Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana J.Vuokko, 15 Tammikuu 2010.

  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Ajattelin noita pyöriä, 10cm halkaisijallisia löytyisi helposti mutta sitten ajaudutaan jo helposti ongelmiin, nimittäin pyörän säde on niin suuri että akselit tulisivat vääjäämättä veden alapuolelle. Ei hyvä.


    Pitää miettiä vain jotain kumiletkua akselien päälle kitkoittamaan ja jobon tapauksessa vielä korottamaan tankin perä-osaa.


    Puslat/teflon-holkit: Tiivisteellisiä kuulalaakereita saa niin halvalla, että sellaiset vaikuttavat fiksummalta. Etuna näkisin lähinnä sen, että kohdistamisen saa tehtyä tarkemmin kun akselin reikä itse altaassa saa olla vähän reippaampi ja kohdistelu tapahtuu itse laakerin sijaintia muuttamalla. Puslan/holkin tapauksessa pitäisi reijän ja sovituksen mennä nappiin tai akseli on vinossa...
     
  2. Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Mulla on osittain rakennettuna oma härveli vähän eri lähestymistavalla. Ajankäytöllisistä syistä en osaa arvioida ollenkaan milloin valmistuu.

    Mulla purkki makaa kahden akselin päällä, joissa on strategisissa kohdissa pyöriä. Pyörät kannattelevat astiaa, toimivat kitkapintana ja estävät myös purkin liikkeen pitkittäin.

    Metalliset akselit rullaluistimen laakereilla (noita saa halvalla isompia määriä!) Moottorina askelmoottori (iso vääntömomentti pienillä nopeuksilla ja pyörii hitaasti ilman vaihteistoja). Toinen aksili moottoriin kiinni ja toinen voi pyöriä vapaasti.

    Suurin ero on lämmitystavassa. Vettä ei härvelissäni ole kuin purkin sisällä. Ympärille suljettu astia eristettynä ja puhallinkiertoinen lämmitetty ilma. Laskeskelin että suunnittelemillani eristeillä noin 80W riittäisi (tuumainen polyuretaani laatikon reunoilla ja astian koko jotain 50x30x30cm luokkaa).

    Saman ilmakierron on tarkoitus lämmittää myös nesteastiat. Nesteen ajattelin pumpata letkuihin paineilmalla. (Painetta suljettuun astiaan, niin neste poistuu letkusta). Huuhteluveden lämmitys kierrättävällä pumpulla ja kahvinkeittimestä yli jääneellä 1kW lämmittimellä (tai 2-3 tollasella mielumin). Solenoidit tiety vesihanaliitäntään astian täyttämiseksi.

    Pinnankorkeuksien mittaus kapasitiivisesti (johdonpätkä/eristetty johde nesteeseen anturiksi).

    Lisäksi vielä automaattinosto tyhjennyksiin tietty, prossu ohjailemaan prosessia ja pikku pätkä softaa.
     
  3. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Kappas. Tosiaan mulle ei tullut mieleenkään ilmalämmitys tms, aina nähnyt noita vesikylpyjä.

    Omaan varmaan tulee jossain vaiheessa termostaatti jos se osoittautuu tarpeelliseksi.

    Askelmoottori voisi olla hyvä, mutta ohjauslogiikat ja muut ovat mulle liikaa. Siksi varmaan moottoriksi tulee vaihteistollinen perusmoottori ja siihen simppeli automaattinen suunnanvaihto.

    Relettä jo ehdotettiinkin - pitää vain mietiskellä että kuinka nuo ihmeet toimivat (ts. mikä saa releen napsauttamaan suunnan toiseksi esim. 2 purkin kierroksen jälkeen). Sähkötekniikka on hanskassa U = RI -tasolle :D
     
  4. c

    c Well-Known Member

    5 340
    99
    48
    .

    .
     
  5. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Jotain epäkeskoa/muuta mekaanista vipua olen miettinyt.

    Pyörien kohdalla suunnitelmat seilaavat - nyt ajatus on pyörien sijasta etsiä ehkä sopivaa O-rengasta tai kumiletkua, saisi ehkä kivemman.
     
  6. Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Yleensä käytetään vettä varmaankin siksi, että tuo on helppo termostoida yksinkertaisella on/off -termostaatilla pienen nestekierron vuoksi. Jossain tapauksissa on myös iso etu, että se voi toimia esim. huuhtuluveden lämmitysvarastona samalla.

