Millaisen kuvausotteen z6 rungosta saa isokätinen? Kokeilin tänään canonin r6 runkoa ja sen kahva oli liian pieni. Samoi. D750 rungossa kahva ei sopinut käteen
Pieni ja iso on aina vähän suhteellista. Mulla on iso käsi, käsine 11-11,5. Sekä Z6 että Z7 ovat hyvin ja ergonomisesti istuneet kouriini. Ei niitä lähimainkaan kuitenkaan voi ergonomian ja istuvuuden suhteen verrata Pentaxiin, joka taitaa tässä suhteessa tarjota parasta markkinassa.
Ergonomia on, ehkenpä jopa, yliarvostettua? Tahto luoda ja taiteenteon tunnepalo kumoavat pikkuiset fyysistekniset mukavuuspuutteet. Millä tahansa ja minkämuotoisella vaan aikaansaa osaava ja visioissaan rikas tekijä suurenmoisia teoksia ... luomuksia jotka ylittävät materian luomat kynnykset kuin ilmaa kevyemmin ja leikiten loikkien ... Joskus pikku hankaluudet jopa jalostavat....
Olen samaa mieltä. Ehkä se otteen mukavuus ja namikoiden luonteva löytyminen korostuu, jos on kovin painavaa kalustoa ja kuvaa paljon, urheilua tmv. Tavallisella näppäilijällä ergonomialla ei ole juurikaan merkitystä. Ehkä niitä hankalimpia omista vehkeistä i ovat Minox, Rollei 35S ja jotkut keskikoon laitteet.
Ihan sama onko tavallinen näppäilijä tai ei, jos kamerasta ei saa hyvää otetta ja laukaisin on sormiin verrattuna väärässä paikassa, ei sillä mielikseen kuvaa.
Kirkasloogista ja puhdastolkullista ajatteluviestintää, Amen! edit eli jatkoa: Itsellä kokemusta, vaatimattomasti, useammasta sadasta erilaisesta kamerasta. Monelta vuosikymmeneltä. Uskallan, esilleladatenkin, pohtia ettei yksikään "vehje-ergonominen puute" ole ollut SE kaikkein olennaisin tekijä, ajoittaisissa, epäonnistumisissani. Syyt ovat enimmäkseen henkissielullissa tekijöissä --- Niin myös laita lienee harvoissa hieman kelvollisimmissakin tekeleissäni. Toki mukava on usein - ja monille - "kivampi" vaihtoehto?
Mulla pitää olla työkamerassa pystykuvauskahva kiinni ennenkö voi kunnolla keskittyä kuvan ottamiseen. On jotenkin kankeat kädet ettei pystykuvien otto tahdo mukavasti onnistua. Hömppäkuvissa kahva ei oo ihan tarpeen, ei edes etsin. Sony ZV-E10 kelpaa siihen ihan hyvin.
Jos "tuskan" määrä on vakio (kuten joku väitti joskus) niin onhan se oma kituminen sitten kokonaisuudesta ainakin tosi snadi siivu vek "muilta"... No, täähän on vaan teoriaa. Mut näin positiivisestikin voi masokuvaaja, kenties, asennoitua? Ja kai, joillekin, mukavuuskin on jonkinlainen "nautinto"?
Ja onhan ihmisellä niin useita sormia ja tosi tehokkaat aivot että kyllä ne " napit" ja eri muodot oppii - kunhan hiukka tsemii... Eiks je?
Minulle taas kuvausote on tärkein tekijä. Kameraa kun pitää tuntitolkulla kädessä, niin riittävän iso kahva rentouttaa käden
Ehdotan, että Jukka menee Mikkeliin kameraliikkeeseen ja pyytää hyllystä Nikon Z6II kameran, ottaa sen käteen ja kokeilee vähän ergonomiaa. Jos ei tunnu hyvälrä, palauttaa laitteen hyllyyn ja ajelee takaisin Varkauteen jatkaen nykykalustollaan. Paraneva on tääsä keskustelussa jäävi. Koska ei ole näppäilijä.
En kovin isokätinen oo, mutta vähän hankalaksi olen nuo Z-rungot kokenut sellaisinaan korkeuden puolesta. Tuntuu ettei oikein tukevaa otetta saa. Itselläni tilanteeseen on auttanut ihan Smallrigin L-rauta, jota lisää otekorkeutta juuri riittäväksi, eikä vielä paljon painoa lisää.
käytätkö akkukahvaa? Sehän on kaiken ergonomian perusta ja kivijalka. Ilman sitä ei oo käteen sopivaa kameraa. Mamiya RB:kin ergonomia parani huomattavasti kahvan kanssa, huono puoli oli siinä ettei sitä saanut jalustalle kahvan kanssa.