Tämän ikävän uutisen luin tänään tulleesta kirjelähetyksestä, jossa oli mukana kehitettyjä DIA-filmejä. Näin ne DIA-filmien kehitys paikat vähenee entisestään. Jonkin aikaa sitten myös Tampereen Ammattikuva lopetti DIA-filmien kehitykset. Enää ei taida olla jäljellä kuin Eirikuva Digital Image Oy Ab, Color-Kolmio Oy ja Dialab Oy, jotka kehittävät Suomessa DIA-filmejä. Itselläni on pakastimessa vielä melko runsaasti DIA-filmiä. Toivottavasti diaa vielä kehitetään Suomessa tulevaisuudessakin. Edit: Korjattu kirjoitusvirhe
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa kohta tässä taitaa olla kehityspalvelulle markkinat. diakehitys 15 euroa jne... menee digin ostoksi ,D
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Turusta löytyy ainakin muutama liike jotka kehittävät diaa (Rajala ja sit se hämeenkadulla yliopiston lähettyvillä oleva pikkuliike). Joten ainakin täällä päässä on vielä toivoa
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Hyvä, että vielä jotkut pikkuliikkeetkin kehittävät DIA-filmejä. Taitaa vain nousta kehityshinnat tulevaisuudessa kun liikkeet vähenee vielä tästäkin. Nyt vaan kovasti kuvaamaan dialle, niin liikkeiden DIA-kehitys jatkuu...
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Very bad news.... Tosin omakin vika, ei ole tullut kuvattua väriä kuin kesäisin. Kuulin tästä huhun jossain vaiheessa ja huhut eivät yleensä ole hyviä. Mitähän sitä nyt keksisi. Ilmeisesti DiaLab kokeiluun, taitaa vaan olla jossain kauempana No, toivottavasti siellä tehdä kunnollista jälkeä, ettei tarvitse kuvata Macbethin taulua joka rullaan kiistojen selvittämiseksi. Suurin ongelma ei välttämättä ole kehityspaikkojen määrä, vaan yleensä onneton laatu. JP:n työssä ei ollut valittamista.
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Harmi. Minä käytin ko. liikkeen palveluja harvoin. Teetin siellä paperikuvia dioista. Missähän nyt kannattaa semmoiset työt teettää, kun ei ole omaa skanneria ? Niko
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Kohtahan tässä joutuu digin ostoon, jos ei diaa saa enää kehitettyä missään. Kauheaa....
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Mä tein tän päätelmän jo silloin, kun JP porskutti täysillä. Ikävä kyllä mun kokemukset ko. liikkeestä ei olleet kovin positiivisia. Muutoinkin herätys tapahtui 5D:n kohdalla ja katsoin, ettei ole mitään järkeä kuvata dialle tai negalle enään. Kuvalaatu on riittävä ja täysin pienempiä negoja/dioja vastaava (645 ja alle). Isot koot on vielä aivan OK, mutta isoja vedoksia dioista on aika hankala ottaa muuten, kuin skannerin kautta ja se ajaa asiasta ajatuksen pois. Noh, kaikki kalusto on digeytynyt, paitsi patarauta-reissurunko Pentax LX, jolla sitten paukuttelen MV:tä metsäreissuilla 35mm optiikkaan luottaen ;D
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Olussa ainakin Oulun kuva kehittää vielä itse, muut taitavat lähettää Eirille. Oulun kuva ei ole halvin, mutta maksan kyllä pienen hintaeron jos vaikka saataisiin e-6 pysymään paikkakunnalla pitempäänkin. Harmi tuo JP Fotoprocess:n lopettaminen.
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Joo se "Turun pikku liike Hämeenkadulla" on tietysti Kuva-Paijula. Kävin siellä eilen tosi pitkästä aikaa kun epähuomiossa olin ostanu pussittomia Fujin diafilmejä. E-6 kehitys 4,95€. (Eihän siitä oo kauan kun se maksoi 12mk...) Mutta täytyy ihan mainostaa; yllätykseni oli melkoinen kun kaikkea mustavalkokamaa oli hyllyillä ihan kuin ennen vanhaan! Turun maakuntamuseo aikanaan (kai vieläkin) paljon käytti liikkeen palveluja ja museon valokuvaaja sanoi mulle, ettei ole koskaan löytänyt Paijulan kehittämistä dioista sormenjälkiä.
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Kiva kuulla, että 6x9 cm^2 dioja ja isompia saa vielä kuvata hyvällä mielellä. Oliskin tullut työttömälle kalliiksi ostaa digijärkkäri (vihje: elektroniikka- ja tietokoneosaaja etsii työtä). Fujin webbisivujen mukaan Helsingissä on JP:n lisäksi viisi yritystä, jotka kehittävät diafilmejä. Helsingin ulkopuolella diafilmejä kehittävät Eiri, Rajala (lienee itseasiassa mainittu Color Kolmio), Kuva Paijula ja Oulun kuva. Samojen webbisivujen mukaan taisi vielä viime vuonna jossain Pohjois-Karjalan tuppukylässäkin olla diaa kehittävä firma. Niin kauan kuin paikallinen firma toimittaa filmit Eirille (joka niitä kehittää) ei ongelmaa ole. Paljon suurempi ongelma mun mielestä on filmin saatavuus. Lappeenrannasta ei saa enää keskikoon filmiä kuin mustavalkoisena.
