Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Kalainen, 5 Kesäkuu 2015.

    Tervehdys kaikille kameralaukku.comin kanssakuvaajille,

    Haluaisin kertoa uudesta suomalaisesta Sony Alpha blogista 'Year of the Alpha'. Suomalaisille Sony Alpha käyttäjille suunnattuna blogin yhtenä tavoitteena on seurata Sony Alpha järjestelmän kehitystä, kokeilla Alpha-sarjan kalustoa ja kertoa kokemuksista muille. Tällä hetkellä juttua löytää ainakin Zeissin 50 millisestä Loxiasta ja jatkossa on tarkoitus tarkastaa myös Loxia 2/35. Sen lisäksi olen kirjoittanut vähän mietteitäni Sonyn A7-kamerasta sekä omasta kuvaamisestani.

    Vaikka blogi tarjoaa varsin perinteisellä tavalla lukijoilleen laiteharrastukseen liittyviä juttuja, on sen syvällisempänä tavoitteena saada myös vähän Sony Alphaan liittyvää toimintaa suomalaiselle valokuvaharrastamisen kentälle. Sen vuoksi julkaisen mielelläni myös muiden suomalaisten Sony Alpha käyttäjien tekemiä juttuja ja toivon näin tuovani heille lisää näkyvyyttä. Jutut voivat olla yksinkertaisia kuvaraportteja lyhyillä teksteillä tai sitten pidempiä artikkeleita itselle tärkeästä aiheesta. Palkkiota ei jutuista voi maksaa, mutta omien kuvien julkaiseminen voi piristää uudella tavalla monien harrastusta. Erityisesti Alpha-sarjan kameroilla toteutetut projektit kiinnostaisivat, kuin myös suomalaisten Zeiss-käyttäjien kokemukset. Jos kiinnostus heräsi, ota yhteyttä!

    Nyt kun blogia on rakennettu kovasti muutaman kuukauden ajan, olen hyvin tyytyväinen saadessani tämän vihdoin ja viimein liveksi. Menkää katsomaan, katselkaa, jättäkää kommentteja ja kertokaa itsestänne. Löytyy täältä:

    http://www.yearofthealpha.fi

    Ilmoitan jatkossa tähän threadiin uusista jutuista sitä mukaa kun niitä syntyy, mutta olisin myös iloinen siitä, jos joku pistäisi sanan kiertämään omassa ystäväpiirissään. Kuten jo edellä mainitsin, blogiin tulee jatkossa juttua ainakin Loxia 2/35:sta sekä Sonyn FE-linsseistä. Myös muutama juttu suomalaisista Sony Alpha kuvaajista on suunnitteilla.

    Blogin ylläpitäjänä olen itse, samoin kuin monet muutkin täällä, innokas valokuvauksen harrastaja - siis nimenomaisesti harrastaja, en ammattilainen tai vastaavaa. Aloitin aikanaan Sonyn Nex-5N:llä ja tällä hetkellä käytän A7:aa. Aika paljon tulee kuvattua ihan omaa elämää ja perhettä (omasta mielestäni tärkein kuvaamisen kohde), mutta olen myös innokas kokeilija ja oman visuaalisen tyylini etsijä. Harrastamisen lomassa olen myös Sony Nordicin tukema Sony Alpha-kuvaaja sekä yhteistyössä Zeissin kanssa. Blogi on osa tätä yhteistyökuviota, mutta päätän itse sen sisällöstä ja siitä, mitä kirjoitan esimerkiksi Sonyn/Zeissin tuotteista. Haluaisinkin nähdä tämän yhteistyökuvion niin, että pystyn sen avulla tuomaan suomalaisille lukijoille sellaista sisältöä, mitä ei löydy muualta verkosta. Kaikki on kuitenkin vielä alussa ja odotan itsekin mielenkiinnolla miten tämä lähtee muotoutumaan.

    Aurinkoisin terveisin,
    Toni Ahvenainen
    Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi.
     
  1. c

    c Well-Known Member

    5 364
    104
    63
    Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    eikö ole hassua, että suomalainen suomalaisille suunnattu blogi on nimeltään "year of the alpha" :) muuten asia ei muhun koske.. pisti vaan silmään että ollaan me aika jenkkejä
     
  2. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Jotenkin tuli mieleeni suomalainen sananlasku: "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat."
     
