Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Yksi RAW-muunnin lisää:) Mutta hyvin mielenkiintoinen.

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana keegan, 9 Tammikuu 2021.

  1. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 167
    1 198
    113
    Ainakin minulle uusi. Tämä on Raw Therapeen kehityshaara. RT:ta ajoittain moititaan kahdesta asiasta: a) se on monimutkainen ja siinä on paljon sellaisia mahdollisuuksia, joita keskivertokäyttäjä ei juuri tarvitse ja jotka tekevät käyttöliittymästä liian laajan ja hankalan ja b) siinä ei ole tasoja.
    ART ( agriggio / ART / wiki / Home — Bitbucket ) korjaa osin kohdan a) ja kokonaan kohdan b). Siitä on poistettu joitakin vähän käytettyjä ominaisuuksia (esimerkiksi Retinex ja Wavelet Levels joita ainakaan minä en RT:ssä juuri koskaan käyttänyt), joitakin ominaisuuksia on ryhmitelty uudelleen ja joitakin yksinkertaistettu. Keskeinen RT:n toiminnallisuus on toki säilytetty (esimerkiksi L*a*b*-säädöt joita on tosin yksinkertaistettu). Siinä on myös kokonaan uusia ominaisuuksia. Niistä varmaan tärkein on kohdan b) korjaaja. ARTissa on nyt sitten tasot. Aivan normaalit tasot ja parametriset ja sivellinmaskit. Itse olen RT:hen täyden toiminnallisuuden tasoja kyllä kaivannutkin, ja nyt ne vihdoin ovat tässä kehityshaarassa. Vielä yksi varmaan monen käyttäjän kaipaama uutuus on hyvin toimiva kloonaava leimasin. Ja jos haluaa leikkiä valmiilla resepteillä, niin tämä tietysti (kuten myös RT) tukee LUT:eja.
    Latasin tämän vasta tänään, mutta olen kyllä hiukka innoissani lähinnä tietysti tasojen vuoksi. Jos RT on tähän asti tuntunut hankalalta tai jos sen tasojen puute on haitannut, niin nyt kyllä kannattaa ainakin tutustua tähän. RT:n tapaan se on tietysti ilmainen ja tähänastisen perusteella vakaa ja vielä varsin nopea.
    Suosittelen kyllä!
     
    Tonemap ja Est tykkäävät tästä.
  2. Est

    Est Well-Known Member

    16 984
    1 765
    113
    Pitääpä testata heti.

    Edit. Tulipahan, tuokin, nyt sitten katottua.
    Mut niin tottunut vanhaan ja se riittää...
     
    Viimeksi muokattu: 12 Tammikuu 2021
  3. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    576
    955
    93
    Hah. Kiitokset vinkistä, pitikin ottaa tuo heti koestukseen, varsinkin kun se osaa käsitellä EOS R:n .CR3-tiedostoja. Josko saisi molemmat rungot (R ja GX80) samaan työskentelyvuohon, nyt on toinen mennyt DPP:llä ja toinen RT:llä.
     
  4. aikaarska

    aikaarska Member

    42
    7
    8
    Kiitos vinkistä. Rawtherapee fanina tämä on ihan mielenkiintoinen kehitys-askel. Täytyy tutustua.
     
  5. m-kooteevee

    m-kooteevee Well-Known Member

    576
    955
    93
    Tulipa testattua ja otettua käyttöön tämä ART. Ei hullumpi keksintö, tuntuu oikeastaan aika toimivalta. Noita tasoja en ole vielä jaksanut opetella käyttämään, mutta itselleni suurin plussa tulee siitä, että tämä osaa EOS R:n .CR3 -tiedostot, toisin kuin virallinen RawTherapee. Nyt saan kummankin kameran (Panasonic GX80 ja Canon EOS R) tiedostot käsiteltyä alusta loppuun samalla alustalla.

    Muutenkin tuntuu vähän nopeammalta paikoin, kuin aiemmin käytössä ollut RT:n versio. Ainakin aukeaa nopeammin.

    Kiitokset keeganille vinkistä!
     
    keegan tykkää tästä.