Lomareissun ja kesän kuvasaldoa katsellessa voi vain todeta, että kuvat ottaa kuvaaja, ei kamera. Voi myös todeta, että jos ei sopivalla filmivalinnalla päivänvalossa suljinaikavalikoima 1/30-1/500 tai 58 mm Helios riitä jokseenkin tilanteeseen kuin tilanteeseen, vika löytyy kameran takaseinän takaa. Se tosin ärsyttää, kun suljinaikanuppi alkaa pyöriä tyhjää. Tosin tämähän onkin BelOMOn, ei KMZ:n valmistama. Kuulemma heikkolaatuisempi. Tuolla on näköjään sisällä nelisatanen värifilkka. Harmi ettei ulkona ole minkään väristä, muuten voisi käydä kuvaamassa Akaan kaunista kaupunkia.
Vs: Zenit palautti maan pinnalle Kyllä Zenitilläkin kuvia ottaa. Mulla on sellanen Zenit joka jostakin verhon välistä hiukan vuotaa. Se tulee ilmi jos pitää kameraa kaulalla ilman tulppaa muutaman tunnin. Niin huntua tulee. Mutta kun pitää opiskan edessä hattua ja ottaa sen pois kun ottaa kuvan tulee upeita kuvia.
Vs: Zenit palautti maan pinnalle Aikanaan ensimmäisellä interraililla minulla oli isoveljen Zenit. Se otti tavakseen heittää itsekseen takakannen auki. Jostakin lontoolaisesta paperikaupasta ostettiin sitten teippiä, teippaus piti tietysti uusia jokaisen filminlatauksen yhteydessä. Suljinkin oli tietämättäni sen verran hidastunut, että diat oikeastaan olivat pilalla. Mutta monet itänaapurin ja Ukrainan lasit ovat ihan kivoja.
Vs: Zenit palautti maan pinnalle Huh huh. Ostin varmuuden vuoksi toisen tämmöisen, ja totta kai siinä sitten suljin toimi tahmeasti. No, tulipa purettua ja koottua koko hemmetin himmeli. Ihme kyllä tuo tuntuisi toimivan operaation jälkeenkin. Ihan varma en ole, että osuiko koneiston jako aivan täysin kohdalleen. 1/500 toimi pari kertaa kuin B, mutta 1/250 on pomminvarma enkä saa tuota 1/500 väärintoimintaakaan nyt toistettua. No, jos pitää vielä kerran irrottaa suljin ja pyöräyttää isoa rumpua hampaan tai parin verran, niin se menee jo rutiinilla. Varmaan toistakymmentä kertaa piti harjoitella ennenkuin hahmottui kokonaisuus. Jestas miten sairas laite sisältä. Käsittämätöntä että näitä on valmistettu sarjatuotantona. Nyt myös tiedän, miksi suljinaikakiekon aikojen välimatkat kasvavat logaritmisesti.
Vs: Zenit palautti maan pinnalle Tuollaisissa pura-kokoa-operaatioissa on varmasti oma mielenkiintonsa ja vaativathan ne kätevyyttä ja asialle omistautumista, sikäli kunnioitettavaa. Onneksi kuitenkin esimerkiksi iipeistä tai vaikka kameratorilta saa nykyään halvalla ihan oikeita, luotettavasti toimivia kameroita
Vs: Zenit palautti maan pinnalle Juu, näin on. Mielummin vain harjoittelee tämmöisillä kuin millään kalliimmalla. Vissiin verhosulkimet ovat kuitenkin muissakin vehkeissä aika samantapaisia. Tuli muuten purettua ja koottua tuossa välissä se koneisto ja laitettua jako kohdalleen. muoks; ja kyllähän nämä ovat alle kymmenen euron hintaluokan parhaita järjestelmäkameroita.
70-luvulla Zenit oli vielä ihan oikea vaihtoehtokin, eikä ne Cosinat jne olleet yhtään sen luotettavampia kuin vientilaadun Zenit. Ja DDR-läinen Praktica puolestaan oli Zenitiä kalliimpi, ja metallisulkimella jotenkin kolhompi. Mutta nyt kun Zenitiä arvostellaan, niin kannattaa erotella venäjäaikaiset rappiotuotannot, valkoveäläiset vieläkin huonommat, ja NL-saapasrasvalla kootut kymmeniä vuosia hyllyissä pölyttyneet kamerat omaan ryhmäänsä. Kamerahan on tosiaan vain valotiivis laatikko, ja oman aikansa teknologiana Zenitin suurin puute oli pitkien suljinaikojen puute. TTL-mittauskin niihin tuli samaan aikaan kuin viimeisiltä muiltakin erillinen seleenikenno poistui. Tai no, olihan jo 16, 18 ja 19 TTL-kameroita, mutta ei niitä Suomessa uusina myyty. Ja K-pajunetilliset A-sarjalaiset jopa moderneja.
Parhaan Eurooppakiertofilmini Zenit silppusi. Itävallan ja Jugoslavian Pulan väliltä...Olen siitä vieläkin katkera...
Ystävälläni oli Olympia 80 Zenit ja hän antoi sillä kuvata ennen kun sain oman Cosina CSM kameran. Olen sittemmin hommannut itelle Olympia 80 Zenit kameran "koristeeksi" 5€ hintaan kameratorin kirppislaarista kamera messuilla vai olikohan se 10€ laari kun siinä oli Helioksen opiskakin. No ihan sama. Pari kuukautta sitten kuvasin sillä filmin. Toimiihan se. https://kameralaukku.com/viewtopic.php?f=6&t=119743&p=829853&hilit=zenit#p829853
Onhan tuo nyt niin hienon näköinen, että pitäsi ostaa pois: https://www.kameratori.fi/zenit-em-1980-moscow-olympic-edition
Alkuperäinen suomikamera, Helioksen tarralla, ja vieläpä mustana. Ei lainkaan yleinen versio. Mutta inhottavaa, kun nyysitty matching numbers normaali Seleenikennon kuolema on tavallinen ikävika, mutta on mullakin raatoja joista saisi ehjän.
Onko näitä Moskovan Olympia malleja ollut useita? Muistaakseni minun kamera on erinlainen. Pitääpä illalla katsoa onko.
Olihan noita Zenitejä ainakin E, EM ja TTL. Joista osa mustana, osa kromisina ja osa molempina. Plus kotiversiot (kyrillisiä usein) ja vientimallit. Sitten on muut merkit kuten FEDistä 3 ja 4 ja 5 ja Mikron. Kievit 4 ja 17. Lubiteleita sekä Lomojakin vielä... Neukuthan rakasti erikoisversiota.
Kaikkien ml. alaversioidenkin saaminen yhteen ei ole ihan kaakunpala. Mutta on mulla kaikki kolme Zenitin perusversiota ja pari muuta....
Miksei sitä kuriositeettina tai harrastuksesta voi kuvata noilla Zeniteilläkin, mutta sitä tosiasiaa, että helvetin huonoja laitteita ne on, ei muuta mikään. Halpoja toki, ja monella on tunneside niihin, joillakin se on nuoruuden käyttö, toisilla neuvostonostalgia, mutta sitä mukaa kun muu filmikalusto on halventunut jokaisen hankittavalle tasolle ei noissa oikein ole enää mitään muuta olemassa. Keräilykohteena varmaan kivakin, mutta ei ne käyttöesineitä ole.
Muutama hassu suljinaika, yleensä nekään eivät kovin tarkkoja jos suljinajan valitsin periaatteessa toimii mikä ei ole itsestäänselvyys, valovuotoja, filminsiirron ongelmia, luukun kiinnipysymisongelmia jne, niin kuin tässäkin ketjussa on tullut esiin. Noita lukuunottamatta sitten hyvä peli... Kyllähän se käyttöesineenä toimii, kunhan se käyttö ei ole valokuvaus... No joo, toki niillä monet kuvaa ja ihan mielikseen, itse en viitsisi, mulla harrastus ohjautuu toisenlaisiin juttuihin...