Vs: Zeiss Ikon Bling-bling! Zeiss-kamerarunko tuli tänään ja ei voi sanoa muuta kuin että se on upea! Objektiivi tulee myöhemmin, joten testikuviakaan ei ole ihan heti tiedossa. Etsin on todellakin uskomaton! Näyttää melkein kuin katsoisi pelkän ikkunan läpi maailmaa - koko runko näyttää melkein muuttuvan läpinäkyväksi, kun katselee etsimen reunoihin. Kamerassa ei ollut pienintäkään jälkeä yhtään mistään, vaikka tämä oli photokinassa ollut kamera. Varmaankin sitten viettänyt aikansa vitriinissä Laatikossakin oli kaikki hihnat ja paristot yms. vielä omissa suljetuissa muovipusseissaan. Ainoa mikä puuttui oli myyntipakkauksen kartonkilaatikko, styroxitkin oli kameran päällä... Tulisipa se objektiivikin pian - vaikka esimerkiksi nyt heti!
Vs: Zeiss Ikon No joo pitänee raportoida tännekin vähän... Objektiivi on kaiketi käynyt kotitalon ovella asti, mutta palannut sittemmin jälleen Saksaan! En voi ymmärtää tuota, että Helsingissä, jossa varmaan noin 50% taloista on varustettu ovikoodilla, ne kuriirit ei laita postiin ilmoitusta saapumisesta, jos eivät pääse sisään! Taitaa olla juuri jonkun kalleimman ja hienoimman toimitusmuodon oikku? Eli että annetaan vain henk.koht, eikä edes postin käsittelyyn pakettia anneta... No, ei se mitään. Objektiivi on taas matkalla ja nyt työpaikan osoitteeseen, jossa ainakin joku on varmasti vastaanottamassa sitä virka-aikoina. Tuo on juuri typerintä, kun halvimmilla toimitusmuodoilla ne paketit on aina tulleet perille... Ristus! Lähettäjälle laitoin postia ja hän sanoi että oli selittänyt tilanteen siellä postissa ja saanut rahat takaisin, eli ei tule lisäkuluja - vain aikaa kuluu. Voihan ovikoodi. Edit: Ikon-runko on tuossa pöydällä nahkaisessa 'limited edition' -kotelossaan, ja aina välillä kaivan sen esiin ja tiirailen etsimen läpi. Tuo kamera haisee myös mielenkiintoiselle!
Vs: Zeiss Ikon Miksi kuriiri käyttäisi kilpailijan palveluksia? Jos haluat postin toimittavan paketin, pyydät lähettämään postissa. Olisitko halunnut että kuriiri jättää paketin ulko-ovellesi?
Vs: Zeiss Ikon No tärkeämpää lienee on että tavara tulee perille? Edullisempi DHL-palvelu on ennen tullut perille kyllä, mutta tämä oli kai joku erikoispikamitävaankuljetus... (En edes tiedä mikä, koska en pakettia koskaan nähnyt.) Ennen DHL-palvelu on käynyt oven takana, ja jos ketään ei parina toimituskertana ole vastannut, ovat he laittaneet postin kautta ilmoituksen, että tavara on noudettavissa postitoimistosta. Ovikoodillisessa osoitteessahan voisi suoraan maksaa siitä että pakettia ei koskaan lähetetä, vaan se jää lähtöpisteeseensä Niin ja ennen Suomen posti on ollut "yhteistyökumppani", eikä kilpailija. Suomen postihan ei muutenkaan järjestä kai kuljetuksia Saksasta itse? Helppoahan olisi ollut, jos myyjä olisi pyyntöni mukaisesti laittanut pakettikoodin sähköpostilla, mutta jostain syystä ei sitä sitten laittanutkaan, ja lähti sopivasti vielä lomailemaan sitten... En voinut seurata paketin kulkuakaan tai tiedustella toimitusta DHL:lältä. Ennen ei ole tällaista ongelmaa ollut. Ja yleensä ongelmana onkin myyjät, jotka eivät suostu käyttämään tavallista postia pyynnöistä huolimatta, vaan pakottavat ottamaan kuriiripalvelun käyttöön ja jälki on sitten mitä on.
Vs: Zeiss Ikon Minulle kuriiri soitti Italiaan ja kysyi mitä tehdään kun en näemmä ole kotona. Asia siirrettiin vapunjälkeiseen maailmaan, mikä oli kummallekin osapuolelle ok. Miksi nyt ei oltu soitettu? Ehkä kuriirilla ei ollut mitään muita yhteystietoja?
Vs: Zeiss Ikon Mietinkin että jos postin ja DHL:n välinen sopimus on rauennut edellisen kerran jälkeen, koska vuosi sitten parikin pakettia hain postista kun oli tullut kotiin postin mukana DHL:n ilmoitus siitä ettei kukaan ollut kotona. Mutta kyseessä voi olla myös juuri joku kalliimpi henkilökohtainen toimituspalvelu vain? EDIT: Niin ja edelleenkin ihmettelen, kun ovikoodi sitten ratkaisee koko pelin:/ Kun tuo on aika yleinen täällä päin...
