole toisiansa poissulkevia vaihtoehtoja vaan täydentäviä. Oheinen kuva on otettu 50-millisellä ko. lähilinssillä.

5. jalakanen

jalakanen Well-Known Member

1,453
    210
    63

Ainakin jos kittilinssiin tuota olet laittamassa niin tuo 10 alkaa olla jo sitten melko hurja suurennokseltaan. Joku 4 tai viisi on paljon monikäyttöisempi. Tai ainakin minulla tuo kympin linssi jäi käyttämättä.

6. fotomik

fotomik Member

786
    0
    16

Oih. Kaunis kamera kuvassa. Ihan sielua lämmittää aina kun ei oo wunderplastikkia kuvassa.

7. AnselA

AnselA Active Member

8,534
    4
    36

Sen kanssahan Nikon suosittelee lähilinssin käyttöä, eikä loittoja.

8. Vs: Lähilinsseistä sekä kaukolaukaisimista

Jaa. Enpähän ole huomannut moista suositusta ja tuo mun lähilinssi ei kierrekokonsa puolesta käy tuon VR:n kanssa yksiin. Kokeilin lähilinssiä 70-210f4 kanssa samaan kohteeseen ja sillä yhdistelmällä tuli kivemman näköinen kuva, mutta terävyysalue oli paljon kapeampi. Ei tuo makroilu(kaan) ole oikein mun juttu, mutta sanontahan kuuluu, että kaikkea pitää kokeilla paitsi omaa siskoa ja kansantanhuja :p

9. AnselA

AnselA Active Member

8,534
    4
    36

Muistaakseni suositus on opiskan "manuaalissa".

10. Vs: Lähilinsseistä sekä kaukolaukaisimista

Ja sitäpä minulla ei ole. :|

11. Vs: Lähilinsseistä sekä kaukolaukaisimista

Itselläni on juuri noita Sonian halpishalpis lähilinssejä parikin kappaletta.. Sinänsä näin harrastelupohjalta en ole niissä juurikaan huomannut mitään vikaa, paitsi jos niitä pinoaa kovin paksusti päällekäin niin saattaa tapahtua pientä vinjetoitumista.  Mutta linssit piisaa mulle.

Loittorenkaille ei lähilinsseillä silti pärjää. Että jos on pätäkkää, nin osta loitot. Luulisin (en tosiaan tiedä) että loittojen kanssa, kuten lähilinssienkin, saattaa olla ihan se ja sama että onko niissä automatiikka mukana vai onko ne manuaalimallia. Omalta kohdalta olen huomannut että manuaalitarkenteluksi menee makrohommat jokatapauksessa.

12. Vs: Lähilinsseistä sekä kaukolaukaisimista

Noissa Kenkon loitoissa kun on sähkökontaktit niin on näköjään mahdollista käyttää salamia langattomasti i-TTL:n kera. Ei pöllömpää :)