    Ilmalämmitys onnistuu suljetussa astiassa, mutta vaatii herkemmän säädön arvioni mukaan. Lisäksi eristys ja ilmankierron suunnittelu tuo oman hankaluutensa. Toisaalta, mun suunnitelmissa oli muutenkin mahdollisuus manuaalisiiin toimiin (luukkujen availut yms), jolloin isot lämpötilanvaihtelut pitää korjata nopeasti. Kun härveliin tulee muutenkin prossu, voi samalla lisätä pari riviä koodia kunnon pid-säätöä varten.

    Askelmoottorin ohjaus on hankalampaa kuin dc-moottorilla, mutta eipä tarvitse taas vaihteistoa. Valintakysymys ja mulla oli noita hyllyssä ylimääräisinä. Mekaaniseen kytkimeen verrattuna tuolla voi tehdä myös esim. satunnaisemman suunnanvaihtokohdan ja muutaman muun asian helpommin.

    Epäkesko, mikrokytkin ja pari relettä riittäisi toki mekaaniselle parin kierroksen välein tekevälle suunnanvaihdolle. Samoin suunnanvaihdon voisi tehdä vaikka muulla tavalla esim. 2s välein, joka lienee ihan yhtä hyvä kuin tarkka 2krs. Olennaistahan ei ole tarkka synkroninen ajoitus pyörimiseen nähden vaan silloin tällöin tuleva muutos suunnassa satunnaisuuden lisäämiseksi. (1krs/s ja 2 krs olisi tuo 2,0s aika jos nopeus stabiili)
     
  7. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Vähän taas tästä tännekin. Homma etenee, suurkiitos siitä eräälle foorumilaiselle joka suunnitteli moottorin ohjauslogiikan!

    Protoa väsätessä tulin huomanneeksi (olisi pitänyt tajuta aikaisemmin! Tai kyllähän huomioin erilaisen muodon mutta en tajunnut eron dramaattisuutta), että jobon purkit ovat todella etupainoisia verrattuna patersoneihin.Joten lyhyt yhden spiraalin jobo vaatii vähän ratkaisumallin uudelleen-ajattelua. Patersonilla tämä pyörittää hyvin kinoa ja keskaria - jäljelle jää vain laakakäyttöön olevat jobot joille täytyy virittää jotain nokka-osaa tukemaan. Ehkä yhdet kappaleet sopivan kokoisia pyöriä jos sellaiset jostain löytyy.

    Alkuperäistä suunnitelmaa meinaan vielä seurata, peruspyörät ovat 10cm halkaisijalta, jotta voi pitää purkkia helposti "ilmakylvyssä" silloin kun ei joudu termostoimaan ja vesikylvyssä nosteen varassa pyöriä vasten silloin kun joutuu pitämään huomattavasti normaalia 24 astetta viileämpänä tai kuumempana.
    Suuri pyöräkoko on myös etu, voimansiirto on kutakuinkin 1:1 joten ainakaan alkuun ei tarvinne sen kummempia välitys-virityksiä. Vaihteistolliset moottorit kun yleensä antavat sopivasti noin 30rpm ulos akselilta :)
    Ei kovin hifi, mutta kun tämän saa toimimaan kunnolla itsekseen niin sitten voi miettiä parannuksia versiota 2 varten ;)
     
  8. c

    c Well-Known Member

    5 340
    99
    48
    .

    .
     
  9. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Totta, jollain tekisi tuosta jobon "purkki-osasta" yhtä paksun kuin kansi-osakin on.

    Toinen mitä mietin olisi yksinkertaisesti muovirima tms. joka kannattelee etupäätä ja toimii samalla liukupintana sille.
     
  10. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    <COLOR color="black"][size=small]Päivitetäänpä tilannetta vähän.
    </COLOR>[/size]Värkki toimii, vähän pitäisi siistiä ulkoasua vielä yms...
    Tuossa lyhyt video:

    Nosteen hyödyntäminen oli todella hyvä idea, se yksinkertaisti rakennetta huomattavasti koska akselien yms. tiiviydestä ei tarvitse huolehtia.

    Myös rasitukset ovat niin pieniä, ettei mitään laakerointia tarvitse. Pyörätkin ostin nimenomaan sellaiset joissa ei pitänyt olla laakerointia.Eipä ei... Biltema-tyyliin niissä sitten oli kuitenkin kuulalaakerit.

    Hyvää tässä on se, että toisella akselilla itse akselin ei tarvitse edes pyöriä kun pyörät rullavaat laakereillaan - huonompi homma vetoakselin osalta. Sillä puolella liimasin pyörät kiinni keskiöönsä joten voima siirtyy.


    Mitä nyt on tullut huomattua projektista niin:

    * Mun ostama boksi on turhan pehmeä. Ei oikeastaan haittaa muuten, mutta veden poisto nostamalla ja kallistamalla laatikkoa ei oikein herätä luottamusta. Täytyy tehdä joku pohjatulppa jonka kautta haudeveden saa valutettua pois.

