Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Yksinkertainen kehitysmenetelmä neulanreikäkameran tms. kuville?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana , 1 Marraskuu 2008.

1. ∞

Member

458
    0
    16
    Olen tässä aloittelemassa piiiiiitkän ajan jälkeen valokuvausharrastusta. Modernimpana laitteistona minulla on nyt hankittuna digijärkkäri parilla zoomilla ja 50mm lasilla. Kuitenkin vastapainona tälle nykytekniikalle olisi hauska kokeilla jotakin "brutaalin karkeaa" ;) filmikuvausta, käyttäen tee-se-itse -neulanreikäkameraa, Holgaa tai muuta vastaavaa kapistusta. Mutta noidenkin filmien kehittäminen taitaa vaatia ainakin puolikunnollista pimiötä, kohtalaisesti kemikaaleilla pelaamista sun muuta. Onko siis mitään tuollaiseen "leikkimiseen" sopivaa filmimateriaalia joka mahdollistaisi helpohkon ja suhteellisen sisäsiistin kehittämisen? Joku Polaroid-tyyppinen voisi tietenkin olla olettaen että filmejä saa enää.

EDIT: neulansilmä -> neulanreikä

2. Vs: Yksinkertainen kehitysmenetelmä neulansilmäkameran tms. kuville?

Eipä tuo MV-filmin kehitys mitään pimiötä tarvitse. Vain pimeä koppi, jossa voit purkittaa filmin, tai vaihtoehtoisesti sellainen pimeä pussi, jossa homma hoituu ihan päivänvalossa. Eipä muutkaan filmit sitä pimiötä vaadi. Kun filmit on kehitetty, niin vaihtoehtoisesti suurentelu pimiössä, tai esim. skannaus ja digitaalinen jatkokäsittely kuville. Ihan miten ite vaan haluaa.

Polaroid lopetteli filmituotannon, mutta Fujifilmiltä löytyy hyviä pikafilmejä edelleenkin. Ne lienevät melko helppoja, mikäli tuo "niin vaikea" filmipuoli pelottaa...

3. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113
    Vs: Yksinkertainen kehitysmenetelmä neulansilmäkameran tms. kuville?

Se oikea termi on muuten neulanreikä, eikä -silmä.

Jos tuo vehkeesi hyväksyy satakakskymppisen (siis ns. kuuskutosen) filmin, niin kai vielä löytyy
    mv-filmiä, joka kehittyy värinegaprosessissa. Sitten vaan skannaamaan.

kapa

4. ∞

Member

458
    0
    16

Kiitos - kummallekin. Mistähän mielen syövereistä minä sen silmän oikein keksin.

Ja sitä vehjettähän ei vielä ole. Kerrotko vähän enemmän rautalankatermein mitä tarkoitat tuolla värinegaprosessilla.

5. Kasimir

9 684
    547
    113

Mulla on kaksi neuranreikäkameraa, jotka kumpaisetkin käyttävät 120-koon filmiä (siis sitä ns. kuuskutosta)

Värinegaprosessoinnilla tarkoitan sitä, että Ilfordilla ja Kodakilla on (tai ainakin oli) mustavalkoista filmiä, joka perustuu
    samaan teknologiaan kuin värinegakin. Siis samoihin mömmöihion, mihin ns. peruskymppikuvaajien filmitkin.

Neulanreikäkuvaaminen  onnistuu muuten digikamerallakin, täytyy tosin olla sellainen, mihin voi vaihtaa objektiiveja.
    Runkotulppaan vain sopiva reikä ja silleen. Hifistelijöille sitten laserilla poltettu hieman kalliinpi ratkaisu. Ei sekään
    maltaita maksa.

kapa

6. Vs: Yksinkertainen kehitysmenetelmä neulanreikäkameran tms. kuville?

Mä rakentelin viime keväänä pari tommosta: http://www.kalak.org/2008/03/30/matchbox-pinhole/
    Sekään ei paljoa maksanut - ja syö 35mm filmiä.

Oon kyllä vielä toistaiseksi ollut niin saamaton, että en ole opetellut noita pimiöjuttuja vaan kiikuttanut filmit liikkeeseen kehitettäväksi. Toki se vähän sitä DIY-fiilistä laskee, mutta jostainhan se on aloitettava ;)

7. Kasimir

9 684
    547
    113
    Vs: Yksinkertainen kehitysmenetelmä neulanreikäkameran tms. kuville?

Itsestä on kiinni tuo ITE-ajattelu. Minua ei pimiöön saa enää kuin maksamalla. Filminkehitys tuossa kuvantekoprosessissa
    oli se puuduttavin ja tylsin kohta.

kapa

8. Vs: Yksinkertainen kehitysmenetelmä neulanreikäkameran tms. kuville?

Jokainen tyylillään. Mä taas ajattelen tuota enemmän rentoutumisen kannalta, joten pimiöhommat maistuu erinomaisen hyvin. Filmikehitys on simppeliä hommaa, johon menee aikaa yleensä noin 20 - 30 minuuttia. Jos hommalle lähtee tuntipalkkaa laskemaan, niin taitaa olla helvetin tyhmää touhua, mutta eipä sitä harrastuksiin käytettyä aikaa yleensä muuteta euroiks muutenkaan.

9. Kasimir

9 684
    547
    113

Kyllä tuon ymmärrän. Meikä puhuukin vain omasta puolestaan. Sitä kun on tehnyt työkseen vuositolkulla, niin jo alkoi puuduttaa kehityspurkin vääntäminen. ;)

kapa

10. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Tämän ymmärrän, liikaa on liikaa.

Itse olen taas työkseni näpytellyt tietokonetta jo noin 25 vuotta, ja haluan harrastuksenani tehdä jotain muuta. Pimiötyöskentely on mukavaa, tuntee että tekee jotain konkreettista. Jopa filmien kehittäminen on ihan rattoisaa puuhaa radiota kuunnellen.

Tätä aspektia moni pimiötä halveksiva ei juuri tunnu ymmärtävän. En puhu nyt sinusta, Kapa.

11. Kasimir

9 684
    547
    113

Monia hienoja hetkiä olen viettänyt työhuoneella (entisessä) pimiössä yöradiota kuunnellen.

Kyllä minä ymmärrän. Silti en sellaiseen kaipaa.Pidän hienot muistot ja kultaan niitä miten parhaiten taidan.

kapa

12. ∞

Member

458
    0
    16

Ihan mielenkiintoisia linkkejä, mutta pitikö niissä olla jotakin juttua ketjun aiheeseen liittyen? En löytänyt ainakaan äkikseltään juttua simppelistä filmikehityksestä.

13. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Haluatko siis tietää miten tavallista mustavalkofilmiä kehitetään tavallisesti?

http://kamerat.tky.fi/cms/index.php?page=mv_opas
    http://www2.uiah.fi/virtu/materiaalit/valokuvaus/kehitys_tarvikkeet.html

Jos haluat simppelimpää, tee neulanreikäkamera vaikkapa kenkälaatikosta ja käytä filmin sijaan mustavalkoista valokuvapaperia ja kehitä altaissa. Pimeä koppi ja kolme allasta riittää: 1) Kehite 2) Keskeyte 3) Kiinnite (ja loppupesu). Tähän löytyy myös ylläolevista linkeistä ohjeet.

Kehitysaikoja filmeille:
    B&W Film Developing Times | The Massive Dev Chart