Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Zenit 12S (likaa?)

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Denzu, 5 Heinäkuu 2012.

1. Denzu

Denzu Member

64
    0
    6
    Tänään hyvä työkaveri toi minulle tommoisen legendaarisen rungon photoshootteri 12lla sekä 300mm linssillä. Kaikki on ok ja kamera toimii todella hienosti. Ongelmana on kuitekin se, että "silmän/luukun" näkyy likaa. Hän ei itse ole todella pitkään kameraa käyttänyt, kun löytyy toinen samanlainen. Otin varovasti photoshootterin pois ja katsoin sisälle niin peilissä likaa ei näy. Ei näy myöskään linssillä. Likaa näkyy kuitekin ihan selvästi ja se hankaloittaa kuvaamista ei tarkennut onnistu tarkasti, kun lika on pahasti "tiellä". Missä se lika voisi olla? Sattuuko joku tietää pk-seudulla firmaa/yksityishenkilöä joka osaisi korvausta vastaan putsata tuon? Olisi kyllä hienoa saada tämä kamera pelaamaan.

2. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Vs: Zenit 12S (likaa?)

Mustonen & Laine etu-Töölössä, Kamera-Apu Kampissa.

3. Juha Koli

Juha Koli Well-Known Member

1 532
    87
    48

Kannattaa puhallella vaikka paineilmaspreillä tähysläsilta moskat pois ja etsimen okulaaria kannattaa putsailla ihan omin päin.  Zenit on onneksi aika simppeli vekotin, tuolta sivustolta löytyy vinkkejä tsi-huoltoon Tigers Lair

tsi= tuhoa se itse  ;-)

4. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Yksisilmäisessä peiliheijastuskamerassa (hyvä nimitys ;) ainoat paikat missä etsimeen näkyvä lika voi sijaita ovat: linssi, peili, tähyslasi (ala- ja yläpinta!), prisma ja jos etsimen okulaarissa vielä on joku lasinpala tai linssi, niin se lisäksi. Helpolla pääset jos käy ilmi että se lika on tähyslasin alapinnassa, koska sinne pääsee käsiksi kameraa purkamatta. Tämän jälkeen menee hiukan työläämmäksi, koska Zeniteissä ei tietääkseni ole (helposti) irrotettavaa etsintä.

5. Vs: Zenit 12S (likaa?)

Jos roskat ovat teräviä niin ainoa paikka on tähyslasin alapinta, jos epäteräviä niin todennäköisin on tähyslasin yläpinta. miten paikojen roskien näkyminen on aika harvinaista. Jos asia epäilyttää, niin nihin muihin paikoihin voi koittaa laittaa demoroskan...

En puhaltaisi, edes Zenitiin paineilmasprayllä.

6. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

semmoinen käsin, kumipallerosta puristettava, ilmanpuhallinvempele on hellävaraisempi kuin paineilmavekotin.

7. Denzu

Denzu Member

64
    0
    6

Kiitos kaikille! Täytyy yrittää itse putsata. Jos ei onnistu niin täytyy ottaa yhteyttä.