Oli pari kuukautta semmoinen olo, että voisi myydä kaikki autot pois. Volvo V70 sai kuitenkin innon palautettua. Ihan täytyy tunnustaa, että tuo ihmeellinen laite sen sai aikaan. Näin silmälasipäisenä istuimen korkeus ja tuulilasin koko on toimiva kombinaatio. Näkee ajoradan ulkopuolisiakin alueita - ja jotenkin tuo Volvo sopii alleni hyvin. Hiljainen hyrinä ja ajatus siitä, että on 90 vuotta vanha toimivaksi havaittu perinne, ja laite, joka melko varmasti elää pidempään kuin minä, on hieno. On mulla hienoja japanilaisia ja amerikkalaisia ja niillä oli mahtava ajella, mutta aina reisun jälkeen masennus iskee ja lopuksi tosiaan ajattelen hävittää muut pois. Volvolla on ilo ajella ja kun matka on tehty silloin se vasta ilo alkaa. Silti ajelu on hiipunut pikkuhiljaa, mutta lujasti olen päättänyt, että Volo pysyy niin kauan kun toimii, eikä muita autoja enää tule. On kiva, että 50 vuoden ja ja yli 20 oman (+työnantajien) jälkeen on vain todettava, että onneksi vielä löytyy laitteita, joista voi jopa innostua. Toki, aina on jäljellä se ikuinen kysymys: bensa vai diesel. Tähänkin tietysti löytyy se helppo ratkaisu: olen varma, että kahdella Volvolla saisi ajeluinnon tuplattua. Vähintään. Muilla autoilla on se ongelma, että ajelulla pitää aina olla joku tavoite - paikka, mihin mennä jne. Esim. Alkossa sitten kulkeutuu sinne maustamattomien viinojen ja halpojen punkkujen osastolle ihan kuin itsestään. Volvolla asialle lähtiessä tilanne on kokonaan toinen: sen ikäänkuin näkee paljon selkeämmin. Ihan itsestään koriin siirtyy Alkossakin parempia konjakkeja ja vuosikertaviinejä, shampaanjaakaan unohtamatta. On se vaan sellainen peli. - Ja Volvolla voi ajella ihan vaan muuten vaan, ei tarvitse olla mihinkään menossa tai mitään asiaakaan. Melkeinpä jokaisen pitäis päästä Volvolla ajelemaan sellaset kymmenen tuhatta kilsaa. Sitten voi sanoa onko se niin hyvä vai ei. Uskon että moni Volvoa epäröiväkin voi muuttaa näkemyksensä tuon testin tuloksena. Eihän tuo kokeilu Volvoa vastustavia käännä sitten millään. Sehän on selvä jos asenne on vastaan niin ei sitä käännä vaikka räjähdys pään sisällä tulis. Volvoilla ajelee eri tavoin kuin muilla autoilla. Niin vain käy, eikä siinä sen kummallisempaa. Ne, jotka asiaan eivät ole tutustuneet, eivät sitä tietenkään usko. Hyvät renkaat, rungon paino, tukevuus, hiljaisuus, sopiva koko ym. luovat hyvät edellytykset teknisesti onnistuneille ajomatkoille paikoissa, joissa megaluokan citymaastureillakaan ei homma oikein luontevasti toimisi. Volvon tuulilasit ovat kirkkaita ja selkeitä, joskin sivupeilit saisivat ehdottomasti olla kaikissa versioissa parempia ja suurempia. Sitä vielä odotellessa jos vuosia riittää...