Vs: Zeiss Ikon ja vielä voin lisätä tähän edellisen kokemuksen UPS:ista (hupsista), kun tuo runko oli tulossa. Minulla oli sen paketin koodi, ja katsoin netistä että se on samana päivänä toimituksessa. No en tietenkään ollut kotona silloin, vaan tiesin että ne yrittävät toistekin ja minulla oli seuraavana päivänä vapaapäivä, joten valmistauduin olemaan kotona koko päivän ja tekemään sisähommia... Heräsin aikaisin aamulla ja tein ulko-oveen lapun jossa lukee varsin suurin mustin kirjasimin: "UPS! OVIKOODI ON ****." Kului muutamia tunteja ja seurasin tilannetta netissä. Iltapäivällä noin klo 13 ilmestyi nettiseurantaan ilmoitus, että vastaanottaja ei ole ollut tavattavissa... Vähän aikaa pohdin asiaa ja soitin sitten sinne ja kysyin asiasta. Henkilö puhelimessa sanoi että ketään ei ole ollut kotona, johon vastasin että taatusti on ja oikein erikseen pakettia odottava henkilö! No asiallehan ei siinä vaiheessa enää voinut mitään, joten sovittiin toimitus taas työpaikalle seuraavaksi päiväksi. Lappu oli ollut ovessa koko päivän, poistin sen kun lähdin sitten lopulta kaupungille, eli kukaan ei sitä ollut poistanut sitä. Joka tapauksessa tuo tarkoittaa että UPS-lähetti ei oikeasti enää käynytkään oven takana toista kertaa, vaan todennäköisesti vain päätteli että koska siinä eilen oli ovikoodi, ei tänäänkään asia ole muuttunut. Jos joku olisi oikeasti yrittänyt toimittaa paketin toisen kerran, niin kai se nyt oisi huomannut että ovessa lukee isolla ovikoodi. Puhelimessa ollut henkilö pahoitteli ja mumisi jotain extratyöntekijöistä... No joku jäi ainakin kiinni lusmuilusta! ehehe
Vs: Zeiss Ikon Onneksi ei ole ovikoodia. Mulle ovat jättäneet yleensä postiluukusta lapun, että kävivät ja pyytävät sopimaan uutta toimitusaikaa (sekä dhl että ups). Ainakin DHL:n paketit voi myös halutessaan noutaa palvelupisteestä, mikä on tosi kätevä, jos on vaikeasti tavoitettavissa.
Vs: Zeiss Ikon Mä en oo muistaakseni DHL:ää käyttäny koskaan, mutta UPS soitti mulle samana tai edellisenä aamuna ja kysyivät olenko kotona silloin ja silloin. Vastasin, etten ole, jolloin sovittiin eri toimituspaikka, koululta itse asiassa. Onneksi olin paikalla kun paketti tuli, muuten olisin ehkä joutunut selittämään vakseille, että mitäs ihmettä, eihän mulla mitään lokeroa tai huonetta eikä edes laitosta ole tässä talossa... Muut paketit onki tullu Tullipostin kautta. En sitte tiedä, miten ne tullit ja muut menee noiden UPSien ja DHLlien kanssa. Mutta kyllä mussa sen verran protektionistin vikaa on, etten vedä itseäni kiikkuun jos joudun jonkun tullimaksun maksamaan...
Vs: Zeiss Ikon Kyllä se varmaan toimisi, jos joku osaisi sen kirjoittaa pakettiin tai lukea siitä. Molemmissa on mahdollisuus epäonnistumiseen Olen myös tiedustellut joskus DHL-toimituksesta, ja silloin sanoivat, ettei heidän läheteillään ole aina puhelimia (tai he eivät suostu käyttämään niitä?) joten ei onnistunut sillä kertaa soitto oven ulkopuolelta, vaikka pyysin erikseen tällaista pientä palvelusta. Vahtasin parvekkeelta sitten aamupäivän toimitusautoa ja menin itse avaamaan oven. Ja ovikoodistakaan ei ole hyötyä, jos toimitus osuu työpäivälle ja on itse töissä tai muualla. Jotkut myyjät eivät puolestaan suostu lähettämään muuhun kuin ebay-osoitteeseen... No ongelmansa kullakin... Aina tavarat on lopulta löytäneet tiensä perille. Kerran paketissa oli päällä leima "Missent to Jamaica" ja paketti tuli parin kuukauden matkan jälkeen
Vs: Zeiss Ikon Pääsee ainakin jättämään sulle ilmoituksen, että on käyty, ota yhtetyttä jne. Mutta ainakin UPS suostuu toimittamaan eri osoitteeseen kuin mihin tavara on alunperin lähetetty.
