Tänään hyvä työkaveri toi minulle tommoisen legendaarisen rungon photoshootteri 12lla sekä 300mm linssillä. Kaikki on ok ja kamera toimii todella hienosti. Ongelmana on kuitekin se, että "silmän/luukun" näkyy likaa. Hän ei itse ole todella pitkään kameraa käyttänyt, kun löytyy toinen samanlainen. Otin varovasti photoshootterin pois ja katsoin sisälle niin peilissä likaa ei näy. Ei näy myöskään linssillä. Likaa näkyy kuitekin ihan selvästi ja se hankaloittaa kuvaamista ei tarkennut onnistu tarkasti, kun lika on pahasti "tiellä". Missä se lika voisi olla? Sattuuko joku tietää pk-seudulla firmaa/yksityishenkilöä joka osaisi korvausta vastaan putsata tuon? Olisi kyllä hienoa saada tämä kamera pelaamaan.
Vs: Zenit 12S (likaa?) Kannattaa puhallella vaikka paineilmaspreillä tähysläsilta moskat pois ja etsimen okulaaria kannattaa putsailla ihan omin päin. Zenit on onneksi aika simppeli vekotin, tuolta sivustolta löytyy vinkkejä tsi-huoltoon Tigers Lair tsi= tuhoa se itse ;-)
Vs: Zenit 12S (likaa?) Yksisilmäisessä peiliheijastuskamerassa (hyvä nimitys ainoat paikat missä etsimeen näkyvä lika voi sijaita ovat: linssi, peili, tähyslasi (ala- ja yläpinta!), prisma ja jos etsimen okulaarissa vielä on joku lasinpala tai linssi, niin se lisäksi. Helpolla pääset jos käy ilmi että se lika on tähyslasin alapinnassa, koska sinne pääsee käsiksi kameraa purkamatta. Tämän jälkeen menee hiukan työläämmäksi, koska Zeniteissä ei tietääkseni ole (helposti) irrotettavaa etsintä.
Vs: Zenit 12S (likaa?) Jos roskat ovat teräviä niin ainoa paikka on tähyslasin alapinta, jos epäteräviä niin todennäköisin on tähyslasin yläpinta. miten paikojen roskien näkyminen on aika harvinaista. Jos asia epäilyttää, niin nihin muihin paikoihin voi koittaa laittaa demoroskan... En puhaltaisi, edes Zenitiin paineilmasprayllä.
Vs: Zenit 12S (likaa?) semmoinen käsin, kumipallerosta puristettava, ilmanpuhallinvempele on hellävaraisempi kuin paineilmavekotin.
Vs: Zenit 12S (likaa?) Kiitos kaikille! Täytyy yrittää itse putsata. Jos ei onnistu niin täytyy ottaa yhteyttä.