  3. oldnick

    oldnick Member

    415
    0
    16
    Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Eikö sitä nykyään enää olla valokuvaajia vaan sony-kuvaajia, fuji-kuvaajia, nikon-kuvaajia, canon-kuvaajia?
     
  4. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Valon kuvaaminen on niin 1900-lukua. Nykyään kamera on se tärkein juttu. Gear Generati0n.
     
  5. Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Moikka ja kiva nähdä täällä kommentteja. Vastaan vähän myöhässä, kun perhe-elämän arki syö vääjäämättä aikaa harrastuksilta.

    Tämä blogin nimeen liittyvä kysymys on perusteltu ja tiesin, että joku nostaa sen esiin. Et ole kuitenkaan ensimmäinen. :)

    'Year of the Alpha' johtaa juurensa alunperin englanninkieliseen valokuvausprojektiin, jota pidin vuoden 2014 aikana: yearofthealpha.com (suljen tämän sivuston piakkoin ja ohjaan .com osoitteen jatkossa tähän suomenkieliseen blogiin). Päädyin lopulta projektini ansiosta myös yhteistyökuvioihin Sonyn kanssa ja Sonylla tykättiin kovasti tästä nimestä. Silloin käytyjen keskustelujen kautta ajateltiin, että 'Year of the Alpha' voisi olla yksi nimi, joka koskettaisi sekä suomenkielistä blogia että muualla sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa englanninkielistä toimintaa. Käytännössä teen siis suomenkielistä blogia, mutta sikäli kun käytän muita sosiaalisen median sovelluksia (vaikka Flickr), joissa minulla on jo ennestään seuraajia, teen sen englanniksi. Englanti ei sulje (ainakaan kaikkia) suomalaisia pois, mutta blogin teen mieluummin suomeksi, kun pitkiä tekstejä on vähemmän työlästä tehdä suomeksi eikä suomenkielisiä Sony Alpha blogeja vielä juuri ole.

    Viime kädessä kyse on kompromissista, mutta ainakin toistaiseksi jaksan elää sen kanssa.

    -Toni
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Sorry kun vaan tässä kommentoin, mutta A7 juttua lueskelin ja ihmettelin kuinka  mikrojärkkäri tuntuu saaneen ihan uuden merkityksen. Sony α7 on selvästi vanhaa 5N:ää isompi eikä kameraa voi enää sanoa täysin varauksetta ainakaan pieneksi, mutta se ei ole myöskään iso. Ehkä keskikokoinen mikrojärkkäri olisi sopiva määritelmä.

    Taisi tuo tulla alunperin micro-4/3:sta.  Nyt sitä käytät kuin peilittömistä tai vain kokoa kuvaamaan.. ehkä se on tavallistakin nykyään?  Toisaalta jos A7 on keskikokoinen mikrojärkkäri, niin mihin kategoriaan sijoittuu esimerkiksi Nikon D3200?  Keskikokoinen minijärkkäri?  8)

    http://camerasize.com/compare/#317,487
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
  8. Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Hei AnselA ja kiitos (kriittisestä) kommentista. Haluat varmaan tuolla suomalaisella sananlaskulla viitata sellaiseen tulkintaan, että koska olen Sonyn ja Zeissin tukema harrastajakuvaaja, niin blogin sisältökin on sitten vain blogiposteiksi naamioituja markkinointitekstejä, joiden tarkoituksena on kolonisoida viattomien kameraharrastajien neitseelliset mielet ja rakentaa kapitalistista hegemoniaa suomalaisen valokuvaharrastamisen kentillä! :O No vitsit sikseen, ymmärrän varsin hyvin mitä tarkoitat (et yllämainittua). Ja arvostan myös kriittistä asennettasi.

