Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

ZENIT

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana massimo cassinaro, 3 Marraskuu 2006.

tänään sain lahjaksi zenit-merkkisen neukkukameran ja kiinnostaisi onko muilla kokemuksia kys. kamerasta tai jotain muuta jaettavaa. Kameran malli on zenit ttl ja siinä helioksen-44M 58mm objektiivi. Runko on kokonaan metallia ja voittaa runsaasti painossa vahan voikkarin.

kiitoset tietäjille ja vastaajille

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
    Vs: ZENIT

mulla oli vähän epäkuntoinen zenit-11.. mut jos runko toimii niin eiköhän toi oo ihan hyvä setti. Heliosta on ihan kehuttu ja itsekin oon kohtuulliseks kokenu.

http://galactinus.net/vilva/retro/eos350d_helios44-2.html tossa hieman testiä aiheesta.

En tiä kyseisestä mallista, miten hyvin on ominaisuuksia, 11 mallissa oli vissiin 5 suljinaikaa + B ja valotusmittarin maksimi oli 500 ja asteikko outo.

2. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48

Mulla on 2 zenit-runkoa, toinen on varsinainen panssarikamera- vm.68 suurelta panssarivaunuvuodelta.  ihan ok. kamera Toinen taas 10 vuotta nuorempi ja aika rimpula.. on tainnut laatu unohtua tekijöiltä.  Optiikasta itellänikin pelkkää hyvää sanottavaa.

3. Vs: ZENIT

Kamerassa ei vissiin ole minkäänlaista valotusmittaria? Ainakaan sellaista mikä vanhasta voikkarista löytyy.. Miten ton valotusrullan kanssa pitää toimia eli mistä vois tietää mikä asteluku sopii millekin määrälle valoa?

4. Vs: ZENIT

Tuntematta itse kameraa voisi sanoa että varmasti hänessä on mittari. TTL-nimessä nimenomaan sanoo että se on objektiivin läpi mittaava yksilö.

5. Vs: ZENIT

TTL vaatii 2 nappiparistoa siihen etsimen vieressä olevan paristoluukun alle. Etsimessä näkyy neula jota seuraamalla valotus saadaan kohdalleen. Jos valotusmittari edes toimii. ASA-GOST säätimestä filmiherkkyys kohdalleen.
    Kyllä Zeniteillä kuvaa, itä objektiivit yleensä hyviä. Perus Helioskin on parhaimmillaan loistava objektiivi jos valmistuksessa on ollut hyvä päivä. Neuvostokameroissa tuo laaduntarkkailu on olematonta, tosin vientimallit ovat parempia (eli länsimaisittain lukee kameran tekstit).
    Itse ainakin pidän Zenit 12XP:stä, edelleen patarautaa mutta kirkas etsin, valotuksen säätö ledien avulla (pimeässä hyvä) ja oma kappaleeni on viimeistellyn tuntuinen. Seuraava malli olikin sitten jo muoviin kääritty...
    Romulaatikossa on TTL, toimii sinänsä mutta en uskalla kokeilla kun on purkkavirityksen tuntuinen ja filmipesässä on omituista jyrsintäjälkeä, varmaa naarmua filmiin. Etsinkin on todella himmeä verrattuna Zenit-E:n ja 12XP:n.

6. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Onnea uudelle kameralle.

Beginner's Guide to Cameras and Photography | Zenit Camera
    Tuolta olen minäkin joskus katsellut ja miettinyt josko
    jonkun halvan zenitin ostais ihan vaan melkein niin ku
    varakameraksi. Ja pahempiin paikkoihin.

Olen OlympiaZenit -80 kameralla kuvannut jonkun verran
    enkä sitä pitänyt yhtään huonona. Seleeni kenno toimi
    hyvin pakkasellakin.

7. Vs: ZENIT

tuntuu toimivan mainiosti..

8. Vs: ZENIT

Perumpa sanani. Nyt neljä tuntia myöhemmin tuntuu siltä kuin valotusmittari olisi jämähtynyt. Viisari ei liiku, ei edes uudella patterilla. Mitä kokoa patterin kuuluu olla? Ostin gpa 76 -nappipariston, samanlaisen minkä löysin patterikotelosta. Patteri kuitenkin pääsee kohtalaisen vapaasti liikennöimään kys. kotelossa ja tuli mieleeni, että pitääkö patterin olla isompi ts. täyttää koko "kotelo"?

9. Vs: ZENIT

10. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38
  11. Vs: ZENIT

kiitti linkistä! huomenna patterikauppaan..

12. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

esim clas ohlsonilta oon ite ostanu... jotain 2,5e taitaa maksaa. voi olla jopa kalliimpia patteriliikkeessä. toi kyl kuvas näyttää vähä litteemmältä ku ne mitä itel on ollu, en sitten tiiä. noh, onnea. ota vaikka kamera mukaan.

13. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48

Mun mielestä Zenitin oma valotusmittari on vähän sinne päin.  Ainakin TTL-mallin etsinkuva tummenee ihan tolkuttomaksi, eikä mittarin neulaa edes näe.  Irtomittari, vaikka seleenillä käypä on jotain.

14. Vs: ZENIT

Tuli mutuiltua. TTL:ssä on tosiaan vain yksi nappiparisto, tosin alkuperäinen taisi olla 1.35v elohopea. En tiedä tuleeko 1.5v käyttämisestä virhettä. Mutta himmeähän tuo etsin on.

15. Vs: ZENIT

niin on, mutta nyt toimii. Suurkiitokset avusta!

16. canonmk4

canonmk4 Well-Known Member

1 680
    621
    113
    kliffaa lukea vanhoja juttuja Zenit kameroista, mitenhän toimii Zenit B:n valotusmittari? 5438ddbb-75e9-4e35-9a5c-f7fbf1b2117f.jpg

17. keegan

keegan Well-Known Member

8 588
    1 495
    113
    Kauan aikaa sitten minulla oli ensimmäisellä interraililla isoveljen joku mittariton Zenit ja siihen normaalioptiikka. Kamera ajoittain itsekseen heitti takakannen auki:) Ostettiin sitten teippiä. Itänaapurin lasitavarahan usein on kelvollista, mutta kamerat, Zenitit, Lomot, ja Lubitelit (joista kaikista on kokemusta) ovat kyllä aika onnettomia räpellyksiä. Toki jos haluaa leikkiä epäluotettavilla, huonosti valmistetuilla kameroilla (ja esimerkiksi Lubitelin ja Lomon osalta myös optisesti heikoilla), niin siihen ne kyllä soveltuvat. Itse mieluummin yleensäkin käytän luotettavia ja kunnolla tehtyjä laitteita.

18. canonmk4

canonmk4 Well-Known Member

1 680
    621
    113
    niin tarkoitin lukemaan koko Zenit ketjun alkaen v.2006 kyllähän se tiedetään ettei Zenitit ym, CCCP kamerat vastaa laadullisesti Leicoja ym, laadukkaita kameroita silloin hintakin sen jo kertoi, onhan niitä ollut minullakin mutta ei kuvausvälineinä, veljelläsi ja sinulla oli huonot kokemukset, minulla ei vastaavia ole! niin on minulla vielä vanhaa Zenit varastoa jäljellä, hyvä,tyydyttävä? _MG_1538.jpg