Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Kommenttini ei erityisesti koskenut tätä kuvaa, oli siis yleistys kuvien nimeämiseen.
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa menihän tääkin ihan asialliseen suuntaan, itse olen aika yllättynyt kun mulla on ruudulla shotti noin osapuilleen hanskassa, sitten klikkaan "save for web" painiketta, silloin jo tapahtuu kamalia, mutta annas olla kun menee kameralaukun mankelin käpi, ei sitä tatsia enää löydykkään mutta en saa tästä pultteja, ok onhan sentään annettu merkki että hengissä ollaan ja kuvaa tiputtelee harvakseltaan , muun haslingin seassa se kai se syvin olemus on olla täällä
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Hyvä pointti tuokin. Mutta ei nyt ihan niinkään voi yleistää, ettei ole mitään väliä mitä filmiä tai kehitettä käyttäisi, että kaikki on kuitenkin saman näköistä kun lataa kuvat Kameralaukkuun. Onhan täälläkin hyvin paljon eri näköisiä kuvia, ja monien tyyli on jopa tunnistettavissa. Enkä usko että erot syntyvät pelkästään photoshopin käyriä vääntämällä. Kyllä kuvien taustatiedot ovat kuitenkin suuntaa antavia.
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Minkä takia pitää käyttää save for webbiä? Sieltä valikosta löytyy myös save as jolla pystyy kontrolloimaan tiedoston kokoa mikä lienee tärkein optio laitettaessa kuvia jollekkin foorumille missä on kokorajoituksia.
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Kyllähän tuoltakin pysyy tiedoston kokoa kontrolloimaan ja jopa esilkatselulla. kapa
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Jos sitä save for webiä käyttää niin kannattaa varmistaa että ICC-profiilitieto menee kuvaan mukaan (se on jäämässä pois lähtökohtaisesti). Sitten vielä käyttää Firefoxia ja kääntää värihallinnan päälle niin varmasti näkyy kiuvat samalla tavalla. Tosin kannattaa kuva kääntää ensin sRGB-avaruuteen jos haluaa että värit näkyvät edes jollain tavalla järkevästi jos katsojalla ei ole värihallittua selainta. En itse käytä koskaan save for webiä koska en ole jaksanut tutustua siihen, mitä se tarklleen ottaen tekee. Save as tekee konversion mahdollisimman suoraviivaisesti, siksi olen sen kokenut paremmaksi, kun en ole koskaan muuta kaivannut.
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa En itsekään käytä save for webbiä, mutta toivon että se on niin fiksu, että se konvertoisi kuvan automaattisesti sRGB:n koska selaimet kuitenkin yhä edelleen kuseksivat profiilien kanssa.. jos ei sun tai mun selain, niin jonkun kolmannen jampan selain viimeistään.
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Tyylierot tuskin kehitteestä tai filmistä johtuvat (pl. ehkä rakeisuus). Enemmänkin se on kehitystottumusten (kontrasti), skannauksen ja sen kuvankäsittelyn valintoja, että millasta kuvaa haluaa tehdä. Kehitteestä, laimennuksista tai kehitystyyleistä (vaikka ständ vs. jatkuva pyörittely) se ero ei kyllä johdu, pientä loppusilausta ehkä lukuunottamatta.
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Jos sama henkilö kuvaa eri filkoilla ja kehittää eri keihtteillä, niin kyllä vaan on eroja jopa näissä nettikuvissa jos kuvankäsittely on about sama. Ja sitä se kai yleensä on, eiköhän kaikilla ole aika vakiintunut tapa käsitellä kuvia? Ainakin mulla on, eikä ne mitään järisyttäviä temppuja ole. Eikä kukaan pyri kuvankäsittelyllä tekemään kaikista kuviastaan samanlaisia, kai sitä hakee tietyllä filkalla/kehitteellä tiettyä jälkeä ja päinvastoin korostaa tiettyjä filmille tai kehitteelle ominaisia juttuja. Mutta totta kai nettikuvat ovat suuntaa-antavia. Negat kertovat totuuden, mutta eihän niitä pääse näkemään muita kuin omia. Mikä ihmeen millään-ei-ole-mitään-väliä-kaikki-näyttää-kuitenkin-samalta -mentaliteetti täällä nyt vallitsee? No, ihan sama oikeastaan... EDIT: Tässä kolme erilaista filmi-kehiteyhdistelmiä. Mitkä selviävät tiedostojen nimistä. Näkyykö mitään eroja?
