Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Voihan Vista!

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana stella, 20 Huhtikuu 2008.

  1. stella

    stella

    9
    0
    1
    Kameralehden 2 ja 3 numeron Bert Carpelanin Jyviä & rakeita -palstalla on hämmästelty Windows Vistan sopivuutta vanhempiin oheislaitteisiin. Kirjoituksen mukaan vanhat oheislaitteet kuten printterit ja skannerit eivät tue Vistaa, joten nekin on vaihdettava uusiin.  Lisäksi tälläkin hetkellä on myynnissä uusia laitteita, jotka eivät toimi Vistassa.  Lehden uudemmassa numerossa kehotetaan hankkimaan uusi PC varustettuna vanhalla XP -käyttöjärjestelmällä tai asentamaan itse XP jälkikäteen uuteen koneeseen. Näin vältytään oheislaitteiden vaihdolta.

    Tehdäänkö edes tunnetuimpiin ja yleisimmin käytössä oleviin muutama vuosi vanhoihin laitteisiin ajureita Vistaa varten, vai jääkö ainoaksi mahdollisuudeksi kaikkien oheislaitteiden uusiminen tai uuden PC:n varustaminen vanhalla käyttöjärjestelmällä?
     
  2. Vs: Voihan Vista!

    Aika moneen laitteeseen saa jo nykyään vistakelpoiset ajurit, esim. canonin tulostimiin/skannereihin löytyy ajurit canonin kotisivuilta. Samoin sellaisiin ohjelmiin, kuten vaikka nero express 7, jotka eivät alkuun toimineet vistassa, löytyy vistapäivitys valmistajan kotisivulta. Joten älä vielä heitä kirvestä kaivoon, ainakin mun vista toimii kaikilla apulaitteilla ja ohjelmilla ihan hyvin, eikä xp:tä ole tarvinnut asentaa rinnalle
     
  3. jyrik

    jyrik Member

    805
    0
    16
    Vs: Voihan Vista!

    Isäni oli omin päin ostanut itselleen jonkun halpismonitoimitulostimen. Jossain välissä mulla oli tarvetta tulostaa sillä jotain. Yritin vistakoneella ja tappelin asian kanssa varmaan muutaman tunnin, tuloksetta. Sitten meni hermot, lykkäsin sen xp-koneeseen ja printtasin.
     
  4. taskudigi

    taskudigi Member

    86
    5
    8
    Vs: Voihan Vista!

    No joo.. pahinta on vistassa se että samoin kuin muut wintoosat se kasvaa ja pöhöttyy hidastelevaksi änkyräksi koneen uumenissa. Ei auta sekään vaikka sulla olis kaupungin tehokkain prossu , vista kun päättää hidastaa se hidastaa..

    T: mac on mukava (uuden iMacin omistaja)
     
  5. Vs: Voihan Vista!

    Yhdyn tähän lauseeseen. ;)
     
  6. Vs: Voihan Vista!

    Tosta Vistasta en ole hirvesti ylistystä kuullut, vaikka kai ne on parhaansa yrittäneet.

    Kertokaapa siis, että mitä hyötyä käyttäjälle on vaikka XP:hen verrattuna, jos käyttää Vistaa.
     
  7. taskudigi

    taskudigi Member

    86
    5
    8
    Vs: Voihan Vista!

    No vähän tyylikkäämmän näköinen ja mulla koneeseen tuli vähemmän viiruksia vai mitä ne oli? Suuri moite yleisestä hitaudesta ja kiintolevyhän sirkkelöi kuin viimeistä päivää välillä. iMac on käytännössä melkein äänetön..
     
  8. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Voihan Vista!

    Jonkun mielestä tyylikkäämmän, toisen mielestä ei :D. Yksinkertainen on kaunista ja itellä on XP:kin "98"-lookilla.

    Enpä oo paljon mitään uutta hienoo huomannu Vistassa mitä koulussa joutunu käyttään. Kuulemma saa hienosti ohjelmia vaihdettua viuhkamaisesti. Ohan siin enempi bittejä kai, mut mitä niillä tekee? Sit on jotain hienoja piratisminesto-juttuja vissiin?
     
  9. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1 534
    0
    36
    Vs: Voihan Vista!

    Ostin nykyisen koneen loppuvuonna 2006. Postitse tuli myöhemmin Vista Business- levyke postikuluja vastaan. Enpä viitsinyt asentaa, koska tämä XP Pro on minulle aivan riittävä tsydeemi.
     
  10. Lahjus

    Lahjus

    15
    0
    0
    Vs: Voihan Vista!

    tsiigaillaan vistaa sit muutaman vuoden kuluttua.
     
  11. rennu

    rennu

    11
    0
    0
    Vs: Voihan Vista!

    Mulla ei 10.4:ssä toiminut skanneri enää halunnut toimia 10.5:ssä. Ei sitten millään.
     
  12. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 398
    179
    63
    Vs: Voihan Vista!

    Tuo johtuu Vistan hassuista perusasetuksista, että kaikki kovalevyt on jatkuvasti indeksoitava, että haut olisivat noeita. Se pitää ottaa käytöstä pois, ettei kone tee omataoimisesti koko ajan taustalla jotain. Samoin automaattinen defragmentointi, molemta tapahtuvat taustalla ja käyttävät niin muistia kuin kovalevyn kirjoitusta, joka hidastaa muuta tekemistä. Ihan näppärää jos kone vaan seisoo toimettomana, mutta automaagin pitäisi osta hellittää tekemisiään kun käyttäjä on paikalla ja tekee koneella jotain.

