Onko jäsenillä kokemusta Mamiyan 645 formaattia edustavista kameroista? Olen katsellut ebayn hintoja esimerkiksi M645 + Sekor C 80mm f/2.8 paketeista ja minttejäkin on mielestäni aika kohtuullisella hinnalla tarjolla. Tuolla kombinaatilla otetut kuvat ovat myös laadukkaan ja terävän näköisiä. Minkälaisia eroja on eri kehitysversioilla kun löytyy 1000s:sää ja Pro:ta ja vaikka mitä? Lähinnä olen miettinyt itselleni tuota M645 + Sekor C 80mm f/2.8 pakettia. Minkälainen käytettävyys näissä yleensä on ja onko jotakin heikkoja kohtia jonka takia ei jotakin mallia kannattaisi hankkia? Kokemukset muidenkin valmistajien vastaavantyyppisistä ovat tervetulleita. Minulla on keskiformaattina Yashica Mat sekä Fujin GS645S joista on kokemusta.
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Kiinnosti Mamiya 645 niin paljon, että hommasin sellaisen kokeeksi Hasselin rinnalle. Ei mennyt kuitenkaan Hasseli myyntiin, vaikka 645 negatiivi on mielestäni erinomainen ja ihan toista maata kinoon verraten niin kooltaan kuin kuvasuhteeltaan. (Tuosta huomaa kuinka jotkut skippaavat formaatin laittaen siihen melkeinpä yhtäläisyysmerkin kinon kanssa - itse olen ihan eri kannalla eli nimenomaan mitat kertovat suoraan sen hyödyt esim vedostettaessa.) Mulla oli Mamiya 645 Pro TL ja 80/1,9. (Lisäksi tuli kokeiltua Hasselin laseja siinä, mikä oli ihan OK, vaikka himmenninkytkentää ei tietenkään ole silloin runkoon.) Erilliset kasetit on mainio juttu, mutta pystykuvien ottaminen ilman prismaa ja lisäkahvaa on hankalaa, kun perä ei pyöri. Kahvan tietty voi korvata jalustalla, mutta prismaa ei oikein millään. (Kaipa tuosta prismankin kanssa jonkinlaisen kuvausotteen saa pystykuviin ilmankin kahvaa, mutta kahvaan verraten huonon.) Tässä paketin painot. Tuossa kuva. Tukeva ja suuri paketti, mutta toimiva ja ongelmaton. Itse tykkään vaan kuilusta eikä sen myötä saatava keveys ja pienuus haittaa, joten ei jäänyt käyttöön. Pro TL toimi hyvin pakkasessakin kahdella 1/3N litiumilla. (Hopeaoksidit on toinen vaihtoehto. 4SR44 ei yleisesti ole tarjolla. 4 nappia sitten vain...) Tässä näitä uudempia kehitysversioita kun 70-luvusta päästiin. En ole tainnut edes niitä vanhoja kädessäkään pitää, vaikka se oli aikoinaan suosittu ja paljon myyty harrastajakamera. http://camera-wiki.org/wiki/Mamiya_M645_Super,_Pro,_Pro_TL_and_E
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Aika hyvä kokoelma myytävää, lähetys+myyntihintaan toki laskettava noin 30% korotus (ALV+tulli). Näkyi Mamiyaa, Pentaxia, Contaxia ainakin. http://www.ebayshopkorea.com/main/optionSearch?categoryId=69323&perpage=192&pageNumber=1 http://www.ebay.com/itm/281828916719?rmvSB=true 150+30=180, x1,3= 234€ Vaan ei näkynyt hihnaa. Tuohon ei taida monenlaiset hihnat käydäkään.
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Oli Bronicaa ETRC, ETRS ja Mamyaa Super, Pro. Mutta tykkäsin eniten Pentaxin 645N kamerasta.
