Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Unohdit maanrakennusinssinöörrin.... eihän kukaan pääse edes oikeisiin opintoihin humanistisista puhumattakaan, jos ei joku tee tietä.
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Paperia tehdään tässä maassa vieläkin aika paljon ja verotuloistamme tulee sitä kautta melkoinen osa, vieläkin. Kenkiä tässä maassa ei juurikaan enää tehdä, ja jos et ole sattunut huomaamaan, niin Neuvostoliittokin on jo historiaa. Matematiikan opettajia tarvitaan todella, hyviä sellailaisia, muuten ei saada edes sitä pientä osaa syöttiläiden rahoista maksuun teollisuuden viennillä. Keittäjiäkin tarvitaan, muuten tulee paperimiehelle ja insinöörille nälkä, eikä tule vientituloja syöttiläiden olemisen maksuun. Voimalaitosinsinöörejäkin tarvitaan, ei tule muuten vihreillekään sähköä pistorasiasta ja se taikaseinäkin KelaGoldin kanssa toimii sähköllä. Maavoimien upseereita tarvitaan kohta näköjään entistäkin enemmän, jos tuo liitos Eurostoliittoon syvenee ja joudumme tölväilemään vieläkin useampaan sotaan maailmalla. Miten minä olen aistivinani oikein aitoa älymystöön itsensä nimittäneiden ylenkatsetta niitä kohtaan, joiden rahoilla tämä itse itsensä nimittänyt eliitti elää ja harrastaa hyväntekeväisyyttä? miksikähän ne persut oikein ovatkaan niin kovassa nousussa? ;D
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa On humanisteja ja humanisteja, opettajatkin ovat humanisteja ja tarpeellisia, mutta osan niistä töistä joihin humanisteja palkataan, voisi jättää tekemättä ja tekijät palkkaamatta, aiheuttaisivat vähemmän vahinkoa ja menoja työttömyyskortistossakin.
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Tyypillistä on, että kun joku vilauttaa jotain Guggenheim-museota, niin kaikki ovat lääpällään. Ei taida olla ihan niin mediaseksikästä huolehtia siitä, että entisillekään taidemuseoille riittäisi rahaa. Lukiko kukaan tämän päivän HeSarin yleisönosastolla purkautunutta rehtoria? Kyllä siinä minusta oli aika lailla asiaa. (Kyllä sitä Turussakin luetaan, kun TS on niin..) Kyllähän tämä on laajempi koulutuspoliittinen ongelma. (Itsestä - entisestä humanistisesta monialaosaajasta ja nykyisestä metallimiehestä - on taas alkanut tuntua, että minkähän ammatin sitä seuraavaksi opettelisi...)
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Tuossa kukkahattutäti ohjelmassa oli loistava ehdotus, tämä kokoomuksen tyttönen, ehdotti että ihmiset saisi kotitalousvähennystä, kun tilaisivat jonkun lausumaan esim. runoja kotiin. Jos tuosta tulee kovin suosittua, niin voi taiteiljat loppua kesken? Minäkin voisi herätyskellon siasta, palkata kotitalousvähennyksellä, jonkun näyttelemään herätyskelloa aamuisin.
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Siten, että missäköhän ne kaikki kymmenet tuhannet kateutta aiheuttaneet humanistit palloilevat ja mistäköhän niitä 6-7000 uutta sikiää vuodessa kun maan tärkeimpään taidealan oppilaitokseen hyväksyttiin viime vuonna kokonaista 123 opiskelijaa joista osa lopettaa kokonaan, keskeyttää vaihtaa toisen alan opiskelijoiksi. Sireenikin voisi sen verran opiskella lähdemateriaaliaan, että hiffaa 600 taiteen maisterin joukon sisältävän monen alan ihmisiä. Jos duunia ei ole, opetellaan lisää. Ne, jotka ovat 40 vuotta istuneet samassa duunissa tuskin ovat oikeita henkilöitä arvostelemaan sitä, jos joku opiskelee mieluimmin kuin on kokonaan työtön. Nykyisin kun tuo työelämä on hieman erilaista kun kultaisella 70-luvulla, jolloin meille kaikille riitti töitä - olipa opettajakorkeakoulussa tai ei. Statusta siihenkin hommaan hankittiin koulutusmuutoksella Vrt: "(....)= Yleiskoulun (peruskoulu ja lukio) opettajankoulutus uudistettiin jo 1970-luvulla lakkauttamalla seminaarit ja siirtämällä opettajankoulutus yliopistojen piiriin. Samalla opettajankoulutuksen muodollista tasoa nostettiin saattamalla opettajantutkinto korkeakoulututkinnoksi. Se merkitsi opettajan ammatin arvostuksen nousua, joka näkyi myös palkkatason kohoamisena. Tätä kehitystä pohjusti vuoden 1973 opettajankoulutustoimikunta, joka sovelsi tutkinnonuudistuksen periaatteita ja muokkasi niitä kasvatusalaa varten. Uudet tutkintoasetukset vahvistettiin lopulta vuosina 1978-79 (....). (Lähde: http://openetti.aokk.hamk.fi/seppoh/opehistoria/aika%20-70-90.htm) Sori vaan, mutta mä en ymmärrä toisten ihmisten ammattien halveksuntaa, varsinkaan jos niistä ei tiedä tai tajua mitään. Sellainen ajattelutapa luo vain henkistä segrekaatiota ja luo valheellisen kuvan jonkun kansanosan (tässä tapauksessa ammattipohjaisen)"ylemmyydestä" toisiin nähden. Niistä ylemmyyksistä on kyllä lähihistoriassakin merkittäviä kokemuksia...