    Anna kun puolustan vähän blogiani. Sen sijaan että olisin myymässä kameroita muille, blogin tarkoituksena on paitsi tuottaa vähän positiivista toimintaa suomalaisille Sony Alpha-kuvaajille, myös saada heille enemmän näkyvyyttä valokuvaharrastuksen kentillä. Julkaisen erittäin mielelläni juttuja toisten kuvaajien projekteista, kuvista ja mietteistä jakaen niitä blogini kautta kaikille niistä kiinnostuneille suomalaisille Sony Alpha-kuvaajille. Sikäli kun Suomessa ei vielä ole varsinaista Sony Alpha- ja Zeiss-käyttäjien yhteisöä, niin toivon, että tämä blogi on askel oikeaan suuntaan ja että se myös otetaan positiivisesti vastaan käyttäjien parissa - heitä varten tätä teen (+ siksi, että omassa harrastamisessakin tapahtuisi jotakin). Sikäli kun yhteistyössä on mukana Sony & Zeiss, niin heidän puoleltaan ei minua ole ohjeistettu mitenkään mistä tulisi kirjoittaa ja mitä tulisi sanoa. Päinvastoin, kummatkin ovat korostaneet, että minulla on blogini suhteen vapaat kädet. Lisään tähän vielä sen, että tottakai mieluummin lähden tämän tapaiseen yritykseen yhteyksien kanssa kuin että yrittäisin väsätä jotain eristyksissä. Viime kädessä ajattelenkin blogillani palvelevani toisia kanssakuvaajia. Juuri tänä aamuna yritin järjestää yhdelle kaluston vaihtoa harkitsevalle hääkuvaajalle mahdollisuuden kokeilla Sonya kuvauskeikoilla ilman, että joutuu ostamaan yhtään mitään - päätyy sitten vaihtamaan kalustoa tai ei, kameroiden myyminen ei minua kiinnosta, sitä varten ovat toiset miehet.

    Blogi siis toivottavasti palvelee suomalaisia kanssakuvaajia tuomalla paitsi heitä kiinnostavia juttuja, myös heidän itsensä projekteja verkon eetteriin. Kaikki riippuu viime kädessä tietysti siitä, miten tämänlaiset tavoitteet otetaan vastaan. Toivottavasti positiivisesti.

    -Toni
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Kameralaukun yhteisö on sillä lailla nurkkakuntainen, että se vastustaa merkkikohtaisia nurkkakuntia.    :)

    Jos joku ei tätä usko, voi avata vaikka äänestyksen.

    Toinen asia on, että hyvin netissä on tilaa muullekin ja varmaan omanlaista tarvetta jonkinverran löytyy merkkinurkillekin.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Nämä kriittiset aatokset ovat olleet paljon keskusteluissa täällä.  Blogin a7-tarinassa on sitä vastoin suorastaan suorasukainen vastaveto kun puhutaan häpeilemättömästi kameran antamasta inspiraatiosta ja kuinka se kuluu loppuun ajoittain.  Vertaa Nikonin markkinointiin: I am different. I am alive. jne.
     
  11. Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    No kaikki kuvaajathan sitä joutuvat tänä päivänä täsmentämään jollakin tavalla sitä, mitä kuvaavat. Ollaanko luonto-, mainos vai potretti-kuvaajia. Jos itselläni olisi jokin disipliini tämän suhteen, niin olisi tietysti helpompaa, mutta kun olen vain melko samanlainen harrastajakuvaaja kuin muutkin täällä. Itse tykkäisin pitää itseäni erityisesti "valottomuuden kuvaajana", mutta blogin kontekstissa lienee ihan ok kertoa taustoista selväsanaisemmin. :)

    -Toni
     
  12. Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Joo, nämä on vaikeita määriteltäviä - varsinkin kun kukin merkki pyrkii luomaan oman tavan puhua samasta asiasta (fyysisestä koosta) ja pyrkii siten ohjaamaan mielikuvia. Itse tarkoitin tuolla edellä mainitulla niinkin yksinkertaista asiaa, että A7 on selvästi 5N:ää isompi (ja myös painavampi). Aluksi tämä ehkä vähän häiritsikin, kun olin tottunut pitämään 5N:ää pienenä. Toisaalta muistan, että 5N:n kanssa monesti tuli sormet puristamisesta kipeiksi jos kuvasi pitkään yhdellä kädellä - grippi on sen verran pieni ja siitä pidetään kiinni vain kahdella/kolmella sormella (plus peukalolla). A7:n isommasta koosta tuli tässä mielessä positiivinen juttu, kun kamerasta sai yksinkertaisesi paremman otteen. Kaiken kaikkiaan koonsa puolesta siinä ollaan kuitenkin minun mielestäni ylärajalla enkä juuri isompaa mielellään viitsisi raahata mukana.

