Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Vs: Canon EF 50mm f/1.0L USM

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana kurhinen, 30 Lokakuu 2010.

  1. kurhinen

    kurhinen Member

    309
    0
    16
    Noo, kuka huikaistuu mistäkin.. Kukaan ei tuota kuvanlaadun takia osta, vaan ihan puhtaasti siksi, että se on keräilytavaraa. Näillä nykyhintapyynnöillä kyllä ahdistaa, kun tuli köyhänä opiskelijana omasta luovuttua 1300 euroon joskus viitisen vuotta sitten. Tosin siinäkin oli myyntivoittoa 300e parin vuoden omistajuuden päätteeksi.

    Ja hintapyyntöön varsinaisesti kommenttini ei ole tarkoitettu, koska tuo on maailmanmarkkinahintoihin verrattuna ihan ok. Myynti Suomessa voi kyllä olla hankalampaa, mutta rapakon takana jommassa kummassa suunnassa kysyntää kyllä on.


    jani
     
  2. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Kiitos arvokkaista kommenteistasi!

    Minulle on täysin yhdentekevää vaikka joku ostaisi tämän tuhkakupiksi. Vähän veikkkaa kuitenkin, ettei tämä kenenkään lasivitriiniin päädy arvoa kasvamaan, mutta mistäpä minä mitään tiedän.

    Mitä hintapyyntöön tulee, niin sopii katsoa vaikkapa ebaystä nykyistä markkinahintaa. Hintapyyntöni varsin kohtuullinen riippumatta siitä mitä kukin on maksanut omastaan viisi vuotta sitten.
     
  3. kurhinen

    kurhinen Member

    309
    0
    16
    Minähän sanoin tuolla, että hintapyynnössä ei ole mitään vikaa. Ainoastaan itkin sitä, että näitä myydään nykyisin tonnin korkeammalla hinnalla kuin jokin aika sitten. Puuttuuko muuten vastavalosuoja?

    Mutta edelleen olen sitä mieltä, että kuvanlaadulla tuota ei voi kehua. Onhan se toki omanlaisensa. Lisäksi 1.2:een himmennettynä se paranee oleellisesti, mutta siihen aukkoon on olemassa aivan ylivertainen uusi lasi (tai jopa vanha fd L/SSC Asph). Ja toisaalta syväterävyyteen 85/1.2 antaa aika lailla vastaavan efektin.



    jani
     
  4. loghill

    loghill Member

    248
    0
    16
    Näitä saa enoni syyrialaisesta nettikaupasta vieläkin halvemmalla - ja matkaamalla toissavuoteen sitäkin edullisemmin. Myös kultadubloonit ovat siellä käypää valuuttaa!

    Toissavuodessa, siis.
     
  5. kurhinen

    kurhinen Member

    309
    0
    16
    Kontekstistaan väärin irroitetun lainauksen kommentointia ei oikein ymmärrä. Nyt olen jo kahteen viestiin aika selkeästi kirjoittanut, että hintapyyntö on kohdillaan. Tämän tulee ostamaan henkilö, joka haluaa nimenomaan EF 50/1.0L:n, ja hän on valmis tuollaisen maksamaan, koska muuten sitä ei vain saa.

    Kaikki kirjoitukseni ovat kohdistuneet kuvanlaadun huikaisevuuteen, mihin minulla on edelleen vastakkainen mielipide.


    jani
     
  6. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Vs: Canon EF 50mm f/1.0L USM

    Irrotin tän keskustelun tuosta alkuperäisestä myyntiketjusta.
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    No joo, näkemyksiä ja mielipiteitä vaan, mutta aina pitää suhteuttaa johonkin, ja tässä mielestäni nimenomaan aukkoon.  Hyvin valovoimaiset objektiivit kuuluisivat jokainen omaan sarjaansa eikä vertailut ole reiluja.  Toistoa voi vapaasti kuvailla ja jokainen on kuitenkin oikeassa.  On hyvä että esitettiin kuvalinkkejä myynti-ilmoituksessa.
     
  8. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Ihan mielenkiinnosta kysyn että mikä se hintapyyntö muuten oli?

    edit: Eikun höpsis, tuollahan se olikin myyntipuolella esillä. Nevermind.
     
  9. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
  10. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Teemulla aika hyvä ajoitus, ei montaa sekuntia mennyt...

    Jännä miten näitä 0.95/1.0-laseja ei tosiaan voi vertailla toisiinsa mitenkään järkevästi, hintahaarukka on aika huikea Voigtländerin ja Canonin ja Leica välillä. Vaan onko kuvanlaadussa sama ero? Joku M9sin omistaja jolla olisi kaikki ja adapteri Canonin laseille voisi muuten tehdäkin vertailun. Kuka on kovin Googlettaja?
     