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Mukavaa kuulla, että Volvolla onnistuu. Onko se sun Volvo täyskenno vai kroppi? Mulla oli aikoinaan DAF:in tehtailla valmistettu kroppi, enkä oikein päässyt makuun. Ei oikein tahtonut osua parkkiruutuun ja talvella söi akkuja turhan nopeasti
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Mä olen sitä mieltä, että se bensa on ikäänkuin Japanissa tehdyn oloinen. Diesel on aito asia, peräpeilissä kun on mustaa karstaa tuuman kerros se antaa ikäänkuin arvokkuutta, patinaa, on kilometrejä takana, ties mitä nähnyt... Eihän sillä rallia voi ajaa, mutta se ralli onkin tavan kansan huvia.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Toki täyskennolla, 2,4 l. Eihän niillä kroppijutuilla mihinkään pääse. Tosi tuokin. Dieselissä on katu-uskottavuutta. Bensakoneet ovat hiukka semmoisia.... hompahtavia, vai miten sen nyt muotoilisi. Ei oikein n.s. miesten vehkeitä.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon V70 on munstakin ihan ryhdikäs. Siis ne 2000-luvun mallit. Ulos niistä näkee helevetin huonosti (sivupalkit on törkeän paksuja, kuin betonista tehty). Kääntyvät todella laiskasti. Koiranluut kolisee, aina. Kestäviä ovat kyllä. Ja huollotkin on ihan järkevän hintaisia, ja noita osaa moni nyrkkipaja huoltaakin. Johonkin Mondeoon verrattuna luxus-auto. Vähän niinku Hasselblad, ei Leicalla edes ole vastinetta.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Minulla oli aikoinaan tuttu taksikuski, joka kehui saksalaisautooan niin maan perusteellisesti, ja samalla muisti aina mollata Volvoa, jolla silloin(kin) ajelin. No, kävi sitten niin, että saksalainen oksensi vetoakselinsa laakerikuulat jäähallin pihalle. Laitettiin se narun jatkoksi, ja pääsihän perhe kotiin kasseineen. Ei muuten enää ainakaan minun kuullen kehunut sakuaan, oli kuitti valmiina: eihän Volvo muuten niin hieno ole, mutta hyvä sillä on noita saksalaisia hinata.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Motonetissa 19,90 €. Vaihtoon menee sama aika kuin perunoitten keittämiseen.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Jep, V70 on pitkälti vastaava kuin Nikon F2. Käyttämällä ei saa loppuun. Minulla oli itse asiassa vielä alkukesästä myös edeltävä 850, vm. -92. Poika sillä ajeli työmatkoja, mutta tarvitsi sitten farmarimallin työkalujaan varten, joten myi pois. Jossain sekin Volvo vielä kulkee, ja mikä ettei. Vasta 25 vuotta liikenteessä nyt syksyllä. Hoitaa hommansa ihan yhtä hyvin kuin vastaavan ikäinen Nikon F2 (ja siis paremmin kuin vastaavan ikäinen Leica, joka on jo kolmasti käynyt mittaetsimen säädössä...).
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Tässä ei siis olekaan kyseessä semmoinen uuden mallin Volvo? Eiks V70 mallit muuttuneet vähän aikaa sitten? Ihan hyviä noi vanhan mallin Volovotkin on, mutta en tiedä onko 25 kestävyydellä mitään väliä enää nykyään. Sellaista aikaperspektiiviä ei enää ole. Tärkeintä on, että auto kulkee just nyt luotettavasti, mukavasti ja vähällä polttoaineella ja pienillä päästöillä. 10 tai 20 vuoden päästä autoilu on varmaan aika erilaista kuin nykyään.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Paitsi että ne samat Volvot ovat vielä liikenteessä.... Mallin valmistus on lopetettu.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Mutta kukaan oikeasti autoa tarvitseva ei enää 20 vuoden päästä ajele näillä nykyisillä ekohirviöillä. Liian kallista jos ylipäätään sallittua. Ehkä moisen saa museoautoksi silloin rekisteröidä. Silti hienoa kun Volvo sai vanhan hiukan väsyneen oloisen mallinsa uudistettua. Eiks siinä ole jo kaikki modernit ajoa avustavat järjestelmätkin? Kenties kulutus- ja saatearvotkin on saatu tämän vuosituhannen realitetteja vastavaksi. Tilojen ja yleisen laadun puolesta Volvot ovatkin aina olleet ok käyttöautoja.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon No, tuo 2,5 litrainen diesel kuluttaa matka-ajossa semmoiset 4,5 litraa satasella. Manuaalilaatikolla pääsisi varmaankin puolisen litraa pienemmällä siististi ajellen - tai sitten ei, riippuu kuskista. Aika paljon pienikokoisempaan pirssiin pitää hypätä, että vähemmällä kulkee. (Tosin, on meillä kyllä pari pienemmän kulutuksen menopeliäkin, mutta ero on vähäinen.) Akkujen kehityksestä riippuu paljon, miten sähkömoottorit yleistyvät. Nykyisillä toimintasäteillä ne eivät vielä ole kilpailukykyisiä, ja veikkaan suomalaisilla teillä kulkevien autojen keski-iän olevan reilusti yli 10 vuotta vielä 20 vuoden päästäkin...
