Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Simppa tarvii koneen – olisko tabletti ok?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Fixx, 28 Kesäkuu 2020.

  1. Fixx

    Fixx Member

    36
    0
    6
    Kysytäänpä siis suosituksia. Simpan vanha PC luovutti, mutta joku helppo laite pitäisi olla kevyeen kuvankäsittelyyn ja internetin selaamiseen. Onko tableteissa jo sellaista ratkaisua, jota voi suositella vanhalle ihmiselle kuvakoneeksi?
    IPad Pro on varmasti hyvä, mutta hinta taitaa olla pahasti yli kipurajan (tuolla hinnalla saa jo ihan hyvän oikean tietokoneen). Näppis ja kynä vielä nostaa hintaa.
    Noissa android-laitteissa näyttää, että jos haluaa ison ja ripeän laitteen näppiksellä ja kynällä, hinta on niissäkin aika kova. Paineentunnistustahan noissa aika harvoin on sitäkään, joka sinänsä olis kiva lisä. Samsungin S5 esimerkiksi näyttää hyvältä mutta hinta sanoo että S4 voisi välttää. Huaweillakin on hyviä tuotteita, mutta kiinalaisena on aika boikotissa.
    Amazonin Fire HD 10 on hehkutettu edulliseksi yllättäjäksi kuvakoneena, mutta onko se liian säätöaltis ratkaisu?
     
  2. Est

    Est Well-Known Member

    16 797
    1 711
    113
    Ostin Samsung Galaxy Tab S4 -tabletin heti kun se ilmestyi markkinoille. Aika kova oli hinta (tuollaiseksi laitteeksi kun on). Hankin sen piirtelyä (on jopa eräs HYVÄ sovellutus sitä varten- ihan OIKEASTI olemassa) ja nettiselailua varten. Hyvä näyttö (lajityypilleen).
    Ei ole korvannut kuvankäsittelyssä eikä videoiden editoinnissa pöytäkoneitani enkä niitä sillä käytännössä ikinä tee.
    Oikeastaan ainoa kelpo Samsung mitä ikinä olen omistanut, silti.

    Kai tableteilla monikin kuvia käsittelee mutta mulle ne ovat muuta varten.
    Tai ehkä IPadit ovat tuohon parempia, en tiedä kun nykyisiä ei ole enää ollut kädessä.

    Edit. Nythän toikin, mainittu, on jo varmaan satasia halvempi eikä muiden tarpeista, ilmaistuin määrein, voi oikein tietää.
    Yksi perusasia noissa (tableteissa) itselleni aina mättää kuvien käsittelyssä, katsomisessa: Vaikka loihtisivat niihin miten hyvät "kuvantasot" tahansa - näytöt ovat liian pieniä kuin mistä itse pidän/olen tottunut. Ja nykyisiin videoihin (4K -) tarvitaan jo tehojakin välillä aika lailla. Ja sitten ohjelmistot - on tottunut Photoshoppiin, Premiere Proohon ym.
    Android on aina jotenkin puhelinmaailmaa - yhä, sovellutuksissa, vaikka laitteet parempaan teknisesti kykenisivätkin. Ohjelmistot tehty pitkälti pikkunäytöllisiä luureja varten?

    Entäs tarpeeksi tehokas kannettava?
     
    Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu 2020
  3. Fixx

    Fixx Member

    36
    0
    6
    PC-läppäri on tietty se vaihtoehto. Ikää vaan alkaa olla, joten jotain helpotettua ratkaisua haetaan.
     
  4. Est

    Est Well-Known Member

    16 797
    1 711
    113
    Mä just totakin funtsin että jos on tottunut pöytäkoneen näyttöön niin onko sitten tabletin näytön katsominen vähän "tihrustelemista"?
    Jos on ikää. Vaikeata sanoa kun ei ihmistä tunne.

