Sainpa tässä anopin vanhan Zeiss ikon prontor-s, novonar anastigmat 4.6/110 V - kameran käyttööni. Kamerahan siis on palkeilla varustettu taiteltava malli ja ostettu Olympia vuonna -52. Suljin tuntuu toimivan, ainoastaan vitkalaukaisin on vähän turhan pitkä. Kävin ostamassa 120 tmy filmiä 5:n rullan pakkauksen merkki KODAK T-max pro 400, hintaan 1€, tosin päiväys jo mennyt 10/2001. ( siis filmin, anoppi on elossa edelleenkin ja voi hyvin... ). Kuinka onnistuu valotuksen arviointi?. Valotusmittaria kun en, ainakaan vielä, omista. Käytössä on esim. Olympus OM-1 mutta siinä on mm. 28mm F:2.8 lasi, 50mm ja joku pidempi zoomi vaihtelevilla f- arvoilla. Voinko käyttää ja millaisella kertoimella OM-1:n valotusmittaria hyväksi, kun tuo f-heittää "pikkasen" vai kannattaako vaan testata korvakuulolta?. Antakaapa jonkinmoisia "nyrkkisääntöjä" aukolle ja ajalle. Jotakin mistä näin talvella voisi lähteä kokeilemaan. Mitenkäs tuon filmin kanssa, tuleeko kuvattaessa tai kehitysprosessissa ottaa huomioon jotakin hienosäätöä, kun tuo filmi alkaa olla jo vuosikerta filmiä. Kai se onnistuu samoilla litkuilla kuin normaali 400:n TMAX kinofilmin kehitys Kannattaako moiseen touhuun lähteä ollenkaan kun ei ole mitään taideteollista takana, puusepän paperit ainoastaan. ----------- Digikameran oston myötä ja alkuinnostuksen hieman hiivuttua tuli taas tarve alkaa kuvaamaan perinteisellä filmillä. Syy moiseen nostalgia kameran elvytykseen alkuvuodesta alkanut valokuvauskurssi. Tuon Kansalaisopiston kurssin myötä tässä olisi nyt mahdollista itse kehittää filmit ja koettaa vedostaa niitä kuviksi. PS. Suurennuskonekkin / pimiö voisi kiinnostaa jos sattuisi täällä Kuopion lähellä jollakin olemaan ylimääräisenä jäänyt nurkkiin pölyttymään.
http://www.camerareview.com/templates/sunny16.cfm Tolla voi lähteä ja kun käytössä on mv-negaa, niin aukon verran voi vielä ylivalottaakin hyvällä omallatunnolla.
vaikka suurimmat aukot vaihteleekin (2.8 ja 4) niin ei se sitä katso ettet voisi silti käyttää pienempiä aukkoja olympuksessasi. Aukkovalintaan 4 tai pienempi aukko (siis pienempi aukko = suurempi f-luku) niin pystyy zeissikin samaan - siinä keskikoossa pitäisi kyllä olla aukonvalintavipu siinä sulkimen paikkeilla.
Alla esimerkkitaulukko. "sunny sixteen"-sääntö pohjana Ts aurinkoisella ilmalla aukko 16 ja suljinaika lähinnä filmin ASA-lukua. Onnea Zeissin omistajalle! Photography Basic Daylight Exposure
Mukavaa nähdä, että Zeissin Ercona pääsee takaisin käyttöön Edellä on jo selitettykin sunny-16 ja kinarin käyttö valotusmittarina. Tuo Erconan 110-millinen vastaa suunnilleen kinokameran 50-millistä, joten samanlainen kuvakulma löytyy 50-millisellä. Sillä pitkällä zoomilla voit mitata valotuksen tarkemmin pienemmältä alueelta - vaikka zoomin valovoima vaihteleekin polttovälin mukaan, tiedossasi on ainakin kummankin ääripään suurin aukko ja himmenninrenkaasta löytyy yleensä lyhyemmän pään aukkoasteikko. Jos Erconan säätöjen löytämisessä on jotain ongelmia, niin valotusajat löytyvät objektiivia kiertävältä hammastetulta renkaalta ja himmenninaukot objektiivin alapuolella olevasta sivusuunnassa liikkuvasta pienestä vivusta Eli kinarilla aukko ja aika kohdalleen ja sitten Erconalla se varsinainen Valokuva.
Kiitoksia vaan kaikille vaivannäöstä ja vinkeistä! Täytyypä käydä nämä läpi oikein ajan kanssa ja yrittän antaa sitten tässä myöhemmin palautetta että kuinkas äijän kävi.
Mäkin löysin mummolan vintiltä tuollaisen Belfocan: http://kotisivu.dnainternet.fi/lauro/belfoca.htm . Onkohan missään ohjeistusta tuollaisen vanhan rullafilmikameran lataamisesta ja käytöstä. Muu tuntuu olevan selvää, mutta: 1) Mitenkähän se filmi tuonne laitetaan? Filminkelauspyörän kohdalla on tyhjä paikka, toisella puolen taas on joku puola. 2) Mistä voi tietää, kuin paljon filmiä kelataan seuraavan kuvan ottoon? Pitääkö vaan laskea? Takana, tuon valotettavan ruudun kohdalla on rungossa pari "luukkua", joissa on tuollainen tummanpunainen lasi päällä. Voiko niistä jotenkin kurkkia valottamatta filmiä? Ehkä pitäisi kysellä papalta kun vielä on mahdollista..
Siellä lienee se edellisen kuvatun filmin keskipuola paikoillaan. Siirrä se ottopuolaksi ja pistä uusi filmi koneeseen. Punaisista takaikkunoista voit tiirailla kuvanumeroita että osaat kelata oikean verran. Ja juttele ihmeessä sen papan kanssa kun se kerran on vielä mahdollista. Papat tykkää kun niiden kanssa juttelee.