Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Voiko kokonainen erä filmiä olla valmiiksi naarmuilla?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana toninikkanen, 28 Heinäkuu 2007.

1. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36
    Mulla on tänä vuonna ollut jonkin verran ongelmia naarmujen kanssa kinofilmillä. Parilla eri rungolla. Juttelin asiasta jo välillä kehitysfirmankin kanssa ja tulin suht vakuuttuneeksi että heillä ei koneet sitä naarmuta. Naarmut ovat aina kuvan ylälaidassa filmin kuikusuunnan mukaisesti. Nyt tässä aloin epäilemään että mikäs olisi yhteinen tekijä kaikissa naarmuuntuneissa kuvissa ja se on se, että kaikkeista eniten näitä naarmuja on ollut Fuji Reala 100-filmillä olevissa kuvissa! Jotain satunnaista naarmua siellä täällä on ollut myös itsekehitetyssä mv:ssä, mutta paljon vähemmän. Ja minulla on näitä rullia vain kahdesta eri erästä. Onko sellaista koskaan nähty että tietty erä jotakin filmiä on jo valmiiksi tullessaan ollut naarmuilla?

2. Vs: Voiko kokonainen erä filmiä olla valmiiksi naarmuilla?

Enemmänkin tulee mieleen filmin painikelevy ja /tai rulla(t). Naarmuttamissen kuitenkin riittää millin kymmenysosan kokoinen hiukkanen tai panikelevyn kohouma.

3. toninikkanen

1 628
    0
    36
    Vs: Voiko kokonainen erä filmiä olla valmiiksi naarmuilla?

No niinno, eräs toinen vaihtoehto on, että toiset filmit ovet herkempiä naarmuuntumaan kuin toiset. Tässä on juuri menossa yksi satsi filmejä, joista eka, reala 100, on aivan törkeän naarmuuntunut, ja seuraava rulla, kuvattu samana päivänä samalla rungolla, Sensia 100, ei yhtäkään naarmua missään... kunhan vedän tuon läpi, kronologisessa järjestyksessä seuraava on Velvia 100, ja sitten lopulta on taas rullallinen Realaa. Katsotaan mitä näistä tulee.

Korostaisin kuitenkin edelleen että niitä naarmuisia rullia on tullut kahden kameran läpi ja hyvin saman näköisinä: Canon New F-1 ja T90. ainoa yhteinen tekijä tosiaan on Fuji Reala 100. Olen samoilla vehkeillä lisäksi kuvannut mm. Agfapan APX 100:sta, Ilford PanF 50+:aa, Fuji Superia 800:sta yms. ja näissä on ollut vain satunnainen naarmu siellä toinen täällä eikä sen kummempaa.

Btw, ihan turhaa kamaa koko kinofilmi, rullafilmillä ei tule naarmuja koskaan :) Myyntiin vaan kaikki romut :)

4. kto

kto Well-Known Member

2 604
    103
    63

Kukaan ei ole toistaiseksi pystynyt tuollaista todistamaan. Valitettavasti. Mun uskomus on, että valmistajilla on 100% systeemit, että filmi on priimaa käyttöön.

Jos vähän viitsit "tuhlata", testi on aika helppo tehdä. Helsingissä voidaan runtata filkka vailla aika "rajun" (siis filmikäsittelyn suhteen) rungon läpi. Oletuksena virheetön jälki... ;)

5. Vs: Voiko kokonainen erä filmiä olla valmiiksi naarmuilla?

Oletko varma, ettei filmit ennen kameraan joutumista ole saaneet filmikasetin suuaukkoon pieniä hiekanmurusia?

6. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Juu juu, mutta eihän se vielä kerro siitä naarmuuntumisen syystä mitään. Olettaisin, että sulla on kamerassa jotain, joka riittää naarmuttamaan joitain filmejä paljon, joitain vähemmän.

7. toninikkanen

1 628
    0
    36

No on se sit kumma että se on molemmissa kameroissa vieläpä samoilla paikkeilla kuvan ylälaidassa :) No, pitää pitää tätä ilmiötä nyt entistä tarkemmin silmällä ja saada lisävihjeitä. Kovin olen koittanut molempien sisuskaluja putsailla ja etsiä "karheita" kohtia, vaan ei ole toistaiseksi ollut vaikutusta.

8. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Lähetä kto:lle yksi vialliseksi epäillyn satsin filkka. Saadaan "riippumaton testi"...

9. toninikkanen

1 628
    0
    36

Vois melkein kyl. Paitsi että pitää lähettää kaksi, kun en tiedä kumpi se viallinen satsi noista kahdesta on :) 

10. toninikkanen

1 628
    0
    36

No nyt mä oon saanut ton reissun kaikki filmit skannattua. Velvioissa ja Sensioissa ei ole naarmun naarmua eikä mitään muutakaan paskaa. Kaikissa Reala-ruuduissa on naarmuja ja joissakin lisäksi jotain muita jälkiä. Emmä jaksa nyt hetkeen kuvata kinonegalle yhtään mitään kun masentaa koko juttu, joten voin hyvin lähettää parit rullat kto:lle testiin.