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Minulla on käytössä tuo Mamiyan Pro-tl. (tl tarkoittaa mahdollisuutta läpimittaavaan salamaan mihin itselläni ei ole tarvetta). Kamera on tukevaa ja vankkaa tekoa, laadukkaan ja kestävän oloinen. Mittaavan prisman ja moottorikahvan kanssa se on varsin käteväkäyttöinen, katukamerana kyllä siltä osin toimiva. Valonmittauksessa on mittaavan prisman kanssa kolme vaihtoehtoa, pistemittaus, keskustapainotteinen mittaus ja kolmentena sitten kamera päättää itse kumpaa käyttää. Keskustapainotteinen toimii kokemukseni mukaan yllättävänkin hyvin. Aina joka tapauksessa voi siis käyttää myös pistemittausta. Prisman päällä on myös valotuksenkorjailukiekko joka fiksusti on +- 3 aukkoa kolmasosa-aukon välein. Normaalitähyslasissa on vaakasuora leikkokuva jolla tarkentaminen on helppoa ja tarkkaa, prismaan saa myös (ylös kääntyvän) suurentavan luupin jolla tarkentaminen on vieläkin helpompaa Kombinaatio kamera - prisma - kahva - normaalilasi painaa jonkin verran joten hyvä hihna on suositeltava. Mutta ergonomia on muuten hyvä, kaikki säätimet ovat siellä missä pitääkin ja työn ja materiaalien laatu on todellakin hyvä, aivan eri luokka kun noissa M645:n ensimmäisissä malleissa. Ainoa vakavampi murhe on moottorikahvan ääni: moottoroitu filminsiirto pitää sen verran mekkalaa, ettei tuolla kyllä kirkossa häitä tai hautajaisia kuvata. Siihen hommaan pitää moottorin tilalle laittaa perinteinen veivi. Kaikkiaan kyllä tuosta pidän, sen isoveljeä (RB67) tulee vain käytettyä enemmän.
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Kiitos vastauksista! Onko manuaalilasien käytettävyys autofocus malleissa mistään kotoisin. Lähinnä meinaan Mamiyaa, mutta kaikki valmistajat ovat edelleen vaihtoehtoja. Mikä teki Pentaxin 645N:stä mieluisimman Quiquern? Olen kyllä mieltynyt 645 formaattiin ja Fujin tuottamaan terävyyteen mutta optiikan vaihtomahdollisuus sekä lähelle tarkentaminen olisi mukava juttu. Mielipiteitä?
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Minuakin kiinnostaisi tuo Pentaxin 645 N kokemukset. Eikös se ole autofocus? Miten autofocus tuossa toimii, lähinnä paikallaan oleviin kohteisiin? Entäs onko kenelläkään tietoa mamiya 645 af:n autofokuksen toiminnasta? Eiväthän ne häävejä taida olla autofokuksen suhteen, mutta saako niillä tarkennuksen yleensäkään lukittua, vaikka hitaasti?
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set En mä välittänyt siitä AF:stä, mulla oli 45-84zomi AF:llä ja 75mm suljinnormi, 45mm laajis ja 150mm käsitarkenteisina. Mahdoinko kuvata juuri yhtään sillä zoomilla. Pentaxissa viehätti se, että se oli kuin olisi kinarilla kuvannut. Vaihtopersaustahan tuossa ei ollut mutta kuka kaipa 12 kuvan rullaan moista, kun kuvataan kuin kinarilla? ;-)
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Mamiya 645 Pro TL otti vain 15 kuvaa 120 rullalle. 16 olisi kivempi. Pikkujuttu kuitenkin. Mamiya. Himmennetyllä aukolla sitten toimitaan eli vanhojen lasien yhteensopivuus ei ole täydellinen. Joku kehui jossain että on niin valoisa etsinkuva ettei mitään haittaa. Suhtautuisin varauksella tuollaisiin juttuihin ennen omia päätelmiä. Itse kelaisin että Mamiyan AF runko (jokin niistä) kannattaa hankkia vain jos nimenomaan haluaa automaattitarkennuksen... sitten voi lisäksi kokeilla josko olisi mielekästä käyttää myös MF laseja.
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Ainakin Pro-tl-mallin etsinkuva on kyllä iso ja valoisa. EDIT Typo korjattu.
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Tähyslasin kirkkaus ei ainakaan kaikissa olosuhteissa kulje käsi kädessä tarkentamisen helppouden kanssa. Luottaisin pääsääntönä kuitenkin siihen että kun runko on suunniteltu käsitarkennukselle, on siinä hyvä tähyslasi myös sille.
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Mamiya 645 Super/Pro onvat varsin käyttökelpoisia värkkejä. Mutta toisaalta Mamiya 645AF:ää linsseineen saa nykyään edulliseen hintaan. Mamiya AF pelittää hienosti filmiperillä, digiperillä ongelmat alkavat ilmaantua.
