Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vuescan ja muut skannausohelmat, käyttö ja kokemukset

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Mirrored, 17 Helmikuu 2016.

1. c

c Well-Known Member

5 391
    109
    63
    Vs: Vuescan ja muut skannausohelmat, käyttö ja kokemukset

En nakis tota ollenkaan fiksuna tapana... black point ja white point kaytannossa kontrolloi myos kontrastia, ensinnakin siihene ei ole yhta oikeaa ratkaisua. Ja toiseksi noi tyokalut leikkaavat savyja. Ilman sita pelivaran saatoa, tulos on yleens aika hirvea.

tossa kuva siita mita kurveissa tapahtuu kun kaytat blackpointtia, tulee julma leikkaus.. sen sijaan etta saataisit sen itse kurvina

noilla tyokaluilla menettaa helposti savyja, ja tuloksena on ruma lineaarinen kontrasti.

suhteessa tohon toiseen kuvaan jossa saadin ihan itse kontrastin sellaiseksi kuin sen halusin.

mun mielesta toi automaatioon luottamienen on jarjetonta, sa kaytannossa annat vallan taskulaskimelle.. vaikka sita kuinka kutsuisi alytaskulaskimeksi.. niin se on vaan typera loota tays on/off kytkimia. ja koko lahtooletus sillon on, etta naihin asioihin on joku yksi oikea vastaus... vaikka tossa vaiheessa on jo kyse vedostamisesta ja kuvaajan subjektiivista valinnoista.

white point on kateva tyokalu negan kaantamiseen, jos siihen maarittaa pelivaraa ja kayttaa sita hyvin tarkasti tahdaten pohjamaskiin ja varoen osumasta varirakeisiin.

ja keskiharmaata ei mun kasityksen mukaan voi mikaan softa sulle automaattisesti poimia, koska softan pitaisi sillon olla niinkin fiksu etta se ymmartaisi mita kuvassa on

siksi kuvaajat kayttavat harmaakortteja.. jos tarkotus on reprota taydellisesti jotain

Liitetyt tiedostot: