Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Pikku kamera lomamatkoille

Keskustelu osiossa 'Muut kameravarusteet' , aloittajana Juke.K, 9 Kesäkuu 2011.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Meinasin alkaa hommaamaan pientä kameraa lomamatkoille kun tuo 5D kamerani on aikas iso mukana kannettavaksi. No kyllä sitä kantaakin ja ihan oikein että saa jotakin kantaa. Tuleepahan kuntoiltua. Mutta siltikin tuli tarve pienempään. Kunnes havahduin unesta. Taas olen ostamassa jotakin uutta. Ei voi näin olla. Olenko minäkin välinerunkkaaja joka haluaa jotakin uutta vaan. Otin järjen käteeni ja katsoin kameraani. Se on hyvä, siinä on dynamiikkaa ja videokuvauskin huippua. Kyllä tuota olisi järkevintä kantaa mukana. Pokkareissa ei saa isoarvoa nostettua. Kuvat ei ole niin hyviä kun tässä. Piirto on surkeampaa. Apropoo....otetaas kamerasta akkukahva pois ja hommataan yksi pieni peruslinssi nokalle niin se ei paina juuri mitään ja siitä tulee pienikin. Dynamiikasta ei tarttekkaan luopua. Eikä tartte omistaa useita kameroita. Yhden kun osaa hyvin sillä pärjää. En taidakkaan olla oravanpyösässä juoksija. Taidankin näin tehdä järkevän päätöksen. Niin ja huomasin että jos omistaisin 1D kameran siitä ei moottoriperää saakkaan irti tai Nikonin 3D.

No jotta tämä ei menisi pelkäksi markku kakkosen kehiuksi halusin tämän kirjoittaa siksi että ehkä juuri sinäkin olet ostamassa reissulle pikkukameraa etkä huomaa että oma järkkärisi hyvin pienellä linssillä on myös siihen pienuuten sopiva.

Muutama kuva liitteeksi. Toi pallopaita ei muuten kuulluu tähän juttuun mitenkään.

2. kari-s

kari-s Member

480
    0
    16
    Vs: Pikku kamera lomamatkoille

Eipä ole tullut vielä isoa linssiä 5D:hen ostettuakaan. Hyvin olen pärjännyt setillä EF 50/1.8 I, EF 35/2, EF 24/2.8. Kaikki mukavan pieniä ja kevyitä. 50- ja 35-milliset ovat piirroltaan erinomaisia, 24-millinen ihan ok.

Taskuun mahtuva kamera olisi kiva, mutta laatuhan siinä kärsisi. Taskukamerana toimii Mju-II.

3. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mulla on joskus hankitt G7, jota ei paljon tule ulkoilutettua.

Yleensä jos jonkun kameran otan huvinvuoksi mukaan, on se C 20D kahvalla ja EF 35/2 putkella.

Toi opiska on omialtainen mukanapidettävä, se kun on pieni eikä mitenkään lempparilasi, ja kahvan oon aina välillä koittanut ottaa pois todeten että ei sovi mun käteen. Kamat kulkee passelin kokoisessa olkalaukussa. Jos näitä ei voi mukaan ottaa, niin ei sitten oteta mitään.

4. Vs: Pikku kamera lomamatkoille

Joo mää luulet et jatkos laivamatkoille pakkaan kamerat kameralaukkuun enkä medialaukkuun, tulin eilen laivalta ja 2kameraa ja 3putkea mukana ja yhteen n5gt n edestä kuvia mitä en ole purkanut, selkä tuli ihan mukavan kipeeks.

5. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mulla lomamatka on usein sama kuin tilaisuus päästä kuvaamaan johonkin - siis kameroita mukaan niin paljon kuin hallitus vain sallii =)

Vielä ei ole tullut eteen tilannetta että oikeasti olisin miettinyt pienintä kannettavaa (viime kesänä kyllä vähän katsoin vaa'alla että kumpi painaa enemmän, 6x6-runko vai 4x5 -runko, tasoissa olivat).
    Mihinkäs kuvaaja kameroistaan pääsisi?

6. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Mulla vähän sama. Työmatkoille tuli mietittyä pokkarin hankintaa just vähän aikaa sitten mutta nyt sekin sai jäädä kun ostin "äly"puhelimen. Ihan tarpeeksi hyvälaatuisia kuvia tuollakin saa, siihen käyttöön siis mihin pokkarikuvatkin pääsääntöisesti menisivät. Eikä tarvitse pitää kameraa erikseen mukana.

7. J.HBach

J.HBach Member

988
    0
    16

Itsekin pitkän pohdinnan jälkeen päädyn tuollaiseen ällipuhelimeen. Pokkari ei kuitenkaan ole koskaan järkkäri, ei sitten millään.

8. Vs: Pikku kamera lomamatkoille

Juu, jos en ota kameraa lomalle mukaan, voin myydä sen, koskapa matkoilla nimenomaan kuvaan.

9. Vs: Pikku kamera lomamatkoille

Ehkä noinpäin ei, mutta toisinpäin kyllä: järjestelmäkamera voi olla pokkari, kunhan se on tarpeeksi pieni ;-)

10. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No tälleen sain kamerastani lähes pokkarin.

Ekalla reissulla kamera oli mukana ja olen tyytyväinen kokonaisuuteen. Nyt tämä ei herättänyt huomiota yhtään, verrattuna edelliseen. Edellisen kanssa tuli aina tunne että toi on joku ihme kuvaaja tai mitä lie. Sitä en halua. Enkä halua että ihmiset alkaa puhumaan kameralle. Ennemmin viilaan nimet pois kamerasta kun alan kaikkien hemmojen kanssa juttelemaan joista kuvauksista.

