Vs: Yhden optiikan reissukitti Ja, voitko uskoa, joskus maailmassa väki joutui matkustelemaan ihan ilman kameraa. Ihan turhaan, siis.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Mitä enemmän ihmisellä on rajoituksia, sitä vapaampi hän on. Siksi kiinteä ja yksi optiikka. T Jukka
Vs: Yhden optiikan reissukitti Kokemukseni mukaa Ricoh GR on ylivertainen kiinteän optiikan matkapeli. Kuvan laatu erinomainen ja riittävä. Monipuolisesti konfattavissa. Muomaamaton ja nopea streetillä ja tekee oivaa jälkeä myös maisemissa. Vielä kun hankii Voigtländerin etsimen, niin avot. Hinnan osalta mennään etsimen kera siinä 800 euron haminassa.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Eiks sitä olis vielä vapaampi kokonaan ilman kameraa? Voisi keskittyä katsomaan ja näkemään ilman rajoituksia ja pakkoa kuvaamiseen...
Vs: Yhden optiikan reissukitti Mä en koe asiaa noin. Näkemisestä ja kokemisesta se kuvaustarvekin syntyy.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Ymmärsin Sakken viestissä ironiaa. On kovin helppoa (ja hurskastelevaa) sanoa, että ihminen kokee elämän täydemmin kun on vähemmän tavaraa ympärillä. Herää vain kysymys kuinka vähän on tarpeeksi vähän??? Sen lisäksi, että on vain yksi objektiivi, pitäisi varmaan myös luottokortti jättää kotiin ja ottaa jalkineiksi sandaalit?
Vs: Yhden optiikan reissukitti Juu, ja Cartier-Bressonilta meni koko elämä hukkaan, kun kuvasi pääasiassa 50 mm objektiivilla. Yksi objektiivi aina mukana, useimmiten 50 mm, joskus laajis. Se, saako hyviä kuvia, on harvinaisen vähän kiinni mukana kannettavien objektiivien määrästä. Sen sijaan näkemyksellä saattaa asian kanssa olla tekemistä. Kaikkia otettavaksi mahdolisia kuvia ei reissulta ole koskaan mahdollista saada, sen sijaan joitakin oivallisia, mikäli miettii, mitä tekee.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Tässä puhutaan vain kameroista. Yhden polttovälin käytön etuuksista löytyy tietoa netti pullollaan, en jaksa enempää selitellä tässä. T Jukka
Vs: Yhden optiikan reissukitti Niin, kuten edellä jo todettiin, kukin saa tehdä just kuten lystää. Tietysti hiukan vaikuttaa sekin, miten siihen kuvaamiseensa suhtautuu. Joku haluaa kuvia tietyistä tilanteista ja kohteista, jolloin kuvaustarve määrää välinevalinnan. Joku taas haluaa "hyviä kuvia", ei sillä niin väliä mistä kohteesta ja miten. Silloin välineet määrittävät kuvaustilanteen. Miten nyt kukin sitten haluaa reissunsa kokea.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Hajahuomioita: 1. Jos noin on niin pitäisikö samaa sääntöä noudattaa kotioloissakin 2. Zoomikin jo melkein hyväksyttiin? Mutta kaksi objektiivia on sitten ei ei? 3. Jos reisussa on esim kolme objektiivia, niin eihän kaikkia koko ajan raahata mukana Odotan, että kohta astuu Araneva kehiin ja näyttää teille Nikonin "trinityt"
Vs: Yhden optiikan reissukitti Mulle riittä hyvin, että mukana on 14 - 200mm tuli samaan aikaan Nomadin kanssa
Vs: Yhden optiikan reissukitti Mulla kamerat on työkaluja, mutta 20D ja 35:nen ovat jääneet harrastusvehkeiksi. Siksi niitä on mukava kanniskella, ei haitttaa vaikka vähän reissussa rähjääntyskin. 30D ja Tamron 17-50/2,8 on mulla jäänyt vähemmälle käytölle, vaimo niillä pääasiassa kuvailee. Mulla ei ole väliä vaikka en matkoilla kaikkia saisikkaan kuvattua, otan muistikuvia kun tulee semmonen hetki. 35:nen on aika hyvä kompromissi, molemmista päistä kuitenkin loppuu kesken, jälkeenpäin rajaaminen ja panoraamojen teko helpottaa. Omaksi iloksi ja kovalevyn täytteeksi ne kumminkin jäävät....vaikka on niistä vakavampiin käyttöön jokunen ruutu päätynyt.