Voihan se vika yhäkin olla kameroissa, noi diat on paljon vahvemman tuntuista tavaraa ja ehkä vähemmän naarmuuntumisherkkiä. Mutta olisi lohdullisempaa jos se onkin filmin vika koska sitten ei tarvi tehdä muuta kuin hankkiutua lopuista realoista eroon :)

11. Mahe

Mahe Member

454
    3
    18

Jos niitä realoita on vielä jäljellä niin mikä estää avaamasta yhtä valottamatonta ja kattomasta onko se valmiiksi naarmuilla? Missasinko jotain aiemmasta keskustelusta?

12. toninikkanen

1 628
    0
    36

Eikai mikään muu kuin saituus. Ne naarmut on kyl suht vaikea paljaalla silmällä erottaa, mutta kyllä ne löytyy kun aikansa tiirailee. Nyt kun päätin etten jaksa noilla hetkeen kuvata anyway, niin hyvin voin yhden
    avata ja katsoa...

13. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Entäs jos lainaisit joltain vielä yhtä kameraa, ja kuvaisit rullan sillä?

14. toninikkanen

1 628
    0
    36

..ja kehityttäisin varmuuden vuoksi muualla. No okei, kukas lainaa mulle kameran joka ei naarmuta? :)

15. Mahe

Mahe Member

454
    3
    18

Joo tokihan se kannattaa kuvata ensin ja maksaa kehitys ja kattoa sitten vasta tuliko mitään :)

16. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Missäpäin Suomea asut?

17. Vs: Voiko kokonainen erä filmiä olla valmiiksi naarmuilla?

Tulipa mieleen vielä yksinkertainen juttu. Jos koko filmi on naarmuilla, miten on heti filmin alussa? Filmiähän voi avata sen verran kuin kameraan laittamiseksikin tarvitsee ja sitä alkuosaa voi tihruilla ihan kuvaamatta. Jos naarmu on tullut tehtaalla linjassa missä ajetaan pidempää pätkää läpi, voi naarmua olla alusta alkaen?

18. Jan

Jan Member

825
    0
    16

Jos siinä jo uutena on naarmuja niin luulisi että ne näkyisi ku n vaan avaa kuvaamattoman filmin ja katsoo onko se filmi naarmuuntunut vai ei.

19. toninikkanen

1 628
    0
    36

Kalastin pakkasesta kaks rullaa eri eristä ja otin lämpenemään, avaan ja tutkin illemmalla. Annetaan nyt lämmetä rauhassa että menee taiteen sääntöjen mukaisesti, etten epäile kondenssivesiläiskiä roinaksi (noissahan on esiintynyt naarmujen lisäksi jotain pieniä tahramaisia juttuja myös, tosin ei kovin paljon.)

Mä olen siitä epälooginen tyyppi, että ryhdyn herkästi ajattelemaan mutta en usein ajattele loppuun asti. tottakai on fiksuinta ensin vaan tiirailla niitä kuvaamattomien rullien alkupäitä :) Näyttää tuota naarmua esiintyvän alusta asti, samoin kuin niitä ihme läikkiä.

20. toninikkanen

1 628
    0
    36

Oli tämän selvittely hetken aikaa jäähyllä mutta nyt innostuin taas. Eli:

1) etsin kaksi rullaa Reala 100:sta jotka edustavat eri eriä. Vedin niitä kylmästi auki ja katselin näkyykö naarmuja. No ei näy.

2) Pyöritin niitä toisen runkoni läpi ees taas pari kertaa ja varmuuden vuoksi koitin takaisinkelata "väärin" eli niin että pohjassa oleva takaisinkelauksen mahdollistava nappi ei ole kunnolla pohjassa (tulee kitkaa). Ei näy naarmuja. Toisella rungolla en viitsinyt testata kun siinä on automaattinen takaisinkelaus joka vetää filmin kokonaan kasetin sisään enkä halunnut ainakaan vielä purkaa noita kasetteja auki, enkä omista ulosvedintä.

3) Katselin kokonaan eri tyyppisiä filmejä jotka ovat kulkeneet kesällä saman rungon läpi. Tri-X 400: pari ihan pientä naarmua samoilla paikkeilla kuin mitä noissa realoissa on näkynyt, mutta vain tosiaan parissa ruudussa. Ilford SFX 200: ei naarmun naarmua, Velvia 100: ei, Sensia 100: ei. Adox CMS 200: ei ainakaan alkuosassa näkynyt, kaikkea ei vielä katsottu

Summa summarum: ei tää vieläkään selvinnyt. Ehkä unohdan koko jutun, leikin että ongelmaa ei ole ja katsotaan tuleeko niitä naarmuja taas joskus vai ei. Mulla alkaa itse asiassa olla noi Realat lopussa ja voisin kuvailla värikuvia vaihteeksi jollekin muulle... usko omaan valotuskykyyn on lisääntynyt, jospa paukuttelisi diaa seuraavat muutamat.