Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

C200

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Mikko S, 5 Helmikuu 2014.

1. Mikko S

Mikko S Member

221
    0
    16
    Olisi tarkoitus tutustua C41 kehittämiseen ja ajattelin filmiä hommata, niin onko otsikon Fuji "käyttökelpoista" kamaa? Edullista olisi, eli jotain vajaa 2e 36 ruudun rulla. Vai kannattaako hommata esim Superiaa? Entäs Agfan Vistat?

Skannaaminen olisi tarkoituksena ja boksin mukaan kuvatuissa ja kaupallisesti kehitetyissä rullissa on mennyt tummat alueet vähän rakeiseksi ja rumiksi joten valotus aukon yli ja kehitys ohjeiden mukaan?

Mikä tää muutamasta paikasta lukemani juttu on, ettei nykyfilmit tarvitsisi stabia?

2. JarzaS

JarzaS Active Member

1 980
    0
    36
    Vs: C200

Tuossa mun C41-harjoitelmat.
    http://www.flickr.com/photos/jarisavija ... 023602653/"]http://www.flickr.com/photos/jarisavijarvi/sets/72157637023602653/
    Pääosin Fujin Superia200 ja Agfa Vista 200 filkoilla kuvattu. Neliöformaatit on sitten jotain muuta. Tageissa on merkitty filmi.

Skannaukset on pääasiassa Epson Perfection V330 Photo skannerilla.

Mun mielestä ainakin ihan käypäset filmit harjoitteluun ja miksei ihan kuvaamiseenkin.

Täällä on aikaisempiakin ketjuja C41:sta joten kokemuksia ja vinkkejäkin löytyy.
    Tuossa ainakin omia ajatuksiani hommasta, ja kokemuksia. Ja muidenkin hyviä vinkkejä.
    http://www.kameralaukku.com/portal/inde ... 540.0.html"]http://www.kameralaukku.com/portal/index.php/topic,87540.0.html

Kyllä, stabista on ollut keskustelua, sehän on tavallaan loppuhuuhteluaine+Wetting agent. kai sen olis tarkoitus vielä jotain jäämiä neutraloida filmistä ja parantaa sen säilyvyyttä mutta myös auttaa kuivumisessa jotta vesi valuisi filmistä pois. Mulla on ollut alkuun ongelmana että filmiin jäi valumatahroja joten muutaman viimeisen filkan olen stabin jälkeen vielä huuhdellut puhtaalla vedellä ja sitten liottanut 1/2 minuuttia RWA-liuoksessa ja sitten ensin syrjälleen valumaan ja sitten vasta kuivamaan.

3. Mikko S

Mikko S Member

221
    0
    16

Ekan rullan kehittelin juuri Tetenalin C41 press kitillä. Näissä kiteissä on vain kehite+blix, lisäksi minulla oli ihan tilkka digibasen stabia, jatkoin tätä liottamalla siihen gramman hexamiinia ja pikkasen photo-flo:ta, saas nähdä miten negat tykkää säilyä... ;)

Ainakin nyt kuivumassa olevat negat näyttää tosin hyvin ja oikein kehittyneiltä, värit näkee sitten tarkemmin kun pääsee skannailemaan.

Meinasin tuota C200 tilata samalla kuin stabia Macolta, mutta koska sain tuon nyt jatkettua, niin taidan ostaa vain 200:sta Superiaa kesäksi ebaysta.

4. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

C200 ja Superia taitavat erota teknisesti toisistaan.  Superiassa on yksi värikerros kerros enemmän taisi olla kerrottu ja näin Superia olisi jossain mielessä edistyneempi ja kykenevämpi filmi. Ihan hyvännäköisiä C200 kuvia on kyllä myös nähty.

5. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48

Mä olen valottanut sekä vista 200 sekä C200:sta ISO320 ja kehitys ISO400:na. Toiminut oikein hyvin. Tykkään niistä enemmän kuin Superiasta. Ja molemmat halpaa. C200 maksaa Citymarketissa 2,50 per rulla ja Vista taisi olla jotain 3 euroa per rulla Prismassa. Tuo on jo niin halpaa etten viitsi halvempia etsiä ulkomailta.

6. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Itsellä nyt c200 kamerassa ja tarkoitus olis saada siitä sitten kehityspaketilla ehkä jopa kuvia. On ollut niin kauniita ja surullisia ja haaleita värejä maastossa.

7. Mikko S

Mikko S Member

221
    0
    16

Tää oli hyvä tieto, enpä ole edes osannut filmiä katsoa noista marketeista. Juuri nyt en löydä ebaysta edes halvemmalla mitään.

Skannerissa nyt nuo negat, on onnistunut mielestäni erittäin hienosti... Pojan synttärit kuvasin sunnuntaina salamalla sisällä, joten ei noissa mitään esiteltävää ole, mutta ihan ok jälkeä.

8. Mikko S

Mikko S Member

221
    0
    16

Albumiräpsy, mutta todisteeksi, että jonkinlaisia värejä on saatu aikaiseksi.

Tämä oli Superia 400 jääkaapin perältä.

Liitetyt tiedostot:

9. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Ai ku kivaa tulosta.