Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Yleisön pyynnöstä:

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana JukkaProMan, 5 Lokakuu 2008.

1. saltikov

saltikov Member

529
    0
    16
    Vs: Yleisön pyynnöstä:

Kysymys taitaa olla prosessista - jollekin digityönkulku istu käpälään hyvin, toiselle filmin. Tietysti jälkikin eroaa mutta se on jo sitten pilkun viilaamista.

2. Vs: Yleisön pyynnöstä:

Heh heh heh buuhhaa (nauran oikeasti ääneen):D
    Ikuinen taistelu?
    Onko joku sota päällä?
    Tehdään rauha ja myönetään että Keni on oikessa?
    Tai siis mitä tarkoitit?

On monia vanhempia kuvaajia joilla siirtyminen digiin tuottaa vaikeuksia, uskoisin noiden vaikeuksien johtuvan hyvin syvälle rutinoitujen tapojen muutos vaikeudesta.
    Se että filmin vaihtamisen siasta pitääkin vaihtaa isoa ja mahdolisesti tyyli valikosta joku juttu, on varmasti hankalaa kun noi filmien käyttäytymiset osaa vaikka unissaan.
    Siis pitää hetkeksi mennä sinne alkuun takaisin, hakea ne rajat ja uudet rutiinit, tuo on varmasti tuskauttavaa sillä osa siitä aikaisemmasta osaamisesta on kadonnut ja joutuu palaamaan oppilaan osaan.
    Mutta kun oppii ymmärtämään että kyse on samasta asiasta ja hommat säädetään kamerasta, niin kyllä se siitä.

Minulla ei ole mitään intoa filmivääntöön ja nämä iänikuiset sössötykset järjenvastaisista asioista ihan oikeasti nyrppii. Tätä vääntöä on käyty netissä koko sen kolmen vuoden ajan mitä itse olen netissä ollut ja valta osa pahimista vänkääjistä on luovuttanut kun on ymmärtänyt miten naurettavaa se on.
    Selaiset ei digillä voi oppia kuvaamaan kun se on selaista räpsimistä väitteet on pudonnut promileen ja tulee vain muutama henkilö joka kehtaa moista enään laskea suustaan.

Noista Jukan kuvista ja kuvaus tyylistä, niissä ei ole mitään olennaista sellaista mikä ei taivu digille, ainoa kuviteltava juttu on se että keskittyminen voi aluksi herpaantua kun ei voi pelkästään kesksittyä kuvaamiseen, vaan pitää palata sinne 60-luvulle joloin asiat ei ollut selkä rangassa.

Jukka varmasti tietää sen että nykyisin ei ammatikuvauksessa filmiä voi juuri käyttää kuin erikoistapauksessa, tuskin mikään lehti tai mainos toimisto ottaa filmiä edes vastaan muuten kuin scanattuna digiksi.

Lopuksi koska valokuvauksen taito on ihan jotain muuta kuin tallenus formaatti, niin ihan oikeasti voisi tuon filmi höpötyksen lopettaa.

3. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Minäkin jokusen sanasen vaikka en juurikaan mistään tiedä mitään.

On sillä formaatilla eroa ainakin kuvan jäljessä. Kaikki mikän on tarkkaa ei ole hyvästä. Dynamiikkaa ei taas tarvita ihan kaikkiin kuviin....jne. Se siitä digin ja filmin eroista. Niistä löytyy vaikka kuinka paljon infoa. En halua siitä kirjotella.

Onhan selvää että prokaiman tuotokset on tullut pitkällä aikavälillä ja ne on niitä helmiä. Luulen että digilläkin niitä tulee kun yhtä paljon kuvaa kun filmillä. En tarkoita määrää koska kuvaamisen yhteydessä tarvitaan myös henkistä prosessia jota ei voida määrällä mitata. Ehkä almanakalla sitä voidaan mitata jos jollakin sitä on pakko mitata. Ja uskonkin että digin kanssa se prosessi on monta kertaa nopeampaa kun silloin filmikuvaamisen aikaan käyty prosessi. Onhan selvää että ne opitut asiat on jo opittu eikä niitä tartte uudestaan oppia. Soveltamisesta siinä on kyse.

Kaikki formaatit on hyviä joilla saadaan aikaseksi valokuva.

4. Vs: Yleisön pyynnöstä:

Nyt kun tää meni taas tähän formattivääntöön, niin kirjoitan minäkin IMHO ajatukseni kuvista.

