Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Reilu ylivalotus

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana J.Vuokko, 23 Huhtikuu 2007.

  1. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Sattuipa oikein emämöhläys.
    Tulin kuvanneeksi 2 aihetta N-2 filmille (eli hp5+, EI. 125). Ajatuksissani valotin kaiken suoraan sävyn III mukaan, unohtaen siirtää valotuksen
    sävyn V kohdalle.

    Kaikki ruudut saivat siten 2 aukkoa ylivalotusta. Sama kuin olisin valottanut EI 32 mukaan :/

    Nyt pohdiskelenkin, että olisiko filmille tehtävissä jotakin yläsävyt pelastavaa kehitysvaiheessa?
    Mietin, että N-2 kehityksellä yläsävyt olisivat karkeasti ottaen siellä, missä ne olisivat olleet N-filmille kuvatessa. Siis tukossa.

    Tosin tällä loivalla kehityksellä sävyjen siirtymä ei liene yhtä radikaali (jos olisin kotona, voisin omimaiskäyrästä arvioida tarkkaankin), joten luottaako vain siihen, että yläsävyt pysyvät vedostuskelpoisina vai kannattaisiko huomattavaa ylivalotusta kompensoida lyhentämällä kehitysaikaa ja vedostamalla sitten jyrkemmälle paperille?
     
  2. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Reilu ylivalotus

    Koita kehittää semi- tai fullstandina
     
  3. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Reilu ylivalotus

    Millä kehität? ID11? 30% pois ajasta. Ei mee kauheesti pieleen.
     
  4. Vs: Reilu ylivalotus

    Epäzonevastauksena sanoisin:
    Perceptol stock 9min
    parikertaa kaverille kehitellyt hp5+@50
     
  5. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Reilu ylivalotus

    Xtol:lla kehittelen. Kovin tuntemattomiin kehitteisiin en viitsi lähteä, etten huononna tilannetta entuudestaan.

    DiXactolia ja Pyrocatia olisi, mutta kummastakin mulla on liian vähän kokemusta.
     
  6. Vs: Reilu ylivalotus

    Jos kuvat ovat kriittisiä, kannattaa tehdä vastaava temppu harjoitusfilmillä ja kokeilla miten eri keinot tepsivät. Mullakin makaa yksi filmi syrjässä odottamassa että on riittävästi kokeilua semistandista ensin. Mulla N-valotus ja N-3 olisi passeli kehitys (paitsi niille muille N-kontrastin kuville).

    Stand/semi-stand olisi minunkin ensimäinen idea. Toinen vaihtoehto olis katsoa käyristä missä ei vielä mene tukkoon ja kehittää siihen asti. Tällöin jää vielä paras mahdollisuus kompensoida loivuutta esim. nro 5 suotimella. Rakeessa tuo reilu valotus näkyy taatusti silti.
     
  7. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Reilu ylivalotus

    Jeps. Taitaa tosiaan olla parempi laittaa rulla jääkaappiin odottelemaan varmempaa kokemusta jottei turhaan tule söhlittyä hädissä.

    DiXalctol olisi kiinnostava vaihtoehto stand-kehityksenä, mutta kun ko. kehite muutenkin korostaa raetta niin näin ylikehittyneessä se voi olla ikävää - ellei värjääntyminen riitä pehmentämään rakeisuutta huippuvaloissa.
     
  8. juhaa

    juhaa Active Member

    8 059
    2
    38
    Vs: Reilu ylivalotus

    Ja jos rae arveluttaa niin ainahan sen voi perustella tyylikeinona, joka sopi juuri niihin kuviin. Taiteilijan vapautta näes :D
     
  9. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Reilu ylivalotus

    No niin, raportoidaan tähän vanhaan aiheeseen....

    Kyseinen filmi jäi sitten odottamaan parempia aikoja kun ei motivoinut ihmetellä ja uutta materiaalia tulee liian(kin) kovalla tahdilla.

    Nyt pitkän pakastamisen jälkeen kehitin filmin DiXactolilla 2-kylpynä.
    Kun DiXactolista on jo kertynyt sen verran paljon kokemusta, niin osasin arvaamalla heittää lyhyen ajan, 3+3 minuuttia 24 asteessa.

    Täytyy myöntää että tulos hämmästytti. Negat ovat ihan "ok", ehkä monien mielestä tavallisia peräti.
    Tiheydet ovat normaalitasoa, rakeisuus ei todellakaan pomppaa pahaksi.
    Se, mistä menetetään on huippuvalojen detaljit.

    No, lopulta nyt kun sai negat kehitettyä ja pelastettua pari vuotta kuvaamisen jälkeen niin ei noissa oikeen mitään kuvallisesti pelastamisen arvoista ollut. Se kuvaushetken fiilis ja odotus oli jo unohtunut :D

    Oiva esimerkki siitä, että omat negat pitäis kehittää heti ja haudata pariksi vuodeksi arkistoon ja vasta sitten tutkailla  ;)

    Muistan, että kuvaushetkellä silmää kiihotti erityisesti kohteena olevan romahtaneen ladon laudoituksen struktuurit huippuvaloissa, valitsin N-2 -kehityksen, koska se olisi toteuttanut visioni sellaisenaan. Kuvassa olevan ladon ehjähkö seinä oli varjossa ja olisi mennyt zonelle III, siis tummaksi mutta detaljikkaaksi ja nuo auringossa hohtavat laudat sinne VII:lle - jossa tämän pelastamisen jäljiltä ei juuri detaljeja löydy.

    Silti, Hp5+ herkkyydellä 32 ja täysin käyttökelpoisia negoja jos kuvan sisältö tai aihe sattuisi olemaan parempi.

    2-kylvystä mulla on muutenkin niin paljon hyviä kokemuksia, että olen pohtinut josko kokeilisi tuota D-23:sta modattua stöcklerin 2-kylpykehitettä, tai vielä paremmin siitä Thorntonin eteenpäin säätämää versiota.
    Vaan kun ei jaksaisi noita itse alkuaineista sekoitella.
    DiXactolin 2-kylvyllä olen vedellyt näpsykuva-negoja hyvin tuloksin.