Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Zenza Bronica/645, keskikoon maailma...tietoa kaivataan

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana kinrosai, 31 Heinäkuu 2005.

    Suunnittelen tutustumista suuremman filmikoon maailmaan. Ilmeisesti Zenza Bronicat olisivat aivan asiallisia, ja tällä hetkellä varsin edullisia laitteita. Jatkonkin kannalta hyviä ratkaisuja, vaikka innostus jatkuisikin? Vaikka niitä ei taideta enää juurikaan valmistaa, käytettyjä varusteita, linssejä yms. löytynee markkinoilta vielä pitkään.

    Valistakaa oi gurut, mikä ero on ETRS ja ETRSi malleilla? Ja jos haaveeni 645 Bronicasta/hinta-laatusuhteesta on hölmö, niin mikä olisi parempi vaihtoehto?
     
  1. Eräältä sivustolta poimittuna löysin, ettei noiden ero ole kuin se, että pystyt käyttämään ETR-Si mallissa TTL-mittausta salamalle. ETR:n ja ETR-S:n ero on se, että S-malliin tuli joku fiksu lukitusmahdollisuus, niin että perän voi irroittaa käyttämättä "darkslidea" (mikä tuo muuten on suomeksi?).

    Lähde: uglx.org -&nbspTämä WWW-sivu on myynnissä. -&nbspsuspender buttons Lähteet ja tiedot.

    Hyvä linkki keskusteluihin yms (tosin lontoon murtella):
    Bronica Cameras with Photo Samples
     
  2. Täytyy katsoa. Tuo kolmas kotimainen on ollut likimain työkieli tässä aina välillä, eli kyllä sujuu.

    Et osaa nyypälle antaa mitään tarkempia suosituksia keskikoon vermeistä?

    Jos kukaan kokeneempi ei pistä poikkipuolista sanaa, niin jatkan jonkun noista Bronicoista (ETR, ETRC,l ETRS, ETRSi) metsästystä.
     
  3. Se on niin siitä kiinni, mitä kuvaa ja missä ja miksi ja ja ja.. ennenkaikkea, paljonko on valmis invsestoimaan tuohon laitteeseen.

    Rungot on halpoja, optiikat keskussulkimella varustettuna suhteellisen tyyriitä.

    Itse en 645:sta ottaisi, koska valittavana on kuitenkin 67. Ehkä kuitenkin se kinon ohi on digi ajanut, mutta keskikoossa on se fiilis kuvaamisesta vielä niin vahva, että itse olen sen takia viehtynyt sillä kuvaamiseen.

    Bronica ETR-C oli erittäin kevyt ja ihan OK kamera, tosin vaihtoperäähän siinä ei ollut. Siksi pelkkä ETR, tai S/Si on suositeltavampi. Halpoja nuo ainakin ovat, joten siinä mielessä 645:een pääsee käsiksi helposti.

    67:sta Mamiya RZ Professional ihan sen takia, että siinä on tuo kääntyvä perä, sekä kaksoissuljin. Samathan löytyy RB:stä ja RZ Pro II:sta, mutta....
    Lisäksi molempia on paljon tarjolla suht' edulliseen hintaan, sillä lähes jokainen vk-studio on vähintään 1:n omistanut tai omistaa edelleen. Erittäin suosittu kamera, varsinkin muotokuvaajien keskuudessa tuon perän käännön* takia.

    Fujilla ois valmiilla TS-ominaisuuksilla loistava vaihtoehto, mutta hinta ei houkuta pätkääkään.... aivan törkysen kalliita.

    RZ:ssa on digiperän tukea, RB:ssä ei. Vielä paranneltu tuo tuki on RZ Pro II:ssa. Muistaakseni RZ II:n ei toimi täysin RB-optiikoilla, jotka kuitenkin on hinnaltaan 1/3 RZ II:en optiikoihin verrattuna ja niitä löytää käytettynä.....
    RZ Pro II:en ja RZ Professionalin suurin ero on valotusajoissa, joissa Pro II:en on tiheämmällä välillä. RZ Prisma II:en kuitenkin kuuleman mukaan mahdollistaa vanhemmassakin RZ:ssa tiheämmän valotusasteikon. Lisäksi Pro II:ssa on hienosäätönupikka tarkennukselle. Loput erot lienee ihan kosmeettisia ja olemattomia.

