Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Voigtlander 55mm f1.4

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Juke.K, 3 Kesäkuu 2014.

  1. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Aika jännä linssi. Linkistä näkyy hiukan kuvia joita otin kahdella eri aukolla. Toisessa kansiossa on 1.4 ja toisessa 4. Hiukan valosuus on erinlainen. Ei näköjään osaa kamera säätää. Olis tuon manuaali asetuksilla saanut kohdalle. Tämä ei ole mikään tieteellinen koe. Ainostaan vain muutama kuva jakoon että näkee minkälaista jälkeä tulee tuolla lasilla.

    Dropbox - Error
     

    Liitetyt tiedostot:

  2. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Kiitoksia postauksesta.
     
  3. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Aika suttuselta kuva näyttää täydellä aukolla. Terävyysalue on kovin pieni. Ite tykkään just noista f4 aukon kuvista. Pitäisi tehdä taas sellanen koti-testi Canonin 50mm f1.8 ja tämän voikkarin välillä.
     
  4. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    En menisi tekemään liian hätäisiä tuomioita, jos terävyyttä oikeasti halutaan testata, niin ei nyt ainakaan tuulessa heiluvia kukkia, vaan jotain kiinteää jossa on siroja/pieniä muotoja ja jalusta alla tietysti.
     
  5. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Kysy ensiksi jos et osaa noista kuvista laatamalla ja tutkimalla suljinaikoja etsiä. Kaikissa kuvissa on suljinaika hitaimmillaan ollut 1/1250. Kuvissa on sellasta 1/4000 on enimmäkseen ollu. Joten se mitä luulet tuulen heilumiseksi on kyllä linssin tuomaa suttuisuutta. En nyt tiedä onko tuollasella ajalla ja tolla millimäärällä kovin paljon merkitystä onko kamera jalustalla. Vai oisinko siltikin kuvannu ihan väärin? Saattahan mulla olla sellaset ihme kädet että osittain kuva heiluu.
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Ok, sanon sitten niin, että otappa kuva kiinteästä kohteesta hieman lähempänä kameraa kuin nuo aitat, ne "näyttää" teräviltä, mutta ehkä ei ole.
    Jos ihan väkisin haluat, niin voithan sanoa tuon lasin olevan ihan p:stä ;))
     
  7. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    No tämösissä valovoimissa on terävyysalueet aika minimaalisia. Sitä näillä linsseillä haetaan. Jos kuva on lähempänä menee terävyysalue pienemmäksi. Kauempana se on suurempi. Ja on tossa tuosta vilja-aitasta otettu kuva. Toinen on tarkennettu vilja-aitan piihin ja toinen äärettömään. Siitä näkyy hyvin ero. Minä en menis ainakaan vielä paskaksi haukkumaan. Mä saatan sen Canon vastaan Voikkari testin tehdä. Stten vasta sanon mitä sanon.
     
  8. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Itseäni tämä kiinnostaa lähinnä, koska hommasin tuon QBM bajonettisen kameran. Toinen vaihtoehto on käyttää sitä kameraa M42 objektiiveilla ja niitä mulla on muutama 1,7 valovoimaisia. Onko 1,4 ja 1,7 valovoimaisilla objektiiveilla suurtakaan käytännön eroa? Kun voisi tietty hommata Yashican 1,4/50 objektiivin M42 kierteellä.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Sehän valottaa automaatilla yhtä hyvin kuin mun antiikkivitonen aikoinaan!  Valoisuusero häiritsee pahasti vertailua ja tuonee lisää epäterävää vaikutelmaa vaaleimpiin.  Seuraavaksi käsisäädöllä.
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Vilkaisin yhtä täysikoisenakin: https://dl.dropboxusercontent.com/sh/utid7kqt04komu6/AACBdwz7VKBVaJYYkOrCIT-ua/f1.4/IMG_3147.jpg?token_hash=AAFDA46-3YkUa6MlXBwvoU0ubbbhVUprBafG6NkU5lbLJA&expiry=1401876532

    Olisiko liikaa pakattu vai mistä langan katkonaisuus johtuu?  Moiretta?  ed.  Vai ei kai siinä itse langassa ole noin paksu kierre luonnossa?  ed2.  On tässä kolmaskin mahdollisuus. Mun näyttöön on ilmestynyt vaakasuora tiheä viivasto!  Olisikohan vanhentunut tällä tavoin TFT-näyttö.
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Tein Canon vastaan Voigtalnder testin tuonne samaan kansioon Test2 nimellä. Kuvissa on merkintä kummalla on kuvattu. Otin kuvat M modella ja Voigtlanderia kompensoin kahden pykälän valotuksen korjauksella. Tästä huomaan että Vigtlanderin tarkennusshippi ei pidä ihan kutiinsa. Näyttää heittävän. Pitäis ehkä tehdä silmällä tarkennus ja jättää automaatti piippaukset pois. Osuisko se sitten kohdalle. Canon aukko on 1.8 ja Voigtlander 1.4. Jos haluaisn samat aukot pitäisi käyttää f2 lukemaa koska ne saa laitettua molemmissa opiskoissa.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Toki livewievillä suurennettuna on ainoa tarkka tapa.
     
  13. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Onko se muuten Made in Japan vai West Germany?
     
  14. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 670
    215
    63
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Lens made in West Germany....lukeepi tuossa.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Joo, en minäkään luottaisi noihin piippausapuvälineisiin, mahdollisimman suureksi tarkennuskohde, se on todellista tietoa siitä mitä kennolle "tarttuu".
    Aikoinaanhan käytettiin luuppeja, ajoi saman asian mutta huonommin (pienempi suurennus) kuin nuo tämän päivän livewievit.
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    (Se on muuten liveview tuo elävä näkymä. Näyttikin vähän oudolta.)
     
  17. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Mä tein vertailevan testin nyt tällä samalla objektiivilla 1,4/50 Planarin kanssa. Kamerana Canon 450D ja ISO1600. Kunhan aurinko paistaa, niin teen vertailun pienemmällä ISO:lla ja ulkona.
     

    Liitetyt tiedostot:

  18. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Onko Haaja tuo Planarisi uutta tuotantoa vai vanhaa?
    Nätin näköinen piirto
     
  19. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Ostokuitti on vuodelta 1983 tai 1984 muistaakseni. Se on siis Contax/Yashica objektiivi, MMJ versio eli Made in Japan.
     
  20. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Voigtlander 55mm f1.4

    Ok, kun olen miettinyt nikoniin sitä uudempaa, mutta kovin paljon on haukkuja saanut.
    T Jukka