    * Pyörämoka tulikin mainittua. Siihen voisi lisätä sen, että lähdin tekemään tätä väärässä järjestyksessä: Hankin ensin altaan, kierretangon yms. osat ja vasta sitten aloin metsästämään pyöriä. Tässä jo akseleina toimivat kierretangot rajasivat pyörävaihtoehdot tehokkaasti vähiin.. Pyörässä piti olla tasan 10mm akselireikä.Fiksumpi olisi ensimmäisenä hankkinut pyörät ja altaan, sitten pyörille sopivat akselit.

    * Rakenne yksinkertaistui koska moottorissa on valmiina sopiva vaihteisto jolla pyörimisnopeudeksi tulee aika tarkkaan 85 rpm (josta pitää tietysti poistaa suunnanvaihto-tauot). Lopullinen nopeus lie suunnanvaihtoineen siellä 50-60rpm.

    * Hintaa tälle yksilölle tuli ihan liikaa. Tämmöisessä tee-se-itse -jutussa pitää (tai ainakin on hyvä) omata joku verstaan omainen tila, kohtalainen valikoima työkaluja ja ennenkaikkea sitä vanhaa romua josta voi nyhtää ruuveja, muttereita, johdonpätkiä, katkaisijoita ja kaikkea mitä yllättäen tarvitsee.
    Tätä en tullut huomioineeksi koska olen vasta reilun vuoden asunut kaukana "verstaasta" josta sai kaiken roinan ja josta löytyi työkalut, höyläpenkit yms.Jos tämä ehto olisi täyttynyt niin halvalla olisi päästy.
    Pääkustannukset olivat pyörät: 20€, virtalähde 10€, allas jotain 5€, moottori 15€, kierretanko + muutama pultti, joitakin euroja. Siis kokonaisuutena luokkaa 60€

    Mulla tämä tuli kalliimmaksi - johdonpätkiä piti ostaa 10m erinä, pultit, ruuvit ja muut - aina joutui ostamaan isomman erän. Luulen että katkaisimiin, johtoihin, yms. sälään ja työkaluille joita huomasi yhtäkkiä tarvitsevansa upposi jokunen kymppi. Ehkä 50€
    Onpa sitten jatkon varalta valmiina nyt roinaa.

    Johan tuohon rahaan olisi melkeen jobon vekotin lähtenyt :)

    Plussaa omassa on sitten se, että tämä ei rajoitu mihinkään tiettyyn rumpuun. Eri jobot, patersonit, universalit ja ties mitkä pyörivät yhtä näppärästi. Joko vesihauteella tai ilman.

    Jos kone osoittautuu pitemmässä käytössä päteväksi niin varmaan tulen vaihtamaan vähän järeämpitekoiseen altaaseen ja samalla mietin joitakin yksityiskohtia tarkemmin.
     
  11. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Niin tuo Jobo-rummun erikoisen muodon aiheuttama ongelma ratkesi lopuksi sillä että laittoi purnukan vain altaan seinää vasten, siinä se hyvin pysyy.

    Näissä kun tosiaan ei ole hurjia voimia, kitkoja tai muitakaan mukana. Toisin kuin ensimmäisiä protosäätöjä käsin pyöritellessä kuvitteli.
     
  12. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Hommaa jostain jobo CPE:ssä käytettyjä magneetteja tankin pohjaan niin tasapainottuu, tai osta multa koko CPE-2:nen

    -P
     
  13. Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

     
  14. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Kaupallisia, ilman vesihaudetta pelaavia pyörittimiä saa oikeastaan todella halvalla. Helpoin ja paras lienee Unicolorin valmistama pyöritin.

    Pieni pöydälle asetettava joka pyörittää näppärästi useimpia rumpuja tehden suunnanvaihdon noin puolentoista kierroksen välein.


    Itse en usko että väripuolella noilla liikutuksilla on niin suurta merkitystä, perustuen tuloksiin joita olen saanut C-41- ja E-6 -prosesseista sekä perinteisesti käsin invertoiden, että käsin vedessä kelluvaa rumpua pyöritellen. Myös tämän proto-koneen pelkällä akselit + pyörät -kokoonpanolla olen käsin pyöritellyt.


    Mustavalkoiset taas... En edes odota että noilla mun jobo-rummuilla tulisi tasaista jälkeä. Ellei sitten tee jotakin modia jolla saa expert-rummun tapaiseksi.


    Edelleen mun mielipide on, että värikehitykset onnistuvat hienosti eivätkä toleranssit ole nii kovin tiukat verrattuna moniin mv-filmeihin.
    Toki voi olla että mv-puolella olen paljon kriittisempi kuin esim. dioja katsoessa?

