Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Plustek OpticFilm 120

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 8 Elokuu 2015.

Onkos tilanne nyt sellainen että tuo 120-malli on melkein siedettävässä hintaluokassa "paras" hankinta kun haluaa skannailla rullafilmejä?

1. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    Vs: Plustek OpticFilm 120

eipä taida, 2000€ hintalapulla skanneri jossa ei ole tarkentavaa optiikkaa...(flextighthinkin saa halvemmalla, 1300-1500€) Reflecta MF5000 vastaava ilman tarkennusta oleva skanneri, puolet halvempi.

Jos kunnollisen haluaa kohtuu rahalla, niin sitten Minolta Multi Pro (1000-1500€), Polaroid Sprintscan 120 / Microtek Artixscan 120tf (550-1000€ hintalaadultaan paras tarjolla oleva keskariskanneri) tai Flextight P2 (1300-1500€).

2. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Minun mielestäni on.

3. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Tuossa on ScanDigin arvio.
    http://www.filmscanner.info/en/PlustekOpticFilm120.html

Itsekin pitkään ajattelin että jos joskus rikastun niin laitan tuon, mutta en taida koska linkin arvio päättyy näin:
    "Since we and lots of our customers had many problems with the Plustek OpticFilm 120, we have taken that scanner out of our assortment."
    Myös huomauttavat: "A very big deficit of the Plustek OpticFilm 120 is the missing autofocus function, so that you have to expect unsharp scans again and again. Here Plustek has to to an essential rework."

Tuotannossa olevista laitteista ilmeisesti MF5000 on parempi:
    http://www.filmscanner.info/en/ReflectaMF5000.html

Vielä parempi olisi Coolscan 9000 ED, iipeistä näköjään nyt lähtisi kahdella tuhannella.

4. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Ym arviot ovat mielestäni polarisoituja ja oikestaan vääriä.
    Reflecta MF5000 on mielestäni paljon huonompi ja Plustek OF 120 on huipputerävä.

5. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Tässä just käsittelemäni YLIVALOTTUNUT dia jonka olen skannannut Silverfast:issa kahteen kertaan ja yhdistänyt FDR tools. Lisäksi ON JPEG JA CROPPI. Mutta yks esimerkki.

Liitetyt tiedostot:

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Braun fs120 on tämän hetken paras keskikoon skanneri

7. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Osta pois vaan ja pety, minä en sitä tehnyt.

8. keegan

keegan Well-Known Member

8 630
    1 537
    113

Kappas, ScanDig näyttää olevan samaa mieltä:
    http://www.filmscanner.info/en/BraunFS120.html
    Dollarihinta näyttää olevan kahdentuhannen korvilla, samaa luokkaa siis kuin käytetty Coolscan 9000 ED.

9. Vs: Plustek OpticFilm 120

Niinhän tuo vaikuttaa eri testien perusteella olevan (näissä hintaluokissa), joten ketjun otsikon laite jää pois kuvioista. Jo pelkästään tuon tarkentamisen puutteen vuoksi.

EDIT:
    Kinoskannerissani voi tarkentaa myös manuaalisesti ja eri materiaalien kanssa siitä on silminnähtävää hyötyä, vaikkei ko. laiteen max. reso mikään päätähuimaava olekaan.

PARAS VAIHTOEHTO
    Mielelläni teettäisin rumpuskannauksen valituista 6x6 -negoista, mutta mieluimmin täällä kotimaassa. 

10. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

Eipä ole braunissakaan tarkennusta, ei ole yhtä ainoaa "uutta" skanneria jossa sellainen olisi...

Tossa 1000-2000€ hintaluokassa, järkevin ratkaisu on flexi. Siinä saa samalla parhaan mahdollisen kinariskannerin. Sekä mahdollisuuden skannata osissa keskaria 6300dpi tarkkuudella, joka näyttää tältä :

http://aleksikoski.com/temp/200megalomanikpixels.jpg

Ton tyyppistä raeterävää skannia on turha odottaa skannereilta joissa ei ole tarkennusta.