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Voi jessus..... Taik on tärkeä oppilaitos, mutta määristä puhuttaessa yksi kymmenien joukossa. Tuo lukumäärä on nimenomaan "taidealojen opiskelijoita", ei maisterinkoulutusohjelmassa olevia. Luetun ymmärtämisen perusteista olisi hyvä aloittaa, ainakin toisten ihmisten ymmärtämisen mollaaminen.
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Ymmärrän luettua tekstiä mutta en suinkaan aina usko kaikkea mitä syötetään. Mistään ei käynyt ilmi, ovatko nuo opiskelijat vielä opiskelemassa, onko heistä valmistunut millainen prosentti, lukeutuvatko he toiseen rekisteriin mukaan siksi, että ovat vaihtaneet opintolinjaa koulun sisällä, tai onko osa heistä kirjoilla enemmän kuin yhdessä yliopistossa, mitä kaikkea käsitteeseen "taidealat" sisältyy... jne. jne. Puhumattakaan nyt siitä, minkä kaikkien alojen aineita yhteen opintokokonaisuuteen kuuluu. Vrt. arkkitehti, kuuluu nykyään Aalto-yliopiston taideaineiden piiriin.
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Enhän mä ole mitään väittänyt, lähteessä sanottiin että suomessa on opiskelemassa 600 taiteiden maisteria, joka sisältää kaikki taiteiden maisterin oppia antavat mestat, Ainakaan minä en ole tässä arvostellut ainuttakaan taiteilija (toistaiseksi), opiskelijoiden määrän määrittää ihan toiset tahot. Määrästä olen sitä mieltä että se on älytön.
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Huolissani olen filosofian maistereitten vuosittaisesta määrästä. Mihin tämä maa niitä filosofeja tarvitsee tuollaisen ryppään? kapa
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Tuo on tosi hyvä idea, tänäkään aamuna en kuullut puhelimen herätystä, josko taiteiden maisterin matkima käkikello olisi tehokkaampi? ;D ;D ;D
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Eiköhän noille maistereillekin aina jotain hommia löydetä. Tabussahan oli tuohon jo ratkaisuja vuonna 1986 Sitä paitsi filosofeja tarvitaan aina. Politikotkin sanovat hankalaa asiaa kysyttäessä, että asia pitää miettiä tarkkaan läpi (mitä tuo nyt sitten tarkoittaakin) ja kukas muu siihen hommaan on sopiva kun mietteliäs filosofi.
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Suomessa arvostetaan lukeneisuutta ja titteleitä tarpeettoman paljon. Syntyy ihmiskohtaloita, joissa vuosikausia opiskellut inehmo toteaa, että vielä pitäs oppia tekemään töitä ja arjesta selviytymistä. Joku kuvittelee hetken, että tittelistä maksetaan. Surullista oli rakennusmestareiden koulutuksen tuhoaminen. Nostettiin tasoa niin, että käytännönläheisyys jäi kauas taakse. Syntyi ammattikunta, jolle ei ollut sosiaalista tilausta kuten vanhoille mesuille. Kyllä näille AMKeillekin työtä löytyi, mutta aivan muualta. Taitavat nokkamiehet uhkasivat loppua työmailta. Tämän tyyppistä koulutuspolitiikkaa on myös muilla aloilla. Taidealoilla on hakeutujien määrän perusteella lisätty opiskelijamääriä. Opiskelupaikkojen tuottaminen on eräänlaista bisnestä niitä järjestäville. Ei koulutusta pelkästään hyvästä tahdosta pidetä yllä. Kaikenkaikkiaan kellään ei ole hallussa kuinka paljon jotakin koulutusta kannattaa järjestää. Sehän ei ole ilmaista. Keskeyttäjien määrä kuvastaa osaltaan ylitarjontaa. Pitkiä opiskeluaikoja pidetään eläkeongelman yhtenä syynä. Ei opiskeleminen ole onni ja autuus. Helposti unohdetaan, että ammattialoilla tutkinto on kuitenkin vain ajokortti työelämään. On myös tutkintoja, joilla ei edes tehdä töitä. Hämmästelin aikoinaan opinahjossani, kun viisas kertoi katederilta, että jos teistä 20% saa tutkinnolla alan töitä (ja elää sillä), niin hyvä. Vuosien jälkeen tuo raja on vielä saavuttamatta. Valokuvaamisesta puheen ollen olen pitänyt aina tärkeänä harjoittaa ammattia, jolla rahoittaa kuvaamisen.