    -Toni
     
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Täsmennän olevani yleiskuvaaja, mikäli olen kuvaaja ensinkään. Olen kokeillut varmaan kaikkia merkkejä ja painotan tilanteeseen sopivaa kuvausvarustusta. En koe, että mikään tuotemerkki olisi erityisesti persoonallisuuteni jatke nykyisin, kun en enää saa palkkaa tuotemerkin tunnustamisesta. Missä luuraavat bloggaavat arjen harmaiden aktivoijat ja kaikkien kameroiden menekinedistäjät ;)
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Luulen että näissä vielä nähdään heiluriliikettä, samalla tavalla kuin heittokalastuksessa vavan pituudessa, joka menee muutamassa vuodessa pitkästä lyhyeen ja takaisin.  Kyse on selvästi muodista tai  trendistä.  Ihmisen yleinen käden koko on kuitenkin muuttumaton ja sormenpäätkin nappuloita ja muita säätimiä painelemaan.
     
  15. ougle

    ougle Member

    183
    23
    18
    Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Vai oliko se niin, että vastustaa nurkkakohtaisia merkkikuntia?



    ;-)
     
  16. Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Ihminen on laajennetun egoistinen olio. Hän pystyy käsittämään jonkinlaisen ryhmän, mutta mielellään jo jakaa sitäkin pienemmiksi. Haetaan sosiaalista pintaa -saatetaan joka alkaa valokuvaamaan vain siksi, että tutustuisi muihin ihmisiin, mutta käsitetään nopeasti ettei mihin tahansa ihmisiin, haetaan toisaalta samanlaisuutta, mutta tärkeämpää onkin rajata muuta pois. Toisaalta inhotaan lokeroimista, mutta rajataan ensimäisinä lokeroijat pois ;-)
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Hyvin sanottu - ja hyvin samaa tarkoitin edellä.

    Sonyn a7 ja a7r kun esiteltiin, ihastelin muotoilua - varsinkin akkukahvan kanssa.  http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,87386.msg631647.html#msg631647  ed. Näköjään kutsun sitä myös Fujiksi vahingossa.
     
  18. Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Zeissin Loxia kokeilussa, osa 3 (kuvanlaatu & piirto) nyt valmis. Itse tykkäsin kovasti, eli on hyvä, mutta kompromissejakin on linssin kanssa tehty. Käykää katsomassa ketä Loxiat kiinnostavat! :)

    http://yearofthealpha.fi/

    -Toni
     
  19. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Year of the Alpha - suomalainen Sony Alpha blogi

    Moi Toni,

    Kirjoitin blogiisi tällaisen viestin:

    Mitä tuo Loxia maksaa? Itsellä on melkoinen repertuaari vanhoja normaalilaseja, mm 2kpl CZ T* Planar 1,7 50mm, YASHICA ML 50mm 1:2, Super-Multi-Coated TAKUMAR 1:1,4/50mm, SMC PENTAX 1:1,4/50mm, SMC PENTAX -DFA 1:2,8 50mm MACRO, XR RIKENON 1:2 50mm S, XR RIKENON 1:1,4 50mm, Petri 1:1,8/55, KONICA HEXANON AR 50mm F1,8, HELIOS-44M-6 58mm1:2, HELIOS-44-2 2/58, MINOLTA AF 50mm 1:1,7 jne.
    Onko sinulla mitään kokeiluja siitä, miten tuollaiset vanhemmat mf lasit pärjää Sonyn A7 rungoissa suhteessa noihin uudempiin kuten Loxiaan?
    Sinun kaikki kuvat oli otettu staattisista kohteista, joten mf ei ole mikään ongelma, ja eikös tuo Loxiakin ole ihan mf lasi?

    Ystävällisin terveisin,
    markku55