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Mun ääni M645 superille koska siinä on tuoteperheen melkein kaikki ominaisuudet mutta ei TL:n salama-automatiikkaa. Superi siksi, että ainoana tuoteperheestä siinä on mekaaninen suljinaika 1/60 (siis jos paristo feilaa). Ko suljinaikaa tulee käytettyä kaikkein eniten koska yleensä valo tuppaa loppumaan vaikka käyttää 400 herkkyyttä. Mun mielestä filmi ei muutenkaan ole parhaimmillaan studiosalamakäytössä. Kuvaan tällä useimmiten vapaalla kädellä ikkuna-, pilvi tai jatkuvassa keinovalossa. Mamiya M645 on mulle paras keskikoon järjestelmä valovoimaisimman keskarilasi 80/1.9:n lisäksi parhaan 'bang for the buck' kustannustehokkuuden, kaikkien lasien terävyyden ja täydellisen modulaarisuuden takia. Toisaalta tuo hieman muovinen olomuoto tuo myös keveyttä järjestelmään. Käytän itse sekä kuiluetsintä, että prismaa. Jos järjestelmää ei tarvitse kanniskella Mamiya RB:tä on mukevampi käyttää täysmekaanisuuden ja metallisuuden takia. Olen omistanut myös Pentaxin 67 järjestelmän mutta en Hasselia enkä Contaxia. Bronicaa olen hypistellyt Kameratorilla. Epäilisin, että M645 on modulaarisuudestaan huolimatta kevyin keskikoon järjestelmä ja se on mielestäni myös iso etu. Taitaa kaikissa keskikoon järjestelmissä olla lasit laadukkaita mutta eri järjestelmien hintahaarukka heittelee kymmenkertaisesti. Huonoina puolina järjestelmässä on rungon ja perien muovisuus. M645:sta muovisia taitaa superin lisäksi olla varmaan valtaosa poislukien jotkin kiinteällä perällä varustetut mallit. Luotettavuudesta sanoisin, ettei ole ehkä kaikkein luotettavin järjestelmä muttei sen suhteen erilainen kuin paljon kehuttu Pentaxikaan. Esim. Mamiyan RB on aivan eri asia koska se on täysin mekaaninen. Luotettavuuteen liittyy paljolti kameran läpiperäinen käytön tunteminen esim. suljin ei laukea jos ei perän pimeälaatta ole melkein kokonaan ulkona perästä ja muutkin nippelit juuri oikeissa valinnoissa.
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Mitähän vaaka kertoisi massavertailuista muihin järjestelmiin? 645 Pro TL tuli punnittua kerran: Runko hihnalla, AE-prisma, moottorikahva, 80/1.9 vastavalosuojalla, kasetti filmillä: 2260g. Runko + hihna 586g Kahva + aa paristot 438g Kasetti + filmi 433g 80/1.9 + vastavalosuoja 475g Prisma 329g Kuiluetsimen paino näköjään puuttuu. Sehän on kevyt, mutta niin on kuuskutosissakin joissa sen käyttö on lisäksi mielekästä neliöformaatin takia.
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Jos haluaa kanniskella kauemmin, harkitsisin ae-prisman sijasta kuilua ja moottorikahvan sijaan hyvin toimivaa veiviä mutta kiitos tuo on hyvää dataa.
Vs: Mamiya M645 ja muutkin vastaavat 645set Hasselia eri kokoonpanoilla myös punnitsin, mutta en nyt löydä niitä lukuja. Kuitenkin totesin ettei siinä ole koko- eikä painoeroa käytännössä tähän Mamiyaan. Niin lie varmaan myös Bronican kuuskutosissa: http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,113250.0.html 645 kuilulla on melko erikoinen käytettävä pystykuvien osalta. Prisman kanssa taas koin sen oikein huutavan moottorikahvaa ergonomian vuoksi, ainakin käsivaralta. Lopputuloksena on mahtava suurikokoinen punnus, erittäin hyvä ja vakaa kylläkin. Koska kuuskutonen (Hasseli) on sitä vastoin niin pieni, kevyt ja näppärä kuilulla, meni 645 myyntiin vaikka pidän siitä negamuodosta erittäin paljon. Kaiken huipuksi Mamiya otti vain 15 ruutua rullalle, vaikka 16 mahtuisi ihan hyvin, ja tämä on jo kovin pieni ero kuuskutosen kahteentoista. Kuuskutosen mahdollisuus ns. kroppishiftiin on myös erinomainen etu.