Vs: Yhden optiikan reissukitti 1. Pitäisi 2. Zoomia ei hyväksytty 3. Miksi reissuun kolme, kun yhdelläkin pärjää. Kuvitellaan, että on 35-50 mm kinovastaava kiinteä tai jopa kinokoon 35-50 mukana. Jos otat yleisnäkymiä, saat ne tuolla otettua. Usein joudut rajaamaan jotain kuvasta pois, miettimään, millä saat haluamasi asiat esim. katedraalista kerrottua kuvallasi. Jos käytössä on 15 mm laajakulma, hyvin todennäköiseti räppäset koko katedraalin kuvaan. Tämän jälkeen tsuumaat johonkin yksityiskohtaan 200 mm ja olet iloinen - hiphei! otin laajan näkymän ja yksityikohdan, kaikki hyvin. Jos otat 35 mm yksityikohdan, joudut ottamaan kuvaan muutakin. Tässä tulee se ero - joudut tekemään valintoja pääkohdetta tukevista elementeistä. Tsuumia tai vaihto-optiikoita käyttämällä sorrut helppoon ratkaisuun ja vaihdat polttoväliä - kokonaisnäkymä ja yksityiskohta irrallaan muista, saatikka, että tekisit joitakin poikkeuksellisen rajuja rajauksia. Sama koskee tapahtumia. Kadulla on helppo kuvata telellä vähän etäältä. Vaikeampaa on mennä lähemmäs, ottaa inhimillinen kontakti ihmisiin, jutella, kysyä lupa, kertoa itsestään jne. Tämän jos minkä huomaa useimmista kuvista - mikä on otettu etäältä vähän takaapäin huomaamattomasti ja missä on laitettu itsensä likoon. T Jukka
Vs: Yhden optiikan reissukitti Jukka, olet kovin ihanteellinen. Pragmatismi vs. normatiivisuus ;-) Noin minäkin haluan kuvata, ja aika usein teenkin, simppelillä kalustolla. Mutta on tilanteita jossa telelläkin voi saada kivoja kuvia - eikä siinä mitään epäeettistä ole. Tilanne ja omat ideani määrittävät sen miten toimin. On tullut aika vetää pari kuvaa esiin. Esimerkiksi tämän kuvan otin 200mm polttovälillä, objektiivina 70-200mm/4. Tämän taas otin 28 millisellä. Lisäksi kuvasin reissulla 50mm ja 85mm objektiiveilla. Tykkään että ne kaikki ovat tavallaan kivoja. 70-200 millisestä olisi tavallaan helppo luopua koska se on noista painavin, mutta toisaalta esimerkiksi maisemakuvauksessa sillä on oma erityistehtävänsä.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Jos pitäisi jotain uskonkappaleita tähän lasketella niin sanoisin, että kolme objektiivia reissuun ja kaksi aina mukaan. 28mm, 50mm tai 85mm ja 70-200mm. Objektiiveja käytetään seuraavasti. Maaseudulle ja maisemakuvaukseen otetaan 28mm ja 70-200mm. Kaupungilla kävellään 28mm ja 50mm tai 85mm mukana.
Vs: Yhden optiikan reissukitti ^Tuossa kohtaa loppuu usein peruskuvaajalta, kuten minulta, rohkeus kun pitää ottaa kontaktia. Tuo on se mitä eniten pitäisi saada "katukuvauksessa" muutettua, ja mikä eniten muuttaisi kuvia. Tällä hetkellä ne on kaikki niitä perusräpsyjä. Tuosta reissukitistä vielä. Yhden polttovälin touhu voi kenties tuottaa rajoituksen vuoksi parempia kuvia, mutta aika usein reissaaja haluaa ne tylsät koko katedraalin kuvatkin arkistoonsa, ihan että voi myöhemmin katsoa miltä se iso kirkko nyt näyttikään. Sinällään kiinteä on parempi kuin zoomi, että sitä polttoväliä ei ainakaan joka kuvaan voi vaihtaa. Voi edes välillä ottaa niitä kävelyjä yhdellä polttovälillä. Haluan silti reissussa niitä tylsiä arkistokuvia zoomillakin, tai ainakin vaihtaa polttoväliä ja yrittää ottaa ei-niin-tylsiä, mutta eri kuvakulman otoksia. Tuohan se vaihteluakin kuvasarjaan, vaikka osaava varmasti luo vaihtelua tarpeeksi yhdelläkin. Kaipaan itse myös ainakin niitä telellä otettuja kuvia reissuseteissä.
Vs: Yhden optiikan reissukitti Ei tämä ole ihannointia, vaan kokemusta. T Ensimmäinen digijärkkäri oli aps- kennolla ja 10-200 mm + telejatkeet....
Vs: Yhden optiikan reissukitti Itsekin ostin järjestelmän jossa on vaihdettava linssi, juurikin sen takia, että voi olla useampia linsseäj. Tietysti tämä yhden linssin taktiikkakin on varmasti ihan pätevä, mutta ehkä silloin tosiaan on järkevää suoraan ostaa esim Sonyn RX1 tai Fujin X100(S). Itse en omaa E-M1 + 12-40 + 75mm pidä liian isona ettei sitä viitsisi ottaa mukaan. Toki jos haluaa kompaktimpaa ratkaisua niin ehkä GM1 + 12-32 olisi riittävä. Ehkä siinäkin kuitenkin tykkäisin toiseen taskuun ottaa sen 75mm..
Vs: Yhden optiikan reissukitti Kuakapa meistä nyt kiireisissä arkiaskareissaan rientäviä ihmisiä pysäyttelemään? En minä ainakaan... Eri asia on jos haluat kuvan vaikka torikauppiaasta tai rantalaiturilla varkkojaan setvivästä kalastajasta. Silloin on hyvä ehkä jutella jotain pientä ennen kuin ottaa kuvan. Edes sanoa päivää. Tai ottaa kunnollinen katsekontakti josta selviää missä mennään. Kamerakalusto, olipa sitten kuinka yksinkertainen tahansa, ei kuitenkaan ihmisen kommunikaatiotaitoja paranna tai huononna. Paitsi ehkä se kamalan pitkä 600 millinen. Jospa ihmiset tulisivat kyselemään, että mikä mies olet kun tuommoista kannat. En myöskään tiedä oliko HC-B mitenkään erityisen hyvä juttumies. Minulla on kuitenkin pari hänen kirjaansa. Voin vaikka vannoa, ettei kaikkia niissä olevia kuvia ole otettu 50 millisellä.