    Itselleni on. Pöytäkoneen näyttöä voin katsella (läheltä) vaikka ilman lukulaseja.
    Tablettia kun tihrustan niin huomaan että vaikka näytössä olisikin ihan ok resoluutio niin pitkin vuorokautta joutuu välillä laittamaan lukulaseja pois ja päähän. Taasen televisiota töllöttäessä en aina käytä kaukolaseja kun näkyy "tarpeeksi hyvin". Välillä taas tarvitsen niitä. Näkökyky ei -ainakaan kaikilla- pysy stabiilina pitkin valvomisjaksoakaan.
    Näkökyky siis (lähelle/kauas) muuttuu, vuorokauden sisällä ja silmiä käytettäessä - ikääntyneellä. Ainakin mulla. Enkä ole edes ehkä kaikkein vanhin.

    Kannattaa varmaan käydä liikkeessä katsomassa laitteita - ajan kanssa - jos vain mahdollista.

    Joitakin laitteita jäänyt itseäni vanhemmilta käyttämättä hieman mainituistakin syistä. Esim. oma mutsi ei kauan tabletilla edes netissä surffaillut (vaikka olikin kai ihan kelpo IPad)...
    Enempää en varmaan osaa -tästä asiasta- kirjoittaa.

    Edit. Käykää tsiigaamassa/kokeilemassa miltä mikäkin vaikuttaa tai lainatkaa kokeeksi laite tutulta. Ettette ole muiden mielipiteiden varassa.
     
    Viimeksi muokattu: 28 Kesäkuu 2020
  5. Cannot

    Cannot Active Member

    110
    64
    28
    IPad Pro on kyllä peli kuvankäsittelyyn, surffaamiseen, kirjojen lukemiseen, tv:n katsomiseen ja ihan mihin vaan. Uusimmat Pro-Ipadit pieksee mennen tullen lähes joka osa-alueella hintaisensa, jopa kalliimmat läppärit. Minulla on tuossa palautunut 3 vuotta vanha HP 430 probook (uutena liki 2K€), siinä ei näyttö, muisti (olevinansa 8G) ja ohjain riitä alkuunkaan sujuvaan kuvan tai videon käsittelyyn.

    Toistaa hyvin, kirkkaasti ja luonnollisesti värit ja valot. Nopeus ja tarkkuus on huikea, en pysty (ikänäkö) esim lehteä lukemaan ilman +2-klaseja, mutta ipadia voi lukea ihan sujuvasti kun vähän suurentaa kuvaa (ja jää ne mainoksetkin sinne sivuille näkymättömiin :D ). Kirkkautta säätämällä jaksaa aika pitkään tuusata esim kuvien kanssa, toki silmät väsymään jossain kohtaa ja sitten pitää kaivaa kakkulat esiin tai pitää taukoa.
    Ipadin saa liitettyä myös ulkoiseen näyttöön, minulla 32" BenQ 3200:n. Kuva on huikea, BT näppiksellä ja trakpadilla/hiirellä alkaa muistuttamaan ihan tietokonetta.
    Logitechin näppis, paikallaan padissa, maksaa noin 100.- hyvä näppis ihan vaikka oikeasti kirjoittaa. Applen näppis ei ole kovin tunnokas ja lisäksi tyyris.
    Kynä maksaa, mutta onhan hieno laite varsinkin kuvankäsittelyssä.
    Kuvankäsittelyyn Pixemator. Hinta 5,50, ei paha. Löytyy melko monipuoliset säädöt.

    Maksaa toki ipadit, mutta saahan noita käytettynäkin. Esim 12,9 Pro (gen 1/2) ihan kohtuu hinnalla 5-600 kunnosta riippuen.
    Minulla on 15" Retina-ruudulla MBP työläppäri, mutta kyllä on viimeiset 5-6 vuotta ipad sen syrjäyttänyt täysin.

    Halvemmissa läppäreissä näytöt, muistit ja ohjaimet on mitä on ja päivittäminen monesti mahdotonta.
    Telakalla (kokkara padin reunassa) saa erilliset sd ja micro sd lukijat., dvi- ja Usb3 liitännät ulkoisiin tarpeisiin, näytölle javaikka tallennus ulkoiseen asemaan.

    Voin suositella, korvaa hyvin oikean tietokoneen. Lisäksi on kevyt ottaa mukaan ja akku kestää pitkään, jos virta loppuu (5-6h yhtämittaista kuvan-/videonkäsittelyä) voi powerbankilla jatkaa.

    [​IMG]