    Peruskysymys on ehkä, mihin kameraa meinaa käyttää ja onko parempia vaihtoehtoja siihen käyttöön. Haluaako AF:n vai ei, onko kameraa kannettava vai ei jne...

    Onhan nuo Hasselit, mutta hinta on taas hyvin Hasselbladmainen.


    *Perän käännössä käytännössä valitaan pysty, tai vaakakuvaus. Eli itse runkoa ei tarvi pyöritellä, vaan pyöräytetään vain perä.
     
  4. Niin, maisema ja luonnon yksityiskohdathan ne minun aiheitani keskikoon kalustolla olisi. Studio ei ole vielä houkuttanut.

    RZ tuntuu ensiajatukselta hieman liian järeältä mukana raahattavalta.... vaikka juuri kuvakokonsa puolesta houkuttaisikin.

    En hae äärimmäistä hyötyä filmi/digi asetelman suhteen. On se 645 kuitenkin nykyistä 6.1 megan DSLR:ääni tukevampi ja tietysti reilusti suuremman kuvakokonsa puolesta pesee tässä suhteessä kinofilmin. Mutta kaikilla eri kalustoilla omat käyttötarkoituksensa. Ehkä juuri sitä kuvaamisen fiilistä ja harkintaa haenkin....
     
  5. Yksinkertainen vastaus... field/palkki, vaikkapa Ebony 45SU tmv.
    Joku 4x5 formaatin, miksi ei 120:stä perääkin käyttäväkin TS-ominaisuuksilla oleva kamera ois varsinkin noihin maisemoihin aivan omiaan. ST-alue säädettävissä, perspektiivi korjattavissa ja johan tulee hienoa jälkeä.

    Halpaa.. no hyvin todennäköisesti saat ison setin Bronicaa huokeammalla ;o)

    Ps. ostappa R-kipparilta Outdoor Photography - lehti, vaikkapa ihan viimeisin numero ja katso niitä kuvia ( toisiks viimeisin numero on kyllä parempi esimerkkinä). Jos maisemat ois mun intohimo, niin vaihtoehdot ois vähissä =)

    Pps.Fimekolla näyttäis olevan 1kpl Horsemanin 4x5" palkki
     
  6. En aivan vielä ole valmis raahaamaan palkkia mukanani, vaikka se kuvanlaadun kannalta olisikin ultimaalinen ratkaisu :)

    Ostin Mamiya 645E:n 80mm 2.8 optiikalla. Ei ollut järkyttävän hintainenkaan, varsinkin kun on melkein uusi. Sitten vielä 55mm ja 150mm niin eiköhän niillä pärjää aika pitkälle. puolestatoista sadasta kahteen sataan joutunee pulittamaan kummastakin.

    Jos homma kolahtaa, siitä on hyvä jatkaa vaikka 645 Pro:n suuntaan.

    Tai sitten vaihtaa vielä suurempaan. Vaikka 6x6 ja 6x7:t ovat sen verran painavempia, että..... noinkohan niitä tulisi raahattua mukanaan.
     
  7. Ei varmaankaan hullumpi vaihtoehto näin aluksi... varo ettei kärpänen purase :eek:)
     
  8. Mahe

    Mahe Member

    454
    3
    18
    Miten ois tämmönen:

    http://www.cyberbeach.net/~dbardell/6x9field.html

    Mä vielä joskus, kun on tilaa ja välineet harrastaa, värkkään jonkun tuollasen :)
     
  9. Tuollainenhan sitä pitää olla. Pelkästään tekeminen käy harrastuksesta. Puuosat syntyvät varmaan itseltä, mutta metalliosien kanssa on parempi olla hyvää kaveria metallimiehen kanssa :)

    Kuvaaminen voi sitten olla tosi kiireetöntä. Sehän saattaisi aiheuttaa nyky pisnes ihmisille jopa stressiä :)

    Jep, tahtoo tuollaisenkin, mutta ei ihan huomenna.
     
