Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jarmos, 29 Joulukuu 2006.

    Terve kaikille ja Hyvää Uutta Vuotta,

    Täältä en löytänyt keskustelua ko. aiheesta, olisiko yleispäteviä vinkkejä, jalusta nyt ainakin tarvitaan?
     
  1. Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    No kai tuota voi harrastaa useammallakin eri tavalla. Itse teen sen seuraavalla tavalla kun kuvailen ilotulitusta:
    - Hidasta filimiä kameraan
    - Aukko noin 16
    - Kamera bulbille
    - Lankalaukaisimella valotetaan sopivan aikaa, eli noin 30 s  tai jotain sinnepäin, että ehtii useampi raketti näkymään

    Kunnon yökuvauksessa taas sitten pitää oikeasti mitata valotusaika, ja ottaa resiprookkivirhe huomioon. Tällöin hitaalla filmillä valotusajat välillä jopa 10 - 15 minuuttia. Kärsivällisen miehen touhua sanon minä
     
  2. Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Kiitti, nuo ohjeet toimii varmaan digijärkkäriinkin, tosin en keksinyt miten nikon D50.sessä saisi tuon ISO luvun pienemmäksi kuin 200.
     
  3. Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Ei sitä ISOa saa alle 200:n D50 kanssa. Resiprookkia tarvi huomioida kun se koskee vain filmiä.
    Kestää nuo ilotulitukset yleensä sen aikaa, että ehtii ottaa alkuun muutaman testikuvan. Muistaakseni aukolla 8 -11 olen kuvaillut ja aika sen mukaan paljonko raketteja siihen yhteen kuvaan haluaa. Jos on sumuinen ilma ja paljon valosaastetta ympärillä eli keskellä kaupunkia kuvailee niin pitemmillä valotusajoilla taivaasta tulee turhan vaalea eli sitten mieluummin lyhyempi aika kerrallaan. Digin kanssa voi helposti viimeistään tietokoneella yhdistellä eri raketteja samaan kuvaan. Yleensä valittu polttoväli on liian pitkä eli raketti ei mahdu kokonaan kuvaan. Mikäs sen hauskempaa kuin iso tulipallo kuvassa miltei kokonaan :)
     
  4. Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Kokeilemalla löytyy sopiva kombinaatti. Mun kuvaustavoilla iso 200-400 F11 ja ympäristöstä riippuen ehkä 15-30s on sopivaa suuruusluokkaa.

    Aukko ja iso-arvo määrää kuinka kirkkaina raketit näkyvät (vrt. salamavalokuvaus, raketitkin ovat hetkellisiä valonlähteitä). Valotusaika määrää taustojen/ympäristön valottumisen (vrt. salamakuvaus ja taustat minne salama ei kanna).

    Isommat raketit ovat monesti kirkkaampia ja pienet himmeitä. Sopiva kombinaatti pitää arpoa kokeilemalla. Histogrammit ovat harvoin luotettavia rakettivanojen kirkkauksen arviointiin, koska ne edustavat mitätöntä pinta-alaa koko kuvasta.

    Jalustan lisäksi musta hattu/hanska tms on hyvä väline. Sillä voi peittää objektiivia rakettien välissä tarvittaessa (tai rakettien aikana, jos haluaa valottaa enemmän taustoja). Vaikeinta rakettikuvauksessa on se, ettei yleensä tiedä etukäteen milloin ja minne niitä tulee.
     
  5. Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Yksi seikka, mikä kannattaa huomioida, on se, että haluaako kuvaan jotakin muuta, kun pelkkiä raketteja. Onko kylälläsi jo kirkko, lammikko tai muu merkittävä paikallisjutska? Otatko kuvan laitaan puun tai illan juhlijoita? Tulee kuvasta monesti aika paljon jämäkämpi, jos siinä näkyy muutakin kun pari tulipalloa.

    Minä olen käyttänyt aika laajaa kuvakulmaa, kun ongelma tosiaan on, että etukäteen ei oikein tiedä mihin ne paukut menee.
     
  6. JuhaH

    JuhaH

    92
    0
    0
    Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Meinasin sanoa ketjuun vähän samaa, eli ota hyvä maisemakuva raketeilla höystettynä mieluummin kuin miljuunaan kertaan kuvatut pelkät tulipallot
     
  7. Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Tosin kaikkienhan on ne 'lajikuvat' otettava, vaikka maailma tursuaa niistä  ;D
     
  8. Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Ok, kiitti vastauksista, taitaa optiikan sitten parasta olla 28-200mm, meinasin ensiksi tuota 55-200mm,
    täytynee sitte testata.
     
  9. Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Jos omatunto ei ala kolkuttamaan niin voi ottaa kuvan kirkosta ja ilotulitteista erikseen ja järjestellä tietsikalla samaan ruutuun. Toki on ihan hyvä opetella miten se valotus onnistuu jos molemmat olis saatavilla samaan aikaan, mutta se ei ole aina ja joissain tapauksissa koskaan mahdollista.
     
  10. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Mä oon kuvannu ilotulittaja yleensä täydellä aukolla (1,4) ja 1600iso prässätyllä trixällä, jotenkin
    enemmän uudenvuodenfiilistä kuviin saa ku niissä on ihmisiäkin, toki noi lajikuvatkin tuli otettua
    mutta niistä kaikista tuli niin tylsiä.
     
  11. Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    No nyt v*tuttaa vettä sataa, mee nyt sitte tuonne kuvaamaan, tana, kele, tu
     
  12. JTo

    JTo

    5
    0
    0
    Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Yhdyn edelliseen mielipiteeseen.

    Tuntuu taivaskin olevan ainakin täälläpäin aivan liian kirkas. Jo kolmen sekunnin valotuksella taivas on kuin päivällä.

    Jos sitä vaan kävisi nukkumaan...
     
  13. wa

    wa

    49
    0
    0
    Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Jos ilotulitusten kuvaaminen kiinnostaa vielä uudenvuoden jälkeenkin niin tuolta saattaa löytyä sopiva tilaisuus. Sivuilla on ainakin jonkin verran ilmoitettu tulevien ilotulitusnäytösten aikoja ja paikkoja.

    http://www.ilotulite.net/index.php?sivu=naytos
     
  14. Ekke

    Ekke

    14
    0
    0
    Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Menipähän postaus metsään.. :D

    Pistetään silti "hyvitykseksi" pari kuvaa viimesestä vuodenvaihteesta:

    http://ekke.kapsi.fi/uusivuosi/
     
  15. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Mulla ilotulituksille on ollut toimiva nyrkkisääntö: ISO 50, 2 sek, F8 ja siitä sitten muuntelemalla esim. 8s f16
     
  16. Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    ^^Ekke pari todella onnistunutta otosta! Onnittelen!
     
  17. wa

    wa

    49
    0
    0
    Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    Oli kyllä hienoja noi Ekken kuvat..
     
  18. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
  19. Vs: Yökuvaus ja ilotulitusten kuvaus?

    vanha aihe...

    Mutta olenkos tehnyt kaiken sitten väärin päin kun olen pyrkinyt mahdollisimman lyhyisiin suljin aikoihin?

    Esimerkki kuvia