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Varmaan tuohon määrän on laskettu kaikki ammatikoulussakin olevat medianomi yms. Itse olen nuorten kanssa ollut 15 vuotta tekemisissä. Kieltämättä monien lukiolaisten haaveet ovat sitä luokka, että huhhuh. Ei paljoa realistista ajatusta. Joillekin on pakko sanoa, että unohda koko ala ammatiksesi, mutta monien kohdalla mietin, mikä oikeus minulla on osaltani lytätä haaveita, eihän sitä koskaan tiedä... Humanisteja mielestäni tarvitaan, itsekin olen sellaisesta tiedekunnasta valmistunut, ja vielä paljon parjattu fm. Kaikenlaisia osaajia tarvitaan eri näköisiin tehtäviin. Monet ihmiset haluavat harrastaa vapaa-ajallaan monenlaisia asioita ja nimenomaan taidetta eri muodoissaan. Käykää joskus katsomassa tai osallistukaa itse jollekin kansalaisopiston entisöiniti tai veneenrakennuskurssille. Meillä oli viime syksynä myös koiranhierontakurssi, joka oli aika suosittu. Nämä taiteiden opiskelijat jakavat osaamistaan ihmisille mm. näillä kursseilla. On sääli, että vain harva heistä voidaan työllistää täysipäiväisesti. Siitä puheen ollen, uusimmassa opettaja lehdessä haettiin jonnekin eteläsuomen opistoon kuvataiteiden suunnittelijaopettajaa.. T Killa
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Varmaan ihan hieno juttu tuollainen hierontakurssi, mutta näin veronmaksajana sanoisin että ei yhteiskunnan rahoilla, kiitos. Jokainen rahoittakoon tuollaiset jutut ihan omasta kukkarostaan.
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Niin minäkin ajattelin, mutta kun näkee ihmisten innostuksen, niin kyllä sitä voi monelta kantilta katsoa. Olen minäkin veronmaksaja. Tosin on pienet tulot, niin maksan vähän veroakin T Jukka
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Minusta ei ole mikään sääli että vain harva heistä voidaan työllistää täysipäiväisesti. Jos heille olisi oikeasti niin suuri tarve, ihmiset maksaisivat siitä heidän työstään. Muiden rahoilla on kiva harrastaa hömppää, josta ei omillaan suostuisi maksamaan. Minusta se on sääli, että heitä on niin monta ettei kaikille tai edes suurimmalle osalle löydy töitä. Tuo asenne, että on sääli ettei ole yhteiskunnan rahoja työllistää heitä, on se mikä vie tämän maan päin helvettiä. Sorry.
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Minusta ei ole mikään sääli että vain harva heistä voidaan työllistää täysipäiväisesti. Jos heille olisi oikeasti niin suuri tarve, ihmiset maksaisivat siitä heidän työstään. Muiden rahoilla on kiva harrastaa hömppää, josta ei omillaan suostuisi maksamaan. Minusta se on sääli, että heitä on niin monta ettei kaikille tai edes suurimmalle osalle löydy töitä. Tuo asenne, että on sääli ettei ole yhteiskunnan rahoja työllistää heitä, on se mikä vie tämän maan päin helvettiä. Sorry. [/quote] Voihan se olla yksi tekijä, mutta ehkäpä aika pieni osa kokonaisuudesta. Toinen puoli voi olla se, että kaikkea mitataan rahalla ja tuottavuudella. Kun ihminen pyörii siinä oravanpyörässä, tulee päästä monelle päähän pipi ja sen korjaaminen vie hirvittävästi rahaa terveydenhuoltoon. Tai kun ihminen juoksee rahan perässä, arvottaa itseänsä taloudellisin periaattein yhteiskunnassa ja sitä kautta koko elämässään, myös lähimmäistensä elämässä, kuluttaa paljon ja tuhoaa maapalloa, ei huolehdi itsestään tai huolehtii liikaa, fysiikka sanoo poks, niin kyllä sekin aiheuttaa menoja terveydenhuoltoon. T Jukka
Vs: Vuonna 2008 oli 32 300 taidealojen opiskelijaa Kuule, maailmassa on niin monta kivaa ja kaunista asiaa, ettei niitä kaikkia hassutuksia voi järjestää yhteiskunnan rahoilla. Jos se oli näistä ihmisistä niin kivaa ja he olivat innostuneita, niin siitä vain kättä lompakolle. Vai häviääkö se innostus siihen että pitää kaivaa omaa kuvetta? miksi minun pitäisi kustantaa heille jokin kiva hömppähomma? Ei meidän rahamme riitä nyt eikä tulevaisuudessa siihen että kustannamme jokaiselle kokoajan kivoja ja innostavia hömppäjuttuja. Kyllä sitä koiraansa voi rapsuttaa ilman kurssejakin, ei ole aineellinen tai henkinen välttämättömyys moinen hupsutus. Minäkin olen innostunut monista asioista, mutta lompakko ja ajankäyttö rajoittavat innostuksiani. Onneksi.