Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

RAW to iPad?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana TStoor, 11 Heinäkuu 2018.

  1. TStoor

    TStoor Well-Known Member

    3 149
    70
    48
    En saa nyt millään onnsitumaan DNG-tiedostojen lataaminen/käsittely iPadissa. Miellään työskentelisin Lightroomissa yms.

    Onks tietoo tai tips&tricks?

    Kalustona on iPad Pro 10.5 ja Lightning to SD Card Camera Reader.
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 475
    3 081
    113
    Enpä ole kokeillut, mutta luulisin, että Lightroomin importissa pitää tallettaa dng: t Camera Roll -kansioon, josta Lightroom osaa aukoa niitä. Suoraan korti!ta se ei onnistune.
     
  3. toanna

    toanna Member

    323
    4
    18
    Itse olen tehnyt näin. Mieluummin importtaisin suoraan Lightroomin, mutta en ole keksinyt parempaa keinoa.
     
  4. TStoor

    TStoor Well-Known Member

    3 149
    70
    48
  5. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    310
    41
    28
    Minä käytän iPad Prolla Affinitya, ja tosiaan camera rollin kautta siirrän dng-tiedostot.
     
  6. TStoor

    TStoor Well-Known Member

    3 149
    70
    48
    Ok ostin sen appin ja pitää kokeilla. Yhteinen nimittäjä näyttäisi olevan se, että yhtäaikaa ei voi olla kortilla dng ja jpg tiedosto. Silloin taitaa Camera rolliin siirtyä vain jpg.
     
  7. ALe

    ALe Active Member

    175
    99
    43
    Onko tuosta Affinity Photo for iPad ja iPad Pro kombosta kertynyt millaisia kokemuksia - onko tästä PC:n ja Lightroomin korvaajaksi? Riittääkö suorituskyky tiedostojen muokkaamiseen, millainen on työprosessi: pitääkö RAW muuntaa ensin DNG:ksi, mihin säilöt alkuperäiset ja muokatut tiedostot?
     
  8. Anie Mist

    Anie Mist Active Member

    310
    41
    28
    Käytän tätä lähinnä muokkaustyökaluna reissuilla. Sillä tekee perussäädöt (ala LR) ja muokkaukset (ala PS) varsin hyvin, mutta suurten kuvamassojen hallintaan siitä ei ole, ainakaan itselläni. Exporttaan kuvat Affinitystä suoraan iPadin photo rolliin, siitä ne menevät pilveen jemmaan. Alkuperäiset raakakuvat pysyvät koskemattomana. Suorituskyky iPad Prolla on yllättävän hyvä, Affinity ei juuri nikottele.

    Korvaako Affinity & iPad Pro -kombo minulla MacBook Pron ja Lightroomin? Ei ainakaan nykyisellään, mutta kätevä se silti on etenkin reissukäytössä. Kaikki Photoshop-tyyppiset muokkaukset teen kyllä nykyään Affinityllä, tällöin monesti käsittelen kuvan ensin Lighroomissa jonka jälkeen siirrän sen iPadiin.
     
    ALe tykkää tästä.