    Etua Vistasta on isojen kuvien kuvankäsittelyssä, osaa hyödyntää muistia ja kestää useita ohjelmia käytössä, tosin sitä muistia on myös oltava.

    Kun tuohon tottuu, on se oikeastaan aika hyvä ympäristö säätää tekemisiä ja hallinnoida tiedostoja. Alkuun ketutti, nyttemmin ei enää. Siltikin, en olisi tarvinnut XP:tä kummempaa, mutta kun tuli koneen mukana, niin en ole ottanut pois, eikä enää tunnu, että tarvitsisikaan. Joka laite toimii, joka kotoa löytyy ja mitä siihen on kytketty. Kameran omat softat jopa odotettua pareemmin, näyttää esim RAW-kuvat kuvina tiedonsiirrossa nimen lisäksi.



    Ja jo toteamani etsintätoiminto on nopea ja kattava, parantunut vanhasta.
     
  13. RDahl

    RDahl Ylläpidon jäsen

    7 892
    115
    63
    Vs: Voihan Vista!

    Erikoista, en nyt muista mikä versio toi 10.5:n on, oletko kysellyt asiaan apua hopeisesta omenasta tai omenamehusta? Mulla toimii Epsonin V700 hienosti, mulla tosin taitaa olla just toi 10.4
     
  14. Vs: Voihan Vista!

    Kaikki oheislaitteeni ovat toimineet Vistan kanssa todella näppärästi, jopa vanha COM-porttiin heitettävä Wacomin piirtopöytä! Pöydän kanssa tosin oli hetken sormi suussa, mutta pienen säädön jälkeen (vanhan ajurin asennus, yhden tiedoston kopioiminen jemmaan, ajurin poisto, uuden asennus, jemmatiedoston palauttaminen) on pöytäkin toiminut jopa paremmin kuin XP:ssä aikanaan. Suurin miinus minkä minä Vistasta keksin on kiintolevyoperaatioiden ajoittainen täysin mystinen hidastelu. Kun avaan esimerkiksi minkä tahansa ohjelman open/save-ruudussa kansiota tai vain selaankin jonkin tietyn (sattumanvaraisen) vanhan kansion näkyviin, jumahtaa koko ohjelma täysin ja kiintolevy huutaa ave mariaa. Rutinaa kestää pahimmillaan muutaman minuutin, kunnes homma jatkuu taas aivan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Olen aina ajatellut että automaattinen indeksointi ei tuota aiheuttaisi, mutta pitänee kytkeä se kokeeksi pois päältä.

    PS: Vaihdetaan A4-kokoinen COM-liitäntäinen piirtopöytä A5 USB-malliin, Wacom Wacomiin.
     
  15. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 721
    122
    63
    Vs: Voihan Vista!

    10.4 = Tiger
    10.5 = Leopard
     
  16. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 398
    179
    63
    Vs: Voihan Vista!

    Voi olla siltikin, että se on jotain muutakin. Levyn eheytys (defrag) jauhaa myös taustalla ja ei näytä mistään, että on aloittanut massiivisen levynehetyksen, se kannattaa pakottaa itse tehtäväksi käsityöksi, sillä saattaa yllättää esim DVD:n polton aikana ja pilaa silloin levyn helposti.
     
  17. taskudigi

    taskudigi Member

    86
    5
    8
    Vs: Voihan Vista!

    Mulla meni jokunen rw levy piloille kun tyhjäilin niitä. Vistassa oli joku bugi joka pilasi alustuksessa levyn tiedostojärjestelmän ja sen jälkeen levyä ei voinut lukea eikä siihen voinut kirjoittaa..

    Tuo oli nyt julkistettu bugin korjaus listalla. Tuollainen levy hyydytti koneen muuten aika totaalisesti.. Mikään ei toiminut,levyä ei saanut ulos..


    Äsken muuten myin vista koneeni ja vista uudelleen asennettu. Käytin sen vielä kerran tulilla poistaakseni salasanan. Vaihdoin vahingossa hiiren paikkaa usbissa ennen käynnistystä ja se aiheutti sinisen ruudun ja boottauksen ym .

    Seuraavat koneeni ovat macceja ja jos ei rahat riitä tarkkaan mietitty kokoonpano ja linux..
     
  18. Vs: Voihan Vista!

    Pitääkin miettiä, että saa ne kaikki toimimaan, muutenhan voisi ottaa vaikka vistan ;-)
     
  19. Vs: Voihan Vista!

    Hassua olisi, jos levyneheytys paukahtaisi silloin ja VAIN silloin kehiin, kun alkaa selaamaan hakemistoja... :)
     
  20. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 398
    179
    63
    Vs: Voihan Vista!

    Ei silloin, vaan heti kun et tee jotain minuuttiin, niin saattaa hyvinkin luulla että nyt.... Resurssien hallinnan avaamisen jälkeen kansiota vaihdettaessa Vista automaattisesti indexoi kansion aina kun se avataan. Se kannattaa estää, koska hidastaa varsin raskaasti hakemistojen availua ja katselua.