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Todella ikävä kuulla tuo uutinen JP:n kohtalosta. Itsekin olen kuvannut liian laiskasti dialle, tai ylipäätään millekään filmille. En kyllä ole kuvannut digilläkään. Harrastus on sellaista "hyvän päivän harrastamista".
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Joo, valitettavasti ainakin Fredan (Hki) myymälässä ne saa aikaan ihan omituisia sävyjä. niin dioihin kuin negoista teetettyihin printteihinkin. Valitettavasti, sillä muuten lafka olisi kyllä mukavasti naapurissa. Dialab taasen tekee kyllä tosiaan hyvää jälkeä.
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Dialab on kaikintavoin huippulabbis. Tarkka, nopea ja edullinenkin. Asioiminenkin on aina mukavaa asiantuntevan ja työlleen omistautuneen porukan kanssa. Ja autollekin saa aina paikan. T. Kerkko.
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Allekirjoita tämän. Syy miksi en enää käy Fotoyksissä. Hain juuri paperikuvat, jotka teetin siellä vain kiireen takia. Ihmeellisiä naarmuja ja kuplia kuvissa. Ei kiitos. Mielellään myös käyttäisin tätä paikkaa, mutta katselisin mieluusti hyvin tehtyjä kuvia.
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Eikun kuohuviinit peliin, kun laaduton firma lopettaa. Mulla on kymmeniä kokemuksia ja muutamilla tutuilla vielä paljon useampia. Koskaan, siis koskaan, ei ole ollut mitään valittamista siinä laadussa, mitä JP teki. Oikeastaan odotti, että josko joskus menisi joku vikaan, mutta se ei kuulu ko. yrityksen periaatteisiin, koska filmi on aina uniikki juttu. Se, miksi näin vaahtoa johtuu siitä, että olet ainoa joka on tässä ihanassa netissä viitsinyt julkisesti haukkua ko. yritystä. Mikäs se vika nyt olikaan? Pölyinen pinnakkainen? Vai oliko oikeasti filmin kehitys pilattu? Mitä muuten JP sanoi vastineeksi reklamaatioosi? Minua ei myöskään hirveästi lohduta, että sä päätit ostaa digikameran filmin korvikkeeksi. Oikeestaan kuulostaa ihan paskalta vaihtoehdolta, kun mieli tekisi projisoida kuvaa parimetriseksi. Filmikameran etu on muutenkin siinä, että kohtuullisella budjetilla pääsee aika pitkälle. Digi on vaan liian kallista. Pigmenttivärit ja 3 vuoden käyttöikäiset 2000 even printterit ei sovi kovinkaan monelle. Ja joo, oon tosi huonolla tuulella tänään.
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa No sen huomaa... tuskin sitä kannattaa pahaa oloaan täälläkään purkaa ? Voi voi, niin vain kävi että sormenjälkiä, naarmuja yms löytyi molemmilla kerroilla negoista, mitä siellä teetätin. Diosta ei löytynyt, mutta negoista kyllä. Reklamaatio toimi perinteisellä tavalla, eli en enää pistänyt sinne mitään. Joskus voi tapahtua virheitä, mutta jos virheprosentti on 2:n käyttökerran jlk. 100%, niin miksi pistäisin enään ensimmäistäkään rullaa menemään sinne ? Jep, mun ei taas tee mieli projisoida mitään kuvaa 2m kokoiseksi, vaan toimittaa asiakkaalle soveltuva 'tuloste', eli valokuva tilausperiaatteella jostain liikkeestä, tai CD/DVD asiakkaalle ja he voivat tilata kuvat mistä haluavat. Itse teettämäni vedokset on tulleet Eirin kautta ihan OK kondiksessa... kerran joutunut reklamoimaan sävyistä ja sävykorjatut kuvat tuli 2:ssa päivässä takaisin. Mä en taas tuolle mahda mitään. Moni valittaa, ettei raha riitä kamerakalustoon ja ajelee 45k€ Volvolla sen 5km työmatkansa ja illalla kauppareissut. Syytön minä olen siihen, jos prioriteetit on noin.
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa Minuakin v...tti eilen illalla ja tänä aamunakin tämä hyvän katoaminen. JP:ssä on ollut yritys, mihin olen aina ollut tyytyväinen. Harmi, että markkinatilanne on kutistunut tähän malliin kysyntäpuolella.
Vs: JP Fotoprocess Oy lopettaa helmikuun lopussa On se vaan paska homma, että kaikki hyvä katoaa paskan alle.