Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

WLAN... osaaks kukaa neuvoo?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Heli, 5 Syyskuu 2008.

Vs: WLAN... osaaks kukaa neuvoo?

No jumakekka, kuivuri sanoo että narulla ja Telewellin adsl-kortilla 6792 kbit/s.

Hmm, pitääkös alkaa investoimaan nopeampaa kalustoon langattomana ;-]

Kyllä tää toosa, Telewell TW-EA510 pitäisis olla ihan hapia, mutta ehkä tää D-link DWL-G122 tikku on hidas?

1. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Mulle sano näin täl mäkil ja d-linkillä 2756 kbit/s. Meil on joku vaa 3/600 systeemi.

2. Vs: WLAN... osaaks kukaa neuvoo?

Aika hyvin miust.

Mää katoin vinkejä netiist.
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/697417

Tuolta nappasin vinkin muuttaa poksin asetukseksi: "Valitse boksista pelkkä 802.11g, jos mahdollista"

Ja auttoi: 6864 kbit/s

Jep jep.

3. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Mistä kohti tollaisen asetuksen voi tehdä? En löytäny moista kohtaa tuolta boxin asetuksista...

4. Vs: WLAN... osaaks kukaa neuvoo?

Meillä on eri merkit, itse löysin Telewellin käyttöohjeesta, suunnilleen asetukset/wlan-kohdasta sen.

Mutta tuskin se sinun tapausessasi netin nopeutta nostaa, koska olet jo aika liki luvattua maksimia, ja lähempänä kuin minä.

5. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Nyt mitattu 4474 kbit/s wlanin kautta, vielä ollaan kaukana 8 megaisesta, mitä Sonera myy, Higg

6. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

No mitäs tosta, mä en pääse johdollakaan kuin 3,7M tasolle tällä 8M-tasoisena myydyllä liittymällä...
    WLANia en ole jaksanut edes mitata, hidas se wlan kuitenkin on... mut surffaahan sillä.

Pöytäkone on tiukasti kaapelissa =)

7. Vs: WLAN... osaaks kukaa neuvoo?

Aivan. Jos piuhalla tule sama, myy Sonera ilmaa, mutta jos ei niin silloinhan hitaus on wlanissa.
    Itselläni nyt nopeus wlanilla sama kuin piuhalla, mutta Sonera lupaakin tuon 10megaa vain maksimina, eikä miniminä. Tuo on ihan ok minusta -ainakin nyt tuntuu siltä ;-)

8. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Tuo 8megaa on se maksiminopeus, eli ns. fullrate, eli se voi olla mitä tahansa 2 ja 8 megan välissä, ihan vaan tiedoksi :)
    Näin sulle kerrotaan, jos soitat asiakaspalveluun, nimimerkillä kokemusta on.

9. kalmari

kalmari Member

385
    0
    16

Juu, en nyt ihan huutoa nostaisi tuosta ettei piuhasta tule tavaraa luvattua tahtia koska kaapeloinnit saattavat olla hyvin parikymmentä vuotta sitten vedettyjä ja sekös palveluntarjoajaa kiinnostaa.
    Eipä nuo ole ikinä ollutkaan täysin sitä mitä lupailevat.
    Itselläni on soneran 100/10 ja olen vieläkin erittäin positiivisesti yllättynyt kun tulee reilu 9mbs sisään ja keskimäärin 2,5mbs ulos. Kuulemien perusteella tämmöinen touhu soneran kanssa on enemmän kyllä poikkeus ;)

10. Vs: WLAN... osaaks kukaa neuvoo?

16809 kbit/s... Vähän uupuu 24 megaisesta yhteydestä. :)

11. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Heh, mulla tulee vielä ilmakaapelilla tolpasta seinään puhelinjohto, toinen kahdesta parista on jo mykkä seinästä pistokkeeseen menevässä piuhassa. Ja kyllä, asun helsingissä :)
    Saattaa olla enemmän kuin 20 vuotta sillä piuhalla ikää.

12. higgins

higgins Active Member

4 660
    7
    38

Aivan. Jos piuhalla tule sama, myy Sonera ilmaa, mutta jos ei niin silloinhan hitaus on wlanissa.
    [/quote]

No piuhalla ei tullut illalla kuin pari sataa kbit/s enemmän, eli wlan näyttää olevan iskussa, Higg

13. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Kaikkihan myyvät ilmaa... tuo 8M on taattu sopimuksessa vain maksiminopeudeksi. Ikävä vain, että monella ei talo ole kovin optimaallisella paikalla noiden nopeuksien saavuttamiseksi ja ikävä kyllä trendi on se, että 2M -vauhdista seuraava on yleensä 8M...

Mullakin nyt kaapelin kautta on mahdollista saada  2800 kbps / 960 kbps. Ihan hurja saavutus 8M/1M liittymällä :S

Harvinaisen alhaiseksi on kätellyt nyt nopeuden, yleensä sisään sentään tulee se 3700-3900kbps.

Tiedä sitten pitäisikö yrittää runksia noita protokollajuttuja jotenkin? Nyt on automaattinen kättely ja modeemi valitsee adsl2+:n protokollaksi.

14. Vs: WLAN... osaaks kukaa neuvoo?

Mä olin kyllä aika tyytyväinen kun yhdestä muutoksesta, jonka en edes ajatellut toimivan, tuli yli 3,5x vauhti. Minulla tarjoojan hyppäys on 1M->10M, joten noista ei tarvitse miettiä.

15. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Mikä tuo muutos sitten oli?

16. Vs: WLAN... osaaks kukaa neuvoo?

17. J.Vuokko

8 192
    63
    48

Ok, mutta tuohan on vain WLAN-puoleen vaikuttava asia, g-editio protokollasta on nopeampi.

Mulla kun tuolla ADSL-puolella menee jo kättely niin hitaalle :(

Jahas, netistä löytyi tämmöistä:
    [QUOTE>
    [/QUOTE]

Ja mulla nuo luvut ovat säälittävästi:

noise margin upstream: 6 db
    noise margin downstream: 8 db

Sen enempiä en näistä ymmärrä... mutta tuolla tulkiten ei näillä asunnon 70-lukulaisilla(?) kaapeloinneilla kummoisia nopeuksia saane  :'(

18. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
  19. Vs: WLAN... osaaks kukaa neuvoo?

Juu, tästä wlanista tässä valtaosin on ollutkin kyse, otsikosta lähtien ;-) Mähän koitin mitä piuha seinään tuo, ja tällä muutoksella sain wlanitse saman arvon, joten suits me, kuten nykyään kuuluu välillä heittää ;-)

Enpä ymmärä noista mithän..