Vs: Studiohommiin? Tää on hieno .... tykkään - onko oikea sana taiteellinen? -no olipa mikä hyvänsä sopii sulle,tausta sopiva tähän. Näissä tavan ihmisten kuvissa on elämää... toi JWTNWM kuva on upee myös - minkä sille naamalleen mahtaa ;D
Vs: Studiohommiin? Jes! Täällä puhutaan ikkunavalosta ja heijastimista. Meillä nuorempi ei vielä ihan hoksannut ideaa, mutta menee se näinkin
Vs: Studiohommiin? Aivan loistavasti! Ai miten niin ei tajunnut - valo tulee kasvoihin ja heijastetaan vastapuolelta ...
Vs: Studiohommiin? Innostuin kokeilemaan tämän keskusteluaiheen innoittamana luonnonvaloa ikkunan kautta. Yritin käyttää kohtalaisen kapeaa syväterväyysaluetta muutamalla eri optiikalla. Ei ole helppoa ainakaan minulle. Ohessa kokeilujani. Kasvojen muodot ovat tavattoman herkkiä asennolle ja valon suunnalle. Päivänvalo pilvipäivänä ison ikkunan kautta helpottaa jonkun verran. Eka kuva on 50mm/1.5 (kinokoko) Toka kuva on 90mm/4 (kinokoko) Vika on 180 mm/4.5 (6x7 ilford delta 100 d76 ohjeen mukaan kehitettynä) Kuvia on maltillisesti kropattu/säädetty Lightroomissa.
Vs: Studiohommiin? Mukavan näköinen tuo viimeinen mustavalkokuva. Onkos skannattu negatiivi vai vedos? Minä laitan äkkipäätä toisenkin kuvan. Meillä on lasten mummolassa, eli vanhemmillani niin mahetsu torppa tuolla maalla, kun ikkunoita on pitkän pirtin molemmilla seinillä. Tiettyyn aikaan päivästä ja tiettyyn aikaan vuodesta, kun valo tulee tietystä suunnasta ja heijastuu tietyistä kinoksista, se on ihan omanlaisensa. Tässä yksi:
Vs: Studiohommiin? Matin kuvassa todella hieno valo. TKa:n toinen kuva mielestäni sarjan paras. Siinä on vaikutelma että kuvattava on samalla tasolla (siis korkeudella) kuin kuvaaja eikä ole tarvetta katsoa yläviistoon. Itse olen liki 190cm ja turhan jäykkäpolvinen eli on aika paljon kuvia mitkä olen kuvannut henkilöistä yläviistosta ja jotenkin tykkään ettei ne ole niin onnistuneita kuin ns. oikealta korkeudelta otetut kuvat. Filmille kuvattu on myös ok, mutta kontrastia liikaa. Sikäli kun tausta on kovin neutraali eli ei paljasta valon laatua sen paremmin niin tuntuu että kontrastia on lisätty keinotekoisesti. Jos taustassa olisi jyrkkyyttä niin se tasoittaisi naamaa, jos näin voi sanoa
Vs: Studiohommiin? Kiitos. Pitkien ihmisten kuvaaminenkin on muuten tosi haastavaa. Otin taannoin kuvia reilu 190senttisestä jantterista ja vaikka itsekin olen 180cm, piti nousta tuolille että sai kuvakulman, jossa ollaan samalla tasolla. Studiohommissa pitäisi aina olla joku näppärä Ikeajakkara jolla saa sen puuttuvat 15 senttiä lisää pituutta.
Vs: Studiohommiin? Sekä tka:n että matin kuvat hienoja. Ilme ihana ja luonnollinen. Tykkään huisisti tavallisen kauniiden ihmisten kuvista. Lapsikuva on paitsi onnistunut myös hauska - tekee lisäkontrastia kun lapsella on alaston vartalo ja pipo syvällä päässä.
Vs: Studiohommiin? Kiitokset kannustavasta palautteesta! 6x7 -kuva on skannattu (Canon 9000F) ja alkuperäisessä kuvassa valotus oli vähän tummahko ja sitä yritin parannella. Täytyy tutkia säätöjä kunhan saan ladattua vähän paremman ohjelmiston koneeseeni. Mallin takana on tavallinen maalattu kiviseinä n. puolen metrin päässä. Kuvausetäisyys oli vajaat pari metriä. Mallin vasemmalla puolella on reilun metrin päässä suuri ikkuna. Heijastimia en käyttänyt. Tässä viestiketjussa oli paljon hyviä vinkkejä. Pitää vain harjoitella lisää
Vs: Studiohommiin? Näyttäisi olevan melko yhtä pitkältä kuvattu kuin kino 90mm. Riippuu vähän mitä tehty "maltillinen kroppaus" tarkoittaa. Kinossa näkyy ahtaampi rajaus lyhyelle sivulle. Jos sitä ei ole rajattu, ollaankin sitten varmaan vähän lähempänä. Kaulan leveys suhteessa poskiin on aika lailla sama. Mutta tottahan se, pisimmällä polttovälillä paras tässä, ja johtunee muusta kuin kuvausetäisyydestä. Vaikea verrata kun toisessa on kasvot suoraan kameraan. Turhan lähelle on ehkä menty kinolla - olisi kivempi tuollainen rajaus kuin mustavalkoisessa. 1,8m -> 60x70cm, kinolla (90mm) taas 2,2m -> 59x88cm (Jos tuo paikkansa pitää, kun oudosti 67 nega siinä 60x70mm on: http://www.radical.org/aov/ )
Vs: Studiohommiin? Piti itekin koittaa nojailla ikkunalautaan ja kurkkia sälekaihdinten välistä kadulle.