Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Rolleiflex huoltoon?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Arttu, 5 Marraskuu 2007.

1. Arttu

Arttu Member

59
    0
    6
    Rolleiflex 3.5f:n suljin on alkanut takerrella pitkillä valotusajoilla (bulbilla jää jumiin ja lähtee irti vasta kun ränkkää suljinopeuden valintakiekkoa) ja filminsiirtokampi jää välillä jumiin. Myyjän mukaan kamera oli huolettu pari vuotta ennen myyntiä ja ollut sen jälkeen käyttämättä. Minulla toimi mainiosti puolisen vuotta, mutta nyt on alkanut ongelmia ilmetä.

Pitäisi saada kamera huoltoon, joten kysyisin että huoltaako joku suomessa Rolleiflexejä vai pitääkö lähettää saksaan tms?

2. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: Rolleiflex huoltoon?

Tanner -huollot tai Mustonen & Laine. Kumpainenkin Helsingissä.

3. hsm

hsm Member

852
    0
    16

Jos Tannerille viet, ota kirjallinen kustannusarvio.

4. Esko Turkkila

Esko Turkkila Well-Known Member

1 180
    813
    113
    makinette tykkää tästä.
  5. Vs: Rolleiflex huoltoon?

Tuosta sen huomaa: vanhat mekaaniset laitteet on tehty käyttöön ja siksi ne ovat kestäviä, kuten Rollei, mutta seistyään käyttämättä alkavt öljyt ja voiteet pikeentyä.
    Rolleiflexista muuten kerrtotaan, että sellainen njäi aikaan Stockmannin silloisen pyöröoven, yli 35 vuotiaat muistaa, väliin ja eniten kärsi se ovi...

6. PKivireki

PKivireki Active Member

729
    31
    28

Kamerahuolto Mustonen&Laine, 09-407 803, Temppeliaukion kirkon "takana" Oksasenkadulla. Mää olen muutamankin pikeentyneen sulkimen & kakkulan siellä huollattanut. Hinnaksi jos oikein muista tulee huollolla kun huollolla minimissään 80-120 € ..

7. Vs: Rolleiflex huoltoon?

Syncro-Compurissa on sitten vähän mallista riippuen vähän 500 osaa, jotka siis puretaan puhdistetaan voidellaan ja kootaan. Menishän siinä miehenkin aika.
    Aikanaan kun sulkimia tehtiin paljon, oli tehtaalla systeemi, että sulkimen kasaamiseen sai mennä jotain 20 minuuttia. Näppärät naiset niitä kokoili ja kun alkoi urakka painaa päälle ja sulkimet lentää tehtaan seinään, pääsi duunari kakdeksi kuukaudeksi  muihin tehtäviin.

8. Kaarne

Kaarne Active Member

1 359
    0
    36

Rolleista mä oon kuvitellu, että Tannerhuollot on "valtuutettuja", mutta Mustonen&Laine hoitaa kyllä mitä vaan. Ja on niillä Rolleitakin ikkunassa ollu.

9. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Mustonen on huoltanut mun mm Syncro-Compureita usevammastakin kamerasta. Muistelen hänen maininneen, että heillä olisi uusia viritysjousiakin niihin varastossa. Sille on jostain tullut maine osaavana vanhojen kameroiden ja keskussulkimien korjaajana. Lähettävät kuulemma amerikasta saakka tavaraa korjattavaksi.

10. Vs: Rolleiflex huoltoon?

Mustonen & Laineella olen huollattanut sulkimia 50 eurolla, linssin puhdistuksesta olen päässyt jopa  30 eurolla. 

11. prosecutor

prosecutor Member

287
    1
    18

Kamera-apu kampissa runskilla huoltaa varmasti myös.

makinette tykkää tästä.
  12. PKivireki

PKivireki Active Member

729
    31
    28

OT Kohtuullisen vaatimattomalla palkalla sulkimen huoltaa; nyrkkisääntö yrittäjällä kun yrittäjällä näet on, että arvonlisäverollisen laskutuksen saa jakaa kolmella niin päästään suurinpiirtein verojen, kiinteiden kulujen ja sosiaalimenojen jälkeen käteenjäävään summaan. Eli sulkimen 50 € huollosta jää käpälään tolla hinnalla rapiat 16 €. Kuukaudessa jos haluaa saada säädylliset 2 000 € tulot verojen jälkeen, niin saisi huoltaa 125 suljinta kuussa eli 6-7 työpäivässä..

makinette tykkää tästä.