Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vuotavat Pattersonit

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana jhalmu, 19 Toukokuu 2013.

1. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38
    Että onko teillä. Vanhana toki ostin, mut litkut tulee kädelle kuin... että jopa jossain vaiheessa aattelin jopa kumikäsineiden käyttöä.

2. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113
    Vs: Vuotavat Pattersonit

Jos on kyseessä Super System 4 (siis se uusin), jossa on bajonetti suppilo-osassa ja kaiken sulkee yksi iso laakea kansi, niin siihen on ihan oma sulkemistekniikkansa.  Pitää painaa keskeltä kiinni eikä saa puristella laidoilta.

3. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Joo, sama pätee siihen vanhempaankin missä on vaan valkonen pienempi nestekansi mutta toisaalta siinä vanhemmassa myös se kierrettävän kannen tiivisterengas on sen verran kovaa muovia ettei tiivistä kunnolla. Siinä sattaa myös sen kannen sisäpinnassa olla valujälkiä joita itse tasoittelin kevyesti hienolla vesihiomapaperilla ja sain vähän paremmin pitämään. Mutta siis molemmissa on ideana painaa kantta keskeltä ja vaikka yhdestä reunasta samalla hetkeksi raottaa vähän jotta saa purkin vähän alipaineiseksi. Jos sinne pääsee ilmaa vaikka agitoinnin aikana niin tuon alipaineistuksen voi toki toistaa aina välillä. Se vanhempi purkki on kyllä vähän onneton vaikka tekis mitä.

4. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Jaa että alipainetta. Kiitoksia vinkeistä. Kokeillaan seuraavalla kerralla.

5. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

No mä en ole vielä täysin pisaratonta nähnyt. Mulla on sellanen kokemus että muutama pisara tulee ulos aina.

6. Mirrored

23 779
    749
    113

Mun mielestä se Patersonin kannen sulkeminen painamalla keskeltä kerralla alas perustuu eniten siihen että kannen varsin löysä vähän kimmoisa materiaali näin tulee aivan symmetrisesti ja joka lailla tasaisesti reunoilta kiinni. Alipainettakin sinne sopivasti toki tulee samalla, mutta niin raottaminen jostain  kohtaa reunalta kuin painaminen alas tekee siitä hyvin helposti vuotavan.

7. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Mun Patersonni vuoti teki mitä vaan, ei hyvää konstia löytynyt.

Jobon pikkupurkki vuoti 20 asteessa mutta 38 asteessa piti hyvin.

8. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36

Ei, vaan sieltä saa vielä vähän ilmaa pois, samalla tekniikalla kuin tupperwaren kansi. Ensin painetaan kiinni keskeltä ja sitten painetaan keskeltä vielä vähän lisää niin pitää reunasta vähänmhöllätä että ilma pääsee pois. Sen saa sellaseksi että kuuluu sihahdus kun aukaisee.

9. Mirrored

23 779
    749
    113

En minä ole huomannut että se tarvitsisi tuollaista maksimoitua alipainetta pitääkseen. Kannen 'jyystäminen' joka käyttökerta reunalta luultavasti myös kuluttaa/venyttää kantta enemmän ajan kanssa ja pelkästään keskeltä kiinni painaminenkin antaa alipaineen sinne. 

Tietty tuota kannattaa kokeilla jos ei saa pitämään, mutta pitämättömyyden syy voi olla myös naarmut liitoskohdassa. 

Itselläni tämä malli on ollut suhteellisen varma pitämään, mutta huolimattomuuteni kuitenkin takaa sen että aina välillä tuntee litkuja käsissään. Onneksi vesi on lähellä.

10. Vs: Vuotavat Pattersonit

Mulla on kaksi purkkia ja molemmat aina kyllä hiukan vuotaa, vaikka kannen sulkee miten. Toi että sinne purkkiin tekee pienen alipaineen, auttaa kyllä huomattavasti.
    Olen ratkaissut asian pitämällä pyyhettä purkin ympärillä.