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Eipä tässä väitetä että ne samalta näyttävät ja ettei millään mitään väliä ole. Se vaan että nettikuvassa ei kehitteiden vaikutus lopulliseen kuvaan kovin järkevästi näy, eikä kehitteen vaikutusta omissa kuvissa, omin menetelmin voi käytännössä hirveästi päätellä. Meillä on... 1) Erilaiset originaalit samoillakin aineilla. Vaikka listaisi omat työtapansa, silti luultavasti toinen foorumilainen saisi hieman erilaiset negatiivit lähtökohdaksi samoja ohjeita noudattaen (agitointi, tankit, veden laatu, ajanotto, .......) 2) Eri skannerit 3) Eri skannerisoftat ja erilaiset tavat ja mieltymykset käyttää niitä. Lisäksi erilaiset maut 4) Erilaiset tavat ja filosofiat siitä, miten kuvia käsitellään tämän jälkeen vai käsitelläänkö ollenkaan. Ei mulla ainakaan ole mitään vakiotemppuja jotka joka kuvalle teen juuri samalla tavalla. Niin pimiössä kuin tietokoneella väännän jokaista kuvaa niin kauan että lopputulos miellyttää. Jos lähtökohta on erilainen, on työnkulkukin luultavasti. Lopputulos riippuu siitä originaalista vain sen verran, miten paljon se rajoittaa tai mahdollistaa. Päässä on se idea, millaiset sävyt kuvaan haluaa. Kehitteen ja filmin pitää vain tuottaa sellaiset sävyt ja sellainen kontrasti, että homma onnistuu suunnilleen siten. Sitten kun kuvista tehtyjä vedoksia arvioidaan ihan kunnon kokoisina, alkaa todellä näkyä erot rakeisuudessa ja muussa jäljessä, varmasti sävyissäkin, kun pimiössä ne keinot sävyihin ja kontrasteihin vaikuttamiseen ovat kuitenkin jonkin verran rajatummat. Nettikuvissa eroja tulee paljon enemmän muista asioista kuin kehitevalinnoista. Siksi en lähtisi kauheasti päättelemään toisen nettikuvista, ellei ole kerrottu muuta työnkulkuakin melko tarkkaan .
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa No ekassa on junarataa, toisessa on blondi ja brunetti sekä bussi... kolmannessa kuvaan on jäänyt vain brunetti . Tosissaan jos ottaa, niin eka ja vika näyttää vähän loivemmilta kuin keskimmäinen. Kehitteen piikkiin sitä ei voi millään tapaa laittaa. Kaikki noiden erot johtunevat enemmänkin eri valinnoista ja työtavoista eri kohdin prosessia. Tuossa koossa varmasti saisi suht samat kuvat millä vain kehitteellä ja filmillä. Näin väitän aivan pokkanaamalla .
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa No nämä kuvat ovat kaikki hyvin pitkälit samalla tavalla photoshopattu. Ei siis kovin paljon, kun en siihen paljon aikaa yleensä uhraa. Skannaukset ovat mulle oikeastaan vaan apuna pimiötä varten. En nimittäin uhraa baryyttipaperia pinnakkaisiiin, vaan tulostan kiinnostavimmat kuvat A3:lle ja sitten mietin printtiä arvioimalla mitä pimiössä voisi saada aikaiseksi, miten kuvasta voisi saada enemmän irti. Taitava photoshoppaaja tekee mitä vaan mistä kuvasta tahansa, mutta eihän tästä nyt ole kyse yrittää yhdenmukaistaa kuvia, vaan näyttää että tällä kombolla tulee about tällaista jälkeä. Jos muistat, ollaan valokuvausfoorumissa...? Ja kyllä vaan huomaa eron jos kehittää vaikkapa HC-110 tai Acufinella. Negat ovat erilaisia ja totta mooses erot välittyvät myös skannauksen kautta nettikuvaan ellei niitä halua tietoisesti peittää. Ja miksi ihmeessä haluaisi näin tehdä??? Hyvää yötä!