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Yksi mökkimatka "molemmat silmät auki" ajellen kertoo, mihin suuntaan suomalaisten autokiima kulkee: isompia, painavampia, kalliimpia, kuluttavampia, nopeampia, räyhäkkäämpiä, näyttävämpiä jne. autoja täällä halutaan. Perjantai-ilta Helsingistä ulos: BMW 500-sarja, Audi Q tai A5-6, Volvo, Mersu yms. samaa hinta/kokoluokkaa pääosin. Myyntitilastojen kärjessä tosin komeilee Skoda Octavia, mutta ei sekään ihan pienimmästä päästä ole. Luulisin, ettei tilanne muutu, mutta nimenomaan tulevaisuuden ennustaminen on aina vaikeaa.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Vai on Volvo vieläkin. Luulin että se tarina päättyi 1998. https://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_940 https://fi.wikipedia.org/wiki/Volvo_960
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Täällä Varkaudessa tuollaisia öykkäriautoja on kovin vähän. Audi a4 kyllä löytyy ja satunnaisia bemareita. Enemmän on tuollaista jettaa ja japseja. Toyotaa on paljon. Volvoissa on kyllä hyvä ilmastointi. Appiukolla on 2002 vuoden v70 bensakoneella. Ihan kiva ajaa. Takaluukku on heiveröisen oloinen.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Tuota Saken mainitseman autokannan välinpitämättömyyttä saa seurata tällä seudulla talvella helmi-maaliskuussa hiihtolomien aikaan, kun etelän pellet lähtevät lappiin sotkemaan luontoa.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Just nyt Varkaus väestöpaon ja työpaikkojen vähenemisen symbolina ei ole ihan edustavin otos koko valtakunnasta. Toki, enemmän tietysti pieniä rekisteröidään, mutta se eihän tarkoita sitä, etteivätkö niitten hankkijat heti tilaisuuden tullen olisi valmiita vaihtamaan isompaan.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Uskon ja toivon että tilanne muuttuu. Autoilusta tehdään kalliimpaa ja se kallistaminen aloitetaan siellä missä polttoainetta kuluu eniten ja syntyy rumimmat päästöt. Toinen asia on se, että ihmiset on niin helkkarin huonoja ajamaan. Ajetaan ylinopeutta ja alinopeutta, sekoillaan kaistojen ja turvavälien kanssa. Ajetaan väsyneenä ja flunssassa. Väestö vanhenee ja reaktiot hidastuu. Eiköhän autoilu muutu muutaman kymmenen seuraavan vuoden aikana enemmän matkustamiseksi kuin ajamiseksi. Tällä hetkellä ollaan jo pitkällä. Hyvin varustetut uudet autot, kuten varmaan myös se sinun Volvosi, kulkevat maantiellä melkolailla ohjaamatta. Turvavälit pysyy ja auto pitää kaistansa. Tätä vaan lisää niin ketään joka oikeasti autoa tarvitsee, ei enää huvita käyttää vanahanaikaisia itse ajettavia autoja. Tätäperspektiiviä vasten en jaksa uskoa, että nykyisen tyyppisillä autoilla on kovin pitkää tulevaisuutta edessään. Eiköhän autoilussakin ole aika siirtyä nykyaikaan.
Vs: Volvo palautti ajeluinnon Laajakulmaperspektiiviä tuokin. Lähellä oleva näyttää suuremmalta.... Kunhan nyt ensin Afrikka, Väli- ja Etelä-Amerikka ja puoli Aasiaa (siinä parisen miljardia populaa) pääsevät Suomen nykyiselle tasolle, niin katsotaan sitten, millä mitäkin tulevaisuutta on. Voi olla, että vanha Toyota menee vielä pitkään hyvin kaupaksi (No, selvyyden vuoksi: ei se meidän Volvo uusi ole. Eikä edes tänä vuonna hankittu. Ja itseasiassa pääosin vaimon käytössä. - Saan minä lainata sitä, jos olen kiltisti muuten.)