Vs: Zeiss Ikon Käy sitä postillakin ihme käpyjä. Ainakin mulla meni kerran paketti Britteihin ja parin viikon hautomisen jälkeen olivat päättääneet että pakkohan se on tutkia mitä sisällä on. Kaikki revitty auki ja sisältö oli tietysti pelkkää hienomekaniikkaa. Sitten totesivat että eihän se heille kuulu, kun päällä lukee Finland ja palauttivat lähettäjälle. Reilun kuukauden reissaamisen jälkeen myyjä kertoi tulleesta bumerangista, varmisti osoitteen ja lähetti uudet kamat. Mutta takaisin itse aiheeseen. Miten tuossa ZI:ssä on toteutettu valotuksen mittaus? Mitään graafia tms en ole nähnyt, speksi taisi olla keskustatasapainotteinen. Mulla on harkinnassa kaluston päivitys ja leikittelen ajatuksella Leica M6 - Bessa R2A - Zeiss Ikon -akselilla. Automaatti on tietysti vaan kahdessa jälkimäisessa, M6:ssa taas olisi spot-tyylinen mittaus (karkea tosin) mikä on joskus etu, joskus haitta. Tietysti kun ZI:tä ei pääse oikein hypistelemään missään, on vaikea arvioida istuuko omaan kouraan. Leicat ja Bessat voittanevat siinä että tietää miltä kourassa tuntuu, kun ZI olisi taas vähän arpapeliä.
Vs: Zeiss Ikon Onhan Leicalla M7, jos automaattia kaipaa. M7:ja en oo kyllä montaa nähny, eikä Bessojakaan ihan älyttömästi pyöri...
Vs: Zeiss Ikon Leican M7 on vain hinnaltaan mun tarpeisiin vähän suhteeton. Eipä Bessojakaan tolkuttomasti pyöri käytettyjen markkinoilla Suomessa, eBay ja ulkomaiset putiikit taas on niitä pullollaan eikä uudetkaan ole tolkuttoman hintaisia mun mielestä. Noin tonnilla saa hyvän M6:n, melkein pari uutta Bessaa tai yhden ZI:n.
Vs: Zeiss Ikon Ikonissa kaikki säätimet on niin perinteisillä paikoilla kuin vain voi olla, joten jos kaivat jostain vaikka vanhan metallirunkoisen järkkärin, niin aika sama on tuntuma. Työn jälki on toki ehkä vähän erilainen Esim. Minolta XG-9:ssä on sama koko ja säätimet samoilla paikoilla (siis aikakiekko/filmiherkkyydenvalitsin). Viritysvipu on lyhyempi ja muovia on enemmän, mutta silmät kiinni... Jos vain pystyy kuvittelemaan sen ilman prismakoteloa, niin koko ja painokin on oikeastaan sama tai ainakin lähellä. Sattumalta on nimittäin tuollainen kamera hyllyssä ja kokeilin sen valmiuslaukkua Ikoniin, ja sekin melkein sopi. Tai sopikin, mutta 'se pieni ero' teki kotelosta ihan hiukan liian ahtaan Ikonille, kun siinä on etsimen kohouma vasemmassa reunassa. Mielestäni kaikki säätimet ovat juuri oikeilla paikoillaan, ja kun niitä ei ole liikaa niin menee varmaan hyvin selkäytimeen niiden käyttökin.
Vs: Zeiss Ikon Vähän tätä aihetta silmälläpitäen näpräsin runkoa ja tulin siihen lopputulokseen, että kaikki toiminnot voi hoitaa etusormella yhtä helposti kuin suurikahvaisella digijärkkärillä kuten Fuji S2 tai Nikon, tai mikä vain, jossa on rulla siinä laukaisimen alapuolella. Samoin virtakytkin toimii yhtä näppärästi samalla sormella. Peukalo hoitaa virityksen ja muuta ei sitten tarvitakaan... Eli vaikka ulkonäkö on aika kulmikas, sopii omaan käteeni vähintään yhtä hyvin kuin sellainen suurempikahvainenkin. Ja koska runko ei ole hillittömän raskas, niin se pysyy näpeissä ilman lisäkahvaakin ilman lipsumista. EDIT: niin ja sen huomasin vielä, että tässä ei ole aikakiekolle mitään lukitusnappia, jota pitäisi painaa että saa ajan vaihdettua, mikä on oikeasti plussaa! Kiekko on kuitenkin niin jäykkä (ja 'ei ulkoneva') ettei varmasti vahingossa pyörähdä, ja tarpeeksi kevyt silti pyörittää pelkällä etusormella.
Vs: Zeiss Ikon Samaa mieltä siitä että kameran ergonomia on ulkonäöstä huolimatta enemmän kuin OK, mutta tilasin RW:lta kuitenkin side gripin. Ei ole vielä näkynyt ...
Vs: Zeiss Ikon Linssi on lähtenyt eilen Hermes-pakettifirman kyydissä tänne päin. Tällä kertaa työpaikan osoitteeseen... Tuleepahan tuokin firma testattua Nyt on myös pakettikoodi hallussa. Joo, tulis vaan pian!