Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Huoltoa Copal-sulkimelle?

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Nelari, 21 Toukokuu 2020.

  1. Nelari

    Nelari Member

    85
    13
    8
    Mietin - ties kuinka monetta kertaa - ison koon kameran rakentamista. Objektiivi minulla on, jo vuosia sitten käytettynä hankittu Fujinon-W. Sen Copal-sulkimessa on aikoja välillä 1..1/400. Räpsyttelin niitä läpi, ja ainakaan 1/8 pitemmät ajat eivät ole kunnossa (1/8:kin kirskuu ikävästi). Huoltaakohan näitä nykyään kukaan? Voiko itse tehdä mitään? Kiitos kaikista vihjeistä!
     
  2. jounitapani

    jounitapani Active Member

    625
    94
    28
    Itse voi yrittää, jos on lehmän hermot ja julmetun pitkä vieteri. Netistä löytyy purku- ja huolto-ohjeita.
     
  3. Jojje

    Jojje Member

    764
    23
    18
    Rohkeasti vaan, tää Copal on musta jotenki selkeämpi kuin Compur. Jos saat siihen pisteeseen purettua, että kaikki linssit on irti niin ultraäänipesu pelkästään jo auttanee.

    ja
    Camera Collecting and Restoration
     
    Viimeksi muokattu: 23 Toukokuu 2020
  4. Nelari

    Nelari Member

    85
    13
    8
    Itse asiassa tämän sulkimen hitaiden aikojen (yli 1/8) vika ei ole "sluggishness" eli se, että ne jotenkin tahmaisivat. Vaan ne ovat liian nopeita, eli kaikki 1/4, 1/2 ja 1 sekuntia ovat yksi Klik eikä KlikVrrrrKlik, niinkuin pitäisi.

    Mutta...

    Tässä olisi ehkä pitänyt käyttää menneen ajan muotoa eli imperfektiä. Syvissä mietteissäni nimittäin rupesin renksuttamaan aukon avausnuppia ja kas: sillä näyttää olevan vaikutusta ongelmaan. Nyt, parin päivän jälkeen hitaiden aikojen äänet kuulostavat paljon paremmilta. Ehkä tässä ei vielä huoltoa tarvitakaan?

    Puhun äänistä, koska en ole vielä edistynyt kuvaamaan mitään. Tämä päivä meni väsätessä tähyslasia.
     
    Jojje tykkää tästä.