Katselin noita kuvia, mitä oli laitettu näytille. Hienoja paikoitellen aistikkaita kuvia kyllä, sommittelu ja kuvantuotto tuntuu Jukalla olevan hallinnassa. Eipä kai tuota muuten työkseen tekisikään. Kävinpä vielä katsomassa kuvia annetussa nettiosoitteessa ja sama tyyli jatkui. Sitten yhtäkkiä mieleen pompsahti kauhea ajatus. Eikö mies ole kuvannut yhtään mitään kultaisen kahdeksankymmentäluvun jälkeen. Katsoin vielä New stuff kohdasta ja sielläkin oli vain harmaita kahdeksankymmentäluvun teollisuusalueita ja mustia siltoja. Toi kuuluu ilmeisesti johonkin Grainy Days juttuun, mutta kuitenkin.

Olisi kiva nähdä samalla kosketuksella kuvattuna jotain tämänpäivän tyyliä.

5. Frank

Frank Active Member

7 249
    1
    38

Omallakin näytöllä ekan setin eka ja neljäs kuva näyttävät hiukan oudolla tavalla rakeisilta. Ehkä se johtuu prosessista, vai voisko kuitenkin olla skannusvaiheessa rae korostunut ja mössööntynyt.

Ekassa on herkkä tunnelma, mutta oisko vähän liikaa elementtejä? Neljännessä niitä taas on aika lailla sopivasti ja värisävyt ovat mukavat. Tuo "mössörae" mua hiukan häirittee, mutta kuva on mielenkiintoinen. Maalaus ja pääkallo itse mallin lisäksi mietityttävät.

Noista ekan setin kuvista mua miellyttää kuitenkin eniten tuo Ibizakuva. Tulee pieni bon voyage-tunne vaikka en osaa sanoa mistä tuon tapainen kuva vois olla tuttu ennestään. Haitaristikuvakin on ihan komea, mutta ehkä se on vaan mun makuun liian poseerattu.

6. kb

kb

2 235
    0
    0

Hymyilin ääneen, joko tämä on mattinykäs-viittaus tai on mennyt ranskankieliset fraasit väärin? :)

7. Frank

Frank Active Member

7 249
    1
    38

Juu, en muistanu tai kehdannu lainata kaverin juuri heittämää "Creme Bonjour"-fiilistä, joten piti tyytyä tylsään Nykäslainaukseen.

8. Vs: Yleisön pyynnöstä:

pari selvitystä: hain juuri rakeista fiilistä noihin kuviin jota joku pähkäilee, se kai kävi selväksi kun kerroin miten kuvat oli "kehitetty". Sille joka ihmettelee, olenko kuvannut mitään 80 luvun jälkeen: kaikki grainy days satsissaon kuvattu kolmen viime vuoden sisällä. Kuvaan nykyään omia juttujani PELKÄSTÄÄN MV  filmin kautta. Se tulevatko printit siten näyttelyyn oman märkäprosessinikautta vai Digivaiheen kautta Dialabin Lambda tulosteina. Sitä ei vielä ole ratkaistu- kustannuskysymys-  Suurin osa taiteilijapotreteista on MV tuotantoa, samaten levynkannet mitä olen tehnyt. nyt kun Rollei sai aikaiseksi uusia värifilkkoja, tulen tekemään väritkin jälleen filmin/skannauksen kautta. Kiitos että olette vieraillut fotarisaitillani. Aijonkin ohjata tsiikailijat sinne. Siellä on muuten raportointiohjelma, kuten tässä kameralaukussakin, mutta mun ohjelma kertoo lisäksi kuka on ladannut koneelleen mun kuvia ja mistä IP osoitteesta. Hyvä tietää joskus, jos aletaan puhua Copyraitista.
    Että Please: www.jukkavatanen.com    täältä nämä shotit katoaa kohta, vaikka se on hyvin epäkohteliasta...
    (Lisäys maanantaina AP: Wow, voin minä sanoa nyt, lauantain kahdeksasta kävijästä oli laskuri pompannut yli viidenkymmenen)

9. Frank

Frank Active Member

7 249
    1
    38

Juu, hassua miten nykyään ei muka voisi kuvata filmille, vaan filmikuvat ovat automaattisesti 80-luvulta tai vanhempia =).

Sinänsä rakeen määrä ei mua häiritte, mutta jotenkin mulle tulee noista sama fiilis kuin aloittelijana Canonin tasoskannerilla skannatuista kinonegoista, joissa rae suttaantui ja kasvoi vielä lisää. "Aito" rae sen sijaan nättiä mun silmään... Mutta voi olla että erikoisempi prosessi tuottaa erilaista raettakin. Jotenkin vaan näyttää skannausrakeelta tai ainakin muistuttaa sitä ;-).

10. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Itse kritisiosin aavistuksen saitilla olevien kuvien pienuudesta. Kysehän on tietysti taiteilijan vapaudesta esittää tuotoksiaan kuten haluaa, mutta olisin mieluusti nähnyt kuvat suurempina.

11. Vs: Yleisön pyynnöstä:

Aika hassua, että minä en missään vaiheessa maininnut kuvaamiseen käytettyä materiaalia, vaan lukijat automaattisesti tekivät johtopäätöksen, että 80-luku=filmi.

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että filmille ei voi kuvata mitään muuta kun kasari- ja sitä vanhempaa tyyliä käyttäen. Eli jos haluaa tuoda esille nykyhetken, pitää ehdottomasti käyttää modernimpaa välinettä. Onneksi on tuolla työmaalla tuo digirunko. Pitäisiköhän mun tuolla  Linhof Technika II:lla kuvata sitten vaan sota-aiheisia kuvia.

Niin ja Jukalle; huomioi, että myös ns. hotlinking näkyy tuolla kävijälaskurissa ja se ei ole tekijänoikeuksien rikkomista, vaikka tuolla keinolla kuvia muualla näyttääkin. On sivuston haltijan tehtävä estää nuo.

12. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Se on toki tekijänoikeuden ja ao. lain rikkomista. Myös muut lait saattavat tulla kyseeseen, johtuen kaistan käytöstä tavalla, joka ei perustu oikeuksien omistajan julkaisutahtoon. Oikeuksien omistajan tehtävä ei ole estää varkaiden toimintaa, vaan laki perustuu siihen, että varkaat eivät saa varastaa.

13. Vs: Yleisön pyynnöstä:

Voisi vielä hetken jatkaa keskustelua. Se voisi olla hauskaa, sillä paljon viestejä kehittäneitä kuvia en vielä onnistunut näkemään. Enkä taida enää nähdäkään kun jukkapron ensimmäinen viesti on "tältä erää Goodbye!". Tai sit en vain ymmärrä. (Ei olisi eka kerta.)

14. saltikov

saltikov Member

529
    0
    16

OT: 2000-luvulta terveisiä :) ei kukaan enää ryöstä pankeja, ne puhalletaa

15. Vs: Yleisön pyynnöstä:

Lakihan ei ole ottanut vielä (tietääkseni) kantaa siihen, että onko tuo rikos. On vain annettu suosituksia, että linkittää saa, mutta upotuksiin suositellaan kysyttäväksi lupaa. Saksan korkeinoikeushan otti kannakseen tapauksessa paperboy, että tuo ei ole rikos.

Kysymys onkin, että kuka on varas, se joka kertoo missä tavara on vai se joka sen sieltä käy hakemassa ja onko kuvien jättäminen nettiin lojumaan yllyttämistä rikokseen.

16. Frank

Frank Active Member

7 249
    1
    38

Emme ole Saksassa ja maalaisjärjellä ajatellen on vähintäänkin hyvin epäkohteliasta linkittää toisten kuvia suoraan muualle kuin mihin tekijä on ne tarkoittanut. Voi olla ettei vielä kukaan ole oikeisjuttua tästä jaksanut nostaa, mutta selvästikin räikeässä tapauksessa tuo olisi tuomittavissa rikokseksi.

17. nokku

nokku Active Member

2 456
    0
    36

80-luvun estetiikkaa suttuisella skannauksella ja 70-luvun jpg-pakkauksella. Epäilemättä tofi korkealla kuvavarkaiden prioriteeteissä.......
    (En nyt siis ota kantaa kuviin kuvina).

18. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Lataako ip numeroni kuvia kotisivulta jos niitä käy katsomassa? En ainakaan ole yhtään kuvaa itselleni ladannut, kenenkään kotisivulta. Enkä lataa. Ainostaan joskus täällä kameralaukussa kuvat osiossa lataan jonkun kuvan työpöydälleni jotta voin tehdä jonkun onnettoman parannusehdotuksen. Senkin kyllä poistan heti roskikseen ja tyhjään roskiksen jotta ne eivät ole koneellani. Mutta jos sekin on kiellettyä voin tapani muuttaa senkin asian kohdalla.

19. saltikov

saltikov Member

529
    0
    16

Miten katson netissä kuvia ilman että kuvat joutuvat kovalevylleni?

20. Vs: Yleisön pyynnöstä:

Ottamatta kantaa eettiseen tai lailliseen keskusteluun, mainitsen kuitenkin: kuvia ei voi katsoa lataamatta niitä.