Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Win 10

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana arko, 26 Heinäkuu 2015.

1. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Vs: Win 10

Kertauksena kaiken varulta. Noissa kannattaa muistaa että ensin pitää päivittää vanhan version (7,8) päälle jotta se Windows (10) avain tallettuu Microsoftille. Suositus taitaa olla sitä käytetään jonkun aikaa. Tämän jälkeen voi tehdä sen suoran asennuksen USB tikulta*, jossa siis haluaa puhtaan asennuksen. Tässä se kysyy tuoteavainta ja nämä pitää ohittaa, kun se vanhan Windows (7,8) avain ei käy noihin. Kun Windows (10) on asentunut, niin se osaa tehdä sen aktivoinnin itsenäisesti.

*Ja muistitikulle kannattaa asentaa vastaava versio mikä on entuudesta. Jos koneella on Windows 7 Pro, niin myös pitää asentaa Windows 10 Pro.

2. simos

simos Ylläpidon jäsen

8 444
    442
    83
  3. Vs: Win 10

Juu. Nyt toimii verkko, netti ja jaetut printterit ok. Ei ollenkaan semmoinen tiilijärkytys kuin 8 oli.

4. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

On ne päällä. Eilen se sitten lopulta tupsahtikin, mistä lie viivästys.

No, heti alkuun pääsikin selvittämään nvidia-ajureiden asennusta kun kalibrointi ei enää toiminut. Nyt tuntuisi kaikki toimivan ja bonuksena CC-LR:stä tupsahti uusi versio :)

5. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113

Tuo Jyrki Kasvin juttu on hieman kärjistetty,. Suurimman osan MS:lle lähetettävästä tiedosta pystyy asetuksissa laittamaan pois päältä. Ja jos et tallenna salasanoja koneellesi etkä ole kirjautuneena minnekään, edes Microsoftin tilille, automaattisesti, niin ei sinne myöskään mitään lähetetä. Asetukset kannattaa käydä läpi heti asennuksen jälkeen. Tuo Cortona ei mulla ole lainkaan asennettuna eikä se osaa suomea.

Hankalin asetus on koneeseen tallennettujen WLAN-reitittimien salasanojen jakaminen facebook, skype ja outlook ystävillesi. kun se on tallentunut ystäväsi W10-koneeseen,niin se jakaa sitä sitten edelleen jne. Samalla MS luo itselleen maailmanlaajuisen hotspot-tietokannan salasanoineen.Ja sitähän kaikki krakkerit yrittävät saada käsiinsä.

Tällöin joku pahansuopa verkkorikollinen voi käyttää hyväkseen jat ehdä WLANisi kautta laittomia operaatioita sinun IP-osoitteella.Ja sitten poliisi tms. soitaa ovikelloasi...

Joten kannattaa mahdollisimman pian laittaa verkkoonsa laitekohtainen MAC-suodatus päälle. Silloin verkoosi pääsee vain itse määritellyillä koneilla.

6. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

Viimeksi muokattu: 20 Maaliskuu 2019
  7. Vs: Win 10

No, mites sen estää?

Joten kannattaa mahdollisimman pian laittaa verkkoonsa laitekohtainen MAC-suodatus päälle. Silloin verkoosi pääsee vain itse määritellyillä koneilla.
    [/quote]

8. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

9. Vs: Win 10

Mulla wifimurikkaan pääsee pelkällä osolla, joka taas on  netistä haetavassa käyttöohjeessa, että siitä van laittamaan oma mac-oso suodattimeen ;-)

10. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

11. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113

n. 98% kaikista käyttäjistä ei tuota osaa tehdä.

Tuon MAC-suodatuksen lisäksi voi verkon nimen piilottaa. Sekin pudottaa osan tunkuyrityksistä pois.

En ole vielä törmännyt yhteenkään, johon ei olisi voinut MAC-suodatusta laittaa tai nimetä verkko tehdasasetuksesta. Toisissa ohjeet on hyviä ja toisissa surkeita. Mikä ei tarkoita etteikö niitä olisi. Jaa, ehkä pelkkä WLAN reititin voi olla sellainen. Mutta jos WLAN-purkki on erillään modemista, niin suodatuksen voi tehdä modemiin. Mutta neuvojen antaminen edellyttäisi ko. verkon rakenteen ja laitteiden tuntemusta.

Kun W10ssä estää paikkatiedon käyttämisen ja piilottaa verkon nimen, niin siinä ei enää verkkosalasanan tietäminen enää paljoa auta.

Eli tapoja hidastaa tukeutumisyrityksiä on. Valitettavasti W10:n oletusarvot ovat ne avoimimmat.

Näiden neuvojen hyvä puoli on siinä, ettei niitä tarvitse noudattaa. Jokainen valitkoon itse tapansa, tekee sen sitten itse tai ostaa palveluna

Eikä taida puuseessasi olla WLANiakaan, silloin siitä ei voi olemattomia tietoja mihinkään kertoakaan. :D
    Jos ei ole WLANia, ei ole WLAN ongelmaakaan.

12. kebax

kebax Well-Known Member

11 240
    211
    63
    --

13. Vs: Win 10

"1. Avaa internet-selain ja kirjoita osoitekenttään 192.168.1.1, jolloin eteesi avautuu Intenon hallintasivu. Mikäli sivu ei aukea, koita osoitetta 192.168.1.254"

14. Vs: Win 10

Onkos kaikki Kypän asentaneet tyytyneet siihen päivitykseen, vai onko tehty sitten vielä puhdas asennus?

15. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

--- eipmit ---

16. Olli Knuuttila

Olli Knuuttila Well-Known Member

3 218
    405
    83

Mulla ei päivityksen jälkeen kuulu äänet eikä toimi kaikki videot mutta toistaiseksi olen tyytynyt tähän, kun kaikki olennainen toimii...

17. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Eipä ole ainakaan toistaiseksi tullut mitään ongelmia vastaan. Kaikkea ei ole tosin tullut testattua vielä kun päivitin vähän ennen lomamatkalle lähtöä miltä palasin viime lauantaina.

18. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Hae emolevyn valmistajan sivuilta empan ajurit varmuuden vuoksi ja asenna ne uudelleen. Saattaa auttaa.