    Esim. Efke/Adox CHS -sarjan filmeillä asteen heitto voi jo tuottaa retikulaatiota, samoin Fujin Neopan 400 on yllättävän herkkä tuolle ilmiölle kun kyseessä on kuitenkin moderni filmi.

    Diakehityksessä taas asteen heitto prosessin aikana ei näy (noh, mun silmillä + projektorilla/valopöydällä) ilman mittauksia.  C-41 on lyhyen kehitysaikansa takia jopa vaativampi, mutta toisaalta värinegaa hyvin harva pääsee/viitsii vedostaa käsin ja näin tarvitsee äärimmäistä laatua. Skannerin läpi vetäminen poistaa käytännössä jopa eri värinegafilmien väliset erot.


    E-6 ja C-41 toimii nykykoneella ongelmitta, pitäisi uskaltaa kokeilla jotain MV:tä niin näkisi miten tasaista se oikeasti on.  Ihan säännöllistä pyöritys ei ole koska akselit eivät ole ihan suoria jne.. Mutta riittääkö se tuottamaan tarpeeksi satunnaisuutta, sitä en tiedä.


    Tämmöinen värkki muuten toimi yllättävän hyvin ja tasaisesti kunnes muutin Turkuun huonon veden alueille.. 

    Ongelmat tuon kanssa: Turkuun muuton jälkeen epätasaista jälkeä, lämpötilaa ei voi kontrolloida hauteella ja MV on 25 asteen lämmössä vähän liian nopeasti kehittyvää, vastaavasti väriprosessit ehtivät jäähtyä liikaaa :(

    RA-4 prosesointiin tuo vekotin on alun perin suunniteltu.
     
  15. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Tuosta pyörimisliikkeen pysähdysvaiheen tauosta en ole oikein varma, jobot näyttävät kääntävän suuntaa välittömästi - mutta ehkä tämäkin on asia jonka vain mv-filmillä kokeilu varmistaa...
     
  16. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Edistyy, edistyy... Aina jotakin pientä.

    Kitkan lisääminen osoittautui tarpeelliseksi, joten fillarin sisäkumista liimasin pätkät vetopyörien pinnalle, samalla laitoin nuo kumit osin pällekkäin jolloin pyöriin tulee "töyssyt" tuottamaan vähän epätasaisuutta/satunnaisuutta agitointiin.

    Kaiken paljastava mv-testi on kyllä vielä tekemäti, värien kanssa toimii kuten pitäisikin.
    Vielä pitäisi tehdä tuosta joku evo-malli, jossa olisi tyhjennystulppa vedelle sekä akvaariopumppu tms. kierrättämässä vettä (jollei rummun pyöriminen sitä tee) ja termostaattiohjattu lämmitin.
    Nykyisellään vesihaude on 17 litraa ja jos aloittaa prosessoinnin 40 asteen hauteella, on se kymmenessä minuutissa jo tuollaiset 36 astetta. Vähän turhan nopeasti viilenee mun makuun - olkoonkin että yhden E-6 ajon tuolla tekee ongelmitta.
    Seuraavaa ajoa varten vaan pitää taas ottaa vettä pois ja lisätä kuumaa vettä - ei kivaa.
    Ja käytettäville nesteille olisi hyvä väsätä jotkin pitimet niin ei tarvitsisi termostoida kehitteitä, valkaisuja, kiinnitteitä ja muita lavuaarissa.
    Ehkä sitten versiossa II on nuo :D
     
  17. Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Koeta saada vanhasta keittolevystä termostaatti, se ei tarvitse olla vedessä, vaan vaikka metalliin kytkettynä siinä sivussa. sitten vaan tuollainen vastus jota saa esim vesilasiin laitettavaksi joka lämmittää vettä kiehuhaksi. mulla on tommoinen hässäkkä säätämässä Lith printtaus vesihaudetta.
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 205
    1 152
    113
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Mulla on pimiön seinällä (joutilaana)digitaalinen termostaatti jolla voi säätää lämpötilan 0,1 asteen tarkkuudella. on ollut käytössä vastaaavanlaisessa tekeleessä.

    Vedenkiertoon käytin pesukoneen kiertovesipumppua, sekin löytyy..kunnosta ei tietoa.
     
  19. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Akvaariopumppu toimii myös hyvin.

    EDIT:

    Niitä saa myös termostaatilla ja lämpövastuksella.
     
  20. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Yksinkertainen kehitysrummun pyöritin omatekemänä?

    Yksi tuollainen mulla onkin, mutta rajoittuu 36 asteeseen. Samoin tänään eläinkaupassa vilkaisemani mallit :(