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa En minä ainakaan halua kuvia tehdä kehitteiden ehdoilla, jos tuntuu että niiden erojen tasaaminen tuottaa paremman kuvan. Jos ei, niin sitten ei tasata. Ihan tilanteen mukaan. Joten siksi niitä saattaisi niitä eroja poistaa, jos vaikkapa sillä Acufinella näyttäiskin tietty kuva olevan liian jyrkkä. Tai HC:lla liian loiva. Kehitysajan muutoshan tekee vastaavaa eroa, tai liikuttelutavan valinta. Eri kehitteilläkin saa näitä muuttujia säätämällä siis eroja tasattua. Valinta kannattanee tehdä sen mukaan millaista kuvaa haluaa - ei siksi että saisi erilaisia kuvia eri kehitteillä ja filmeillä (eli "vain vaihtelun vuoksi"). Ei sitäkään tietenkään kukaan kieltämässä ole...
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Frank, Noista kolme esimerkkikuvista eka ja kolmas ovat ensimmäiset testaukeni ikinä kyseisillä filkoilla. Tri-X ja ID-11 sitten hyvinkin tuttu. Noista tuloksista voi päätellä jotain (senhän itsekin äsken teit), kun kehittää seuraavan kerran. Eikä ole mitään liian loivaa tai liian jyrkkää, on vaan eri makuja. Ja sen olen jo kauan sitten todennut, että esim. sinulla ja minulla on täysin erilainen maku oikeastaan kaikkeen mitä kuvien suhteen tulee. Joten tästä on meidän kahden ihan turha keskustella tämän enempää. Keskittyisit modena sen sijaan kehittämään tätä Kameralaukun Galleriaa siten että käyttäjät saisivat ladattua isompia kuvia ja siten filmien ja kehitteiden erot selkeämmin näkyviin.
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Heh. Enpä taida modena paljoa pysty sen eteen tekemään, sillä Teemu taitaa olla se jolla oikeudet palvelimeen on. Ei meillä rivimoderaattoreilla ole sen kummempia valtuuksia kuin täällä oleviin viesteihin, muokkailuun, siirtelyyn ja poisteluun tms... Mutta voihan niitä vaikka omille kotisivuilleen laittaa isompana ja linkin tai pikkukuvakkeen tänne.
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Ei kai, whooa. Save as ei vaan "optimoi" sitä kuvaa sen enempää...
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Yleensä "organisaatioissa" eivät päälliköt asioita edistääkseen käy omin lupinensa vaikkapa muuttamassa asioita tietojärjestelmissä, vaan he edistääkseen asioita esimerkiksi SELVITTÄVÄT asioita impulssien antajien kanssa, tekevät sen perusteella SUUNNITELMIA, käynnistävät sitten johdon kanssa NEUVOTTELUJA, joissa he EHDOTTAVAT asioita, jne...
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Senhän voi täällä jokainen itsekin tehdä. Kehityskeskusteluihin juttua vaan, niin ei tarvita niin paljoa välivaiheitakaan.
Vs: XPan, ikivanha filmi ja sumeinen sunnuntai Helsingin keskustassa Uusista kuvista tykkäsin erityisesti tuosta keskimmäisestä. Tässä formaatissa olisi kiinnostavaa nähdä sarja miljööpotretteja ohikulkijoista vaikkapa rajattuna johonkin kaupunkiin, saisi kuva-alalle aina jotain mikä sitoo ympäristöön missä henkilöt on tavannut.