Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vuoden Muotokuvat 2008

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Frank, 8 Huhtikuu 2008.

Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

Otit sitten kuitenkin kantaa Helsingin apulaiskaupunginjohtajan muotokuvan maksamiseen.

Ilmaisin itseni ehkä huonosti, koska kyseessä on kuitenkin äärimmäistä kateutta nostattava aihe, niin korjataan muotoon; jos esim. Pekka Sauri haluaa ohjata kaupungin budjetoiman kahdeksantuhannen euron muotokuvarahan otattaakseen itsestään muotokuvan Spåran penkillä istumassa, sen sijaan, että olisi ohjannut tuon samaisen summan jonkun muotokuvamaalarin toimeksiantoon.

Enkä mä mikään mielipidepoliisi ole, kyllä noista pienen sisäpiirin kilpailukuvista saa mun puolestani kinata vaikka hautaan asti. Mä en vaan ymmärrä mitä kinattavaa noissa on. Asiakkaat ostavat tommoisia vaikka kameralaukun raati olisi mitä mieltä tahansa ja ostavat nykyään vieläpä hyvinkin paljon. Tämän vuoksi pitää tuon pienen sisäpiirin raadinkin olla samaa mieltä, tuollaisista kuvistahan se leipä noillekin tulee.

1. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Ei, en ottanut kantaa, vaan korjasin virheellisen väitteen.

2. Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

No jos kerran pilkkua aletaan ahdistelemaan, niin huomasit varmaan, että kirjoitin ...Pekka Sauri haluaa maksaa... En ilmaissut maksajaa ensinkään.

3. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

No jos kerran pilkkua..... Sauri halusi MAKSATTAA....  :)

4. Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

Voi pilkku parka, mutta... Enpäs olekaan enää tuosta alkuperäisestä sanamuodostakaan aivan varma. Tuo muotokuvaraha taitaa tuohon asemaan kuuluvalle tulla automaationa, eli sitä ei tarvi edes anoa. Täytyy vaan keksiä mihin sen käyttää.

Onkohan muotokuva-aihe aika loppuun kaluttu, kun keskustelu siirtyi tähän :eek:

5. Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

Tässä nihiloitiin kaikki edelläkeskusteltu siitä, mitä muotkuvaus on, voisi, tai tulisi olla. Hurraa!

6. Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

Johtunee varmaankin siitä, että itse suhtaudun hyvin vapaamielisesti muoto- ja mainoskuviin. Minua ei haittaa millään tavalla vaikka muotokuvassa olisikin joku kaasunaamari päässä, letku työnnettynä milloin minnekin.
    Huomannut olen, että vuoden muotokuvakilpailun sijoittuneiden kuvien kaltaisia otetaan valtavasti aina sinä vuonna. En sitten tiedä kumpi tuossa on takana. Kopioivatko kuvaajat voittajakuvia vai osaako kilpailun raati ennustaa vallitsevan trendin. Vieläkin pidän mielipiteeni, että jos asiakas haluaa itsensä kuvattavan kaasunaamari päässä, niin kyllä palveluammatissa olevan kuvaajan pitää sellainen kuva ottaa.
    Enpä tiedä vieläkään ko. kilpailun sääntöjä koska en ole ammattivalokuvaajien jäsen, mutta uskoisin kuitenkin, että raati on ammattivalokuvaajina ottanut huomioon nykypäivänä vallitsevan suuntauksen voittajakuvaa valitessaan.

7. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 216
    3 528
    113

Näinhän se on.

Pari keskusteluun osallistunutta taitaa tuntea kuvaajan, jolla oli takavuosina vaatimaton tapa esitellä itsensä: "Päivää, olen NN, kaupallinen kaunokuvaaja. Teen ihmisistä kuvia sellaisína kuin he haluavat kuvissa näyttää. Ostin juuri omakotitalon Helsingin Paloheinästä."

Eikä liioitellut yhtään.  Eikä tyrkyttänyt omaa "luovuutaan" tai "näkemystään" asiakkaille.  Oman mielipiteen kauppaamisella kun ei niin usein omakotitaloja ostella.

8. Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

Eikö noille muotovalokuvauksen ammattilaisille ole omaa keskustelupalstaa,
    jossa voi tätä ilosanomaa levittää?

9. RB

RB Well-Known Member

9 459
    1 289
    113

On omakin palsta, mutta aika hiljaista on.

10. Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

Näinhän se on, raha pyhittää minkä vaan. Se on sitä tiukkaa asennetta.

11. Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

On tuokin nyt ihmeellistä. Ensin luovan taiteen harrastelijat aloittavat keskustelun ammattimaisesta muotokuvauksesta Suomessa. Sitten kun keskustelussa antavat muotokuvaajat muutaman kommentin, joka ei olekaan samassa linjassa toisten kanssa, niin annetaan heti tietoteoreettisen nihilistinen ratkaisu, eli kielletään kaikki vastakkain asetteleva keskustelu, ettei vastapuoli vaan vahingossakaan olisi oikeassa, jos nuo vaikka tietäisivät jotain. Menkööt vääräuskoiset muualle. Niin se käy. 

Eikä se raha pyhitä kaikkea, mutta palveluammatissa on annettava asiakkaalle sitä mitä pyydetään. Onhan noita ollut muutama kauppiaskin, jotka on päättäneet, että heidän kaupassa ei tupakkaa ja keskiolutta myydä. Asiakkaatkin vaan perhana päättivät ryhtyä käymään naapurikaupassa, mistä noita hyödykkeitä sai.

12. Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

Kotipaikkakuntani Halpa-hallissa käy kauppa kuumana vaikka siellä ei myydäkään olutta, eikä tupakkaa. (Itse en käy siellä juuri mainitusta syystä). Sitäpaitsi en ole sitä mieltä, että vastakkainasettelun aika on ohi. Pätee myös muovalokuvaukseen, vaikka saan gutturaalisia kokemuksia omasta mielestäni hyvistä muotokuvistakin.

13. Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

Niin no joo, tuota en ollutkaan tullut ajatelleeksi, että voisihan sitä tietenkin ottaa vaan perinteisiä muotokuvia. Myisi niitä vain paljon ja läheelle omakustannushinnan. Kyllähän silloin kauppa kävisi.

14. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Niin hyvät "tavalliset" muotokuvat ei meekkään vissiin kaupaks ku pilkkahintaan, ku jokainen tilaaja haluaa istua kuunsirpillä tai pilvenhattaralla tai haluaa silmänsä photoshopattavan takapuoleensa?

15. Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

Onnittelen.

16. Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

Joo siltä tuntuu, tässäkin mä vaan kykin koneen ääressä keskellä yötä ja väännän kuvaan hautausmaataustaa, kun asiakas niin haluaa. ;)

Vaan eipä siinä, paremmat tuntiliksat photopshoppailussa on kun kuvaamisessa.

Onneksi omat harrastekuvat saa ottaa filmille, ei tarvi shopata ;)

17. Perry

Perry

126
    0
    0

Kumma juttu että täällä tuntuu tilanne kärjistyneen siihen että on vain kahdenlaisia muotokuvia:
    1) perinteisiä lärvikuvia suoraan 80-luvulta 2) yltiöphotoshoppailtuja "trendikkäitä" kuvia kaasunaamari päässä ja silmät kämmenissä.

Oikeasti noidenkin väliin taitaa mahtua jos jonkinlaista kuvaa. (?)

18. Vs: Vuoden Muotokuvat 2008

Niinhän näillä forumikirjoitteluilla on tapana käydä. Samalla tavalla kun kansalta kysyttäessä mielipidettä johonkin, puolet on vastaan ja puolet puolesta.

Mahtuuhan tuohon välimaastoon vaikka mitä. Liisa Karlinghan on esimerkiksi Tampereella tehnyt paljonkin tuollaista välimaaston kamaa. Jotenkin vaan kun itse näitä hommia seuraa, niin ollaan kääntymässä yhä vain enemmän tuonne fantasiapuolelle.

Itse olin vielä viime vuonna toiveikas, että perinteinen käsinvedostettu mustavalkokuva olisi löytänyt paikkansa muotokuvissa, mutta ei näin nyt näyttänyt ainakaan toistaiseksi käyneen.

19. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Hieman offtopic, mutta viitaten aiempaan keskusteluun pimiömanipulaatioista, muistaako/tietääkö joku, kuka oli tämä suomalainen, ehkä suomenruotsalainen valokuvaaja, joka ilmeisesti vedostusvaiheessa valotti päällekkäin mm. erilaisia koneen osia (esim. joitakin rattaita/rataksia) ja ihmisten kasvoja? Etunimi muistaakseni Johnny...