Sitten noille oikeille  kuvauskeikoille voin ottaa ne kaikki hurjat vehkeeni. Oikeita kuvauskeikkoja on minulla, kahdenlaisia. Niitä että menen ulkoiluttamaan kameraa ja tietoisesti joitakin kuvia hakemaan tai tilatulle keikalle.

Laitanpa pari reissukuvaa tähän.( ai niin, reissu ei ole mulle aina ulkomaanmatka)

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Mulla on omiin kuvauksiin eri lomakamera kuin perheen. Oma lomakamera mahtuu pieneen kameralaukkuu, joka vie vähän tilaa, esim. lowepro 1:
    , albumiräpsyt otetaan taskuun mahtuvalla digipokkarilla pientä jpegiä kuvaten.
    T Jukka

12. Vs: Pikku kamera lomamatkoille

Joo, turistikohteeseen maaliskuussa lähti Classified 160 AW laukussa D700 ilman MB-D10 ja 24-70/2.8. Harmittamaan olisi jäänyt huonompi kenno. Näin jälkikäteen sanoen.

13. Vs: Pikku kamera lomamatkoille

Vaikka aika paljon tulee kuvattua iPuhelimella ja Hipstamaticilla, yleensä mukana on myös Canon S95. Sen pokkarin tärkein ominaisuus on pieni koko, toiseksi tärkein on kestävä rakenne.

14. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113

Jep.

15. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

(alustus)
    Noniin taas keskustelu karkaa käsistä ja menee sille tasolle "otanko koko setin mukaan vai en" tai "mitä teen ees kameroilla jos en niitä mukana kanna".

(asian fokusointi)
    Alkuperäinen keskustelun aihe oli PIKKU KAMERA LOMAMATKOILLE.

(mielipide)
    Jokainen saa ottaa just sellaset kamerat mukaansa kun haluaa. Vaikka seitsemän laakafilmi kameraa jos haluaa.

(ohjeistus)
    Pitäydytään nyt niissä pikkukameroissa. Mä annoin yhden vaihtoehdon "kantaa pienenä ISOA järkkäriä". Tässä ketjussa ei haluta ottaa kantaa siihen mitä kannattaa kuljettaa mukana. Tai mitä on järkevää kuljettaa mukana.

(kehoitus keskusteluun)
    Muitakin pieniä kameroita lomamatkoille voi ehdotella. Tähän ketjuun.

(vitsi)
    Roudarit ja puukenkämiehet älkööt vaivautuko;o)

16. Vs: Pikku kamera lomamatkoille

Joku Sigma DP Sigma DP2
    voisi olla itselleni sopiva.

17. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Eroaako LOMAmatkan kameran tarve muista matkoista? (Kuvaus)Lomamatkalle lähtevä harrastajahan ei kameran koosta välitä, vaan valitsee välineet ihan muilla perusteilla.

18. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

^Niin, jos on innokas valokuvaaja niin silloin se lomamatkakin on käytännössä valokuvausloma.
    Jos taas tieten tahtoen haluaa ottaa sen asenteen, että kyseessä on joku muu loma niin silloin voi joko jättää kaikki kamerat pois tai ottaa minikokoisen pokkarin.
    Pokkarin kanssa on sitten se pelko, että kun kerran on kamera niin siitä lomasta meinaakin muodostua valokuvausloma. Mutta siitä tulee sellainen tynkä jonka aikana vaan risoo se, ettei ole kunnon kameraa mukana.

19. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

(alustus)
    Et sä AnselA voi olla noin yksinkertainen ettet tajua mistä tässä on kyse...en usko sitä. Jotakin sä vänkäät jota en nyt ihan tajua. Vastaan uudestaan samaa asiaa...joskos nyt  sitten tajuat.

(itse asia)
    Mutta jos joku valitseekin kameran koon mukaan. Minun esimerkkini kertoi juuri siitä että itse halusin pienen kameran mukaan ja jopa meinasin sellaisen ostaa kunnes hokasasin tehdä isosta järkkäristä pienen.

Kameran koko asia riippuu ihan jokaisesta itsestään. Jos on tarve ottaa lomamatkalle pieni kamera niin tässä keskustelussa on siihen yritetty antaa hiukan ohjeita sekä neuvoja.

Tietenkin pienen kameran tarve voi olla myös muillekkin matkoille kun lomamatkalle. Sellainenkin voi saada vinkkejä.

Esimerkiksi kuikeron kamera vinkki oli varsin hyvä.

(havainto)
    Eilen olin Vaasan taiteiden yössä (jossa oli muuten kuviani näyttelyssä esillä) oli kevyttä ja mukavaa kantaa vain yhtä järkkäriä missä dynamiikkaa riitti myös iltahämärään asti. Toiset kanto erinlaisia salamalaitteita ja sun muuta mukana. Oli isoa reppua ja tuskaisia ilmeitä. Tais osa taiteiden yö nautinnosta mennä ison repun kantamiseen.

20. rflxn

rflxn

39
    0
    0

Ostin noin kuukausi sitten 30 eurolla Yashica Electro GS -filmikameran. Kamerassa on 45mm linssi, jonka valovoima on f/1.7. Neljänneskilon painoinen kamera erinomaisella objektiivilla on mielestäni erittäin hyvä matkakamera. Pidän filmille otetuista valokuvista, joten omasta mielestäni filmitekniikka ei sekään ole ongelmallinen, pikemminkin se tuottaa erittäin raikasta vaihtelua valokuvaukseen.

- Antti