  10. Pistetääs tähän pari linkkiä:

    Keskikoon kameratietoa:

    http://medfmt.8k.com/

    Entisöintiä yms:

    Camera restoration, Photographic history, ClickonDavid
    Classic Camera Profiles

    Manuaaleja:
    Free camera instruction manuals, camera instructions, free film camera user guide, camera manual, camera instruction manuals,  Canon camera manual, Nikon camera manual, Ricoh camera manuals, Sears Camera Manuals, PDF camera instruction manuals
    Vintage Camera Manuals

    Korjausmanuaaleja:
    $5.95 Camera Repair Manuals and Free User/Instruction Manuals

    Duracell patterien verrokkitaulukko:
    Chinon battery, chinon batteries, replacement camera batteries

    Osto-opas:
    Buying / Testing a Classic Camera - Photoethnography.com's Classic Camera DB

    Keski- ja isonkoon valmistajien sivustoja:
    Mamiya
    Bronica (Tamron)
    Linhof
    Hasselblad
    Horseman
    Cambo
    K.B.Canham Cameras
    Ebony
    Plaubel
    Arca Swiss (?)


    Huoltoliikkeet Suomessa:

    Bronica/Linhof www.fototekniset.fi (ilmeisesti myös Mamiya)

    Keskustelusivusto, jossa on erittäin paljon dataa keskikoon kameroista, kuten monista muistakin kameroista:
    http://www.photo.net/community/forums

    Kauppoja EU-alueella:

    Robert White - Specialist Photography Cameras Filters Lenses Lighting Camera Heads (täältä sitten löytyy ihan kaikkea)

    Käytettyjä ja joka kuvauksen alueelta ja erittäin paljon tavaraa:
    http://www.nicholascamera.com/


    ...... jokainen voinee jatkaa listaa, sillä kyllähän näitä löytyy
     
  11. Miten käyttökelpoinen ja mihin tilanteisiin olisi 645 Mamiyaan 70mm keskussuljinoptiikka? Missä tilanteissa sitä voisi tarvita?

    Jos oikein olen käsittänyt, niin ainakin jos tarvitaan täytesalamaa nopeammilla suljinajoilla. 645:n synkkaikahan on onneton 1/60. Mutta muuhun?

    Saisin sellaisen ehkä varsin edullisesti.......
     
  12. sf

    sf

    785
    0
    0
    Unohtamatta käyttövarmempia kullitettuja kontaktinastoja esim. putken ja rungin välillä. ETR mallissa ei ollut...

    Keskussuljin kameralla on aivan sama mitä nopeutta käytät salaman kanssa, ja se onkin yksi sen vahvuus esim. miljöökuvauksessa... tai muussakin kuvauksessa ulkona. Saat valotettua kunnolla oikein sekä kohteen että taustan. Toisekseen, mitä haittaa hieman "pidempi" synkkanopeus? Salamahan sen kohteen yleensä pysäyttää, eikä syljinaika, jos siis käytetään salamaa... Toinen juttu jos kuvaat yöllä vauhdilla ohi ajavaa autoa tai suljin nopeus on oikeasti pitkä (1/30 tai pidempi...)

    Jos siis ja kun 645:sta tai hieman isompaakin katselet, kannattaa mielestäni katsella jokatapauksessa keskussuljin kameraa.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 400
    1 262
    113
    Vallitsevan valon ja salamavalon suhteesta ja tietenkin liikenopeudesta riippuu pysäyttääkö salama liikkeen vai ei.
     
  14. Tuo "jokatapauksessa keskussuljin kameraa" jäi tuntumaan perustelemattomalta heitolta.

    Niistä keskussulkimista on siis se hyöty, että saa täytesalaman kaikille ajoille (homma, jota en ole käyttänyt kinokoossakaan, vaikka salama ja kamera tukee strobotäytevaloa kaikille ajoille), mutta haittapuolille taitaa jäädä todella lyhyiden aikojen puuttuminen? Mitä olen keskussulkimia katsellut, niiden lyhyin aika tuntuu olevan 1/500:n tienoilla.