Mä voin mahdollisesti tehdä rumpuskannausta, mutta en kyl märkämounttaa.

11. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Braunissa on tarkennus, mutta vain keskikohtaan.
    T Jukka

12. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63

No se on jo hyvä, jotain speksejä googletin niin luki fixfocus. Taitanee sitten olla eka uuden tuotannon skanneri jossa on tarkennus.

Selittää myös sen, miksi siitä irtoaa mainostettu DPI arvo.

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Joo, varmistin asian maahantuojalta.
    Se, mikä hyöty tuosta on, onkin sitten eri asia.
    Itse ainakin valitsen tarkennuspisteen coolscanissa itse.
    Henkikökuvissa sillä on iso merkitys silmien terävyyden kannalta, kun filmi on pikkuisen kupera.
    Olen testannut asian parikin kertaan.
    Joka ruudun siis tarkennan skannerillakin erikseen.
    T Jukka

14. Vs: Plustek OpticFilm 120

Lisätäänpä jonon jatkoksi nyt tällainen, pitkä artikkeli.

Postiivista on perusteellisuus ja myös se, että filmipitimien laadulle ja säädettävyydelle (sekä myös virhellisille käyttöohjeille) on annettu niiden ansaitsema tila kirjoituksessa. Onhan kyseessä skannerin yksi tärkeimmistä osista.

http://www.stockholmviews.com/epson_v850/

15. hangman

hangman Member

56
    0
    6

Epsoniin liittyen, testailin juuri muutaman viikon itse V800-mallia. Lopputulos oli se, että Gigantti sai pitää laitteensa (kiitos 30 päivän palautusoikeuden).

Saihan tuolla 120-filmistä riittävästi terävöimällä ja pienentämällä ihan katselukelpoista jälkeä, ja olisin varmaan ollut tyytyväinen lopputulokseen jos aiemmin digikameralla reprotut ruudut eivät olisi olleet vieressä antamassa vertailupohjaa. Filmipitimen kanssa ei itsellä ollut muuta ongelmaa kuin anr-muovin taipumus imeä pölyä itseensä.

16. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Epson 700-800 sarjassa on yksi iso ongelma. Sensori optiikan takana on tiheydeltään 6400ppi ja Nyqistin teoreeman mukaan samplaamalla 6400ppi saadaan käyttökelpoista dataa korkeintaan 3200ppi. Vaikka tiedosto olisi jumalattoman iso niin sensori ei voi antaa enemmän kuin  korkeintaan 3200ppi.

17. MartinN

MartinN Active Member

568
    57
    28

Tarvitaan siis se nykyisin 10000ppi sensori jotta olisi mahdollista ylittää se maaginen 4000ppi resoluutio kuvainformaatiossa. Plustek Opticfilm 120:ssa on se 10000ppi sensori ja minä olen mitannut USAF1951 targetilla että resoluutio maksimissaan n. 4500ppi. Loppu riippuu optiikasta ja tietenkin filmipitimestä. Epson ja Reflecta käyttävät vanhaa 6400ppi sensoria joten resoluuti jää 3200ppi tuntumaan.

18. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Mielenkiintoinen tuo printtaustesti. Se oikeastaan osoittaa, että kokeilluista skannereista kaikki pärjäävät yhtä hyvin. Jos kyseessä ei olisi noin suuri osasuurennos, olisivat erot vielä huomaamattomammat.

Skannatessakin voi mennä liian syvälle pikselipiippauksen maailmaan.

19. JLN

JLN Active Member

4 099
    0
    36

Tuosta automaattisesta tarkennuksesta…
    Avasin eilen paketista tuliterän BetterScannin MF-kehyksen V700:lle ja tänään olisi tarkoitus "etsiä" oikea skannauskorkeus siinä olevien pienten muoviruuvien avulla. Kun tuo on tehty, niin mihin tarvisin täällä peräänkuulutettua automaattitarkennusta?