  11. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Hairahditko sinäkin Mikkoseni lumoavaan bokehiin? Vaarallista semmonen. Ainakin lopmsalle.

    Metrin päästä kun kuvaa esim. tolla mun Zuikolla aukolla 1.2 niin DOF on varmaan sentti. Mitenkähän tommosella f1.0 kakkulalla, puoli sentiä?
     
  12. fotomik

    fotomik Member

    786
    0
    16
    Eeeheen minä näihin hairahdu, mulla kun menee hermot kuvia ottaessa jo 50/1.4sen kanssa täyden koon kennolle... Hah ja pah, siis. Hauska havaita Kivimäen Maisterinkin heränneen kesähorroksestaan.
     
  13. Ihmemies

    Ihmemies Member

    454
    6
    18
  14. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Minulla on ollut M9:lle 50mm f/1.0 Noctilux, mikä lienee lähinnä tätä Canonia valovoiman ja harvinaisuuden suhteen. En ole tehnyt tarkkaa vertailua, mutta fiilispohjalta voin kommentoida jotain. Plussat ja miinukset kiteytettynä:

    Canon 50mm f1.0
    + Lähin tarkennusetäisyys 0,6m
    + Yleinen kontrasti ja mikrokontrasti
    + Automaattitarkennus
    + Bokeh
    - Paino ja koko
    - Flare

    Noctilux 50mm f1.0
    + Paino ja koko, ehkä puolet Canonista
    - Lähin tarkennusetäisyys 1m
    - Hidas tarkentaa pitkän focus thrown takia
    - Ylihintainen legendaarisen maineensa takia (toisaalta arvo pysyy ja jopa kasvaa)
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Joskus olen katsellut Noctilux kuvia RF-foorumilla huomaten järkyttävän voimakkaan vinjetoinnin.. en kyllä muista mikä versio ja mikä kamera.

    Oliko sun esimerkkikuvat korjattu ja millä rungolla ne olikaan kuvattu?  Ei näissä sellaista silmiinpistävää vinjetointia ole.


    edit. Kun käytin sanaa järkyttävä, käy se myös esimerkiksi siitä mistä tässä aiemmin puhuin. Ei oikeastaan kannattaisi käyttää ääripäitten laatusanoja lainkaan, sillä siinä on heti melkein sota julistettu. -Vinjetointia, häh, tietenkin on, odotat mahdottomia! 
     
  16. PKivireki

    PKivireki Active Member

    729
    31
    28
    Mulla on Canon EOS 1D S Mk IIsen kanssa Olympuxen Zuiko 1.2 ja kokemukset siitä:
    + kaunis bokeh
    + hyvä terävyys 1.2llakin
    +kevyt ja pieni ja ihana
    - kuvaaminen sisällä hämärässä valossa on kinkkunen juttu. Valovoima sen mahdollistaa, mutta lyhyt DOF tekee touhusta hankalaa, jos vähänkään järkevää jälkeä metsästää.

    Toi on kuvattu käsivaralla f1.2, DOF on liian pieni mutta olipahan kuvaaminen ylipääns mahdollista.

    [​IMG]
     
  17. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
    Juu, Noctilux vinjetoi ainakin M9:llä, mutta en laske sitä haitaksi, koska minua se ei haittaa. Tästä setistä näkee minkä verran Noctilux vinjetoi.

    Tuo minun Canonilla nappaama setti taitaa olla täysin käsittelemätön, nettiin pienennystä lukuunottamatta.
    Tässä setissäni on jopa yksi himmennetyllä aukolla otettu kuva.
     
  18. Eipä noita tosiaan kannata arvioida mittareiden kanssa. Aivan turhaa puuhaa kun  Canon EF 50mm f/1.2 USM L vinjetoi lähes 3 aukkoa täydellä aukolla f/1.2 ja vielä lähes 2 aukkoa f/1.6. Osa sitä viehätystä miksi noita ostetaan.
     
  19. Epimetheus

    Epimetheus Member

    375
    0
    16
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Eihän se kallis tainnut ollakaan, kun kauppa ilmeisesti kävi.  ;)
    Lähes 3 aukkoa!  :eek:  Kun tuo vinjetointi ilmoitetaan esimerkiksi 1.9 aukkoa, eikö se tarkoita että reunassa on lähes aukon verran pimeämpää? 

    Summicron-M objektiivien vinjetointeja on ilmoitettu tuolla: Antique and Classic Cameras (Leican Summicron on aina f/2)