    Ja koska niissä on samanlainen peili kuin verhosuljinkameroissakin, niin laukaisun värähtelytkin ovat ilmeisesti samanlaiset. Värähtelyistähän liki kaikki aiheutuvat peilin heilahduksesta. Sulkimen osuus on, ainakin sen mukaan mitä olen mittauskäppyröitä joskua katsellut, varsin pieni. Mittaetsin keskussuljinlaiteissahan on hyvänä puolena peilin puuttumisesta johtuvat vähäiset laukaisuvärähtelyt ja -äänet.

    En minä vielä näillä perusteilla MF (medium format, kuten tuntuvat näitä suuressa maailmassa kutsuvan) keskussuljin laitteita mitenkään erityisen parempana pitäisi. Varsinkin, kun esim. Mamiyan 645:een tuntuu saavan vaikka minkä pituisia keskussuljinoptiikoita, joa sellaista tarvitsee.

    Sulkimen puuttuminen tekee nornaaleista, sulkimettomista, optiikoista huomattavasti halvempia. Jäikö minulta joku oleellinen asia tässä suhteessa huomaamatta?
     
  15. sf

    sf

    785
    0
    0
    Kuten siihen viittasinkin, riippuu siitä kuvaatko ohiajavaa autoa vai jotain muuta?...

    Nopeista suljinajoista, on vamaan sitten makuasia tai jotain, mutta itse en ole koskaan kaivannut omalla ERT-S ronikallani sen nopeampia suljinaikoja. Jos tarvitsen nopeampaa, on kuvaustilanteet sellaisia että parempi ottaa kinarilla tai digijärkällä joka tapauksessa moiset kuvat.
    Mitä sitten oli ajatus kuvata nopeilla ajoilla rullahärvelillä?
     
  16. Valotusta ajattelin säätää...... Sillä suljinajalla kun on merkitystä muuhunkin kuin liikkeen pysäyttämiseen ja käsien vapinan näkymisen estämiseen :-9

    Eli niillä keleillä kun valoa on riittämiin, saattaa loppua säätövara kesken tietyllä aukolla. Toisaalta keskikoolla samaan syväterävyyteen päästäkseen pitää himmentää enemmän, eli kun haluaa pienen syväterävyyden, pelivaraa on saman verran keskussuljin MF:llä kuin kinokoollakin huolimatta nopeiden aikojen puuttumisesta.

    Mutta tämä oli siis haittapuoli, joka ei ehkä ole niin haitallinen kaikissa tilanteissa. Oliko sillä keskussulkimella jotain hyviä puolia, joita en huomannut?
     
  17. sf

    sf

    785
    0
    0
    Niin, kuten esim. taustan valotuksen säätäminen.
    No, mitä on jo mainittukin, aika hyvä puoli mielestäni on se, että voit taustan valotuksen säätää erikseen ajalla ja kohten valotuksen erikseen aukolla, jos käytät valaisua kohteeseen, mitä itse useimmiten myös itse teen.
    Synkkanopeus on salamalla aina se, minkä laitat ajaksi, eli ei mitn väliä... ;o)

    Digillä teen myös samalla periaatteella paljon, mutta siinä tulee ongelmaksi juuri se synkkanopeuden rajoittuneisuus, jollei ole sitten sellaista digiä missä synkkanopeus salaman kanssa riittävän nopea, enkä puhu nyt mistään esim. canonin (tai kenties joidenkin muidenkin) järkkärirungoista, missä on "synkkanopeus" sinne asti kun aikaa riittää nopeimmillaan tomaattisysteemeillä, ei se niin toimi, sen varsinaisen nopeuden jälkeen kun ottaa aina tehoa salamasta pois. Eli kun tarvitsee käyttää sitä täyttä tehoa salamasta.
     
  18. Eli ne keskussulkimen parhaat puolet liittyvät nimenomaan täytesalaman ja yleisvalon tasapainottamiseen. Ehkä se on käyttökelpoinen ja tarpeellinen ominaisuus.....

    Tuossa digirungossanikin saman voi tehdä, mutta toki kuten sanoit, tehon kustannuksella.